دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
عبدالرسول هاجری

حوزه/ بیش از ۱۹ انجمن عملی شکل گرفته که دارای ۳۰۰ عضو هئیت علمی بوده و در این مدت توانسته نشست علمی زیادی برگزار کند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین عبدالرسول  هاجری امروز در دومین روز از ششمین اجلاسیه معاونان پژوهشی استانها که ساختمان مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم برگزار شد با بیان اینکه در سال 57با پیروزی انقلاب اسلامی عملا اداره کشور بدست روحانیت قرار گرفت و همزمان با پیروزی، موجی از سوالات و انتظارات از حوزه شروع شده است، گفت: به همین دلیل با وجود موج سؤالات تنها مرجع پاسخ دهنده حوزه بود اما کدام حوزه؟ حوزه ای که تربیت کننده نیروهای متخصص برای رشته و عرصه های نو پدید بودند. 

مسئول دبیرخانه انجمن علمی حوزه علمیه قم عنوان کرد: درهمان سال شاهد شکل گیری مؤسسات علمی و پژوهش ها در حوزه بودیم و دغدغه آنها بعد از شکل گیری، پاسخ گوی به نیازهای روز، پاسخ گویی به شبهات و پاسخ گویی به انتظارات بود .

وی عنوان کرد: اولین آن تدوین بعضی از کتاب و آثار در حوزه علوم اسلامی وانسانی بوده است که تا الان بیش از 2هزار اثر برتر در 17 رشته تخصصی از افراد که با علوم روز آشنا هستند در جمع آوری شده است. این آثار تنها در ارتباط با 5 مؤسسه و پژوهشگر شناسایی شده است.

این پژوهشگر حوزوی افزود: اما هیچ گاه برای شناسایی آثار به دلیل عدم گفتمان سازی و عدم اطلاع رسانی، کار نظام مند صورت نگرفته است و همین مسئله باعث شده فکر، جهانی نشود و افراد ندانند حوزه چه آثار فاخری در حوزه علوم انسانی تولید کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین هاجری گفت:دومین مسئله زمینه سازی برای ایجاد تحول در علوم انسانی و نظام در حوزه فقه معاصر، تخصصی و مضاف بوده است. برای این مسئله مطالبات رهبری وجود دارد. الان در این رابطه شاهد تحول علمی در بحث فقه معاصر هستیم.

مسئول دبیرخانه انجمن علمی حوزه عنوان کرد: رویکرد سوم، شکل گیری انجمن های علمی حوزه بوده است که دغدغه های آنها هم پاسخ گوی به نیازهای روز و مطالبات است. الان بیش از 19 انجمن عملی شکل گرفته که دارای  300 عضو هئیت علمی بوده و در این مدت توانسته نشست های علمی زیادی برگزار کند.

وی افزود:مدیریت دانش در حوزه و حوزه علم، رشد و توسعه علوم مختلف در حوزه، حرکت در مرزهای دانش از جمله رسالت های انجمن های علمی حوزه است.

حجت الاسلام والمسلمین هاجری بابیان اینکه یکی از آسیب های جدی این انجمن این است که ظرفیت های آن در بین مجامع و مراکز علمی شناخته نشده وبه بیرون از استان قم نرفته، افزود:در این دوره بر آنیم که موانع شناسایی را برداریم  و در ادامه به گفتمان سازی 2هزار اثر بپردازیم.

مسئول دبیرخانه انجمن علمی حوزه عنوان کرد: کار سوم  انجمن علمی، ارسال آثار به مراکز علمی خارج کشور است. تا همه گان بدانند حوزه بعد از 40 سال چه کارهای فاخر درتولید کرده است.

وی افزود: یکی دیگر از فعالیت ها توسعه انجمن به شهرستانها است. تا الان 17 استان در رشته های مختلف اعلام آمادگی کردند.

حجت الاسلام والمسلمین هاجری گفت: تا پایان خرداد 17 شورای علمی درشهرستانها شکل خواهد  گرفت.

مسئول دبیرخانه انجمن علمی حوزه عنوان کرد: از دیگر فعالیت ها انجمن ها درشهرستانها با راه اندازی شعب انجمن ها، مشاوره دادن به حوزه، خدمات علمی وتخصصی به نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه و توسعه علم مورد نظر درشهرستانها با رشد علمی شهرستانها خواهد بود.

وی افزود: اگر انجمن کلام درشهرستانها راه اندازی شود باعث رشد، علمی در بحث کلامی درشهرستانها خواهیم بود وهمین مسئله باعث رفع مشکلات علمی در بحث کلامی خواهد بود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha