جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی گفتند: هشتاد سال علیه خداشناسی تبلیغ شد اما سیاست نتوانست در این موضوع اثر بگذارد، زیرا امری نهادینه شده و فطری است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی شامگاه پنجشنبه در برنامه چشمه معرفت که از شبکه دو سیما پخش شد، با اشاره به اینکه ماه مبارک رمضان، ماه قرآن است، اظهار  کردند: بحث های ما در این ده شب مربوط به انسان در قرآن است. قرآن در موضوعات مختلفی سخن گفته که یکی از موضوعات آن، بحث خلقت انسان و سرانجام آن است.

ایشان با اشاره به اینکه خداوند در سوره شمس به چند موضوع قسم می خورد، تصریح کردند: در آیه ۷ این سوره «وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا»، به روح انسان و خداوندی که آن را آفرید، سوگند یاد شده است.

معظم له با بیان اینکه چقدر باید انسان، شریف و ارزشمند باشد که خالق انسان بر آن سوگند یاد کند، افزودند: یکی از شرایط سوگند خوردن، شریف و ارجمند و عالی مقام بودن است. انسان به قدری عالی مقام است که خداوند بر آن سوگند می خورد.

این مرجع تقلید با اشاره به آیه ۸ سوره شمس «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا»، گفتند: در این آیه تصریح شده که پلیدی و پرهیزکاری به انسان الهام شده است.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه انسان آموزش داخلی و خارجی دارد، اظهار کردند: انسان آموزش های خارجی را از درون درک نمی کند بلکه باید مکتب و دانشگاه برود تا از طریق استادان فرا گیرد. ریاضیات و پزشکی و غالب آموزش های انسان، خارجی است.

ایشان افزودند: در مقابل آموزش های خارجی، آگاهی هایی نیز انسان دارد که از خارج کسب نکرده، بلکه از درون درک می کند. خلاق متعال، این علوم را در انسان نهادینه کرده است که در اصطلاح به آن «فطریات» گفته می شود؛ انسان حتی بدون اینکه مکتب برود، تبعیض و ظلم را تقبیح می کند و پیمان شکنی و عدالت را نیک می داند.

معظم له با بیان اینکه خلاق متعال برای اینکه انسان بتواند به سعادت برسد، رسولان داخلی و خارجی قرار داده است، تصریح کردند: رسولان خارجی، انبیا هستند و از آدم تا خاتم آمده اند تا انسان را به راه راست هدایت کنند.

این مرجع تقلید در ادامه، یکی از رسولان داخلی در انسان را «فطرت» عنوان کردند و افزودند: فطرت به این گونه است که انسان بدون اینکه محاسبه کند و درباره آن تفکر کند، می گوید ظلم بد است و عدالت نیک. خداوند، رسول داخلی را قرار داده تا ما بتوانیم راه سعادت را پیدا کنیم.

این استاد برجسته حوزه تصریح کردند: اگر کسی پیمان شکنی کند، برخلاف فطرت انسانی گام برداشته است و با آنچه که از درون درک می کند، به مبارزه برخاسته است.

حضرت آیت الله سبحانی همچنین از «عقل» به عنوان یکی دیگر از رسولان داخلی در انسان یاد کردند و گفتند: در مسئله عقل، اندیشه و فکر و مطالعه است. ما باید میان مسائل نهادینه شده در انسان با مسائل عقلانی تفاوت قائل شویم. در مسائل نهادینه، تفکر و تعقل جایی ندارد و انسان یک مرتبه می گوید «عدالت خوب و تبعیض بد است» اما در مباحث عقلانی، انسان  فکر می کند و دلیل می آورد تا به نتیجه برسد.

ایشان در ادامه به بیان راه های تمایز میان فطرت و عقلانیت پرداختند و افزودند: اگر گزاره ای فراگیر باشد و به هرکجای عالم که برویم، آن مسئله را تأیید کنند، موضوع نهادینه است.

معظم له افزودند: همچنین اگر در مسئله ای، سیاست ها اثرگذار نباشد و نتواند آن را دگرگون کند، آن مسئله نهادینه است. خداشناسی نهادینه است؛ سیاست های جهان نمی تواند در خداشناسی انسان اثر بگذارد.

این مرجع تقلید تصریح کردند: با اینکه سال ها علیه خدا اقدام شد اما بعد از فروپاشی کمونیسم، مسئله خداشناسی بار دیگر زنده شد. خداشناسی، ندایی است که انسان از درون می شنود.

حضرت آیت الله سبحانی افزودند: هشتاد سال علیه خداشناسی تبلیغ شد اما سیاست ها نتوانست در این موضوع اثر بگذارد، زیرا امری نهادینه شده و فطری است.

ایشان تصریح کردند: اقتصاد هم نمی تواند در مسئله ای فطری اثرگذار باشد؛ البته اقتصاد ممکن است آن موضوع را کمرنگ کند، اما نمی تواند ریشه­کن کند.

حضرت آیت الله سبحانی در بخش پایانی سخنان خود بر لزوم سرلوحه قرار دادن آیات ۷ و ۸ سوره شمس در ماه مبارک رمضان تأکید کردند و گفتند: از خوبی ها پیروی کنیم و از زشتی ها دوری کنیم. ماه رمضان، ماه عمل و دعاست و از خداوند بخواهیم به آنچه از خوبی ها به ما الهام کرده، عمل کنیم و از بدی ها به خصوص پیمان شکنی اجتناب کنیم.

ایشان تأکید کردند: پیمان شکنی جهانی کار بسیار بد و زشتی است و همه دنیا پیمان شکنی را مذمت می کنند.    

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha