جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ عُجب و غرور باعث شکست انسان ها مخصوصا اهل علم است و خدا در قرآن بر همین شکست و غرور تاکید می کند و هشدار می دهد که ای مسلمانان دچار غرور نشوید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله حسینی بوشهری، امروز در درس اخلاق این هفته مدرسه فقهی انوار طاها که با حضور مدیر، اساتید و طلاب این مدرسه برگزار شد، گفت: امام  صادق(ع) فرمودند«هر آثاری که جسم دارد، روح هم دارد، اولین حالت جسم، سلامتی است، نقطه مقابل این سلامتی بیماری است و بعضی افراد مریض و جسم آنها بیمار است».   

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه با بیان اینکه حالت های جسم، شادابی، خواب، حیات و  بیداری است، افزود: همین حالات با کمی متفاوت تر در روح وجود دارد.

 امام جمعه قم افزود: حیات روح، علم، بیماری روح، شک، خواب روح، غفلت است وبرای از بین بردن این مسائل نیازمند دارو و درمان هستیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه دلیل اثر نکردن آثار بر جسم و روح، لقه لقه زبان بودن اذکار و دعا از سوی خودمان است، اظهار داشت: اگر اذکار، تنها لقه لقه زبان باشد، قطعا آثار مترتب بر روح و جسم نخواهد شد.

آیت الله حسینی بوشهری گفت: امروزه متأسفانه اعتقادات تاحدی ضعیف شده است و مسائل معنوی جدی گرفته نمی شود و همین مسئله مشکلاتی را به وجود می آورد که از جمله آنها عدم اثرگذاری اذکار است.

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه با تاکید براینکه حوزویان دارای رسالتی چون حفظ عمل صالح در کنار تهذیب نفس هستند، اظهار داشت: حفظ عمل از خود عمل مهم تر است. این حبط عمل مسئله ای است که به راحتی مورد غفلت قرار گرفته است. گاهی عملمان را به راحتی وسادگی از بین می بریم و این همان غفلت است.

امام جمعه قم به مسائلی که باعث حبط عمل می شود، اشاره کرد و افزود: اولین مسئله که باعث حبط عمل می شود عدم پذیرش ولایت است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: از دیگر مسائل حبط عمل، سبک شمردن نماز و دشمنی با مؤمنان است. بعضی افراد هدفشان تخریب شخصیت مؤمنان است و قصد شان از بین بردن آبروی مؤمنان است.

آیت الله حسینی بوشهری اظهار داشت: منت گذاشتن برسر دیگران و عُجب و خود بینی هم از عوامل از بین برنده اعمال و حبط عمل  است.

نایب رئیس جامعه مدرسین با اشاره به معنای عِجب گفت: عُجب معنایش این است فرد، دیگران را به حساب نیاورد و بگوید"من همه کاره ام"، امام صادق(ع) در روایتی به همین مسئله اشاره می کند و همین بیماری را سبب عقب ماندگی می داند.

امام جمعه قم افزود: کسی که تحقیر کننده دیگران است و وقتی خودش دیگران را به حساب نیاورد، خدا هم او را به حساب نمی آورد.

عضو خبرگان رهبری، "عُجب" را از آفت های دوره حجره نشینی عنوان کرد و افزود: این مسئله ای است که بسیار از افراد اهل علم گرفتار هستند و با این نوع مسائل حریم بزرگان را می شکنند، نباید کاری کرد که حرمت بزرگان دین شکسته شود. هر چه قدر خود را کوچکتر بدانیم و احترام بزرگان دین را حفظ کنیم، قطعا پیش خدا عزیزتر هستیم.

آیت الله حسینی بوشهری اظهارداشت: حفظ حریم بزرگان دین آثار خوبی به همراه دارد از جمله آن عزت دادن خدای متعال به آن فرد است.

نایب رئیس جامعه مدرسین اظهار داشت: در سیره اهل بیت(ع) آمده وقتی کارهای بزرگی انجام می دادند، به حساب نمی آوردند و به رخ دیگران نمی کشاندند ودائم در صدد بازخواست خودشان بودند.

امام جمعه قم افزود: عُجب و غرور  باعث شکست انسان ها مخصوصا اهل علم است و خدا در قرآن بر همین شکست و غرور تاکید می کند و هشدار می دهد که  ای مسلمانان دچار غرور نشوید.

عضو هسئت رئیسه خبرگان رهبری گفت: در همین انقلاب نباید به سلاح، موشک و توانایی خودمان مغرور شویم و باید اعتقاد و توکل آن به خدا باشد، اگر سلاح و توانایی دفاعی  را افزایش می دهیم، لازم است با عنایت و توکل خدا باشد.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان اظهارداشت: اگر روزی گرفتار غرور شدیم و توکل به خدا کم شد، قطعا روزی خواهد آمد هیچ یک از توان دفاعی به کارمان نخواهد آمد.

۴۰/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha