پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مسلمانان تانزانیا از دین برای حفاظت از محیط زیست دریایی کمک می گیرند

حوزه/حامیان محیط زیست در جزیره زنگبار تانزانیا با توجه به اینکه اکثریت جمعیت این منطقه را مسلمانان تشکیل می دهند، با استفاده از آموزه های دینی و قرآنی، سعی در حفظ محیط زیست و جانوران دریایی دارند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از theatlantic، مسلمانان جزیره زنگبار در تانزانیا که اکثریت جمعیت این کشور در شرق آفریقا را تشکیل می دهند، در سال های اخیر با کمک گرفتن از قرآن و اصول دین، سعی در حفظ محیط زیست، جانوران دریایی به ویژه در سواحل جزیره میسالی، یکی از مهمترین جزایر و صخره های مرجانی کرده اند.

علی سعید حماد، افسر میدانی در شبکه محلی ساحلی غیرمسکونی محلی ماوامبائو که از سال 2016 این استراتژی دینی را در چند روستا به اجرا درآورده، می گوید: گرفتن ماهی های کوچک و نارس، آسیب زدن به صخره های مرجانی و استفاده از تورهای کشیدنی در مناطق دارای علف های دریایی همگی غلط هستند و از نقطه نظر اسلامی مکروه می باشند.

وی افزود: ما باید از منابع محیط زیستی به شیوه ای هوشمندانه بهره ببریم. به همین جهت نیز در دین میزان و تعادل داریم.

علی ثانی، هماهنگ کننده کشوری در این دهکده نیز می گوید: واژه هایی چون ثبات اقتصادی از زبان سازمان های عام المنفعه خارجی و غربی می تواند در جمعیت های مسلمان نارضایتی و تحریک ایجاد کند به همین سبب ما با کمک گرفتن از کلام قرآن محیط زیست را بهبود می بخشید. کلام ما از اروپا و غرب نیامده بلکه از دین خود مردم برداشت شده و از مدت ها پیش چنین چیزی وجود داشته است.

ثانی افزود: همین باعث می شود مردم به ما اعتماد کنند و در این راستا نتایج خوبی به دست آورده ایم.

خلیج نشین ها حامی ارتقاء اخلاق اسلامی نیستند

فضل الخالد، بنیانگذار موسسه اسلامی اکولوژی و علوم محیط زیستی در این باره می گوید: کشورهای خلیج از جمله امارات متحده عربی و کشورهای عربی مسلمان نشین دارای نفت و گاز با ما همراهی نمی کنند و متاسفانه 99% کمک های مالی که ما دریافت می کنیم از سازمان های غیراسلامی بوده است.

به گفته وی این درحالی است که عربستان سعودی، حامی ترویج وهابیت در آفریقا به ویژه تانزانیا می باشد، این رژیم کمک های مالی چندانی به محیط زیست در این منطقه نمی کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha