پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود ترابی

حوزه/ تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) قم گفت: اولین دستوری که خداوند به رسولش می فرمایند، اخلاص است. اگر اخلاص در عمل نباشد، آن عمل هیچ فایده ای نخواهد داشت. اگر نام خدا نباشد، هرچه نعمت هم سرسفره باشد، نمی شود از آن سودی برد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلیمن سید محمود ترابی در جمع قاریان طلبه حوزه علمیه امام رضا(ع) ضمن تبریک ایام ماه شعبان المعظم با اشاره به روایتی اظهارداشت: حضرت رسول گرامی اسلام (ص) فرمودند: هفت دستور است که خداوند به من توصیه کرده که در خلوت و جلوت و در تمام عمر این دستورات را رعایت نمایم و بنده دو مورد از آن را برای شما بازگو می کنم.

امام جمعه سابق دامغان ادامه داد: "حال شما حساب کنید که چقدر مشکل است که این دستورات تا آخر عمر یک لحظه از آن غفلت نشود. در واقع این دستورات برای همه امت اسلامی تا روز قیامت است و هر کسی که می خواهد بندگی خدا را انجام دهد باید این دستورات را اجرا کند".

استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: اولین دستوری که می فرمایند، « اخلاص » است. اگر اخلاص در عمل نباشد، آن عمل هیچ فایده ای نخواهد داشت، اگر نام خدا نباشد، هرچه نعمت هم سرسفره باشد، نمی شود از آن سودی برد، طلاب عزیز در مدرسه سحرخیز هستید و نماز اول وقت و جماعت دارید، اما آیا در خانه و مسافرت هم اینگونه هستید؟

حجت الاسلام و المسلمین ترابی بیان داشت: اگر کار برای خدا باشد تردیدی نیست که در طول مسیر هرگز لنگ نمی زنیم، اخلاص به اعمال جان می دهد، مرحوم شیخ انصاری(ره) که استاد فقها لقب گرفت، با چه اخلاصی به این درجه رسیده است؟ در حالات ایشان نقل کرده اند که زمان طلبگی برای کاری به تهران آمد، به یک حوزه ای می رود و با شخصی هم اتاق می شود، آن شخص که می خواست برود و نان بخرد، شیخ گفت؛ یک نان هم برای من بگیر، بعد که شخص برگشت، شیخ دید یک مقدار هم شیره خریده است. شیخ به او گفت: شیره را از کجا آوردی؟ گفت نسیه خریدم. شیخ انصاری(ره) فرمود از کجا می دانی که تا فردا زنده ایم و می توانیم بدهی خود را بپردازیم. و از آن نخورد.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: فرد قصابی به امام علی (ع) گفت؛ گوشت خوبی آورده ام، ببر و پولش را بعدا بیاور، امام(ع) فرمود به جای اینکه به تو وعده دهم به شکمم وعده می دهم که هر وقت داشتم گوشت بخورم .

حجت الاسلام و المسلمین ترابی ادامه داد: چنین سرمایه ای است که اسلام را به اینجا رسانده است. ان شاءالله که شما این سرمایه را داشته باشید.

عضو شورای مرکزی حوزه‌های علمیه استان سمنان در بخش دیگری از سخنانش به دومین دستور خداوند به رسولش اشاره کرد و گفت: دومین دستور این است که هر کس به تو ظلم کرد عفوش کنی، سالهایی که پیامبر (ص) در مکه زیر شکنجه بود، وقتی مکه را فتح کرد همه را عفو کرد و فرمودند؛ « الیوم، یوم المرحمه». این بود مکی ها گروه گروه مسلمان شدند. یک بار نشد ایشان نفرین کنند. قرآن در وصف پیامبر (ص) می فرماید : «حریص ٌعلیکم یعنی در هدایت مردمان حریص بود».

استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: ما باید از این سیره و روش بزرگان دینمان درس بگیریم، هر چقدر بتوانیم به این کارها نزدیک شویم، سرمایه ایمانی و تقوایی ما بیشتر می شود.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha