پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
تصاویر/ همایش نقش علما در وحدت اسلامی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین نبویان با طرح این پرسش که چرا در حال حاضر ما در بین علمای اسلامی شورای فتوا نداریم، گفت: اگر چنین چیزی را در اختیار داشتیم، مشکلات داعش پیش نمی‌آمد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از سنندج، حجت الاسلام و المسلمین سید محمود نبویان، پیش از ظهر امروز در همایش منطقه‌ای«نقش علما و روحانیت در وحدت امت اسلامی» که در سنندج برگزار شد، با اشاره به این که یکی از نکات مهمی که باید در این جلسه علمایی مطرح شود، مفهوم شناسی وحدت و کلمه تقریب است، این پرسش ها را مطرح کرد که ما در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلام به دنبال چه چیزی است؟ آیا تقریب بین خود مذاهب است یا مراد تقریب بین مریدان مذاهب است؟

وی در پاسخ به پرسش‌های مذکور افزود: هم تقریب بین مذاهب و هم تقریب بین پیروان مذاهب معنا دارد. اما تقریب بین خود مذهب به این معناست که ما در موارد اختلاف می‌توانیم جلسات علمایی تشکیل دهیم و اختلافات را رفع کنیم؛ چراکه ریشه برخی از این اختلافات سوءبرداشت از حرف‌های یکدیگر است.

معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به نقش علما در از بین بردن اختلافات، اظهار کرد: ما قائل به نگاه حداقلی به اسلام نیستیم، اولاً قائل هستیم که همه احکام دین یک نگاه اجتماعی دارند و هم اینکه نگاه ما حداکثری است.

وی افزود: برای مثال باید بدانیم که امروزه ارتباط با آمریکا مجاز است یا خیر، در قرآن کریم آمده است «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِياءَ تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّة» طبق این آیات نباید دوستی و همکاری و هژمونی آن‌ها را پذیرفت. ما باید به این اعتقاد برسیم که اسلام خود اقتصاد دارد، آموزش دارد، روانشانی دارد و بسیاری از علوم دیگر.

حجت الاسلام والمسلمین نبویان با طرح این پرسش که چرا در حال حاضر ما در بین علمای اسلامی شورای فتوا نداریم، توضیح داد: اگر چنین چیزی را در اختیار داشتیم، مشکلات داعش پیش نمی‌آمد. باید در تحریف‌هایی که در اسلام رخ می‌دهد، علما با قدرت ورود پیدا کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در بین مذاهب هم باید چند مورد را لحاظ کرد؛ باید به توهین به مقدسات خاتمه داد. از دست گذاشتن بر روی مسائل تاریخی جلوگیری کرد، زیرا ما در حال حاضر یک دشمن واحد داریم و اگر به مسائل خود بپرداریم دشمنان به ما مسلط خواهند شد.

معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که چرا در حال حاضر ما مجلس و بازار مشترکی درست نمی‌کنیم، گفت: در حال حاضر که یکی از مشکلات ما دلار است، چرا نباید کشورهای اسلامی پول مشترک داشته باشند؟

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha