سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی

معاون پژوهش حوزه های علمیه بر لزوم اهتمام در رابطه با ترویج فرهنگ ایده سازی و ایده پروری در جامعه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سید حسین میرمعزی، پیش از ظهر امروز طی سخنانی در اولین رویداد شتاب ایده پردازی و کارآفرینی در حوزه علوم و معارف اسلامی که در سالن همایش های دارالشفا برگزار شد، با بیان این که برپایه آموزه های دینی، علم بدون عمل همچون درخت بی ثمر و کمان بدون نیزه است، اظهار داشت: یکی از عواملی که باعث انحطاط جامعه می شود ، دچار شدن به علم بدون عمل است که به سان وبالی برای جامعه محسوب می گردد.

وی افزود: بر اساس آیات نورانی قرآن و احادیث شریف ائمه(ع)، علمی که به مرحله عمل نرسد، علم لاینفع است، چرا که صرفاً در حد یک نظریه بدون استفاده باقی می ماند و سودی برای جامعه نخواهد داشت.

وی گفت: امیرالمومنین(ع) در حدیثی اشاره به این حقیقت می فرمایند که انسان باید از هر علمی بهترین آن را به کار گیرد مانند زنبور که دنبال بهترین نوع شهد گل است و محصول او دو گوهر نفیس عسل و موم را در برمی گیرد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه همچنین با بیان این که ایده پردازی از ظرف و ظرفیت نظریه پردازی بهره می برد، خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشت که ایده ها تنها با تخیل و خلاقیت رشد و پرورش یافته و به ثمر می نشینند.

وی خواستار تبدیل ایده های خوب به الگوهای عملی و کاربردی در جامعه شد و افزود: به نظر بنده نباید میان ایده و نظریه خلط مبحث صورت گیرد چرا که نظریه ها از تخیل به دورند و به تفکر و تعقل توجه دارند.

حجت الاسلام و المسلمین میرمعزی همچنین یکی از ضعف های جدی در فرآیند توسعه علوم اسلامی را مخلوط شدن طرح ایده و نظریه پردازی عنوان کرد و گفت: برخی از طرح هایی که به نام ایده پردازی ارایه می شود بیشتر طرح روش های علمی است و لذا نمی تواند به ایده پردازی و طرح الگو و تولید محصول برسد.

وی در ادامه یکی از مهم ترین رسالت های مراکز علم و فناوری را تبیین فرهنگ ایده سازی و ایده پردازی دانست و افزود: البته مسلم است که قرار نیست هر ایده ای که مطرح می شود به محصول برسد و جنبه اقتصادی و بازاری دست یابد، چه آن که گاهی ایده های حوزه علوم اسلامی فراتر از یک محصول و کالا نقش داشته و زمینه حل مسائل کلان جهان و نظام اسلامی را فراهم می سازد.

وی با تاکید براینکه خوشبختانه در حوزه های علمیه در حال حاضر افراد خوش‌فکر و ایده پرداز بسیاری وجود دارد، ابراز داشت: ایده پردازی در حوزه ضرورت بسیاری دارد و به این وسیله است که حوزه می تواند به میدان عمل آمده و صاحب دستاوردهای قابل توجهی شود.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha