سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
تصادف

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

اقدام سریع بیت،توطئه را خنثی کرد

فرمانده انتظامی تهران در تماس تلفنی با نماینده ولی‌فقیه در لرستان، از مردم استان عذرخواهی کرد.پیرو نامه نماینده ولی‌فقیه در لرستان به مقام معظم رهبری  پیرامون اهانت برخی از اشخاص و جریانات به قوم لر، سردار رحیمی فرمانده انتظامی تهران طی تماس تلفنی با حجت الاسلام والمسلمین سید احمد میرعمادی با ابراز تاسف از چنین اقدام صورت گرفته از مردم غیور و دلاور لرستان عذرخواهی کرد.وی در این تماس تلفنی اعلام کرد: جانشین پلیس نظارت بر اماکن عمومی تهران بلافاصله از کار عزل شد.فرمانده انتظامی تهران بیان کرد: نیروی انتظامی همیشه حافظ امنیت وحدت بوده و با متخلفان برخورد جدی خواهد کرد و هرگز کوچکترین اهانتی را به هیچ یک از اقوام تحمل نخواهد کرد.

 

تهدیدهای پنهان انگلیسی به زیستی ها رسید

حدود ۲۰ داوطلب در انگلیس با هدف احیای رودخانه "سالت‌هیل" و ایجاد یک گذرگاه ساحلی در پارک‌های "اسلاو" طی دو سال گذشته به لایروبی و پاکسازی رودخانه‌ها مشغولند.با توجه به اندازه بسیار کوچک میکروپلاستیک‌ها که باعث می‌شود بتوانند به راحتی از سد خونی-مغزی عبور کنند، دولت انگلیس در ماه ژانویه استفاده آنها را که معمولا در محصولات آرایش و بهداشتی و برخی پارچه‌های مصنوعی و مواد شوینده به کار می‌رود، ممنوع کرد. اما میکروپلاست‌ها تنها یکی از معضل‌ها هستند. داده‌های آژانس محیط زیست انگلیس نشان می‌دهد که سطوح خطرناکی از نئونیکوتینویدها -نوعی آفت‌کش که بیشتر به جمعیت زنبورها مرتبط است - در چند رود انگلیس وجود دارد.علاوه بر مصرف حشره‌کش‌ها، داروها و مواد از بین برنده کک در حیوانات خانگی نیز نگرانی‌ها را نسبت به آلودگی رودخانه‌ها افزایش داده است. داروهای ضدافسردگی در آب رودخانه‌ها یافت می‌شود. همچنین مقاومت آنتی‌بیوتیکی نیز در جانداران رودها در حال افزایش است چراکه میکروب‌های موجود در سیستم تصفیه آب گیاهی در معرض داروهای موجود در پسماندهای انسان قرار گرفته و به‌گونه‌هایی مقاوم در برابر داروها تبدیل می‌شوند.

 

راهور،پشت پرده تصادفات را فاش کرد

سردار تقی مهری رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به توجه مردم به قوانین رانندگی نسبت به سال گذشته، اظهارداشت: شرایط مناسب‌تری نسبت به سال گذشته داشته‌ایم.وی افزود: عدم توجه به جلو، خستگی و خواب‌آلودگی از جمله عوامل وقوع حوادث است؛ ضمن اینکه سرعت غیر مجاز، انحراف به چپ و سبقت ۴۰ درصد تصادفات را به خود اختصاص داده‌اند و بیش از ۸۵ درصد حوادث مربوط به همین عوامل بوده است.رئیس پلیس راهور ناجا با دعوت مردم به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، خاطرنشان کرد: از سرنشینان خودرو‌ها می‌خواهم شرایط لازم را برای رانندگان فراهم کنند و بستن کمربند ایمنی را در صندلی‌های جلو و عقب خودرو‌ها رعایت کنند.رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه 85 درصد عامل تصادفات جاده‌ای عدم توجه به جلو، خستگی، خواب‌آلودگی و انحراف به چپ است، گفت: رانندگان باید به ازای هر 2 ساعت رانندگی، 15 دقیقه استراحت کنند.

 

 

جاکارتا در یک قدمی سونامی،قرار گرفت

آژانس هواشناسی و ژئوفیزیک اندونزی از وقوع زلزله‌ای به شدت ۶.۹ ریشتر در مرکز استان "ملوک" اندونزی خبر داد.این زلزله با عمق ۱۶۹ کیلومتر در بستر دریا حدود ساعت ۳ بامداد امروز به وقت جاکارتا اتفاق افتاده است و به رغم شدت زمین لرزه، مقامات امکان وقوع سونامی را رد کرده و هشدار سونامی نداده‌اند.هم‌چنین ساعت ۸ شب روز گذشته (یکشنبه) نیز زلزله‌ دیگری به قدرت ۶.۴ ریشتر و عمق ۱۷۱ کیلومتر، ۲۱۴ کیلومتری شمال غرب منطقه "Saumlaki" در اندونزی را لرزاند.به گزارش خبرگزاری شینهوا، اندونزی در منطقه‌ای موسوم به «حلقه آتش اقیانوس آرام» قرار دارد که بسیار مستعد زلزله و آسیب‌پذیر است.

 

ناجا ،عفو عمومی صادر کرد

جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت: به پیشنهاد ناجا دیرکرد 2 برابری جرایم رانندگی تا پایان سال 96 بخشوده شد و رانندگان تا پاییز امسال برای استفاده از این تسهیلات فرصت دارند. سردار ' اسکندر مومنی' در حاشیه بازدید از پلیس راه شرق استان تهران، با بیان اینکه مردم امسال علاوه بر مدیریت سفر با پلیس بسیار خوب همراهی کردند؛ افزود: به مسافران نوروزی توصیه می کنیم طول سفر را بخشی از مسافرت خود تلقی کنند.وی اعلام کرد: با توجه به پیشنهاد ناجا دیرکرد 2 برابری جرایم رانندگی تا پایان سال 96 بخشوده شد و رانندگان می توانند اصل خلافی را بپردازند؛ رانندگان تا پاییز برای استفاده از این تسهیلات فرصت دارند.

 

اهداء خون،داروی شفا بخش شد

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت : شیوع هپاتیت B در بین اهداکنندگان خون کاهش یافته و به سی دو هزارم درصد یعنی 3 مورد مثبت به ازای هر 10 هزار نفر رسیده است.وی  افزود: طی 10 سال گذشته شیوع هپاتیت B در جامعه اهداکنندگان خون در سال 1386 از چهل و سه صدم درصد یعنی 43 مورد مثبت در 10 هزار نفر در پایان سال 95 به کمتر از هشتاد و یک هزارم درصد یا 8 مورد مثبت در ده هزار نفر رسید.وی ادامه داد: در زمینه هپاتیت C از 12 صدم درصد با یک کاهش چشمگیر به 32هزار و درصد (سی دو هزارم درصد) یعنی 3 مورد مثبت به ازای هر 10 هزار نفر تا پایان سال 95 رسیده است.حاجی بیگی گفت : این در حالی است که شیوع هپاتیت B در جامعه عادی بیش از 2 درصد و در مورد هپاتیت C بین 0،5 تا 0،7 درصد است.

 

ابوترابی،هویت ملی را تمدید کرد

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور از تمدید کارت‌های ملی قدیمی خبر داد و گفت: این تمدید اعتبار بر اساس مصوب هیات وزیران و برای پاسخگویی به شهروندان است.سیف‌الله ابوترابی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: باتوجه به اینکه اعتبار کارت‌های ملی ماقبل سال ۹۶ به اتمام رسیده بود، برای حل مشکلات مردم و پاسخگویی به آنها، اعتبار این کارت‌ها تمدید شد.وی ادامه داد: براساس مصوب هیات وزیران، اعتبار کارت‌های ملی ماقبل سال ۹۶، تا پایان سال ۹۷ تمدید شد.

 

بارش نارنجی،اروپا را در بهت فرو برد

بارش برف نارنجی‌رنگ مردم کشورهای اروپای شرقی را شگفت‌زده کرده است.تصاویری از بارش برف نارنجی در شبکه‌های اجتماعی روسیه، بلغارستان، اوکراین، رومانی و مولداوی منتشر شده است.هواشناسان معتقدند که ترکیب شن و ماسه موجود در طوفان‌های بیابانی با برف و باران باعث به وجود آمدن این پدیده می‌شود.

 

 

ناجا،روانگردان های مجازی را خنثی کرد

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر 2 توزیع کننده مواد روانگردان که با همدستی یکدیگر در فضای مجازی اقدام به تبلیغ و فروش مواد مخدر و روانگردان می‌کردند را دستگیر کرد. بخشنده افزود: پس از شناسایی مخفیگاه متهمان موضوع به مقام قضائی منعکس و دستور دستگیری وی صادر شد که در ادامه تیم های عملیاتی این پلیس در اقدامی غافلگیرانه موفق شدند متهمان را در مخفیگاهشان دستگیر و در بازرسی از محل مقادیری گل و ماری جوانا کشف کنند.

 

پل دختر،خزینه اش را از دست داد

پل معلق «دره خزینه»  پلدختر  یکی از جاذبه های زیبای گردشگری در این شهرستان تخریب شد.این اقدام  شب گذشته توسط افراد ناشناس انجام شد که این افراد پل را تخریب و از سمت روستای «ماژین» به پایین انداخته اند.فرمانده انتظامی پلدختر نیز گفت: تخریب پل «دره خزینه» در بخش جنوب غربی روستای «ماژین»  متعلق به دره شهر استان ایلام رخ داده که با همکاری و هماهنگی پلیس این شهرستان تلاش می شود عامل یا عاملان این اقدام شناسایی شوند.پل «دره خزینه» در ۴۹ کیلومتری جنوب شرقی پلدختر در حدفاصل جاده پلدختر- اندیمشک در دره‌ای به همین نام قرارگرفته است.  این پل به طول ۱۱۲ متر و ارتفاع ۸۵ متر بر روی رود کرخه قرار دارد و در منطقه ای دره ای و صخره ای واقع شده‌است.

 

هوای عیدانه پایتخت،رکورد زد

نوروز سال ۱۳۹۷، شاخص کیفیت هوای تهران از مرز سالم عبور کرد و با رسیدن به عدد ۱۰۳، به وضعیت «ناسالم برای گروه‌های حساس» رسید. موضوعی که مسئولان را بر آن داشت تا از آن دسته شهروندان تهرانی که مشمول تعریف «گروه حساس» می‌شوند بخواهند که از تردد غیرضروری در سطح شهر خودداری کنند.اتفاقی که در ایام نوروز ده سال اخیر بی سابقه بوده و به نوعی رکورد شکنی به حساب می‌آید. رکورد شکنی‌ای از نوع منفی و ناخوشایند که حتی در دوران اوج گرفتن آلودگی هوا بر اثر مصرف بنزین پتروشیمی‌ها هم رخ نداده بود و از این رو عجیب به نظر می‌رسد.لیلا نظری، سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بیان داشت: ورود پدیده گرد و غبار به هوای شهر تهران، باعث افزایش قابل ملاحظه ذرات معلق (PM۱۰ و PM۲.۵) در هوای شد و کاری کرد که کیفیت هوا از شرایط پاک با شاخص ۴۵ به شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس با شاخص ۱۰۳ برسد؛ این شرایط درحالی‌ست که فروردین امسال کیفیت هوای تهران بدترین شرایط را طی ۱۰ سال اخیر داشته است.

 

فتا از شگرد جدید کلاهبرداری،هشدار داد

رئیس پلیس فتا استان کرمانشاه نسبت به نصب نرم افزار موبایلی "دوربین لخت کن" که باعث سرقت اطلاعات بانکی کاربران و برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی آن‌ها می‌شود، هشدار داد.سرهنگ علی کریمی گفت: اخیرا افرادی با ساخت و بارگذاری نرم افزار موبایلی "دوربین نرم افزار موبایلی لخت کن" در کانال‌ها و گروه‌های شبکه اجتماعی که در قالب دانلود رایگان ارائه گردیده است اقدام به کلاهبرداری از کاربران می‌کنند.وی افزود: استفاده و فعال سازی قابلیت‌های این نرم‌افزار مستلزم پرداخت اینترنتی مبلغ اندکی از سوی مشتریان است که کلاهبرداران به دو روش دست به کلاهبری می‌زنند.رئیس پلیس فتای استان اظهار داشت: در روش اول فرد قربانی نرم‌افزار جعلی را خریداری کرده و پس از نصب آن متوجه میشود فاقد کارایی است که با توجه به مبلغ اندک پرداختی از شکایت صرف نظر می‌نماید.سرهنگ کریمی حاطرنشان کرد: در روش دیگر کلاهبردار، کاربران را به صفحه جعلی و شبیه‌سازی شده یک بانک هدایت می‌کند تا اطلاعات بانکی خود را در صفحه جعلی وارد نمایند که نهایتا منجر به سرقت اطلاعات حساب بانکی کاربران نظیر شماره کارت، رمز اینترنتی، CVV۲ و تاریخ انقضای کارت می‌گردد.

 

آمار تلخ یونیسف،شیرینی عید را گرفت

مدیر منطقه ای صندوق کودکان ملل متحد، یونیسف، اظهار داشت در هر ده دقیقه یک کودک یمنی به دلیل محاصره این کشور، جنگ، گرسنگی و بیماری جان می دهد.«جیرت کاپیلِر» تصریح کرد: سیصد و پنجاه میلیون دلاری که یونیسف برای کمک رسانی به کودکان یمنی درخواست کرده است در برابر مبالغی که برای تجهیز تسلیحاتی هزینه می شود ناچیز است.صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) با تاکید بر اینکه بودجه مورد نیاز این سازمان به هیچ عنوان پاسخگوی امدادرسانی به جنگ زدگان یمنی نیست اعلام کرد به ۳۵۰ میلیون دلار کمک فوری برای پیش برد طرح های بشردوستانه خود در این کشور نیاز دارد.کاپیلر پس از دیدار از یمن در امان پایتخت اردن گفت یونیسف تنها برای سال ۲۰۱۸ به حدود سیصد و پنجاه میلیون دلار کمک مالی نیاز دارد. این میزان در مقایسه با میلیاردها دلار پولی که صرف جنگ یمن می شود بسیار ناچیز است.سازمان ملل اعلام کرد جنگ یمن بزرگترین فاجعه بشری جهان بوده است و نزدیک به هشت و نیم میلیون نفر با گرسنگی شدید دست به گریبان هستند.

 

لاریجانی برای کالای ایرانی،شرط و شروط گذاشت

رئیس قوه‌قضاییه گفت: باید این تذکر قاطع را به تولیدکنندگان داخلی بدهیم که کالای با کیفیت و قابل رقابت تولید کنند تا بتوان خرید محصولشان را به مردم توصیه کرد. کالای ایرانی نباید موجب وارد آمدن خسارت به مردم شود. رئیس قوه قضاییه، یکی از مهمترین اقدامات در زمینه حمایت از تولید داخلی را مبارزه با قاچاق دانست و تصریح کرد: اینکه گاه می شنویم تا 20 میلیارد دلار قاچاق کالا داریم به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست. باید با قاچاق مقابله کنیم، البته این مقابله نباید محدود به برخوردهای قوه قضاییه، نیروی انتظامی و گمرک باشد بلکه دستگاه های مسئول نیز باید برنامه های کارشناسی شده و نسخه های تجربه شده در زمینه توازن قیمت ارز و عدم استفاده از رانتهای دولتی را در دستور کار قرار دهند. دو نرخی بودن ارز همیشه به ضرر تولید داخلی است چون در جایی تبدیل به رانت می شود. بر همین اساس، دولت محترم، گمرک جمهور اسلامی، نیروی انتظامی و قوه قضاییه باید دست به دست هم دهند تا با یک مقابله معقول، واردات کالای قاچاق به حداقل برسد و این بیماری که به صورت یک اپیدمی در کشور درآمده، ریشه کن شود.

 

دادستان کل،اختاپوس صنعت را هدف گرفت

حجت‌الاسلام منتظری گفت: گرایش مردم به سمت خودرو‌های خارجی به این دلیل است که کیفیت خودر‌وهای داخلی به نحوی نیست که بتواند رضایت مردم را جلب کنند و متاسفانه به صورت یک اختاپوسی در آمده و ریشه در بعضی جا‌هایی دارد که دنبال منافع خودشان هستند. دادستان کل کشور در گفت‌وگو با میزان با تاکید بر اینکه مدیران صنایع داخلی اعم از خودرو و غیرخودرو کمر همت را ببندد و کیفیت کارشان را بالا ببرند به نحوی که رضایت مردم جلب شده و به مصرف کالا‌های خارجی بیشتر ترغیب شوند ابراز امیدواری کرد که از ابتدای سال این امر با برنامه ریزی حساب شده پیش رفته و تا بتوان در تحقق شعار سال و آنچه که به نفع کشور و مردم است گام‌های موثری برداشت.

 

قلب نوروز نوستالژیک برای دهه شصتی های پایتخت،تپید

یک مسؤل میراث فرهنگی از برگزاری تور تهرانگردی " نوروز نوستالژیک" خبر داد. دلاور بزرگ‌نیا - مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران اظهار داشت: تور تهرانگردی " نوروز نوستالژیک " برای دهه شصتی‌ها با اتوبوس دو طبقه گردشگری از ششم فروردین ماه برگزار می‌شود.بزرگ نیا با اشاره به اینکه برگزاری تورهای تهرانگردی برای گروههای خاص از تاریخ 6 الی 12 فروردین برنامه ریزی شده است، افزود: بخشی از تاریخ و خاطرات زیبای نوروز برای فرزندان دهه اول انقلاب ثبت شده است.وی ادامه داد: شرکت کنندگان در تورهای نوروز نوستالژیک ضمن دیدار از جاذبه‌های تاریخی تهران قدیم از برنامه‌های خاطره گویی ،نوروزخوانی نیز استفاده می‌کنند.علاقه مندان برای شرکت در تور نوروز نوستالژیک نام و نام خانوادگی خود را به شماره 5000203000100 ارسال کنند.

 

آمار بهزیستی،یونیسف را هم نگران کرد

خاکی با بیان اینکه تا کنون حدود 1000 کودک در طرح ساماندهی شناسایی شده اند که 260 نفر از آنها به مراکز نگهداری از کودکان کار و خیابان منتقل شده اند، گفت:20 درصد از این جمعیت را دختران و 80 درصد آنها را پسران تشکیل می دهند.وی افزود:از نوزاد تا نوجوان 17 ساله در میان کودکان شناسایی شده وجود دارد و بیشترین کودکان که به مراکز بهزیستی منتقل شده اند از سن 7 تا 12 سال هستند، که دختران به مرکز شهدای افسریه و پسران به مراکز بعثت و یاسر منتقل شدند.معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران بیان کرد: بیش از 70 درصد کودکانی که در طرح ساماندهی این دوره شناسایی شدند از اتباع بیگانه هستند، و از مجموع 30 درصد کودکان با تابعیت ایرانی، بیش از 90 درصد آنها ساکن تهران نیستند و تنها در این شهر کار می کنند و یا به گدایی مشغول هستند.

 

تهران-لندن،رکورد را شکست

مدیرکل موزه ملی ایران از شکستن رکورد مخاطبان این موزه در تعطیلات نوروز ۹۷ خبر داد و اعلام کرد تا روز پنجم فروردین ماه ۹۷ بیش از ۴۴ هزار تن موزه ملی را دیدند.جبرئیل نوکنده با بیان این که سال گذشته از بازه زمانی ۲۵ اسفند ماه ۹۵ تا ۱۵ فروردین ماه سال ۹۶ حدود ۳۸ هزار تن از موزه ملی دیدن کردند، به ایسنا گفت: این درحالی است که از ۲۵ اسفندماه سال ۹۶ تا پایان روز پنجم فرودین ماه بیش از ۴۴ هزار تن این موزه را دیدند.او با اعلام این آمار را بدون احتساب برنامه شبی با موزه که ششم فرودین ماه رایگان برگزار شد، پیش بینی کرد: آمار بازدید این موزه در نوروز ۹۶ همچنان روند صعودی را طی کند و رکورد شکن شود.موزه ملی ایران که دربرگیرنده آثار دوران پیش از تاریخ، ایران باستان و دوران اسلامی است، این روز‌ها میزبان آثاری از موزه لوور فرانسه و هفت اثر زرین شامل صورتک قوچ تپه‌حصار، جام کلاردشت، پلاک زیویه، جام مارلیک، حلقه قدرت ارجان، دستبند زرین مرصع جوبجی استان خوزستان و تکوک همدان است.

 

تندباد،مسافر زودهنگام شهرهای کشور شد

اصغري با بيان اينكه وزش باد موجب گردوغبار و كاهش كيفيت هوا شده است، گفت: به سبب كم بارشي پديده گرد و غبار كه معمولاً از خرداد ماه آغاز مي شد، زودتر فرا رسيده و اين هشداري است كه در آينده با كاهش بيشتر كيفيت هوا مواجه خواهيم بود.اصغري گفت: در سواحل درياي خزر با وزش بادهاي جنوبي شاهد افزايش دما بوديم كه در ساري افزايش دما به 20 درجه رسيد.وي اضافه كرد: به تدريج اين دما با وزش بادهاي شمالي كاهش خواهد يافت و درياي خزر مواج خواهد شد. به گونه اي كه ارتفاع موج در آبها ي مازندران تا 5/ 2 متر و در آب هاي گلستان تا 3 متر پيش بيني مي شود.وي گفت: استان ها ي زنجان، همدان، مركزي، تهران، البرز، قزوين، اردبيل و سواحل درياي خزر شاهد بارش خواهند بود.اصغري افزود: از امشب شاهد بارش در استان هاي شمال شرقي كشور همچون خراسان شمالي و شمال خراسان رضوي خواهيم بود كه با رگبار، رعدوبرق و همراه با وزش باد خواهد بود.

 

شعر هم برگه جریمه،دریافت کرد

سرهنگ جهانی، معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا گفت: این روز‌ها برچسب‌ها و استیکر‌هایی با نماد‌های مختلف همچون نمادی از یک نوع ماده مخدر روی بدنه خودرو‌ها نصب می‌شود که نگاه رانندگان‌های خودرو‌های عبوری را به خود جلب می‌کند.وی افزود: گاهی این برچسب‌ها در قالب یک جمله روی خودرو نصب شده و رانندگان خودرو‌های عبوری برای خواندن آن چند ثانیه‌ای محو آن جمله می شوند و همین امر موجب می‌شود راننده دچار حواس پرتی شده و این حواس پرتی احتمال بروز تصادف را افزایش می‌دهد.سرهنگ جهانی گفت: برابر قانون هر خودرویی که اقدام به نصب استیکر و برچسب بر روی بدنه خودرو کند توسط عوامل پلیس اعمال قانون شده و ۳۰۰ هزار ریال جریمه خواهد شد.وی تاکید کرد: این اعمال قانون مطابق کد تخلفی 2069 مصوب سال 90 انجام می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha