سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
ربا

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران افزایش تعداد فقرا و انباشت ثروت در نزدیک گروه خاص را از مهم‌ترین دلایل تحریم ربا عنوان کرد، گفت: با انفاق می‌توان به جنگ فقر و ربا رفت و فقر را در جامعه اسلامی ریشه‌کن کرد.

به گزارش  خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، خانم زین‌العابدینی پیش از ظهر امروز در شبستان نجمه خاتون سلام‌الله علیها حرم مطهر با اشاره به نکات تفسیری جزء سوم قرآن کریم گفت: آیات جز سوم به دو بخش تقسیم می‌شود که بخش نخست آیات مربوط سوره بقره و بخش دوم آیات مربوط به سوره آل‌عمران است.

وی افزود: درآیات سوره بقره به‌ویژه در آیات آخر، به فرهنگ انفاق اشاره‌شده و خداوند در این آیه انفاق را فرهنگی می‌داند که ثواب و برکات آن به عالم آخرت اختصاص دارد.

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: اگر انفاق به‌درستی در جامعه اسلامی انجام شود زمینه ریشه‌کن شدن فقر را فراهم می‌کند.

زین‌العابدینی انفاق را نشانه و عامل رشد روح آدمی عنوان کرد، افزود: هرکس انفاق کند به‌وسیله انفاق روحش 700 برابر قبل از انفاق دچار رشد و تعالی می‌شود؛ زیرا انفاق نشان‌دهنده عمق ایمان و اعتقاد مؤمن به وحدانیت خداوند است.

وی تصریح کرد: ازآنجایی‌که انفاق ریشه در عمق توحید دارد به همین دلیل آیات مربوط آیة الکرسی قبل از آیات مربوط به انفاق قرارگرفته است؛ زیرا کسی که به عمق توحید و معرفت الله برسد بدون نیاز به هیچ محرکی خالصانه درراه خدا انفاق می‌کند.

استاد حوزه علمیه خواهران بابیان اینکه انفاق باید از بهترین اموال و اموال محبوب انسان صورت گیرد، خاطرنشان کرد: به همین دلیل است که شیطان تلاش می‌کند انسان را از انفاق منصرف کند.

زین‌العابدینی با تأکید بر اینکه منت انفاق را باطل می‌کند، اظهار کرد: تنها کسانی که به عمق شناخت خداوند رسیده‌اند به‌سادگی می‌توانند محبوب‌ترین اموال و متعلقات خود را درراه خداوند انفاق کنند.

وی افزود: همچنین درآیات سوره بقره برنوشتن قرض و دین تأکید فراوان شده است که اگر این سنت در جامعه اسلامی رعایت شده و کمترین قرض و دین میان مؤمنان مکتوب می‌شود شاهد بروز مشکلات اقتصادی و دعاوی قضایی در این زمینه نخواهیم بود.

استاد حوزه علمیه خواهران همچنین به دلیل حرمت ربا در احکام دینی اشاره کرد، گفت: ربا موجب جمع شدن ثروت در دست عده‌ای خاص و اندک شده و زمینه افزایش فقر را در جامعه فراهم می‌کند به همین دلیل خداوند حکم به حرمت ربا داده است.

زین‌العابدینی با اشاره به نکات تفسیری سوره آل‌عمران به بیان ثواب قرائت این سوره اشاره کرد، گفت: هرکس سوره بقره و سوره آل‌عمران را به همراه هم تلاوت کنند و به‌صورت عمیق در آن تدبر نماید این آیات در روز قیامت مانند یک سایه در کنار او قرارگرفته و از او شفاعت خواهند کرد.

زین‌العابدینی اظهار کرد: آیات ابتدایی سوره آل‌عمران اشاره به شبهات منافقان، کافران و اهل کتاب نسبت به مسلمانان دارد و تهاجم فرهنگی این سه گروه را در برابر مسلمانان بیان می‌کند.

کارشناس معارفی حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها تصریح کرد: تهاجم فرهنگی منافقان درآیات قرآن کریم نسبت به مؤمنان تأویل قرآن بیان‌شده و هشدار داده‌شده که منافقان قرآن را به‌گونه‌ای تفسیر می‌کنند که مردم از دین دور شوند و به‌عبارت‌دیگر منافقان برای دور کردن مردم از قرآن، قرآن را مطابق هوای نفس خود معنا می‌کنند.

زین‌العابدینی بابیان اینکه تهاجم فرهنگی کفار از نگاه قرآن نسبت به مؤمنان زیبا جلوه دادن دنیا برای آنهاست، ادامه داد: قرآن کریم می‌فرماید که کفار دنیا را به‌گونه‌ای زیبا در چشم مؤمنان جلوه داده و اعمال معنوی مؤمنان را بی‌ارزش تلقی می‌کنند و این کار را آن‌چنان تکرار می‌کنند که مؤمنان از معنویات و اعمال صالح خود ناامید و دلسرد شده و اعمال دینی خود را پوچ و بی‌ارزش می‌دانند و به‌عبارت‌دیگر دین در نگاه آن‌ها بی‌ارزش شده و دنیا در نگاه آن‌ها برجسته و زیبا جلوه‌گر می‌شود.

وی تهاجم فرهنگی اهل کتاب را نسبت به امت اسلامی، ماجرای ولادت حضرت عیسی عنوان کرد، یادآور شد: اهل کتاب آن‌چنان درباره ولادت و خدا بودن حضرت عیسی علیه‌السلام با پیامبر صلی‌الله علیه و آله مجادله کردند که کار به مباهله کشید و مجبور به پرداخت جزیه شدند ولی حاضر نشدند سخن پیامبر صلی‌الله علیه و اله را در این زمینه بپذیرند.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha