جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ نشست مشترک مدیران رسانه رسمی حوزه با مسئولان روزنامه جام جم

حوزه/ در نشست مسئولان مجموعه رسانه ای حوزه (خبرگزاری حوزه و هفته نامه افق حوزه) با مدیر مسئول و سردبیر روزنامه جام جم، راه های همکاری های رسانه ای مشترک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، دکتر علیرضا شریفی، مدیر مسئول روزنامه جام جم، در جلسه ای با حجت الاسلام والمسلمین برته، مدیرکل اطلاع رسانی و رسانه حوزه های علمیه، حجت الاسلام رمضانعلی عزیزی، سردبیر افق حوزه و حسن صدرایی عارف، سردبیر خبرگزاری حوزه، با تقدیر و تشکر از حضور مسئولین رسانه رسمی حوزه در محل این روزنامه، همکاری های دو جانبه را مورد تاکید قرار داد و گفت: همکاری با رسانه هایی همچون خبرگزاری حوزه در برنامه‌های تحولی روزنامه جام جم قرار دارد و معتقدیم دو طرف می توانند در عرصه های مختلف فکری و دیگر کارهای مشترک رسانه‌ای همکاری سازنده و مثبتی داشته باشند.

وی با اشاره به جایگاه و سابقه رسانه ای روزنامه جام جم، گفت: مخاطبان روزنامه جام جم، در واقع از طیف متوسط جامعه به حساب می آیند. این روزنامه از جهات گوناگون فرهنگی، اقتصادی، دینی و مذهبی به مسائل روز جامعه می‌پردازد و برعکس دیگر روزنامه ها، اکثر مخاطبین روزنامه جام جم از شهرستان ها هستند.

مدیر مسئول روزنامه جام جم ادامه داد: اتصال کاملاً پر رنگ به رسانه ملی و عقبه مجموعه، و تمرکز در زمینه فرهنگی و اجتماعی از ویژگی های روزنامه جام جم است.

شریفی با اشاره به تغییرات شکلی و محتوایی روزنامه روزنامه جام جم، افزود: در برنامه تحولی روزنامه جام جم که به کمک همکاران در حال اجرا و پیاده سازی آن هستیم؛ یک بخش، تغییرات و تحولات فرمی و شکلی است و بخش کمی از آن تا الان در روزنامه دیده شده است. همچنین بخش عمده تغییرات احتمالا در دو هفته آتی اعمال خواهد شد.

مدیر مسئول روزنامه جام جم ادامه داد: در صفحه بندی جدید؛ مضامین روزنامه دسته بندی خواهد شد و در چهار بخش رسانه، فرهنگ، زندگی و جامعه، به صورت تخصصی پرداخته خواهد شد.

وی با اشاره به محبوبیت و جایگاه روزنامه جام جم در جامعه، اظهار کرد: در سال های اخیر به دلایلی از جذابیت اولیه روزنامه کاسته شده است، اما تیم جدید درصدد است با برخی اقدامات و تغییرات، آن جذابیت و جایگاه قبلی را احیاء و حفظ کنیم.

شریفی، تغییرات محتوایی اعم از سوژه یابی، پرداختن به موضوعات مختلف و ارائه محتوای غنی را از دیگر اقدامات مهم و تحولی روزنامه جام جم برشمرد و گفت: یکی از این بخش ها که واقعاً سخت هم هست، موضوعات مرتبط با معارف است و مخاطبین ما روی این موضوعات حساس هستند و ما باید بتوانیم معارف دینی را به زبان رسانه به مخاطبین ارائه بدهیم و در این حوزه می توان همکاری و تعامل خوبی را با رسانه رسمی حوزه داشت.

مدیر مسئول روزنامه جام جم به انعکاس خدمات و اخبار حوزه و روحانیت در این روزنامه اشاره کرد و افزود: انعکاس حضور روحانیون در مناطق زلزله زده کرمانشاه و نیز گفتگو با طلابی که ابتکارات نوآورانه در تبلیغ دارند، در بخش های خبری روزنامه تهیه و منتشر می شود.

لزوم شناسایی ظرفیت ها

عرفاتی، سردبیر روزنامه جام جم نیز در این جلسه بر ضرورت بررسی حوزه های همکاری و تعاملی روزنامه جام جم و رسانه رسمی حوزه تاکید کرد و گفت: می توان با برگزاری جلسات مشترک و ارتباطات قوی و هدفمند، ظرفیت ها و عرصه های همکاری مشترک را ارزیابی و عملیاتی کرد.

تدوین سند جامع رسانه ای در حوزه

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا برته، قائم مقام مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌ و مدیر کل رسانه و اطلاع رسانی  در حوزه های علمیه هم در این جلسه با تقدیر از دست اندرکاران روزنامه جام جم، همکاری رسانه‌ای را مورد تاکید قرار داد و گفت: الحمدلله با حضور آیت الله اعرافی در مدیریت حوزه های علمیه کشور، یکسری تغییرات ساختاری متناسب با نیاز های حوزه ایجاد شد.

وی افزود: در همین راستا شکل گیری مرکزی با عنوان «مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه»، یکی از این تغییرات و تحولات راهبردی بود و حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری که سابقاً نماینده جامعه المصطفی در اندونزی بودند، مسئولیت این مرکز را برعهده گرفتند.

حجت الاسلام والمسلمین برته با بیان این که مدیریت رسانه و اطلاع رسانی یکی از زیر مجموعه‌های این مرکز می باشد، عنوان داشت: این مدیریت دو بال رسانه‌ای دارد. یکی در عرصه مکتوب که هفته نامه افق حوزه است و بال دیگر فضای مجازی و خبرگزاری حوزه است.

مدیر کل رسانه و اطلاع رسانی حوزه های علمیه با اشاره به نقش رسانه‌ها در معرفی خدمات و فعالیت‌های حوزه‌های علمیه  و روحانیت به مردم، تصریح کرد: امروز خدمات اجتماعی روحانیت درصد قابل قبولی دارد و رسانه حوزه آماده است با همکاری دیگر رسانه‌ها در بسته‌های خبری گوناگون به انعکاس این خدمات بپردازد.

وی درباره اهداف و سندچشم انداز مجموعه رسانه‌ای حوزه، اظهار کرد: اولین اقدامی که در تحولات جدید رسانه حوزه اتفاق افتاد، طراحی سند جامع رسانه ای حوزه بود. تدوین و تالیف این سند با حضور شخصیت های حوزوی رسانه ای و در جلسات متعددی برگزار شد. نهایتاً بعد از تدوین و موافقت اکثریت نهادهای حوزوی رسانه ای، سند به شورای عالی ارائه شد و به تصویب این شورا رسید.

مدیرکل اطلاع رسانی و رسانه حوزه های علمیه افزود: در سند جامع رسانه ای حوزه چند هدف کلان در نظر گرفته شده است. یکی از این اهداف، مرجعیت رسانه ای در قالب های مختلف برای طیف های مختلف مرتبط با عرصه دین است و این برای ما بسیار گویاست.

حجت الاسلام والمسلمین برته ادامه داد: این هدف کلان، چهار محور کلی دارد و در آن بیان شده است که چطور باید به این مرجعیت رسانه ای رسید و چه باید کرد؛ روشن است که در مرحله اول نگاه، نگاه ستادی، سازماندهی، سیاستگذاری، جهت دهی و استانداردسازی است و بر این اساس ما ساز و کار ایجاد تشکل های رسانه ای و اعطای مجوز به این تشکل ها را شروع کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: تصویب آئین نامه های فعالیت رسانه ای از دیگر محورهای مورد بحث بود، یعنی از جزئی ترین امور که مثلاً القاب علمی حوزوی چطور باید اعطا بشود، وارد بحث شدیم و برای آن ها آئین نامه و استاندارهایی طراحی شد، در حالی که قبلا فاقد این برنامه بودیم.

قائم مقام مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه ادامه داد: بنا بر این نگاه اول ما، نگاه ستادی و کلان و ریل گذاری است. البته برای اینکه حوزویان به این توانمندی برسند و بتوانند خود فعال این عرصه شوند، ما فعلا جنبه های صفی خود را هم پیش می بریم، ولی به محض این که این قوت در مخاطب ما ایجاد بشود که خود می تواند راهبری کند، همه این امور واگذار خواهد شد و جنبه های صفی تکثیر سلولی پیدا خواهند کرد.

وی در ادامه با اشاره به تاریخچه آغاز فعالیت مجموعه رسانه ای حوزه، گفت: کار کردن در عرصه مکتوب (هفته نامه افق حوزه) عقبه 15 ساله داشته است و مخاطب اولیه ما هم به این روند خو گرفته بود. بنا براین در کنار حفظ سبک قبلی، جنبه های دیگر هفته نامه را تقویت کرده و جنبه های فاخر علمی، گفتمان سازی، ایده سازی و تربیت انسانی را در هفته نامه تقویت و پررنگ کردیم.

حجت الاسلام والمسلمین برته اضافه کرد: در کنار عرصه مکتوب، خبرگزاری حوزه نیز فعالیت خوبی دارد و درگاه های رسانه ای ما نیز جهش زایدالوصفی داشته است. همچنین به لحاظ زبانی هم گسترش داشتیم و زبان های عربی، انگلیسی و اردو در خبرگزاری حوزه به صورت جدی شروع شده و کار می شود و زبان فرانسه نیز اخیراً شروع شده و در حال فعالیت است. و الحمدلله آمار خیلی خوب و امیدوار کننده ای هم داشته ایم، مثلا صفحه انگلیسی حوزه نیوز در یکماه بیش از نیم میلیون بازدید داشته است.

وی افزود: در کنار همه اینها، وارد فضاهای جدید فعالیت رسانه‌ای مثل عکس نوشته، مالتی مدیا، پاکدست و نظایر اینها نیز شده‌ایم و تولیدات خوبی هم صورت گرفته است.

مدیرکل اطلاع رسانی و رسانه حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جایگاه خبر و تحلیل درخبرگزاری حوزه، گفت: درباره مرز خبر و تحلیل، در مجموعه فعالیت های رسانه ای مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه، یکسری نشریات ویژه تحلیلی مثلاً تحلیل بین المللی وجود دارد و کلاً با عنوان تحلیلی منتشر می شوند و عنوان خاص هم دارند و در واقع فرا خبر هستند.

وی افزود: در بخش دیگر، یک کار پایش هم انجام می شود، البته در مراحل ابتدایی این فعالیت قرار داریم. در این بخش سعی داریم یک جریان شناسی رسانه ای ایجاد کنیم و قدرت تحلیل را به مخاطب ارائه بدهیم.

تولید 25 ویژه نامه علمی و فرهنگی

حجت الاسلام رمضانعلی عزیزی، سردبیر هفته نامه افق حوزه نیز در این جلسه، به ارائه گزارشی کوتاه از فعالیت‌های این نشریه پرداخت و اظهار داشت: هفته نامه افق حوزه یک نشریه علمی فرهنگی است که بیش از 15 سال سابقه فعالیت رسانه‌ای دارد.

سردبیر هفته نامه افق حوزه افزود: بخشی از نشریه شامل خبرهای حوزه و خبرهای مرتبط با موضوعات دینی است و بخشی دیگر شامل مباحث علمی و فرهنگی و ویژه نامه هاست.

حجت الاسلام عزیزی ادامه داد: ویژه نامه ها در موضوعات؛ اخلاق، تربیت دینی، سیاسی، اجتماعی و علمی است. و تاکنون بیش از 25 ویژه نامه به صورت ماهانه در هفته نامه افق منتشر شده و ضمیمه اخیر هفته نامه نیز ویژه نامه جهان اقتصاد در 32 صفحه و در 15 عنوان بود.

سردبیر هفته نامه افق حوزه بیان داشت: ضمیمه دیگر نشریه هفته نامه افق، «افق خانواده» می باشد که در 8 صفحه و به صورت هفتگی منتشر می شود. همچنین ویژه نامه اخلاق؛ معرفی اساتید، بیانات اخلاقی، سیر و سلوک طلبگی و معرفی آثار علمی علمای اخلاق را شامل می شود.

حجت الاسلام عزیزی افزود: همچنین پاسخ به شبهات مبتلی به روز نیز از دیگر بخش های نشریه افق حوزه است و تاکنون حدود 500 شبهه در این نشریه پاسخ داده شده است.

فعالیت خبرگزاری حوزه در 16 شبکه اجتماعی

حسن صدرایی عارف سردبیر خبرگزاری «حوزه» هم در این جلسه با بیان این که سیاست راهبردی خبرگزاری «حوزه» ارتباط مستمر با مدارس علمیه، گروه های تبلیغی و مساجد است، گفت: معتقدیم خبرگزاری حوزه صرفاً انعکاس دهنده اخبار مرکز مدیریت حوزه نیست و این ظرفیت رسانه‌ای باید در اختیار همه اقشار روحانیت باشد. در همین راستا و به دنبال ارتباط گسترده با بدنه طلاب و مبلغان حوزوی آمار مخاطبین خبرگزاری حوزه در صفحات فضای مجازی رشد دو برابری داشته است.

سردبیر خبرگزاری حوزه، توجه به عرصه تولیدات مولتی مدیا را از دیگر برنامه‌های رسانه‌ای عنوان کرد و گفت: تنوع شکلی در محصولات رسانه‌ای و نیز ورود جدی‌تر به عرصه شبکه های اجتماعی از رویکردهای جدید و تحولی خبرگزاری حوزه است.

وی افزود: با رویکرد جدید خبرگزاری «حوزه» رشد بیش از 8 برابری در تعداد شبکه های اجتماعی را شاهد بودیم و هم اینک خبرگزاری حوزه دارای 16 صفحه رسمی در شبکه های اجتماعی است.

صدرایی عارف، رویکرد تعاملی با مخاطبان را از برنامه های خبرگزاری حوزه در سال 97 برشمرد و ابراز داشت: معتقدیم رسانه حوزه باید واسط میان مدیران و بدنه حوزه باشد، از همین رو طرح های مختلفی همچون طرح «صریح و بی پرده با آیت الله اعرافی» اجرا شد که با استقبال طلاب همراه گردید و بیش از 50 هزارکلمه کامنت و دیدگاه در موضوعات مختلف آمد و همه اینها  طبقه بندی و تقدیم مدیر حوزه های علمیه شد که ایشان نیز ضمن استقبال از دیدگاه های طلاب، دستور ویژه برای پیگیری و بررسی آن را به معاونت‌های حوزه صادر کردند.

سردبیر خبرگزاری حوزه افزود: راه اندازی پویش‌های «اگر من جای رییس دفتر تبلیغات اسلامی بودم» و «ما را نقد کنید» از جمله اقدامات با رویکرد تعاملی بود که در خبرگزاری حوزه انجام گرفت و مورد استقبال حوزویان از طیف‌های مختلف قرار گرفت.

برپایه این گزارش، در پایان این جلسه مقرر شد نمایندگانی از هر دو مجموعه بصورت دقیق عرصه های همکاری مشترک را بررسی و زمینه همکاری های رسانه ای مشترک فراهم شود.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha