جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله مصباح یزدی

حوزه/ امروز غربی ها نگران پیشرفت انقلاب اسلامی ایران هستند، ولی خیال شان از سایر دولت های اسلامی راحت است و مانند گاو، شیرشان را می دوشند. اما یک کشور در دنیا است که از او حساب می برند، نگران پیشرفت علمی، هسته ای و فکری ایران هستند و جریان این ۴۰سال بعد انقلاب بیانگر اهمیت این نگرانی است..

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله مصباح یزدی پیش از ظهر امروز در دیدار حجت الاسلام والمسلمین اکبری، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه علی بن ابی طالب (ع)و جمعی از پاسداران که در سالن اجتماعات مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) برگزار شد بابیان اینکه نباید از یاد و خاطره شخصیتهای اثرگذاری چون استاد مطهری و امثال این بزرگواران غافل شد گفت: جمهوری اسلامی و  جامعه اسلامی همیشه با نام گذاری این روز به نام استاد قدردان زحمات ایشان است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: اما عامل ظاهری و باطنی در دین، در حقیقت تقویت معنویت و عاطفه و دلباختگی و رسیدن به لقای حق است، این همان مسئله ای بودکه درطول 8 سال دفاع مقدس در میان جوانان مشهود بوده است.

ایشان افزود: به هر حال  معنویت برای هر مذهبی تعریفی دارد و هدفشان این است با ایجاد انگیزه حتی با دورغ  در میان جوانان به اهداف خود برسند که نمونه آن در انقلاب فرانسه و جنگ تحمیلی 8 ساله از سوی صدام قابل مشهود بود که صدام برای ایجاد انگیزه از دورغ برای تحریک در میان سربازان خود استفاده می کرد.

آیت الله مصباح یزدی گفت: اما با توجه به معنای معنوی در  اسلام و انقلاب ایران شاهد تفاوت اساسی با سایر کشورهای دیگرخواهیم بود. اگر ما قائل این هستیم که انقلاب ایران با سایر انقلاب ها اختلاف ماهوی دارد، حرف گزافی نزدیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه عنوان کرد: اولین جرقه این انقلاب، سخنان امام راحل بود،" که ای علمای ایران، ای مراجع اسلام، من اعلام خطر می‌کنم اسلام در خطر است." این همان فرق عمده انقلاب و معنویت با سایر انقلاب و معنویتها است. امام راحل نگران دین بود. سایر مسائل در سایه دین است که باید اتفاق بیفتد.

رئیس مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) افزود: شاید جوانان برکات انقلاب را درست درک نکنند برای این امر لازم است جلسات مختلفی با حضور جوانان برای تبیین آرمان ها وبرکات انقلاب و امام راحل برگزار شود وتا مشخص شود هویت انقلاب چه بوده است.

ایشان عنوان کرد: امروز شاهد این قضیه  هستیم که دنیا از انقلاب ایران و فکر آن نگران است و این همان عامل معنوی است که در درون انقلاب نهفته، اما سایر انقلاب ها، معنویت خود را به باد دادند و این بی هویتی از معنویت را غربی ها انجام دادند.

غربی ها نگران پیشرفت انقلاب اسلامی ایران هستند

آیت الله مصباح یزدی گفت: امروز غربیها نگران پیشرفت انقلاب اسلامی ایران هستند، ولی خیال شان از سایر دولت های اسلامی راحت است و مانند گاوه شیرشان را می دوشند. اما یک کشور در دنیا است که از او حساب می برند، نگران پیشرفت علمی، هسته ای و فکری ایران هستند و جریان این 40سال بعد انقلاب بیانگر اهمیت این نگرانی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه عنوان کرد: همه می دانیم که همه کشورهای قدرتمند دنیا از پیشرفت علمی و هسته ای کشور اسلامی ایران نگران هستند وبارها این نگرانی را فریاد زدند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: امروز بدترین اتفاقات در کشورهای اروپایی می افتد و کسی هم توجه نمی کند، فریاد نمی زنند اما منتظر هستند که در ایران کوچک ترین اتفاقی بیفتد، حقوق بشر را در بوق و کرنا کنند.

آیت الله مصباح یزدی گفت: اما معنویت انقلاب ریشه در دو مسئله انگیزه و شناخت قوی درمقابل شبهات و انحرافات و اعتقاد دارد. این دو مسئله از روز اول برای امام راحل مشخص بود. ایشان می دانستند برای پیروزی انقلاب باید مردم  شناخت دقیق از اهداف انقلاب داشته باشند و درعین حال برای دفاع از انقلاب، انگیزه قوی داشته باشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه عنوان کرد: امروز به برکت رهنمودهای امام راحل و رهبر صالح فعلی شاهد تقویت این دو مسئله بودیم و هستیم.اما نباید فکر کنیم در مسائل اعتقادی به شناخت دقیق و عمیق رسیدیم چون مراجع که 30 تا 40سال عمرشان در برای شناخت عمیق اسلام هزینه کردند باز اداعای شناخت دقیق از اسلام نمی کنند و در تمام رفتارهای خود دقت می کنند. برای شناخت عمیق اسلام بیش از 100 سال نیاز است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: اما شهید مطهری با آثار و قلم خود جامعه اسلامی به شناخت و تحریک واداشت، ولی باید بدانیم امروز شاهد شبهات جدید و آهنگ های جدید و به صورت علمی و ابزارها هستیم که در ذهن جوانان ما را درگیر کرده است.

ایشان افزود: متخصصان ما برای مقابله با شبهات جدید به میدان بیایند و پاسخ های ساده وروان و قانع کننده ای دهند.همه این موارد نشان دهنده اهمیت این موضوع است که دوران اول انقلاب با الان در ابعاد مختلف فرق دارد که یکی ازمهمترین آنها جنگ عقیده و تفکر و مذهب است.

آیت الله مصباح یزدی گفت: امروز شاهد این هستیم دشمن در جنگ عقیده ها ورود جدی کرده وکاری کرده بعضی دولت های اسلامی منطقه با آنها در جنایت متحد شوند ورسما با دشمن ترین دشمنان دست دوستی می دهد و برعکس ایران اسلامی را دشمن می داند.

عضو جامعه مدرسین حوزه عنوان کرد: اگر امروز به همان اندیشه مکتبخانه اکتفاء می کردیم آیا به این مرحله از اقتدار علمی می رسیدیم؛ آیا امام راحل می توانست فکر خود را اجرا کند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: برای پاسخ به شبهات جدید به لحاظ کمی و کیفی ضعف داریم، اساتید متخصص که بتوانند به صورت ساده وروان به شبهات پاسخ دهند نداریم. امروز باید آن رسالت استادمطهری را در 40 سال پیش به شدت بیشتر احساس وظیفه  کنیم.

ایشان گفت: امروز در زمانی قرارداریم که ذهن جوانان را می ربایند، ولی استادی نیست این ذهن را به سمت دین جذب کند، دنیای امروز برای پاسخ گویی نیازمند تربیت مانند استاد مطهری ها است. مسئولین ومراکز علمی این بُعد را باید تقویت کنند.

درس ملاباجی همیشه تأثیرگذار نیست

آیت الله مصباح یزدی افزود: مسئله دیگر تقویت ارزش های دینی و عواطف  انسانی است. اگر جامعه نسبت به رهبری و ولایت فقیه اشتیاق نداشته باشد، قطعا در عرصه معنویت و عاطفه گرفتار ضعف شدیم و این خود خطری دیگر است. باید به فکر این بعُد هم و نسل های بعدی بود. درس ملاباجی همیشه تأثیرگذار نیست، باید به فکر تربیت اساتید متفکر برای مقابله بود.

40/313

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha