پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام پناهیان

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان با تأکید بر اینکه سازماندهی و تشکیلاتی کار کردن وظیفه امروز طلاب است، خطاب به طلاب علوم دینی گفت: باید با حضوری هدف‌دار و جهت‌دار، از فرصت‌های موجود برای اسلامی شدن جامعه استفاده کنید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا پناهیان، در نشست تخصصی «رسالت طلبه امروز و چالش‌های حضور زنان در اجتماع» که در مجتمع فرهنگی اقامتی آفتاب ولایت مشهد برگزار شد، با اشاره به اینکه امروزه معنای حضور اجتماعی زنان با روزها و سال‌های قبل متفاوت شده است، با طرح این سؤال که «آیا زن باید حضور اجتماعی داشته باشد یا نه؟»، اظهار داشت: یک گفتگوی صمیمانه و ماندن در گروه دوستان، مهمانی رفتن، غذا پختن، شبکه‌های مجازی و ... حضور اجتماعی می‌طلبد بنابراین باید ریزه‌کاری‌های آن را فراگیرید.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حضور اجتماعی در زندگی امروز ملموس شده است و پرهیز کردن از آن امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: باید با حضوری هدف‌دار و جهت‌دار، از فرصت‌های موجود برای اسلامی شدن جامعه استفاده کنید.

وی با تأکید بر اینکه حضور اجتماعی زنان مؤثرتر از مردان است، گفت: بانوان می‌توانند برای فرهنگ معیشت و سبک زندگی در خرید کالای ایرانی، سپرده‌گذاری در بانک‌ها، حجاب و ... به شکلی مؤثرتر حضورداشته باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان با بیان اینکه در بخش بانوان ایجاد یک شبکه ملی منسجم برای رفع مسائل امروز جامعه مؤثر خواهد بود، خاطرنشان کرد:  قدرت بانوان در تأثیرگذاری جامعه بیشتر از آقایان است بنابراین باید پرسید «از چیزی که خودتان مسئول آن هستید، به چه کسانی گله می‌برید؟».

وی بیان کرد: اگر نگاه حداقلی به موضوعات و مسائل اجتماعی داشته باشید برای برنامه‌ریزی کلان در سطح جامعه نخواهید توانست کاری کنید.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه «یاَیُّهَا الَّذینَ ءامَنوا اصبِروا وصابِروا ورابِطوا واتَّقوا اللهَ لَعَلَّکم تُفلِحون» گفت: جایگاه طلبه این است که همه دین را بفهمد، ابلاغ کند و در نهایت خودش به اجرا در آورد.

وی به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در مباحث اجتماعی از جمله دلجویی از آسیب دیدگان اجتماعی و امسال به‌صورت خاص، خرید کالای ایرانی اشاره کرد و گفت: حاصل کار نکردن شما فعالیت دشمن را بیشتر می‌کند و عدم هم‌افزایی طلاب، میدان را برای رقبا باز می‌گذارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان خاطرنشان کرد: ایجاد قدرت اقتصادی با حضور طلاب امکان‌پذیر است و آن‌وقت است که شبکه‌ای بزرگ در حمایت کالای ایرانی صورت می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه نجات اقتصاد کشور و آموزش و پرورش رسالت امروز است، گفت: ما هنوز داریم طلبه برای فوق‌برنامه‌های آموزشی تربیت می‌کنیم نه برای برنامه، باید به سمت برنامه‌های جدی‌تر پیش رویم.

این استاد حوزه و دانشگاه مدیریت زمان و اولویت‌بندی کارها را برای خواهران و بانوان لازم دانست و افزود: حوزه علمیه خواهران باید برای عملیاتی کردن حضور خود در زمینه‌های روز جامعه از جمله آموزش مهارت‌های همسرداری، فیلم‌نامه‌نویسی، طراح بازی و شعرسازی اسلامی و ... فعالیت بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به روایت «کونُوا دُعَاةَ النَّاسِ بِغَیرِ أَلْسِنَتِکمْ لِیرَوْا مِنْکمُ الِاجْتِهَادَ وَ الصِّدْقَ وَ الْوَرَع» خطاب به طلاب خواهر گفت: برای جهانی‌شدن باید جهانی فکر، تولید و اقدام کنید و نیز اگر به‌عنوان عناصر فرهنگی و فرهیخته جامعه با ابزار جدید کارکنید، بدون شک جهانی می‌شوید.

گفتنی است، نشست علمی تخصصی «رسالت طلبه امروز و چالش‌های حضور زنان در اجتماع» به همت اداره پژوهش خواهران معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان  و با همکاری مدارس علمیه حضرت زینب (س)، رضویه، پیروان زهرا (س)، زهرای اطهر (س) و بیت الزهرا (س) در مجتمع فرهنگی اقامتی آفتاب ولایت مشهد، ویژه بانوان برگزار و به‌صورت آنلاین نیز در تلویزیون اینترنتی حوزه علمیه خراسان به آدرس اینترنتی http://tv.hozehkh.com/live/ پخش شد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha