یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام دکتر محمدصابر جعفری

حوزه/ رئیس انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم با تاکید بر این که ترویج گفتمان مهدویت در جامعه، اُمیدافزا و نشاط آفرین است، تصریح کرد: بی شک باور عمیق به منجی موعود ، زمینه اصلاح امور جامعه را فراهم می کند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد صابر جعفری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به این که در ایام جشن های ویژه شعبانیه و به خصوص در آستانه جشن بزرگ نیمه شعبان قرار داریم، اظهار داشت: شادی و نشاط حقیقی بشر در سایه مهدویت و انتظار موعود تحقق پیدا می کند و حال آن که متاسفانه در دنیای مدرن امروز به برخی کارهای انحرافی و جاهلانه، عنوان شادی و جشن اطلاق می شود و این ناشی از اشتباه در برداشتی است که در این باره صورت می گیرد.

شاخص های شادی حقیقی را تبیین کنیم

وی افزود: باید شاخص شادی و نشاط را معین و تبیین و اعلام کرد و گرنه گاهی به یک سری تظاهرهای جمعی و شخصی مثل جشن پرتاب گوجه و جشن گاوبازی که از عقل و منطق هم به دور است ، نشانه شادی یک جامعه به شمار می رود و حال آن که انسان همه وجودش به عقل است و اندیشه و اگرنه همه موجودات دست و پا و غریزه دارند.

عضو هیئت علمی مرکز تخصصی موعود اضافه کرد: اساساً شادی انسان نمی تواند صرفاً در ظاهر او باشد و چه بسا انسان به ظاهر غمگین باشد اما در عمق و باطن شاد باشد؛ در بحث شادی بیشتر ، منظور شادی در عمق انسان است که اگر این روشن شود این نشان دهنده شادی است و گرنه شاید های ظاهری و گاه دروغین به سان یک مخدری است که انسان یک مقدار خود را از فضای جامعه آزاد کند، مثل کسی که خسته است و می خواهد خستگی خود را برای دقایقی کم کند.

موعودخواهی و انتظار فرج، فی نفسه شادی آفرین است

وی با بیان این که انسانی که کمال خواه باشد، به دنبال زیبایی های واقعی است، گفت: اگر این طور شد موعود خواهی و انتظار همراه با خود شادی می شود و از این حیث به نظر بنده اصلا لازم نیست که ما در نیمه شعبان شادی کنیم چون خود مساله انتظار و مهدویت توام با شادی است و البته برنامه های شادی و جشن متناسب با برنامه های معارفی و سبک زندگی دینی خیلی هم خوب است.

حجت الاسلام و المسلمین جعفری همچنین با بیان این که یکی از شاخصه های شادی ، امید به زندگی است، افزود: انتظار کشیدن برای آمدن ولی خدا ، همراه با امید است و امیدآفرینی خودش یکی از اصلی ترین عوامل نشاط آور در جامعه انسانی به شمار می رود که در عمق وجود انسان مطرح است  و لذا مساله مهدویت فی نفسه شادی و نشاط آور است.

وی با اشاره به این که در مساله مهدویت این امید واقعی و بر اساس فطرت است، بیان داشت: البته باید توجه داشت که امیدهای بی محتوا و بی پشتوانه و بی ریشه متفاوت از امید واقعی است و از این رو باید مراقب انحراف در این مسایل باشیم و نگذاریم که عده ای شیاد و سوءاستفاده گر به دنبال اهداف خاص خود باشند.

یکی از نشانه های اصلی منتظران واقعی

عضو هیئت علمی موسسه آینده روشن در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که منتظران واقعی حضرت حجت(عج) دارای بالاترین رتبه عقلی هستند ، گفت: در نظر آنان دوران غیبت ایشان همانند زمان حضور است ، چرا که خود را در محضر امام زمان(عج) می بینند و این نکته ترجمان دیگری از سخن نورانی پیامبراکرم(ص) است که درباره منتظران واقعی فرمودند آنها افرادی هستند که در سیاهی به سفیدی ایمان آورده اند.

وی با تاکید بر این که ترویج گفتمان مهدویت در جامعه نشاط آور و اُمیدافزاست، افزود: باید این مساله جزو اصلی ترین اولویت های فرهنگی و برنامه ریزی در جامعه ما باشد چرا که در سایه گفتمان مهدویت و انتظار می توان به سمت اصلاح جامعه و دست یابی به نقاط مورد نظر رفت.

باور به مهدویت، صرفاً ناظر به آینده نیست

رییس انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: مقوله انتظار و مهدویت، صرفاً مربوط به آینده نیست، بلکه مهدویت به معنای آنچه مربوط به امام زمان(عج) می‌شود شامل دوران غیبت نیز هست.

وی افزود: با این نگاه، بحث بر سر این موضوع که در دوران غیبت چه باید بکنیم، عملیاتی‌تر و جدی‌تر می‌شود، چرا که مهدویت در دوران غیبت در عرصه‌های مختلف تربیتی، روان شناسی، سیاسی و اجتماعی نقش آفرین و منشأ اثر است که انقلاب‌ها و جنبش‌های ریشه دار در این باور در طول تاریخ، شاهد این ادعا می باشد.

حجت الاسلام و المسلمین جعفری بیان داشت: مشکل ما در حوزه مهدویت، به باور جامعه دینی باز می‌گردد، چرا که آن گونه که باید نیست که اگر بود، بسیاری از مشکلات برطرف می‌شد.

باور به غیب و عنایت الهی به منتظران

وی اضافه کرد: به همین خاطر هم است که قرآن کریم می فرماید: «أَلَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ»؛ وقتی به وعده‌های خدا باور داشته باشیم، خود را در محضر خدا و اولیای او می‌بینیم، در حالی که بدون این باور، بسیاری از مسائل برای انسان عادی می‌شود و احساس وظیفه نمی‌کند و بر این باور نیست که در حضور نداشتن ظاهری امام زمان(عج)، می‌تواند مورد بی توجهی و ملامت حضرت قرار بگیرد.

وی در خاتمه گفت: از این حیث بنده به شدت معتقدم که باور و اعتقاد به عالم غیب، راهکار رفع بسیاری از مشکلات در عرصه‌های گوناگون حتی سیاسی- اجتماعی است، به این خاطر که این مساله باعث می‌شود، مسئولان و مدیران جامعه با اعتقاد به وعده‌های الهی، تصمیمات درست بگیرند و در مسیر اصلاح امور برآیند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha