پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
تشییع شهید

حوزه/امروز همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا(س) در حالی مردم ولایت مدار خراسان جنوبی پیکر ۱۲ شهید گمنام را تشیع کردند که یک شهید گمنام در مدرسه تخصصی امیرالمومنین(ع) آرامید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، ساعت به وقت عاشقی، اینجا بیرجند محل قرارمان میدان غدیر فلکه دوم سجادشهر از هر سو که نگاه کنی، مردم خود را به بوستان شهدای گمنام می‌رسانند، پیر و جوان زن و مرد همه دوست دارند در سالروز شهادت حضرت زهرا(س) خود را برای خاکسپاری شهدا برسانند.

امروز فضای شهر بیرجند با رجعت پیکر شهیدان گمنام حماسه آفرین میدان های نبرد، معطر به عطر کربلای ایران گشته تا بار دیگر با یادآوری حماسه و ایثار جانفشانی مردان بی ادعا در میدان های رزم با آرمان های سرخ و عاشورایی این شهیدان در ادامه راه سرخشان تجدید بیعت و میثاق کنند.

هنر واقعی رشادت مردان بزرگی است که با الهام از قیام حضرت سیدالشهدا(ع) و آموختن درس عزت و آزادگی، جاودانه ترین و اثربخش ترین عصاره هنر را به شیفتگان طریق معرفت بخشیدند و بذر این شجره طیبه را با خون خود آبیاری کردند.

به هر طرف که نگاه کنی، بغض و فریادهایی سد راه نفس و گامهایت می‌شود، انگار مردم این شهر با این شهدا نسبتی دارند، یک گوشه جانبازانی که بر روی صندلی سرد ویلچر تکیه زده را می بینی که با پیکر شهدا نجوا می‌کند، آن سوی دیگر مداحی، خداحافظی با شهدا حال همه حضار را دگرگون ساخته وقتی به اطرافم نگاه می‌کنم هر کسی ناله ای سر می‌دهد؛ نگاه به تابوت شهدا که می کنی، بغضت می‌ترکد، با خودت می‌گویی شهید گمنام تو با دلهای مردم چه کردی که مشتاقانه در یک روز تعطیل این همه به استقبال و خداحافظی با تو آمدند گویی چندین سال است که تو را می شناسند.

آری اینجا مادرانی را می‌بینم که با دیدن تابوت ها خود را به سمت شهدا انداخته و مانند یعقوبی که در انتظار یوسف، سالهای سال چشم انتظار نشسته تو را بو می‌کند، انگار روز عاشورا است، مداح ندای حسین، یا محمدا سر می‌دهد، آنجا که باشی می توانی بی قراری را از چشمان مادرانی که فرزند شهید دارند، مادرانی که هنوز چشم انتظار فرزند جاوید الاثر خود هستند را ببینی، اینجا سخن از شهیدانی است که پوست و گوشت و استخوان هایشان باهم مخلوط شده است.

امروز دلم در وادی نوشتن از شهید موج می‌زند، دلم تنگ وبی قرار است، امروز دلهای شکسته ای را دیدم که آمدند تا شهدا زیارت کنند و همه با دلهای خسته اما امیدوار آمدیم تا خدا در این روز رحلت، در این مکان بغض های شکسته فرا بخواند و ما فریاد بزنیم شهدا ما شما را فراموش نکردیم.

می‌گویند امروز صاحب عزای اصلی حضرت فاطمه زهرا(س) است، و ما امروز آمدیم تا فریاد بزنیم مدتی است که شهر شما را فریاد می‌زند، شهدا ما در زندگی شهرنشینی غرق شده ایم، اما امروز آمده ایم فریاد بزنیم تا بگوییم گاهی دست های ناپاک برهم گره زده می‌شوند تا نسل جوان امروزی روح بی اعتقادی و دین زندگی جریان دهد، آمدیم تا بگوییم دشمن به خیالش شما زنده نیستید و شفاعت نمی‌کنید اما ما همان نسل جوان به خوبی می‌دانیم که اگر شما زنده نبودید هر زمانی که ما غرق در گناه بودیم، خود را به ما نشان نمی‌دادید، راستی شهدا شما درکدام دعای دستتان شهادت و گمنامی را از خدا خواسته اید؟

شهدا امامزادگان عشق هستند

حجت الاسلام والمسلمین علی اکبرپور، در این مراسم در گفت وگو با خبرنگار حوزه اظهار داشت: امنیت پایدار امروز در کشور ما مرهون خون شهدا است.

وی افزود: شهدا زنده اند و هرگز نمی‌میرند زیرا آنها وظیفه خود را فهمیدند و به درستی تکلیف خود را انجام دادند.

معاون هماهنگ کننده نماینده ولی فقیه در سپاه انصار الرضا(ع) خراسان جنوبی گفت: امروز کشور ما در حالی از امنیت پایدار برخوردار است که کشورهای همسایه ما در آتش ناامنی قرار دارند.

حجت الاسلام اکبرپور شهدا را امامزادگان عشق نامید و افزود: شهدا هر زمان که لازم بود وارد میدان شده و به درستی آنها جوانانی بودند که از جان و مال خود گذشتند تا ما امروز در آسایش باشیم.

امروز در کنار مردم طلاب جوانی را می دیدی که از جهتی برای خاکسپاری شهید گمنام در مدرسه علمیه خوشحال بوده و از سویی بغض دارد و دلش می خواهد در این روز فقط با خدا و شهدا نجوا کند.

یکی از طلاب جوان مدرسه علمیه رضویه بیرجند اظهار داشت: همیشه یکی از آرزوهایم این بود که در حوزه علمیه شهید گمنامی باشد تا هراز گاهی وجودش در بین ما، قوت قلبی برایمان باشد.

وی با بیان اینکه به راستی بنا به فرمایش خدا در قرآن شهدا زنده بوده و نزد خدا روزی می خورند، افزود: قطعاً حضور شهدا در حوزه علمیه تأثیر زیادی بر زندگی، درس و تحصیل طلاب دارد.

یکی دیگر از طلاب اظهار داشت: در زمان جنگ تحمیلی هم طلاب زیادی در جبهه ها حضور داشته و از جان خود گذشتند چه بسا تعدادی از شهدای طلاب در قالب گمنامی باشند.

روحانیت در هر موقعیتی به منویات رهبری توجه کند

حجت الاسلام مجید نصیرایی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در بیرجند اظهار داشت: همزمان با شهادت حضرت زهرا(س) پیکر مطهر یک شهید گمنام در مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان جنوبی تشییع و تدفین شد.

مدیر حوزه علمیه خراسان جنوبی با بیان اینکه باید وصیت نامه های شهدا مورد توجه قرار بگیرد، افزود: شهدا در وصیت نامه های خود به موضوع پشتیبانی از ولایت فقیه و عمل به نظرات و منویات رهبری تأکید کردند.

حجت الاسلام نصیرایی تصریح کرد: تمام شهدا به اینکه از ولایت فقیه جدا نشویم توصیه کردند، آن هایی که می خواهند ادامه دهنده راه شهدا باشند باید به سفارشات و توصیه های شهدا عمل کنند.

وی با بیان اینکه مهم ترین توصیه شهدا این است که ولی فقیه را تنها نگذاریم، ادامه داد: طلبه و روحانیت در هر موقعیتی وظیفه ای بر عهده دارند و باید به منویات رهبری توجه کنند.

مدیر حوزه علمیه خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: یک روحانی باید از نظر تربیتی، فرهنگی و اجتماعی در کنار مردم باشد و حضور فعالی داشته باشد، باید بدانیم ولی فقیه زمان از ما چه می خواهد و بر همان اساس عمل کنیم.

حجت الاسلام نصیرایی با بیان اینکه بانوان باید حجاب را رعایت و حفظ کنند و قدردان والدین باشیم، اظهار کرد: سایر جوانان که در محیط های مختلف دانشگاهی و غیردانشگاهی مشغول به تحصیل هستند نیز مخاطب این سخنان می باشند.

وی افزود: هر کسی که می خواهد به سعادت و رستگاری برسد باید به موضوعاتی که شهدا به آن عمل کردند توجه کند، نماز اول وقت، توجه به فرمایشات رهبری، ایمان، حفظ و رعایت حجاب و توجه به مستضعفان در سرلوحه کار قرار داده شود.

شهدا موجب شدند انقلاب در مسیر خود حرکت کند

امام جمعه موقت بیرجند نیز با اشاره به ارزش شهدا در جامعه امروز گفت: شهدا نقش تأثیرگذاری در جامعه امروز دارند و باید فرهنگ شهدا بیش از گذشته در جامعه ترویج داده شود.

حجت الاسلام مختاری اظهار داشت: استقبال از شهدای گمنام نشان از وجود روحیه ایثار و شهادت در مردم دارد و مردم ارزش شهدا و ایثارگری آنها در دوران هشت سال دفاع مقدس را می دانند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نسل جوان امروز باید با فرهنگ ایثار آشنا شود، عنوان کرد: برگزاری یادواره ها و کنگره ها نقش تأثیرگذاری در خصوص آشناسازی جوانان با فداکاری ها و ایثار گری های دوران هشت سال دفاع مقدس رزمندگان دارد.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: همه باید تلاش کنند که در مسیر ترویج فرهنگ ایثار و فداکاری گام بردارند.

حجت الاسلام مختاری بیان داشت: شهدا با رشادتها و ایثارگری ها در مقابل ابر قدرتها ایستادند و افتخارات ارزشمندی را برای انقلاب به ارمغان آوردند.

وی در ادامه عنوان کرد: شهدا با ایثارگری ها و رشادتها و فداکاری های خود موجب شدند که انقلاب اسلامی در مسیر اهداف و آرمان های خود حرکت کند و امروز به برکت انقلاب اسلامی شاهد کسب افتخارات ارزشمند کشور در سطح بین المللی هستیم.

امام جمعه موقت بیرجند با بیان اینکه دفاع مقدس دارای ابعاد مختلفی است که ویرانی و خسارت مالی و جانی شهروندان و رزمندگان و تخریب زیر‌بناهای حیاتی اقتصادی یک روی آن است گفت: شجاعت، از‌خودگذشتگی، ولایت‌مداری، دین، کشوردوستی و خلق آثار بدیع زندگی را در آن می‌توان دید.

حجت الاسلام مختاری با اشاره به اینکه دشمن با حمایت بسیاری از کشورهای جهان جنگی هشت ساله را مقابل انقلاب نو‌پای اسلامی بهوجود آورد و بعد از آن نیز به دنبال نفوذ در عرصه های مختلف انقلاب است تصریح کرد: جلوگیری از نفوذ دشمن از طرق مختلف سیاسی، نظامی، اجتماعی، فرهنگی و دینی بوده و تشییع و تدفین شهدا هم یکی از طرق فرهنگی آن است.

 

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha