جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کارشناسان الازهر

حوزه/ رئیس سابق کمیته فتوای الازهر گفت: اینکه آیا بازیکن فوتبال اجازه دارد در ماه رمضان هنگام سفر برای مسابقات جام جهانی روزه خود را افطار کند یا نه؟ باید گفت می توان هماهنگی هایی انجام داد تا جام جهانی به بعد از ماه رمضان بیفتد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» در برنامه ای تلویزیونی در شبکه TEN مصر که با حضور خانم دکتر سعاد صالح، استاد فقه مقارن دانشگاه الازهر و دکتر عبدالحمید الاطرش، رئیس سابق کمیته فتوای الازهر برگزار شد؛ کارشناسان برنامه به بیان نظر فقهی خود درباره حکم روزه بازیکنان تیم ملی مصر در جریان سفر به مسابقات جام جهانی فوتبال پرداختند.

هر مسافری می تواند روزه اش را افطار کند

خاتم سعاد صالح در این رابطه گفت: یکی از عذرهایی که خداوند متعال برای روزه دار در نظر گرفته این است که هنگام سفر و بیماری می تواند افطار کند و آنچه که نزد فقها به عنوان سفر معروف است طی مسافت است که باید کمتر از 89 کیلومتر نباشد و فرق نمی کند که این سفر با هواپیما با قطار یا وسیله دیگر باشد، زیرا در هر صورت فرد مسافر به شمار می آید و حق دارد افطار کند.

وی افزود: هنگامی که انسان به کشور و شهر دیگر رسید، و برخی فقها نیز می گویند به محض اینکه از وطن خود خارج شد، می تواند افطار کند و روزه خود را بشکند و مذهب حنابله و این تیمیه نیز همین است و برخی هم بر این نظر هستند که مسافر فقط در صورتی می تواند در مقصد خود روزه نگیرد که 3 یا 7 روز در آنجا باقی بماند.

سفر فوتبالی مجوزی برای ترک روزه نیست

در ادامه این برنامه شیخ اطرش که نظری بر خلاف خانم صالح داشت گفت: روزه گرفتن از عنایت های الهی به امت محمدی است و دین اسلام هم سه رکن کلی دارد که هرکس آنها را زیر پا بگذارد کافر است و خونش مباح است و یکی از این ارکان، روزه ماه رمضان است.

در این قسمت برنامه خانم سعاد صالح سخنان شیخ اطرش را قطع کرد و گفت: بحث ما از موارد ارتداد نیست، زیرا ترک روزه در سفر جایز است و خداوند اجازه این کار را داده است.

اما شیخ اطرش در ادامه سخنان خود گفت: روزه یک عبادت خصوصی میان بنده و خداوند است و واجبی دشوار برای مؤمن است که آن را برای خدا انجام می دهد و خداوند هم مواردی را در نظر گرفته که ترک روزه به خاطر آنها مجاز است و یکی از این موارد سفر است، زیرا خداوند نمی‌خواهد ما به سختی و مشقت بیفتیم و در این میان فقها نیز بر این باورند که مسافری می تواند روزه را ترک کند که سفر او سفر طاعت باشد نه سفر معصیت مانند مسافری که برای طلب علم یا جهاد در راه خدا یا مثلا آزادی بیت المقدس یا برای کار و شغل خود سفر کرده باشد که می تواند روزه اش را افطار کند و برخی فقها نیز بر این باورند که سفر با هر وسیله ای که باشد سفر محسوب می شود و فرق نمی کند با حیوان سفر کند یا هواپیما.

رئیس سابق کمیته فتوا گفت: اما اینکه آیا بازیکن فوتبال اجازه دارد در ماه رمضان هنگام سفر برای مسابقات جام جهانی روزه خود را افطار کند یا نه؟ باید گفت می توان هماهنگی هایی کرد تا جام جهانی به بعد از ماه رمضان بیفتد.

در این قسمت از برنامه مجری برنامه در پاسخ شیخ اطرش گفت: اکنون بازیکنی فوتبال یک شغل است و تنها منبع درآمد بازیکنان به شمار می آید و شیخ هم در پاسخ او گفت نظر من همین بود و البته کسانی هم که کار سخت و طاقت فرسا دارند باید در ماه رمضان کار خود را تعطیل کنند و روزه بگیرند، زیرا هیچ کس نیست که بداند این شخص تا ماه رمضان سال بعد زنده خواهد بود یا نه؟

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha