پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حضور باستان شناسانی از دانشگاه مونیخ آلمان در حرم مطهر امیر المؤمنین (ع)

حوزه/ باستان شناسان و اساتید تاریخ دانشگاه مونیخ آلمان با حضور در حرم امیر المؤمنین (علیه السلام) از آثار تاریخی و باستانی صحن های حرم مطهر ابراز شگفتی کردند و حضور دانشجویان دانشگاهی را در حلقه بحث های حوزوی ستودند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، باستان شناسان و اساتید تاریخ دانشگاه مونیخ آلمان با حضور در حرم امیر المؤمنین (علیه السلام) از آثار تاریخی و باستانی صحن های حرم مطهر ابراز شگفتی کردند و حضور دانشجویان دانشگاهی را در حلقه بحث های حوزوی ستودند و گفتند: این مسئله نشان می دهد که تحصیلات حوزوی از تحصیلات دانشگاهی دور نیست و صحن مطهر علوی تنها برای عبادت نیست، بلکه برای بحث و تحصیل علمی نیز هست و دارای معنویت بالایی است که مردم را از سرتاسر دنیا به خود جذب می کند.

مباحثه دانشجویان و طلاب در حرم طهر علوی بی نظیر است

پروفسور"ادلاید اوتو" متخصص باستان شناسی و تاریخ خاور نزدیک گفت: من از بیشتر مناطق باستانی عراق دیدن کردم امّا حضورم در آستان مقدس علوی بسیار دل انگیز است و این با اولی است که در زندگی ام همچنین مکان زیبا و پُر از معنویت می بینم و زمانی که وارد این صحن مطهر می شوی، خودت را نزدیک به آسمان می یابی و یک تصویر درخشانی را لمس می کنی که با معنویت در آمیخته است، به ویژه زمانی که مردمی را می بینی که با تمامی مکان های دیگر متفاوت هستند و مردمانی هستند که دوستدار زائران هستند و با آنان همکاری می کنند و من احساس می کنم که در میان یک خانواده بزرگ هستم.

وی افزود: برای اولین بار می بینم که مردم  در این مکان مقدس علی رغم اینکه یک مکانی دینی به تحصیل تخصص های علمی همچون پزشکی، مهندسی و غیره می پردازند و همزمان گروهی هستند که علوم دینی را می آموزند که این یک پدیده بی نظیر است.

استاد دانشگاه مونیخ اشاره کرد: این تصاویر و فضای بی نظیر را به کشورش منتقل خواهد کرد و در خصوص آنچه دیده و شنیده صحبت خواهد کرد و تلاش خواهد کرد که کنفرانس متعددی برای دانشجویان برگزار کند تا این مسئله را بررسی کنند.

حقیقت دینی که به همزیستی دعوت می کند را در کشور خود بازگو می کنیم

پروفسور "برتولد اینواگ" گفت: تعامل مردم در این مکان مقدس بسیار قابل توجه است و آن ها خوبی و مفاهیم انسانیت را به نمایش می گذارند و انواع کمک ها و حمایت ها را از ما به عمل می آورند و ابراز خوشحالی آنان از حضور ما در کنارشان در چهره شان مشخص است و ما این تصاویر و صحنه ها را برای دانشجویان و کشور خود بازگو می کنیم تا حقیقت دینی که به همزیستی با تمامی مردم بدون تفرقه به ویژه در این مکان مقدس دعوت می کند، بشناسند.

قبرستان وادی السلام در لیست میراث جهانی قرار می گیرد

پروفسور عباس علی الحسینی استاد دانشگاه عراقی گفت: اتحادیه اروپا به زودی همایش جهانی باستان شناسی خاورمیانه را برگزار خواهد کرد و این اتحادیه بخشی را به بررسی آثار باستانی اسلامی اختصاص داده است.

وی اشاره کرد: قبرستان وادی السلام برای قرار گرفتن در لیست میراث جهانی مراحل پایانی خود را سیر می کند.

الحسینی افزود: با وجود اینکه مدارج علمی پیشرفته ای را در زمینه تخصص خود طی کردیم امّا در حضور امام علی (علیه السلام) و در مقابل عظمت این مرد بزرگ می ایستیم، کوچک هستیم.

وی تصریح کرد: باستان شناسان اروپایی زمانی که وارد صحن مطهر حیدری شدند، زیبایی مهندسی و معنویت حرم آنان را شگفت زده و بهت زده کرد و خودم را کمتر از قطره ی از دریا می بینم در برابر این عظمتی که تاریخ را به سجده در مقابل قدم هایش واداشت.

شایان ذکر است، باستان شناسان و اساتیدی که به زیارت حرم مطهر امیرالمؤمنین (علیه السلام) مشرف شدند، از مدارک علمی فوق پروفسوری برخوردارند و پروفسورد "ادلاید اوتو" استاد باستان شناسی خاور نزدیک در دانشگاه مونیخ و استاد باستان شناسی در کشور های شرق آسیا در زمینه مصر و مطالعات خاور نزدیک در دانشگاه ژوهانس گوتنبرگ ماینز و مدیر اداری بخش مطالعات فرهنگی قدیم و مدرس باستان شناسی خاور نزدیک در دانشگاه لودفیگ ماکسیمیلیان مونیخ است و پروفسور "برتولد اینواگ" استاد مدعو دانشگاه برلین و استاد باستان شناسی خاور نزدیک در دانشگه مونیخ و پژوهشگر مؤسسه باستان شناسی خاور نزدیک دانشگاه مونیخ است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha