جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
پیرش طلبه در مدرسه علمیه دارالسلام

حوزه/ حجت الاسلام انتظاری گفت: هدف اصلی از پذیرش طلبه در مدرسه علمیه دارالسلام تهران تربیت نیروهای کارآمد در تزار انقلاب اسلامی است. و امیدواریم طلاب عزیز بعد از ده سال تحصیل در این حوزه بتوانند هم پاسخگوی نیازهای نظام اسلامی باشند و هم در عرصه تبلیغ بین الملل فعال بوده و اثرگزاری خود را داشته باشند.

حجت الاسلاممحمدحسین انتظاری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به روند جذب و پذیرش متقاضیان ورود به مدرسه علمیه دارالسلام، اظهار داشت: حوزه علمیه دارالسلام در سال 1391 با شیوه‌ای جدید در عرصه تعلیم و تربیت علوم حوزوی تاسیس شد. بنا بر این افرادی که متقاضی ورود به این حوزه هستند باید شرایط لازم را داشته باشند. از جمله شرایط پذیرش این است که متقاضیان ورود به مدرسه علمیه دارالسلام از بین جوانانِ خانواده‌های مومن، متدین و انقلابی و از پایه های 8 و 9 دوره راهنمایی و با معدل بالای 19 گزینش و انتخاب می‌شوند.

وی ادامه داد: در ابتداء یک جلسه معارفه مقدماتی برای متقاضیان و خانواده‌های آنان برگزار می شود تا فرد و خانواده او از فضای علمی و تربیتی حوزه علمیه تا حدودی آشنایی پیدا کنند. سپس از همه متقاضیان تست های هوش، روانشناسی، رفتاری و روانی اخذ می‌شود و بعد از طی این مراحل جلسه دوم معارفه حوزه علمیه برای افراد متقاضی و خانواده های آنان برگزار می شود و در آن جلسه اطلاعات بیشتری از مباحث علمی و برنامه های آموزشی و تربیتی حوزه علمیه در اختیار والدین و داوطلبان ورود به حوزه ارائه می‌شود.

معاون آموزش مدرسه علمیه دارالسلام افزود: بعد از جلسه دوم معارفه؛ افرادی که پذیرش اولیه‌شان به اتمام رسیده و نمره قابل قبول را کسب کرده باشند وارد دوره چهل روزه «اربعین معرفت» می‌شوند. این دوره در تابستان برگزار شده و برخی دروس رسمی و بعضی دورس اختصاصی برای این عزیزان تدریس و برگزار می‌شود تا با حوزه به صورت ملموس تر آشنا شوند و بدانند که فضای حوزه چگونه است و قرار است چه رسالتی را بر عهده بگیرند و در ادامه اساتید دوره هم با روحیات و توانمندی های افراد بیشتر آشنا می‌شوند. بعد از اتمام دوره که داوطلب شناخت نسبتاً خوبی درباره حوزه علمیه پیدا کرده است، پذیرش نهایی و قطعی انجام می‌شود.

وی عنوان داشت: ممکن است خود داوطلب با توجه به شناخت بهتری که پیدا کرده است به این نتیجه برسد که نمی تواند در حوزه ادامه تحصیل دهد و یا اینکه مسئولین حوزه به این جمعبندی برسند که این داوطلب با توجه به برنامه‌ها و شرایطی آموزشی که مدرسه دارالسلام دارد مناسب برای حوزه دارالسلام نیست که در این صورت یا به حوزه دیگر معرفی می شود و یا به اختیار خود به ادامه تحصیل در آموزش و پرورش می‌پردازد.

حجت الاسلام انتظاری تصریح کرد: افرادی که در این حوزه علمیه پذیرش می شوند موظفند به صورت تمام وقت در حوزه حضور داشته باشند بنا بر این کلاس‌های درسی این حوزه از ساعت 7 صبح شروع شده و تا 7 عصر ادامه دارد. هم اکنون در مدرسه علمیه دارالسلام تعداد 218 نفر طلبه در پایه های 1 الی 6 مشغول به تحصیل علوم دینی هستند.

وی گفت: مدرسه علمیه دارالسلام در یک ساختمان استیجاری که دارای 3 طبقه می باشد فعالیت علمی و آموزشی خود را انجام می دهد و در صدد هستیم با احداث ساختمان جدید این حوزه در منطقه تهرانپارس فعالیت‌های خود را با همت و دقت بیشتری ادامه دهیم.

معاون آموزش مدرسه علمیه دارالسلام تهران بیان داشت: مدرسه علمیه دارالسلام یک برنامه جامع و راهبردی ده ساله‌ای را تدوین و به تصویب رسانده است و برنامه‌های متنوعی را برای طلاب متقاضی تحصیل در این حوزه تدارک دیده است. این برنامه ها کلاس های علمی، آموزشی، پژوهشی، احکام، قرآن، مبانی تربیت اسلامی، و دیگر مهارت های تبلیغی مثل یادگیری زبان‌های خارجی را شامل می‌شود.

حجت الاسلام انتظاری افزود: با توجه به شرایط و برنامه‌های ویژه مدرسه علمیه دارالسلام؛ مصمم هستیم افرادی ثبت نام و پذیرش شوند که بتوانند با اعتقاد و اطمینان به این چشم انداز ده ساله دروس طلبگی را با جدیت دنبال کرده و از همان ابتدای راه بنای علمی و پژوهشی خود را قوی و مستحکم سازند.

وی عنوان داشت: بخش آموزشی مدرسه علمیه دارالسلام در دو بخش رسمی و اختصاصی فعالیت می کند. دروس رسمی همان دروس متداول حوزه است که همه طلاب حوزه‌های علمیه مؤظفند این دروس را بخوانند ولی در این مدرسه این دروس با عمق بیشتری برای طلاب ارائه می شود بدین معنی که در کنار هر یک از دروس درسی حوزه کارگاه های کاربردی مرتبط با آن درس برگزار می شود و طلبه مؤظف است در این کلاس‌ها هم حضور یابد.

معاون آموزش مدرسه علمیه دارالسلام تهران ادامه داد: دروس اختصاصی مثل علوم قرآنی، یادگیری زبان‌های خارجه عربی و انگلیسی، خط، خوشنویسی، ورزش های رزمی(دفاع شخصی)، کامپیوتر، طب سنتی و نظایر اینها جزو برنامه‌های اصلی مدرسه است و طی ده سال تحصیلی این آموزش‌ها صورت می گیرد. زیرا معتقدیم با توجه به شرایط امروز جامعه و تحولات جهانی، یک طلبه برای این که بتواند در عرصه تبلیغ اثرگزار باشد، به این مهارت‌ها نیاز داشته و باید به این مباحث مسلط باشد.

وی تصریح کرد: هدف اصلی در برنامه راهبردی ده ساله این است که نیروهای کارآمدی را در تزار انقلاب اسلامی و جامعه اسلامی تربیت کنیم و طلاب بعد از ده سال تحصیل در حوزه علمیه دارالسلام بتوانند هم پاسخگوی نیازهای نظام اسلامی باشند و هم در عرصه تبلیغ بین الملل فعال بوده و اثرگزاری خود را داشته باشند.

حجت الاسلام  انتظاری در پایان با اشاره به فعالیت های علمی و پژوهشی طلاب مدرسه علمیه دارالسلام، گفت: در مباحث علمی و پژوهشی، به همت معاونت آموزش و پژوهش مدرسه؛ در ایام تابستان دوره‌های علمی با عنوان اربعین احیاء علمی برگزار می کنیم که بخشی از این دوره در ایام ماه مبارک رمضان برگزار می شود و طلبه ها از شب تا صبح مشغول مباحثه و فعالیت علمی پژوهشی هستند. 313/42

                                                    

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha