پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
دیدار طلاب کردستانی با آیت الله اعرافی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: امت اسلام به خاطر فقدان نگاه تمدنی و کلامی، گوشت قربانی در دست مستکبران شده است! و همین امر باعث شده جهان اسلام در شورای امنیت حتی یک رای نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»  آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در دیدار،مدیر، مسئولان، اساتید و طلاب حوزه علمیه استان کردستان که در قم برگزار شد، به اهمیت جایگاه حوزه اشاره کرد و عنوان داشت: سه روایت داریم که اگر این ها را کنار هم بگذاریم ما را به اهمیت کار حوزه بیشتر واقف می کند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تاکید کرد: در یک روایت آمده است، اگر خدا یک خیر وافر و عظیمی را برای کسی بخواهد، دستش را می گیرد و به حوزه می برد و با اصول دین و اخلاق آشنا می سازد.

وی تصریح کرد: در حدیث دیگری آمده است،  اگر خدا بخواهد خانواده ای را بزرگ بدارد از میان آنها فقها و عارفان دین تربیت می کند و در روایت سوم که مربوط به جامعه می باشد، آمده است، اگر خداوند به جامعه ای نگاه لطف داشته باشد، از میان آنها فقها و عالمان راستین بر می خیزد. لذا این روایت و ده ها آیه و نقل قول دیگر نشان از جایگاه والای حوزه و طلبگی در نزد خداوند و دین مبین اسلام دارد.

آیت الله اعرافی در ادامه با اشاره به اینکه طلاب راه بسیار بزرگ و رسالت عظیمی برای خود انتخاب کرده اند، گفت: شما برادران عزیز در آغاز یک راه بسیار بزرگ و رسالت عظیم هستید، لذا یادمان باشد که این مسیر آنقدر ارزش دارد که این سه روایت و ده ها آیه و روایت می گوید که در عالم هستی، نعمتی بالاتر از رسیدن به رتبه های بالای علمی و اخلاقی نیست.

نورانیت عالم از وجود مبارک زهرای اطهر

مدیر حوزه های علمیه کشور در ادامه سخنان خود ضمن عرض تسلیت ایام شهادت بزرگ بانوی اسلام؛ حضرت فاطمه زهرا (س) اظهار داشت: پیامبر (ص) می فرمایند که زهرای اطهر وقتی در محراب می ایستند نور نماز او آسمانها را روشن می کند، منظور رسول خدا در اینجا، عالم غیب و مجردات است.

آیت الله اعرافی در ادامه افزود: حال عبادت زهرا (س) طوری است که دو رکعت نماز ایشان، جهان نور را سرشار از نورانیت می کند که این برای همه ما عجیب است. عالم ملائکه عالم نور است، عالم روشنایی است، اما عبادت فاطمه (س) آنقدر عمق و نور دارد که نقل است وقتی عبادت این بانوی بزرگوار وارد آن عالم می شود، آنجا را هم نورانیت می گیرد.

این استاد حوزه در ادامه با اشاره به اینکه هرچه عبادات ما عمق بیشتری داشته باشد، تاثیر و نور بیشتری دارد، گفت: این روزها، روزهای انقلاب و دهه مبارک فجر است، انقلاب اسلامی پدیده ای است که هنوز برای ما ناشناخته است حالا با بی توجهی برخی مسئولان و دیگران اشکالاتی وارد است، ولی پدیده انقلاب اسلامی چیز شوخی و عادی نیست. انقلاب اسلامی که از همین مدرسه علمیه فیضه برخواست، راهی نو و پیامی نو به جهان داشت و عالم را تحت تاثیر خود قرار داد.

جغرافیای انقلاب اسلامی همه کره زمین است

مدیر حوزه های علمیه تاکید کرد: انقلابها گاهی منطقه ای و بخشی از جهان است و برخی از انقلابها همه عالم را تحت تاثیر قرار می دهند. جغرافیای انقلاب اسلامی همه کره زمین است. از نظر دیگر انقلابها گاهی اقتصادی، سیاسی، صنعتی و... هستند، ولی انقلاب اسلامی ایران، انقلابی عمیق است و همه عالم مخاطب پیام آن می باشد.

وی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی یک پیام یک جانبه نیست و خیلی از معادلات علمی جهان و عالم را تغییر داده است، گفت: در ناباوری دنیا که علم و دانش می گفت، عصر دین به پایان رسیده است و اگر هم دین مانده باشد فردی است، برادران ما، امام خمینی (ره) و یاران او در سخت ترین دوران و زیر انواع محدودیت ها و شکنجه ها از دین پیام می گرفتند و همه این نظریات غربی را ابطال کردند و حرف جدید روی صحنه آوردند و امروز هم اگر ما پایبند به اسلام ناب باشیم، اسلام فراتر از زمان و مکان خاص اجتماعی و انسانی است و همه این ابعاد را در بر می گیرد.

تاثیر انقلاب اسلامی بر دنیای امروز

آیت الله اعرافی عنوان داشت: در عالم سیاست جهان در این چند دهه، کمتر می توان دید که دنیا تحت تاثیر انقلاب اسلامی نباشد و همه این حوادث، به نحوی به پدیده بزرگ انقلاب اسلامی گره خورده اند که این گوشه ای از عظمت انقلاب اسلامی است.

این استاد حوزه عنوان کرد: در عمق عالم؛ پیام انقلاب اسلامی جایگاه دارد و امواج انقلاب اسلامی در دنیا چه جریانهایی به وجود آورد!، لذا این انقلاب به نظر شما دشمن ندارد؟ این پدیده با دو چیز مواجه است؛ یکی با نادانی و جهل  و دیگری یکی با دشمنان که آمده اند به انقلاب ضربه بزنند، لذا همه ما باید آماده باشیم که از این امر ممانعت شود.

هزینه میلیاردی دشمن برای ایجاد گسست در جهان اسلام

مدیر حوزه های علمیه کشور در ادامه به دسیسه های دشمنان علیه انقلاب اسلامی و جهان اسلام اشاره داشت و گفت: امروز یکی از کارهای دشمنان ایجاد اختلافات قومی و مذهبی در منطقه و کشورهای اسلامی است و همیشه به آن دامن می زنند و میلیاردها پول برای فعال شدن این گسست ها در جهان اسلام هزینه می کنند و باید گفت که تروریسم و پدیده داعش و... کاملا مهندسی شده است تا جهان اسلام را بگیرد.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: لذا دشمنان به دنبال این هستند که بصورت مستقیم و غیر مستقیم در میان اهل تشیع و اهل سنت این جریان را راه اندازی و مدیریت کنند تا این گسست ها را فعال نگه دارند. لذا ما باید در برابر این تفرقه مذهبی مقابله کنیم و همیشه گفته ایم که هرگز نباید فشار مذهبی بر کسی باشد، ولی عرضه مذهبی اشکال ندارد و این گفتمان ماست.

وی اظهار داشت: چرا امت اسلام با یک و نیم میلیارد جمعیت، با 55 کشور، با در دست داشتن بیش از نیمی از ذخایر معدنی عالم، داشتن دو سوم ذخایر انرژی جهان و با بازار بزرگ و منابع انسانی عظیم و سابقه فرهنگی و... به گوشت قربانی در دست مستکبران تبدیل شده است!؟ و همین امر باعث شده که جهان اسلام در شورای امنیت حتی یک رای نداشته باشد، لذا باید گفت که این به خاطر فقدان نگاه تمدنی و کلامی است.

لزوم سامان حوزه های علمیه در استان کردستان

مدیر حوزه های علمیه کشور تاکید کرد: منفعت ما مسلمانان یعنی سنی و شیعه این است که گفتمان تمدنی وکلامی داشته باشیم و این از اصول انقلاب اسلامی است و راه و مسیر پیشرفت معارف الهی و اهل بیت علیهم السلام در عالم است که دقیق و منطقی کار کنیم.

آیت الله اعرافی در ادامه سخنان خود با اشاره به حساسیت استان کردستان در بحث مباحث حوزوی و دینی و نیز با تقدیر از تلاشهای صورت گرفته در این خطه از ایران اسلامی، گفت: مناطقی مثل منطقه شما یعنی استان کردستان، باید با دقت حوزه های علمیه در آنجا سامان بگیرد و نباید به معلومات اندک و ناچیز بسنده کنیم.

وی در پایان سخنان خود ضمن ابراز رضایت از کارهای صورت گرفته شده در کردستان، بیان کرد: الحمدالله در منطقه شما کارهای بزرگی انجام گرفته است و ان شا الله با همت شما و داشتن یک سند درست آدمهای بزرگی برای آن منطقه تربیت شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha