پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام تکیه ای

حوزه/رئیس ستاد اتکاف خاطرنشان کرد:٨٠ درصد از شرکت کنندگان مراسم اعتکاف، جوان هستند، سال گذشته چند صد هزار نفر در پنج هزار و ۵۰۰ مسجد در کشور شرکت کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین تکیه ای رئیس ستاد اعتکاف امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه شهر مقدس قم گفت:ماه رجب ماه خانه تکانی است که اگر کوله باری از معصیت داریم خود را سبک کنیم. ماه شعبان نیز ماه زدودن آلودگی ها از خود و صاف شدن آینه دل است. در ماه رمضان نیز باید به سمت خدایی  شدن حرکت کنیم، ماه رمضان، ماه مغفرت الهی است.

وی افزود: در سراسر ایران 900 تریبون نماز جمعه وجود دارد، البته در بین اهل سنت هم این تریبون است، اما تریبون نماز جمعه در ایران مدافع ارزش ها و حرمت های اسلامی است.

رئیس ستاد اعتکاف بیان کرد: اعتکاف سنت حسنه محمدی است و این سنت توسط رسول اکرم(ص) تاسیس شد، پیامبر(ص) مقید بودند که در هر سال در دهه آخر ماه رمضان، معتکف شوند. رسول اکرم(ص) فرمودند هر کسی که از روی اعتقاد متعکف شوند، گناهان او آمرزیده می شود.

وی گفت: اعتکاف یک عبادت جامع است که در آن نماز، روزه، توجه به واجبات، ترک محرمات وجود دارد. اعتکاف این ظرفیت را دارد که همه آینده ما را بیمه کند. کسی که سه روز به مسجد می رود و خود را وقف عبادت می کند، می تواند آینده خود را تامین کند.

حجت الاسلام والمسلمین تکیه ای افزود: در شهر قم 19 هزار و 800 نفر برای اعتکاف ثبت نام کردند اما تنها ظرفیت برای اعتکاف 14 هزار نفر در این شهر وجود دارد و پنج هزار و 800 نفر از شرکت در این مراسم در شهر قم محروم شدند. این درد را به کجا ببریم که فضاهای کافی برای مراسم اعتکاف در کشور نداریم. دانشجویان بسیاری به خاطر محروم شدن از شرکت در این مراسم گریه می کنند.

وی بیان کرد: تقاضا دارم که بخشی از مصلاهای نماز جمعه به مسجد تبدیل شود. در صورت تبدیل مصلاهای نماز جمعه می توان از آنها برای برگزاری مراسم اعتکاف استفاده کرد. اکنون چند صد مصلای آماده در کشور وجود دارد.

�رئیس ستاد اتکاف خاطرنشان کرد:٨٠ درصد از شرکت کنندگان مراسم اعتکاف، جوان هستند، سال گذشته چند صد هزار نفر در پنج هزار و 500 مسجد در کشور شرکت کردند.

وی افزود: سابقه اعتکاف در شهر قم بیش از 90 سال است و آیت الله حائری یزدی این مراسم را در این شهر احیا کرد. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مراسم اعتکاف با حضور چند ده نفر در مسجد امام حسن عسکری(س) برگزار می شد، اما پس از پیروزی انقلاب این مراسم در کشور توسعه پیدا کرد.

حجت الاسلام والمسلمین تکیه ای گفت: رهبر معظم انقلاب، اعتکاف را نماد رویش انقلاب اسلامی دانستند. تاکنون پنج جشنواره فرهنگی، هنری، علمی و پژوهشی در سطح بین المللی برگزار شد و هزاران اثر به این جشنواره رسید. آخرین دوره جشنواره اعتکاف در شهر مشهد برگزار شد و دو هزار و 200 اثر در موضوع های مختلف به این جشنواره رسید، چهار کتاب ثمره جشنواره اعتکاف است.

وی با بیان این که کتاب های مختلفی در خصوص اعتکاف به چاپ رسیده است و اکنون کتابخانه تخصصی اعتکاف داریم که منجر به ترویج عالمانه اعتکاف می شود.

گفت: شاهد بین المللی شدن مراسم اعتکاف در جهان هستیم و سال گذشته این مراسم در 69 کشور در ماه رجب برگزار شد.

وی افزود: هزاران حلقه معرفت در بستر مراسم اعتکاف برگزار می شود و بیان خاطرات دوران دفاع مقدس و رزمندگان مدافع حرم جزو برنامه های این مراسم است. مراسم اعتکاف یکی از بازدارنده ترین ابزار برای مقابله با تهاجم فرهنگی است.

رئیس اعتکاف گفت:دولتمردان بیش از اقشار دیگر نیاز به ارتباط به خدا دارند. برنامه های معنوی پشتوانه نظام جمهوری اسلام است و دولتمردان باید این برنامه ها را تقویت کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha