پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
رونمایی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

حوزه/ از سه محصول جدید مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور که شامل پایگاه جامع‌الاحادیث و نرم‌افزار‌های معجم موضوعی «بحارالانوار۲» و معجم موضوعی «کتب اربعه» با حضور آیت الله سیداحمدخاتمی رونمایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت‌الاسلام بهرامی مدیر گروه قرآن و حدیث مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور امروز در نشست خبری رونمایی از پایگاه جامع‌الاحادیث و نرم‌افزار‌های معجم موضوعی «بحارالانوار2» و معجم موضوعی «کتب اربعه» که در سالن جلسات این مرکز برگزار شد ضمن عرض تبرک به مناسبت اعیاد شعبانیه گفت: 6 اردیبهشت ماه، پنج‌شنبه هفته جاری از ساعت 10 تا 12 از سه محصول جدید مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی رونمایی می‌شود و آیت الله سید احمد خاتمی سخنران این مراسم خواهد بود.

وی افزود: پایگاه جامع‌الاحادیث با آدرس « noorhadis.ir » حاصل سه دهه فعالیت مجموعه مرکز تحقیقات اسلامی نور یکی از محصولات جدید مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در زمینه احادیث است که پنجشنبه رونمایی می‌شود.

مدیر گروه قرآن و حدیث مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور بیان کرد: جمع‌آوری معجم های موضوعی از دیگر اقدامات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی است. موضوع‌بندی احادیث بحار‌الانوار در «معجم موضوعی بحار‌الانوار2» و موضوع‌بندی احادیث کتب اربعه در «معجم موضوعی کتب اربعه» صورت گرفته است.

حجت الاسلام بهرامی عنوان کرد: نشان‌گذاری و فرمت‌گذاری محتویات تمام کتاب‌های استناد شده در پایگاه جامع‌الاحادیث صورت گرفته است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای پایگاه جامع‌الاحادیث مباحث مربوط به متن‌کاوی است، یعنی پردازش بخش زیادی از اطلاعات به صورت همزمان و برآورد نتیجه.

مدیر گروه قرآن و حدیث مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور بیان کرد: پایگاه جامع‌الاحادیث جدیدترین و کامل‌ترین محصول مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور است که تقریبا عمده منابع حدیثی شیعه  قریب به 199 منبع گردآوری شده و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

حجت الاسلام  بهرامی خاطرنشان ساخت: در برخی کتاب‌های غیر حدیثی، تک حدیثی  وجود دارد که زمینه افزودن این احادیث به این این پایگاه جامع وجود دارد و در آینده صورت می‌گیرد.

مسئول مرکز فناوری اطلاعات حوزه های علمیه اضافه کرد: در طول تاریخ تشیع نگارش جوامع حدیثی از جمله وظایف علمای شیعه بوده است که متناسب با امکانات کتب جامع حدیثی باید نوشته می‌شده، به نظر می‌رسد منبع جامع حدیثی در عصر ما جز پایگاه جامع حدیثی نمی‌تواند باشد که دسترسی افراد به احادیث به گونه‌ای که همه احادیث در کنار هم و به صورت دسته‌بندی شده باشد و دسترسی به سهولت صورت پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که پژوهش‌های موضوعی انجام می‌دهند، افرادی که برای نگارش پایان‌نامه به احادیث موضوعی نیاز دارند و ... می‌توانند از این معجم‌ها بهره ببرند.

مسئول مرکز فناوری اطلاعات حوزه های علمیه اضافه کرد: قابلیت دیگر پایگاه جامع‌الاحادیث، گروه‌بندی احادیث و همچنین غیر تکراری بودن مجموعه احادیث آن است که بسیاری از مشکلات حدیث‌پژوهان به این صورت رفع می‌شود.

مدیر گروه قرآن و حدیث مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور ادامه داد: سبد مقایسه از دیگر قابلیت‌های پایگاه جامع‌الاحادیث است که بر اساس این قابلیت نسخه‌های حدیثی مختلف را می‌توان به صورت ماشینی مقایسه و تفاو‌ت‌های آن‌ها را بررسی کرد.

حجت الاسلام  بهرامی عنوان کرد: ایجاد پرونده اطلاعات برای کاربران از دیگر قابلیت‌های پایگاه جامع‌الاحادیث است؛ امکان مشابه‌یابی معنایی نیز از دیگر قابلیت‌های این پایگاه است.

وی ادامه داد: بر اساس قابلیت «حدیث در کتب» در این پایگاه جامع تعریف شده است اینکه هر حدیث در چه بخش‌ها و چه کتاب‌هایی آورده شده است نشان داده می‌شود؛ بیش از 25 هزار جلد منابع حدیثی در این پایگاه جامع آورده شده است.

مدیر گروه قرآن و حدیث مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور با بیان اینکه هم‌افزایی بسیار زیادی بین احادیث این پایگاه اتفاق می‌افتد و اطلاعات برخی از احادیث می‌تواند با حدیث دیگری نیز به علت تشابه به صورت مشترک شناخته شود افزود: دسترسی به احادیث ائمه اطهار(ع) به تفکیک و به صورت دسته‌بندی شده از قابلیت‌های بی‌نظیر و جدید این پایگاه است.

حجت الاسلام  بهرامی تشریح کرد: امکان شخصی‌سازی احادیث در این پایگاه نیز وجود دارد که بر اساس این قابلیت می‌توان تاریخ بازبینی هر حدیث و دیگر اطلاعات مربوط به احادیث را برچسب زد.

وی با بیان اینکه استفاده از این پایگاه بدون دریافت هزینه از کاربران امکان‌پذیر است ادامه داد: دسترسی به پایگاه جامع‌الاحادیث برای همه محققین آزاد است، اشتراک رایگان «آی نور» به کاربرانی که پیش از این از پایگاه‌های مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی استفاده می‌کردند قابلیت دسترسی به این پایگاه را می‌دهد.

مدیر گروه قرآن و حدیث مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور عنوان کرد: کاربران می‌توانند با استفاده از موضوعات به احادیث مورد نظر خود دست‌ یابند؛ از امروز هر کسی بخواهد درباره احادیث یا شرح احادیث کار کند می‌تواند از این پایگاه به عنوان زیرساختی کامل بهره ببرد.

 

 

 

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha