جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام جمعه قم در مراسم غبارروبی حرم کریمه اهل بیت

حوزه/ تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت (س) آیین غبار روبی را یک مراسم کهن و تاریخی دانست و گفت: وظیفه ما در راستای این طهارتی که خداوند به اهل بیت (ع) عطا کرده این بوده که در حاشیه این کار پر عظمت، از دل های خود نیز غبار ها رابزداییم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی شب گذشته در آیین غبار روبی مضجع شریف کریمه اهل بیت (س) که با حضور نمایندگان و جمعی از طلاب و فضلای قمی حوزه علمیه قم در شبستان حضرت نجمه خاتون برگزار شد، گفت: خداوند در شان اهل بیت (ع) می فرماید «جز این نبوده که خداوند می خواهد پلیدی ها را از شما دور کند»؛ از این رو آیین غبارروبی ریشه در باورهای اعتقادی مردم دارد و هر چه پایدارتر باشند اهمیت و ارزش بیشتری دارد.

وی آیین غبار روبی را یک مراسم کهن و تاریخی دانست و افوزد: وظیفه ما در راستای این طهارتی که خداوند به اهل بیت (ع) عطا کرده این بوده که در حاشیه این کار پر عظمت، از دل های خود نیز غبار ها را بزداییم.

تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت (س) تصریح کرد: حضور افراد و شخصیت های بزرگ در مراسم غبار روبی نشان دهنده اهمیت و عظمت این مکان ها و تواضع، ادب و ادای رسالت افراد به ساحت نبی مکرم (ص) است.

وی با اشاره به اینکه تطهیر و تنظیف در قرآن کریم به عنوان عهد خداوند با حضرت ابراهیم علیه السلام یاد می شود، عنوان کرد: سپردن غبار روبی به حضرت ابراهیم و اسماعیل علیهماالسلام نشان از این دارد که غبار روبی یک مسئله ولایی است.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: زائرین هنگامی که می بینند شخصیت های بزرگ و با عظمتی در این مراسم ها حضور می یابند قطعا قدر این مکان را می دانند.

وی بیان کرد: غبار هایی که بر مکان هایی مانند حرم ها و مساجد  می نشیند به دو صورت است، زدودن غبار به معنای گرد و خاک امری طبیعی است اما زدودن غبار دوم که از دل بوده کار بسیار مهمی است.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی ادامه داد: آنچه که سبب نشستن غبار بر اهل بیت (ع) می شود و آنان را اذیت می کند غباری بوده که بر دل و قلب انسان ها می نشیند، باید تلاش شود تا به همراه غبارروبی، غبار روبی معنای واقعی را از دل و قلب خود انجام دهیم.

وی ابراز کرد: آیین غبار روبی هنگامی که به درون دل و قلب انسان منتقل می شود دارای پیامی بوده و آن این است که ای مومن شما که دارای همت هستید و این قدر نسبت به اهل بیت (ع) علاقه مندید، بیایید از دل و جان خود این غبارها را پاک کید چرا که دل و قلب انسان طبق روایات حرم الله است.

تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت (س) تاکید کرد: خداوند می فرماید عرض و سماء گنجایش من را ندارند، اما قلب انسان را عرش خود می داند بنابراین ظرفیت قلب انسان بسیار نامحدود است، همچنین آیین غبار روبی یک مراسم هشدار دهنده ای است که به ما می فهماند  باید غبار را از دل خود پاک کنیم.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha