جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
جواهر الکلام

حوزه/ هر عملی که انسان در این دنیا انجام دهد و ثمره و پاداشی در آخرت بر آن مترتب باشد، باقیات و صالحات هست اما بهترین این اعمال، آن است که پس از مرگ هم برای انسان همواره اجر و ثواب داشته باشد. مانند: وقف، فرزندان صالح ، اثری ماندگار و... .

* آیه:

وَ یَزِیدُ اللَّهُ الَّذِینَ اهْتَدَوْاْ هُدًى وَ الْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَاتُ خَیرْ عِندَ رَبِّکَ ثَوَابًا وَ خَیرْ مَّرَدًّا مریم/76

کسانی که در راه هدایت گام نهادند، خداوند بر هدایتشان می‌افزاید و آثار شایسته‌ای که (از انسان) باقی می‌ماند، ثوابش در پیشگاه پروردگارت بهتر و عاقبتش خوب‌تر است!

* آینه:

حکایت؛ شیخ محمدحسن نجفی، صاحب کتاب بی‌همتای «جواهر الکلام» یکی از فقیهان تأثیرگذار است که در 25 سالگی نگارش این کتاب را در شرح کتاب شرایع الاسلام محقق حلی آغاز کرد. این دائره‌المعارف فقه شیعه ثمره 32 سال تلاش شبانه‌روزی ایشان، اینک معتبرترین متن درسی در عالی‌ترین سطح دروس حوزه‌های علمیه شیعه، یعنی درس خارج فقه است.

علامه سید محسن امین درباره این کتاب می‌نویسد: در فقه اسلام کتابی به همتایی جواهر الکلام نیست. شیخ انصاری نیز فرمود: برای مجتهدی که بخواهد احکام الهی را استنباط کند، کافی است کتاب‌های جواهر و وسائل الشیعه را در اختیار داشته باشد، کمتر اتفاق می‌افتد که به کتابی از پیشینیان نیازمند شود.
صاحب جواهر تا آخرین لحظات عمر به تألیف مشغول بود و در سختی‌ها و همتی که این عالم گران‌قدر در تألیف این کتاب ارزشمند، بر آن فائق آمد، همین بس است که مرحوم صاحب جواهر حتی در شب وفات فرزندش و در کنار نعش جوان ازدست‌رفته‌اش، پس از خواندن مقداری قرآن به مطالعه و نوشتن کتاب جواهر پرداخت و نوشت، ثواب این چند صفحه کتاب را هدیه به روح پسرم کردم تا این‌چنین باقیات و صالحات گران‌بهایی برای خود باقی بگذارد. 1

  1. با اقتباس و ویراست از پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha