پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
بررسي «تأثیر انقلاب اسلامی ایران بر تحولات جهان معاصر» در غنا

حوزه/ «تأثیر انقلاب اسلامی ایران بر تحولات جهان معاصر» با حضور مقامات فرهنگی و دانشگاهی غنا از سوي رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در آکرا، بررسي شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه،  همزمان با بزرگداشت سی‌ونهمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، همایش «تأثیر انقلاب اسلامی ایران بر تحولات جهان معاصر»، 14 بهمن‌ماه با حضور مقامات فرهنگی و دانشگاهی غنا از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در محل سالن کنفرانس مؤسسه مطالعات آفریقایی دانشگاه لگون آکرا، برگزار شد.

در ابتداي اين همايش فیلم «آشنایی با پیشرفت‌های ایران اسلامی» پخش شد و با سخنان آنتوی بوسیاکو سکایره، مؤسس مؤسسه سیاست‌های مردمی دانشگاه لگون و وزیر سابق دولت غنا ادامه يافت.

محمدحسن ایپکچی، رایزن فرهنگی ايران در آکرا با بيان سخناني در اين همايش، ضمن بزرگداشت ايام‌الله دهه مبارك فجر گفت: همزمان با وقوع انقلاب اسلامی در ایران ، حرکت‌ها و جبش‌های اسلامی در نقاط مختلف جهان افزایش یافته و این اتفاق تداوم قدرت‌های جهانی را با سؤال بزرگی روبرو ساخت.

وي افزود: موضوع متون جدید درسی جامعه‌شناسی انقلاب‌ها از ديگر مباحثي بود كه همزمان با وقوع انقلاب اسلامي ايران در مراکز مهم دانشگاهی جهان اختصاص يافت.

رایزن فرهنگی ايران در آکرا اظهار كرد: انقلاب اسلامی در ایران توانست با شاخص‌های بسیار مهم و ارزشمند رهبری، مردم و دین اسلام همراهی خود را در کمک به محرومین جهان نشان داده و حمایت از مردم ستمدیده نقاط مختلف جهان را هدف خود قرار دهد.

وي در ادامه، اندیشه جدید سیاسی ناشی از انقلاب اسلامی را در احیای مجدد ارزش‌های مبارزاتی با استعمار نوین در سراسر جهان را از جمله آثار انقلاب اسلامی دانست.

رایزن فرهنگی ايران در آکرا اظهار امیدواری کرد تا سخنرانی‌های ارائه شده در این نشست دانشگاهی بتواند گامی دیگر را در مباحث انقلاب اسلامی ایران در فضای دانشگاهی غنا ایجاد كند.

بررسي «تأثیر انقلاب اسلامی ایران بر تحولات جهان معاصر» در غنا

ایجاد نظم نوین قرآنی در جهان از ویژگی‌های بارز انقلاب اسلامی است

آناس، کارشناس ارشد مطالعات بین‌المللی دانشگاه لگون در سخنرانی خود ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و با اشاره به تاریخ مبارزاتی مردم غنا در کسب استقلال از بریتانیا و نقش مهم قوام نکرومه رهبر استقلال غنا به بررسی تاریخچه انقلاب اسلامی ایران و تأثیرات منطقه‌ای و جهانی آن پرداخت.

این تحلیل گر امور بین‌الملل ضمن بیان ویژگی انقلاب اسلامی ایران در ایجاد نظم نوین در جهان طبق قرآن و آموزه‌های پیامبر اکرم(ص)، چالش بزرگ ارزش‌های انقلاب اسلامی را در برابر ارزش‌های غربی و فرهنگ سکولار از جمله شاخص‌های مهم انقلاب دانست.

وي همچنين، تداوم مبارزات ایران اسلامی خاصه در جهت انرژی هسته‌ای، عدم تعصب فرقه‌ای انقلاب اسلامی در خصوص تشیع و تسنن، ابتکار معرفی آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس و هفته وحدت و ... را نشانه‌های مهم دیدگاه جهانی جمهوری اسلامی ايران به مشکلات مسلمانان دنیا دانست.

آناس در ادامه سخنان خود، تحولات سیاسی معاصر در کشورهای منطقه (سوریه، عراق، یمن، عربستان، فلسطین و...) را با نقش مؤثر ایران اسلامی مورد بررسی قرار داد و انقلاب اسلامی ایران را پدیده برتر جهان معاصر در سیاست مدرن خواند.

انقلاب اسلامی ایران؛ الگوی حمایت از محرومین جهان

زیبلین، معاون وزیر فرهنگ غنا ضمن تبریک بزرگداشت پیروزی انقلاب اسلامی ایران، این اتفاق مهم را پدیده‌ای ارزشمند در برابر قدرت‌های برتر جهان آمریکا و غرب دانست و آن را راهنمای سایر انقلاب‌ها معرفی كرد.

وي در سخنان خود، به نقش بسیار مهم حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و این انقلاب را الگوی حمایت از محرومین جهان خواند.

معاون وزیر فرهنگ غنا با اشاره به دو ارزش مهم انقلاب اسلامی آزادی و عدالت اجتماعی، بر ضرورت و اهمیت توسعه روابط دوجانبه ایران و غنا تأكيد كرد و برگزاری ششمین کمیسیون مشترک ایران و غنا در آکرا توسعه روابط تجاری و به خصوص روابط فرهنگی فی مابین را بسیار با اهمیت برشمرد.

در بخش پاياني اين مراسم، نسبت به جذب بورسیه‌های ارشد و دکتری مراکز دانشگاهی دو كشور تأكيد و پيام مالکی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در غنا پيرامون نقش بارز رهبري امام خميني (ره) و دستاوردهاي انقلاب اسلامي و همچنين، پیام ريیس انجمن دانشجویان دانشگاه‌های غنا در باره همبستگی دانشجویان با انقلاب اسلامی قرائت شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha