پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله مقتدایی

حوزه/ آیت الله مقتدایی با اشاره به مناظرات قاضی شوشتری در هندوستان، گفت: لازم است تألیفات این شهید ترجمه و در اختیار عموم قرار گیرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خوزستان، آیت الله مرتضی مقتدایی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور، امروز در دومین روز از همایش گرامیداشت مقام علمی علامه قاضی نورالله شوشتری، با تأکید بر ضرورت الگوگیری محققان و اندیشمندان حوزوی از ایثار و فداکاری شیخ بزرگوار، اظهارداشت: ایشان شهید راه امامت و ولایت است و ۱۳ سال در مشهد از محضر اساتید آن دیار تلمذ کرده و به اجتهاد دست یافت و متخصص در حدیث شد.

دبیر دوم عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه شهید ثالث پس از آشوب ازبک‌ها در مشهد رهسپار هندوستان شدند، گفت: در بدو ورود به هندوستان به شیخ بهایی درباره ماندن در آن دیار نامه می‌نویسد و تقیه را آفت بزرگ در آن سرزمین برمی‌شمرد که سبب دور شدن فرزندان از مذهب امامیه می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری عنوان داشت: قاضی نورالله شوشتری ردای تقیه را کنار گذاشته و با سپاهی از برهان و دلیل برای نشر تشیع گام برداشت و مناظره مذهبی با مخالفان را یک اصل جهادی عنوان کرد.

آیت الله مقتدایی با بیان اینکه قاضی شوشتری پرچم آل محمد را در سرزمین هند برافراشت، افزود: وی در کتاب‌هایش با استدلال‌های قوی و برگزاری مناظرات متعدد مذهب تشیع را رواج داد.

وی به سخن بزرگان تشیع از قبیل علامه مجلسی و امینی درباره شهید ثالث و تألیفاتش اشاره کرد و عنوان داشت: لازم است آثار این شهید بزرگوار از جمله احقاق الحق برای دسترسی جامعه حوزوی و بهره‌مندی از متون آن، ترجمه تا برای اجلاس سال ۹۸ چاپ و در اختیار عموم قرار گیرند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور اظهار داشت: احکام معتقدات دینی در مراجعه به آثار علامه از جمله احقاق الحق قابل‌برداشت است؛ زیرا این کتاب انسان را از سایر کتاب‌های کلامی بی‌نیاز می‌کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: علامه شوشتری از اقامه کنندگان مذهب تشیع در هندوستان بود که در این راه سختی‌ها را تحمل و جان تقدیم کرد.

آیت الله مقتدایی در پایان سخنان خود، با بیان اینکه امروزه نظام اسلامی، ولایت‌فقیه و روحانیت مورد هجمه قرار گرفته است، گفت: همان خطری را که علامه شوشتری احساس کردند، امام راحل نیز داشت و امروز هم رهبر معظم انقلاب چنین احساسی دارند، بنابراین باید جانانه از انقلاب اسلامی که با مدیریت امام و همراهی مردم حاصل‌شده، حمایت کنیم.

 

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha