جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ابراهیم فیاض، استاد دانشگاه تهران

حوزه/ دکتر ابراهیم فیاض با تاکید بر این که اگر طلبه ای درس نخواند و باسواد نباشد، قطعا نمی تواند حاشیه ای بر کفایه بنویسد، گفت: متاسفانه امروز حوزه های علمیه تلاش می کنند به سمت دانشگاه و روش های دانشگاهی بروند، در صورتی که در آغاز انقلاب اساتید دانشگاه تلاش می کردند، مانند اساتید حوزه در کلاس درس حاضر شوند و حتی همان طور حرف بزنند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاریحوزه از مشهد، دکتر ابراهیم فیاض، استاد دانشگاه تهران در نشست نقد و بررسی عملکرد 40 سال روحانیت در عرصه های فرهنگی و تربیتی، در جمع کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سوءالات دینی مشهد، گفت: هیچ شهری مثل مشهد فرهیخته نیست و کتاب هایی را می توان در این شهر پیدا کرد که در کشور وجود ندارد.

وی با اشاره به حوزه علمیه قدیمی و فرهیخته مشهد ضمن انتقاد از برخی مراکز حوزوی کشور، ابراز کرد: متاسفانه امروز حوزه های علمیه تلاش می کنند به سمت دانشگاه و روش های دانشگاهی بروند، در صورتی که در آغاز انقلاب استادان دانشگاه  تلاش می کردند مانند اساتید حوزه در کلاس درس حاضر شوند و حتی همان طور حرف بزنند.

استاد دانشگاه تهران ابراز کرد: اگر طلبه ای درس نخواند و باسواد نباشد، قطعا نمی تواند حاشیه ای بر کفایه بنویسد و قدر لباس روحانیت را بداند.

وی با اشاره به شیوه تحریک احساسات دینی در تبلیغ و برخی از انتقادها نسبت به این روش، تاکید کرد: شیعه مذهبی است که در عرصه های امامت و ولایت پر از محتوا است و باید به صورت جدی این محتوا در حوزه های علمیه پیگیری شود.

فیاض اظهار کرد: یکی دیگر از عرصه ها درباره امر به معروف و نهی از منکر است که اگر حوزه به صورت جدی در این میدان وارد شود، افزایش منکرات در جامعه را شاهد نخواهیم بود.

وی درباره ضرورت پرداختن به علم کلام گفت: اگر به علم کلام توجه و اصول حکومت، فطرت، حکمت و عدالت از آن استخراج شود، حوزه علمیه ایران می تواند حرف جهانی داشته باشد؛ زیرا دنیا و غرب از ویژگی هایی مانند فطرت و عدالت برخوردار نیست و اسلام می تواند با استفاده از فقه دنیا را نجات دهد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: امروز باید کتاب هایی مانند قرآن، نهج البلاغه و بحارالانوار که کتاب کلام شیعی است مورد توجه قرار گیرد و به عنوان کتال اصلی و تحصیلی حوزه تدریس شود.

گفتنی است، نشست «نقد و بررسی صریح ۴۰ سال حضور روحانیت در عرصه‌های فرهنگی-تربیتی»، با سخنرانی دکتر ابراهیم فیاض، استاد دانشگاه تهران و با حضور اساتید و فضلای حوزه در مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی مشهد برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha