جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سردار سلیمانی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بسته ویژه خبری حوزه نیوز:           

سیاسی

 

شاه‌مهره آمریکایی در تور سازمان اطلاعات سپاه،گرفتار شد

خبر خودکشی کاووس سیدامامی که در روز 19 بهمن ماه توسط رسانه‌ها منتشر شد باعث تعجب تعداد زیادی از دانشجویان و افرادی که با وی تعامل داشتند گردید ولی مستندات پرونده وی خبر از یک پروژه پیچیده نفوذ در قالب موسسه‌های «زیست محیطی» دارد.کاووس سید امامی اگر چه عضو هیات علمی دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع) بود ولی خبر خودکشی‌اش ابعاد پنهانی از زوایای شخیصتی این جاسوس دوتابعیتی (ایرانی-کانادایی) را آشکار کرد. باتوجه به صراحت قانون برای جاسوسان اسرائیل که اعدام در نظر گرفته شده و همچنین به دلیل تعهد بالای سیدامامی به تشکیلات و جهت لو نرفتن شبکه همکار وی در ایران و اهمیت بسیار بالای شبکه مذکور برای آمریکایی‌ها، این شخص تصمیم می‌گیرد در دستشویی زندان خودکشی کند.کارشناسان بر این نکته صراحت دارند که سیدامامی دوره‌های ضدبازجویی را توسط یک سرویس اطلاعاتی گذرانده و نوع خودکشی او و اعترافات 15 روز بازجویی این فرد، این نکته را کاملا تایید می‌کند.

 

 

اسرائیل،شکست پهپادهای فوق پیشرفته را تایید کرد

شبکه المیادین به نقل از خبرنگار خود گزارش داد که پدافند هوایی ارتش سوریه موفق شده است چندین هواپیمای شناسایی رژیم صهیونیستی را که وارد آسمان سوریه شده بودند، شناسایی و رهگیری کند.هواپیماهای متجاوز دشمن اسرائیلی از سمت بلندی‌های جوالان اشغالی وارد آسمان استان «القنیطره» واقع در جنوب سوریه شده‌ بودند که پدافند هوایی این کشور آن‌ها را مجبور به فرار از آسمان سوریه کرده است .این اتفاق بعد از آن روی داد که رژیم اسرائیل به مواضع ارتش سوریه در اطراف شهر دمشق حمله کرده بود.رژیم صهیونیستی اصرار دارد که تجاوز هوایی روز شنبه به خاک سوریه، در نتیجه ورود یک پهپاد ایرانی به اراضی اشغالی بوده است. در حالی‌که مقام‌های ایرانی این ادعا را رد کرده‌اند.

 

استقبال گسترده از سردار سلیمانی با هشتگ #انتقام_مغنیه

کاربران ایرانی توئیتر با هشتگ #انتقام_مغنیه از سخنان سردار سلیمانی مبنی اینکه قصاص خون شهید مغنیه، برچیدن رژیم صهیونیستی است، استقبال گسترده‌ای کردند. سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز گذشته طی سخنان مهمی در همایش راز رضوان، ویژه گرامیداشت دهمین سالگرد شهادت «عماد مغنیه» در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار شده بود، اعلام کرد که، "نکته‌ای که دشمن می‌داند و اما باید با جدیت بداند، آن چیزی که قصاص خون عماد است شلیک یک موشک نیست. آن که قصاص خون یک عماد است کشتن یک نفر نیست. قصاص خون عماد و همه عمادهایی که در فلسطین و لبنان به شهادت رسیده‌اند و در ایران و دیگر جاها با توطئه رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند، برچیدن و بنیان کندن این رژیم کودک کش صهیونیستی است."

 

 

 

تلفات مردم افغانستان باز هم رکوردشکنی کرد

برنامه سازمان ملل متحد در افغانستان اعلام کرد در سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۰ هزار شهروند غیرنظامی افغانستان در حملات مختلف کشته یا زخمی شده‌اند. این رقم یک رکورد جدید برای افغانستان به شمار می‌رود. یوناما یا برنامه ملل متحد در افغانستان اعلام کرده شدت گرفتن حملات طالبان و داعش به مردم افغانستان بیشترین ضربه را به زنان و کودکان وارد کرده است. این برنامه تاکید کرده با توجه به سیاست جدید ترامپ در کشور افغانستان هیچ امیدی به کاهش حملات در سال ۲۰۱۸ نیز وجود ندارد.

 

ارتش دریایی به سریلانکا قدم گذاشت

ناوگروه ۵۰ عملیاتی آموزشی نیروی دریایی راهبردی ارتش متشکل از ناوشکن های نقدی و بایندر و ناو پشتیبانی رزمی تنب به منظور تحکیم و ارتقاء روابط بین دو کشور ایران و سریلانکا و نیز گسترش فرهنگ صلح و دوستی در بندر کلمبو کشور سریلانکا پهلو گرفت. در طول مدت پهلوگیری ناوگروه کشورمان در بندر کلمبو، برنامه های متعددی از جمله دیدار متقابل فرماندهان ناوگروه با فرماندهان ارشد کشور سریلانکا، بازدید از مراکز آموزشی و عملیاتی نظامی، حضور در اماکن فرهنگی و تاریخی و برگزاری مسابقات ورزشی پیش بینی شده است.

 

بلندی های جولان،صدای نتانیاهو علیه ایران را بلند کرد

نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شده است که می‌تواند ثابت کند ایران در ماجراهای اخیر در مناطق شمالی اراضی اشغالی دخالت مستقیم داشته است.به نقل از جوئیش پرس، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که به منظور شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرده است، پیش از آغاز سفر خود گفت که این، بزرگترین کنفرانس امنیتی در جهان است. نتانیاهو در جمع خبرنگاران مدعی شد که قصد دارد در کنفرانس مونیخ اسنادی را ارائه دهد که اثبات می‌کند ایران در حوادث اخیر در بلندی‌های جولان به‌طور مستقیم دخالت داشته است. رژیم صهیونیستی در طول چند سال اخیر در جریان جنگ داخلی سوریه نیز به بهانه‌های واهی دست به حملات هوایی علیه سوریه زده است.

 

تی 90،به خاک عراق رسید

یک منبع آگاه وزارت دفاع عراق گفته است که عراق نخستین محموله تانک های جنگی تی 90 را از روسیه دریافت کرده است. این بخشی از قرارداد خرید تجهیزات و تسلیحات نظامی است که سال گذشته بین عراق و روسیه امضا شده است.این منبع آگاه تصریح کرد: نخستین محموله تانک های روسی روز پنجشنبه وارد بندر ام قصر در جنوب عراق شده است. این تانک ها از طریق شهر بصره به بغداد منتقل شده است.این منبع آگاه به تعداد دقیق تانک های تحویل داده شده به عراق اشاره نکرده است. عراق و روسیه سال گذشته قراردادی را برای تحویل 73 دستگاه تانک تی 90 امضا کرده اندگفته می شود بقیه تانک ها به تدریج به عراق تحویل داده خواهد شد. نخستین محموله تانک های تی 90 طی روزهای آینده به بهره برداری خواهد رسید.ده ها خودروی نظامی از جمله تانک های جنگی عراق در جریان جنگ سه ساله با تروریست های داعش از بین رفته است.

 

آمریکایی ها در مهاجرت ،خودزنی کردند

بر اساس حکم دادگاه استیناف ناحیه چهارم آمریکا مستقر در ریچموند ویرجینیا، فرمان منع سفر رئیس‌جمهور آمریکا علیه شش کشور اسلامی، علیه پیروان یک دین تبعیض اعمال می‌کند.در حکم این دادگاه آمریکایی تاکید شده که اظهارات ترامپ علیه مسلمانان، از جمله در زمان کارزار انتخاباتی، حاکی از آن است که فرمان ضد مهاجرتی او با اهداف تبعیض‌آمیز صادر شده است. حکم دادگاه استیناف ویرجینیا در حالی صادر شده که در آخرین ماه سال 2017 میلادی، دادگاه استیناف فدرال در کالیفرنیا، فرمان مهاجرتی ترامپ را ناقض قوانین مهاجرتی آمریکا دانسته بود.فرمان منع سفر ترامپ که در حال اجرا شدن است، سومین فرمان او است. دادگاه‌های فدرال پیشتر مانع از اجرای دو فرمان ضد مهاجرتی رئیس‌جمهور آمریکا شده بودند.فرمان سوم ترامپ با حکم دیوان عالی آمریکا در حال اجرا است. احکام صادر شده از سوی دادگاه های استیناف فعلا مانع از اجرای آن نمی‌شود.

 

آمریکایی ها،دستان خود را به خون روسی ها هم آغشته کردند

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود اعلام کرد، 5 نفر از اتباع روسیه در حمله نیروهای تحت حمایت آمریکا در سوریه کشته شده‌اند اما تأکید کرد که گزارش‌های منتشر شده درباره کشته شدن دهها یا صدها تبعه روس در سوریه طی چند روز گذشته صحت ندارد.سخنگوی وزارت خارجه روسیه تأکید کرد که به هیچ عنوان درباره نظامیان روسیه صحبت نمی‌کند. به ادعای این نشریه، دو منبع روس که خواسته‌ بودند نامشان فاش نشود، گفتند که در حمله آمریکا به این نیروها در منطقه «دیر الزور» بیش از 200 شبه نظامی که اغلب آن‌ها جنگجویان خصوصی روس بوده‌اند، کشته شده‌اند.

 

برجام،پول ملی را فلج کرد

روزنامه قانون در مطلبی با عنوان «کاهش ۲۵ درصدی ارزش پول ملی» نوشت:«در چند ماه گذشته به دلیل عدم مدیریت صحیح بازار ارز، ارزش پول ملی ۲۵ درصد کاهش یافته است...بسیاری از کارشناسان معتقدند دولت در حال حاضر تلاشی برای کنترل بازار ارز نمی‌کند و شاید این وضعیت برای دولت چندان ناراحت‌کننده نباشد. فرشاد مؤمنی در خصوص وضعیت بازار ارز معتقد است که دولت به دلیل کسری مزمن بودجه، اقدام به دستکاری نرخ ارز می‌کند. وی در این باره می‌گوید: اکنون این مساله مطرح است که دولت دچار کسری مزمن بودجه و بحران مالی بی‌سابقه شده، بنابراین اقدام به دستکاری نرخ ارز و بازی با آن و در عین حال بازی با قیمت‌های کلیدی دیگر می‌کند».

 

آستانه به کمک کرد های عفرین شتافت

حشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به برگزاری نشست آستانه در ماه آینده برای حل بحران سوریه گفت: موفق‌ترین رژیم دیپلماتیک در قبال مسئله سوریه، ساختاری است که ایران و روسیه ترتیب داده‌اند و در ادامه ترکیه را به آن اضافه کردند.وی تصریح کرد: در حال حاضر تحولات سوریه وارد فاز جدیدی شده است و پیش بینی می‌شود چند دستورکار مهم در نشست پیش رو مورد بررسی قرار گیرد.فلاحت پیشه ادامه داد: در شرایط فعلی جلوگیری از کشتار کردهای عفرین توسط ترکیه اولین و مهمترین دستورکار قابل طرح در نشست آستانه است.وی اظهار کرد: پایان دادن فوری به مداخله ترکیه در سوریه و همچنین جلوگیری از مداخلات آینده در این کشور از دیگر اولویت‌های این نشست می‌تواند باشد. وی گفت:برخی کشورهای غربی از جمله آمریکا برای دنبال کردن اهداف خود در خاورمیانه خواستار ورود به مذاکرات سوریه بودند که با مخالفت ایران رو به رو شدند.

 

ستاد حقوق بشر علیه جاسوس،جبهه گرفت

ستاد حقوق بشر در پاسخ به فضاسازی‌های وسیع، غیرمستند و خصمانه در خصوص خودکشی سید امامی علیه جمهوری اسلامی ایران و ایضأ برای اطلاع رسانی صحیح و تنویر افکار عمومی بیانیه‌ای صادر کرد. قای " اریک سولهایم" معاون دبیر کل سازمان ملل و رئیس نهاد محیط زیست این سازمان (یونپ- UNEP) ضمن اظهار نگرانی از این حادثه اشاره می‌نماید که «فعالیت در حوزه محیط زیست بخشی از حقوق بشر است و لذا همه موظف به پاسداری از این حق هستند».وی همچنین تأکید می نماید که : «مدافعان محیط زیست ایران و سرتاسر جهان باید حمایت و احترام شوند». با توجه به فضاسازی‌های وسیع و غیر مستند و خصمانه که در این زمینه شده است، ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران بیان می نماید. امروز در جمهوری اسلامی ایران ستاد حقوق بشر پایگاه اصلی دفاع از حقوق شهروندان است و فعالیتهای صادقانه این ستاد باعث شده تا آن، مرجع تظلمات تک تک شهروندان چه در داخل ایران و چه بیرون از مرزها باشد."

 

مذاکرات آنکارا و واشنگتن در میان آتش مخالفان،نتیجه داد

وزیر خارجه ترکیه از توافق با همتای آمریکایی خود درباره حل اختلافات واشنگتن و آنکارا و عادی سازی روابط دو طرف خبر داد. همزمان با مذاکرات وزرای خارجه کشورهای ترکیه و آمریکا در پایتخت ترکیه آنکارا ، صدها معترض با برپایی تظاهرات مقابل ساختمان محل این مذاکرات، سیاست‌های آمریکا در شمال سوریه را محکوم کردند. پلیس ترکیه برای متفرق کردن تظاهرکنندگان مخالف حضور وزیر خارجه آمریکا در آنکارا ، گاز اشک آور به سمت آنها شلیک کرد.

 

کمک های بازسازی عراقی ها،نیمه کاره ماند

کشورهای شرکت کننده در اجلاس بازسازی عراق تنها برای تامین ۳۰ میلیارد دلار به منظور کمک به این کشور تعهد دادند. درحالیکه دولت عراق پیشتر اعلام کرده بود برای بازسازی خرابی‌های ناشی از چندین سال عملیات علیه داعش نیاز به دستکم ۸۸ میلیارد دلار دارد، کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس بازسازی عراق در کویت تنها برای تامین ۳۰ میلیارد دلار کمک به توافق رسیدند.

 

 

دومینوی اخراج شیعیان به کومور رسید

غزالی عثمانی رئیس جمهور کشور آفریقایی کومور (مجمع‌الجزایر قُمُر) در سخنرانی خود در استادیوم مورونی کومور از شیعیان خواست که این کشور را فورا ترک کنند.اگرچه در دوران احمدعبدالله سامبی که در سال 2006 به ریاست جمهوری رسید شیعیان در انجام وظایف دینی آزاد بودند اما مدتی است شیعیان تحت فشار قرار گرفته اند. سامبی دانش آموخته حوزه های ایران بود. پیش بینی می شود در چند روز آینده این کشور شاهد بازداشت شیعیان باشد. رئیس جمهور به وزیر کشورش محمد داوود برای فشار آوردن به شیعیان چراغ سبز نشان داده است. لازم به ذکر است رئیس جمهور کشور کوچک کومور پیش از این نیز از همبستگی خود با عربستان در ماجرای قطر خبر داده بود و درباره ایران نیز گفته بود که اجازه نمی‌دهد تا ایرانی‌ها اهالی این کشور را شیعه کنند.

 

ماموستا از هزینه میلیاردی ضد دینی،پرده برداشت

ماموستا محمدامین راستی، امروز در جمع طلاب اهل سنت سنندج اظهار داشت: دین مبین اسلام، از نظر محتوا کامل ترین دین است که وظیفه ابلاغ آن را رسول خدا (ص) بر عهده داشته است. وی در ادامه با اشاره به اهمیت وحدت در کشور در شرایط کنونی، افزود: امروز وحدت کلمه رمز ماندگاری هر کشوری است. بسیاری از دشمنان اسلام که نه دوستدار اهل سنت هستند و نه شیعه، به دنبال تفرقه افکنی هستند.ماموستا راستی یادآور شد: دشمنان برای درهم شکستن اتحاد و وحدت برادران دینی و مسلمانان سالانه میلیاردها دلار هزینه می کنند و هم اکنون نیز با به راه انداختن جنگ های نیابتی در منطقه چندین هدف را دنبال می کنند.وی افزود: اولین و مهمترین هدف دشمنان از رهبری و حمایت از جنگ های نیابتی، نشان دادن و ترسیم چهره ای خشن از اسلام است و می خواهند با حمایت از گروه های تروریستی در منطقه، به مردم جهان بفهمانند که اسلام، دین خشونت است.

 

هیلی،پای شورای امنیت را در یمن به میان کشاند

نماینده آمریکا در سازمان ملل با تکرار ادعاهای خود علیه کشورمان از شورای امنیت خواست تا در رابطه با آنچه ادعا می‌شود گزارش مربوط به ارسال موشک به حوثی‌های یمن توسط ایران است، اقدام کند. با بیان این که زمان اقدام شورای امنیت سازمان ملل فرا رسیده است، وی مدعی شد که این گزارش نشان دهنده آن چیزی است که واشنگتن ماه‌هاست در باره انتقال غیر قانونی سلاح‌ به یمن توسط ایران برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت می‌گوید.برخی کارشناسان سازمان ملل مدعی‌اند که ایران به ممنوعیت ارسال سلاح به یمن پایبند نبوده و موشک‌های شلیک شده از سوی حوثی‌ها به عربستان را تامین کرده است.این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که مقامات کشورمان هرگونه اتهام مبنی بر ارسال سلاح به یمن را رد و تاکید می‌کنند که ایران اساسا امکان چنین کاری را ندارد. مقامات ایران همچنین تاکید دارند که نیکی هیلی با استناد به شواهد ساختگی چنین ادعاهایی را مطرح می‌کند.

 

رقه،باز هم شاهد گور دسته جمعی شد

یک گور دسته جمعی شامل اجساد قربانیان گروه تروریستی داعش در اطراف رقه مرکز اصلی استقرار این گروه در شرق سوریه کشف شد. این گور دسته جمعی نزدیک منطقه الرمثان در حومه رقه با جنازه ده ها شهید نظامی و غیر نظامی در این گور کشف شده است که برخی از آنها توسط گروه تروریستی داعش اعدام شده بودند.تا کنون گورهای دسته جمعی بسیاری در مناطق آزادشده از اشغال گروه تروریستی داعش و دیگر گروه های مسلح در سوریه کشف شده اند و صدها حنازه زن و مرد و کودک و نظامی و غیر نظامی از آنها به دست آمده است که تروریست ها همگی آنها را با خونسردی ترور کرده اند.

 

 

 

نژاد پرستی ترامپ،صدای نیویورک تایمز را هم درآورد

«نیویورک تایمز» نوشت که کاخ سفید تحت ریاست «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا جسورانه در تلاش است تا جمعیت این کشور را بار دیگر به نژاد سفید پوستان تبدیل کند و این همان حقیقتی است که دموکرات های آمریکایی به دلیل نگرانی از تاثیر آن روی پیامدهای انتخاباتی حزب خود در باز پس گیری اکثریت کرسی های کنگره می ترسند درباره آن حرفی بزنند. این روزنامه اشاره دارد به اینکه سرعت تهاجمی دولت ترامپ در اخراج مهاجران رنگین پوست و همچنین حذف برنامه مهاجرتی موسوم به «DACA» در حفاظت از کودکان مهاجران و وجود طرح های ضد مهاجرتی دولت فعلی آمریکا که همگی تاثیری غیر قابل انکار در کاهش تنوع سریع نژادی جمعیت آمریکا خواهند داشت البته در حال حاضر با حکم دیوان عالی آمریکا، سومین فرمان مهاجرتی و نژادپرستانه ترامپ در حال اجرا است و اجرای 2 فرمان قبلی او به دلیل عدم تطابق با قوانین، توسط دادگاه های فدرال آمریکا لغو شده است.

 

طالبان به کنگره و مردم آمریکا، نامه سرگشاده نوشت

طالبان با انتشار نامه‌ای در وبسایت «الاماره» از مردم و کنگره آمریکا خواسته است تا دولت این کشور را برای خروج از افغانستان تحت فشار قرار دهند زیرا واشنگتن هیچ توجیهی برای حضور و جنگ در افغانستان ندارد. طالبان تصریح کرد آمریکا در مبارزه با مواد مخدر، مهار جنگ و ایجاد یک دولت قانون محور در افغانستان ناکام شده است بنابراین به تحمیل حضور نظامی خود در این کشور پایان دهد. طالبان هشدار داد که آمریکا به دلیل سیاست‌های جنگ طلبانه در جهان و ادامه اشغال این کشور به منفورترین در جهان تبدیل شده است.این گروه تاکید کرده است: مردم افغانستان حق تشکیل یک حکومت اسلامی را دارند و مقاومت آنها در برابر نیروهای اشغالگر و مطالبه آزادی و استقلال کشورشان را نباید تروریسم پنداشت. مقامات آمریکایی تاکید دارند که از طریق تشدید آتش جنگ طالبان را به مذاکره و صلح وادار خواهند کرد اما این گروه با افزایش حملات خود به این تلاش ها پاسخ داده است.

طائفه گرایی الازهر،موج اعتراضات نجف را بدنبال خود آورد

حجت الاسلام و المسلمین سید صدر الدین قپانچی در خطبه های نماز جمعه نجف اشرف در رابطه با نتایج همایش کویت تاکید کرد: مَبلغ ها و قرض هایی که پرداخت شده و سرمایه گذاری هایی که انجام شده، یک سوم نیاز های عراق را برطرف نکرده است.حجت الاسلام و المسلمین قپانچی در مورد بازجویی مقامات مصری از گروه علمای الازهر به خاطر سفر به عراق گفت: این کار را جز طائفه گری و مذهب گرایی که الازهر به آن می پردازد، نمی توان تفسیر کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha