چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام و المسلمین عاملی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به ظرفیت پذیرش ۴۵۰۰ نفر برای ورود به این حوزه در سال تحصیلی آینده، گفت: آموزش نیمه حضوری از سال تحصیلی آینده به ویژه برای خواهران طلبه راه اندازی می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی، در نشست خبری که ویژه پذیرش حوزه‌ علمیه خراسان در سال تحصیلی ۹۸ ـ ۹۷ برگزار شد، اظهار داشت: کسانی که می خواهند به عنوان پژوهشگر، مفسر قرآن یا هرگونه فعالیت حوزوی دیگری در سال تحصیلی 97 وارد حوزه علمیه شوند و ایفای نقش کنند باید نسبت به رسالت حوزه‌ علمیه و وظایف علما در شرایط کنونی آگاه باشند و با بصیرت کافی حوزه علمیه را به عنوان مرکز خدمت به اسلام و مسلمین انتخاب و ثبت نام کنند.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه رسالت حوزه به همان نسبت که ذاتا سنگین است، قداست و ارزش دارد زیرا رسالت آنها احیاگری و هدایت و وارث پیامبران الهی در طول تاریخ می باشد، گفت: اگر یک حوزوی انسانی را هدایت و حیات معنوی به شخصی بدهد مانند این می باشد که جهانی را هدایت و احیا کرده است.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه با کرامت انسانی سر و کار دارد از این رو رسالت سنگینی بر عهده آن می باشد، خاطرنشان کرد: نحوه هدایت و احیاگری انسان به همان نسبت که بشر پیچیدگی دارد، پیچیده است لذا شناخت درست از مکتب اسلام بالندگی انسان را به دنبال دارد چرا که نتیجه آن حیات و شکوفایی جامعه خواهد بود.

حوزه‌ علمیه متولی پاسخگویی به شبهات است

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با اشاره به این مطلب که در شرایط فعلی این نتیجه سنگین تر و پیچیده تر است، زیرا دنیای امروز دنیای علم و دانش و عصر انفجار اطلاعات و مخابره لحظه ای اخبار است، افزود: فرهنگ‌های مختلف و متضاد هریک برای خود دنبال یک عرصه می‌گردند و در قالب یک نظام اجتماعی، سیاسی و تمدنی در دنیا مطرح شده و پیام جهانی دارند و از طرف دیگر یک نظام دینی باید پاسخگوی شبهاتی باشد که دشمن درصدد ترویج آنها است و متولی پاسخگویی این شبهات حوزه‌های علمیه می باشند.

وی تصریح کرد: در حقیقت جهان امروز، جهان نبرد ادیان و مذاهب است و کسی برنده این نبرد است که از توانمندی‌های بیشتر، حقانیت بالاتر و تلاش‌های مداوم و بی‌امان بیشتری برخوردار باشد، به هیمن دلیل است که رهبر معظم انقلاب در این رابطه فرموده‌اند: امروز ما با شبیخون فرهنگی مواجه هستیم و با جوامع بسیطی که در گذشته وجود داشت، فرق می‌کند.

مدیر حوزه علمیه خراسان ادامه داد: رسالت حوزه های علمیه امروز قابل مقایسه با قبل از انقلاب و سال های پیش از آن نیست؛ بنابراین کسانی که می خواهند وارد حوزه های علمیه شوند، باید توجه داشته باشند که به دنیال چه اهداف و آرمان‌هایی هستند.

وی با بیان اینکه افراد برای انتخاب درست و آگاهانه ماهیت، رسالت، فعالیت، مسائل و مشکلات، فراز و نشیب‌های های حوزه را مورد توجه و مطالعه قرار دهند، خاطرنشان کرد: البته کسانی که وارد این عرصه می‌شوند اغلب متدین و متعهد هستند که این سنگر را به عنوان سنگر ایفای نقش خود در اوج نوجوانی و جوانی انتخاب می‌کنند.

زمان و نحوه ثبت نام

حجت الاسلام و المسلمین عاملی در بخش دیگری از سخنان خود اشاره به زمان و نحوه ثبت نام داوطلبان، خاطرنشان کرد: ثبت نام پذیرش تا 20 فروردین 97 به صورت اینترنتی از طریق سایی حوزه علمیه خراسان به نشانی www.hozehkh.com  ادامه دارد.

مدیر حوزه علمیه خراسان به نحوه پذیرش متقاضیان تحصیل در این حوزه اشاره و اظهار کرد: متقاضیان پس از قبولی در مرحله آزمون کتبی در سه بعد «دانش و آمادگی علمی»، «سلامت عمومی» و «شخصیت» ارزیابی می‌شوند و بعد از گذراندن دوره تثبیتی 45 روزه در تابستان به عنوان طلبه تحصیل خود را آغاز خواهند کرد.

وی با بیان اینکه امیدواریم محصول این ارزیابی و آزمون، مصاحبه ها و دوره‌های مقدماتی جذب انسان‌های متهعد و انقلابی باشد، عنوان کرد: ثبت نام برای پذیرش برای سال تحصیلی 97 ـ 98 از 15 بهمن‌هاه جاری آغاز شده است و تاکنون بیش از سه هزار نفر ثبت نام کرده اند که از این تعداد هزار و 800 نفر برادر و هزار و 200 نفر از خواهران هستند.

پذیرش 4500 نفر در حوزه خراسان

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه ظرفیت پذیرش ۴ هزار و 500 نفر است، متذکر شد: کمیت پذیرش طلاب جدیدالورود برای ما مهم نیست از این رو فقط نخبگان و برترین‌ها را جذب می‌کند و در همین راستا دانش‌آموزان با معدل بالای 18 و افراد در سطح پیش‌دانشگاهی و کاردانی با معدل بالای 17 از آزمون معاف هستند، اما شرکت در مصاحبه الزامی است و پس از قبولی به عنوان طلبه در مدارس حوزه علمیه مشغول به تحصیل می شوند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب به سه ویژگی برای طلاب به عنوان طلبه در تراز انقلاب اسلامی اشاره و عنوان کرد: طلاب در وهله اول باید از دانش که اساس و پایه کار طلبگی است برخوردار باشند.

وی با بیان اینکه دانش و علمی که در دین کاربرد داشته باشد، اساس و پایه کار یک طلبه است، گفت: طلبه باید دشمن و دوست شناس و در عین حال به دنبال تهذیب، وارستگی و آراستگی نفس و اخلاق پیغمبری باشد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به آیه « رَسولًا مِنهُم يَتلو عَلَيهِم آياتِهِ وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ » گفت: رمز موفقیت پیغمبر(ص) دو معجزه علمی و اخلاقی بوده است که در کنار مسائل اجتماعی و سیاسی روز جامعه می بایست مدنظر باشد.

را‌ه‌اندازی آموزش نیمه‌حضوری از سال جدید

وی با اشاره به فعالیت‌های تحولی حوزه علمیه خراسان ابرازداشت: محور فعالیت‌های تحولی در دو دسته برون‌گرا و درون گرا تقسیم می شود که اولی با رویکرد مسئله محوری شامل فعالیت های پژوهشی و تبلیغی برای پاسخ‌گویی به مخاطبین و نیز درون گرا که مربوط به حوزه می باشد و در این راستا چند قرارگاه برای فعالیت های علمی تشکیل شده است.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی در پایان ایجاد هیئت‌های اندیشه‌ورز، ورود در عرصه تبلیغ فضای مجازی و برگزاری دوره‌های غیرحضوری را از فعالیت‌های تحولی این حوزه معرفی کرد و گفت: هیچ محدودیتی برای علم‌آموزی در این حوزه وجود ندارد و علاقمندان فاقد شرایط سنی نیز می‌توانند به صورت آزاد از مباحث درسی بهره‌مند شوند.

مدیر حوزه علمیه خراسان از راه اندازی امکان تحصیل نیمه حضور با توجه به ایجاد سامانه آموزش مجازی در حوزه علمیه خراسان خبر داد و یادآور شد: آموزش نیمه حضوری از سال تحصیلی آینده به ویژه برای خواهران طلبه که می بایست به عنوان یک الگو در جامعه باشند و در کنار تحصیل به همسرداری، فرزندداری و خانواده رسیدگی کنند، با استفاده از این سامانه اقدام خواهد شد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha