جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
روحیه استکبار ستیزی

حوزه/ عضو هئیت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: وقتی دشمن برای فراموش کردن انقلاب تلاش می‌کند باید دستاوردهای انقلاب دائماً تکرار و برای جوانان بازخوانی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام مهدی ابوطالبی در همایش «نقش استکبار در جریان سازی انقلاب زدایی»، در سالن جلسات دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد با اشاره به اینکه یکی از مؤلفه‌ها و شاخصه‌های مهم تفکر انقلاب اسلامی ناظر به مسئله استکبارستیزی است، اظهار کرد: در قرآن کریم در خصوص نوع تقابل با مستکبران و مستضعفان یک نظریه بنیادین ارائه شده که این مواجهه را در سطوح و عرصه‌های گوناگون از نفس انسانی تا درون یک خانواده، شهر، منطقه و سرانجام در جهان مطرح کرده است.

وی با بیان اینکه در مقابلِ مفهوم استکبار که شامل مؤلفه هایی چون کِبر، خود برتربینی و تحمیل این کِبر بر انسان، جامعه و حتی در گستره روابط بین‌الملل و جهان می‌شود، ابراز کرد: ‌استضعاف دارای عناصری است که از جمله آن‌ها می‌توان به ضعف، اراده تحمیل‌کننده ضعف به مستضعف و نیز جهل و گمراهی اشاره کرد که خود به استضعاف فکری، اخلاقی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی تقسیم بندی می‌شود.

حجت الاسلام ابوطالبی همچنین با بیان اینکه این وعده الهی است که مستضعفان بر مستکبران عالم پیروز خواهند شد، گفت: البته خداوند در قرآن کریم تأکید می‌کند، راه غلبه مستضعفان بر مستکبران، مقاومت و تلاش برای نجات از استضعاف است که باید به این مسئله مهم نیز توجه داشت که اراده الهی مبنی بر پیروزی جبهه مستضعفان بر جبهه استکبار، یک اراده تشریعی است نه اینکه اراده ای تکوینی باشد.

عضو هئیت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی  امام خمینی(ره) با تأکید بر اینکه ملت ایران اسلامی شایسته دریافت نعمت الهی شدند، گفت: ملت ایران با رهبری امام راحل و بر خلاف خواست استکبار توانستند بر حکومت ستم‌شاهی پهلوی پیروز شوند.

وی با بیان اینکه انقلاب هایی در قرن گذشته به وقوع پیوست که از دوام و ثبات برخوردار نبود، گفت: این انقلاب‌ها بر مبنای ارزش‌های اسلامی استوار نبودند و به دلیل ماهیت مادی به انحراف کشیده شدند در حالی که انقلاب اسلامی ایران بر مبنای آموزه‌های دینی شکل‌گرفته است.

حجت الاسلام ابوطالبی با اشاره به دستاوردهای ارزنده انقلاب اسلامی، گفت: وقتی دشمن برای فراموش کردن انقلاب تلاش می‌کند باید دستاوردهای انقلاب دائماً تکرار و برای جوانان بازخوانی شود.

وی، تشکیل حکومت مردم‌سالار دینی را بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب برای کشور دانست و گفت: در حکومت جمهوری اسلام مردم تصمیم می‌گیرند این حکومت دو رکن اسلامی و جمهوری دارد.

عضو هئیت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، استقلال و آزادی را دیگر دستاوردهای انقلاب برشمرد که در شعارهای مردم از پیش از انقلاب تا کنون جریان داشته و دارد، گفت: متأسفانه امور کشور سال‌ها در اختیار بیگانگان بود و با پیروزی انقلاب اسلامی دست استکبار از ایران کوتاه شد.

وی با اشاره به اینکه ممکن است مشکلات باعث کم‌رنگ شدن دستاوردهای انقلاب نزد نسل جوان شود، گفت: ضعف در برنامه‌ریزی، مدیریت و اجرا باعث شده که شاهد مشکلات و معضلات فراوانی باشیم و حل مشکلات نیز نیازمند یک نگاه ریشه‌ای است.

گفتنی است، همایش «نقش استکبار در جریان سازی انقلاب زدایی» اولین پیش نشست یازدهمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی با محوریت قران کریم و استکبارستیزی با حضور دانشجویان و اساتید دانشکده تربیت  مدرس  برگزار شد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۴

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha