پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه اسلام، قدرت خواهی را محدود کرده است تا سبب غرور انسان نشود، گفتند: بعضی از کسانی که به قدرت می رسند، گذشته خود را فراموش کرده و مغرور می شوند و تمام مرزها را نادیده می گیرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی شامگاه چهارشنبه در برنامه چشمه معرفت که از شبکه دو سیما پخش شد، با بیان اینکه در انسان گرایش های مختلفی وجود دارد که برای انسان نعمت است، اظهار کردند: یکی از گرایش ها رسیدن به قدرت است؛ هرانسانی علاقه مند است دارای قدرت و توانی باشد.

ایشان با بیان اینکه درخواست قدرت، نعمت است، گفتند: انسان قادر می تواند عدالت اجتماعی را ایجاد کرده و به ایتام رسیدگی کند و مشکلات مردم را رفع کند؛ بنابراین، خواستن قدرت و توان، نعمت الهی است که خدا به ما داده اما نباید این قدرت سبب غرور شود.

معظم له با اشاره به اینکه اسلام، قدرت خواهی را محدود کرده است تا سبب غرور انسان نشود، اظهار کردند: بعضی از کسانی که به قدرت می رسند، گذشته خود را فراموش کرده و مغرور می شوند و تمام مرزها را نادیده می گیرند.

این مرجع تقلید با اشاره به آیه ۶ سوره انفطار «يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ»، تصریح کردند: فرآن می فرماید «چه شد نسبت به این خدایی که کرامت به تو بخشیده است، غرور پیدا کردی و مرزهای الهی را نادیده گرفتی»؛ بنابراین، قدرت خوب است اما به شرطی که ما را فریب ندهد و قواعد را رعایت کنیم.

.حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه افرادی هستند که از این قدرت برخلاف عدالت استفاده می کنند، افزودند: فرعون بر سرزمین گسترده مصر حکومت می کرد و قدرت عظیمی داشت؛ او دچار غرور شد و ادعای ربوبیت و خدایی کرد و از این قدرت، علیه خود استفاده کرد.

ایشان با اشاره به آیه ۹۰ سوره یونس«آمَنَتْ بِهِ بَنُو إِسْرَائِيلَ وَأَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ»، تصریح کردند: فرعون بر مرکب قدرت و غرور سوار بود و تا مدت ها، دختران را اسیر می کرد و جوانان را می کشت، اما این قدرت همیشگی نبود؛ هنگامی که وارد دریا شد و امواج دریا او را گرفت، به خیال اینکه هنوز راه بازگشت وجود دارد، وجدانش بیدار شد و گفت من به همان خدایی که بنی اسرائیل به او ایمان آوردند، ایمان آوردم و از تسلیم شدگان هستم.

این مرجع تقلید با اشاره به آیه ۹۱ سوره یونس«آلْآنَ وَقَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَكُنْتَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ»، افزودند: درخواست فرعون پذیرفته نشد تا موجب سوء استفاده دیگران نشود و خیال نکنند که ایمان در حال ناچاری، مفید است. براساس فرمایش قرآن، ایمان از روی ناچاری فایده ندارد و ایمانی، مفید است که از روی اختیار باشد. هنگامی که فرعون دارای اختیار بود، جوانان را سر می برید و هزاران طفل را کشت اما هنگامی که اسیر امواج دریا شد، از سر ناچاری مدعی ایمان به خدا می شود که فایده ای ندارد.  

حضرت آیت الله سبحانی تصریح کردند: مردان الهی، کسانی هستند که وقتی به قدرت می رسند، جایگاه بندگی خود را فراموش نمی کنند.

ایشان با اشاره به قدرت عظیم حضرت سلیمان، گفتند: این پیامبر، نخستین فردی است که درهای آسمان را به روی بشر گشود اما لحظه ای از بندگی، دست برنداشت؛ پدر او، حضرت داود(ع) نیز هنگامی که به مقامی رسید و آهن در دست او نرم شد، همچنان بنده خدا ماند و از قدرت خود سوءاستفاده نکرد.

معظم له افزودند: قدرت اگر غرورآفرین باشد، راه فرعون است اما اگر غرورآفرین نباشد، راه بندگی و صلاح است؛ راه انبیا و اولیای الهی، راه بندگی خداست.

ایشان تصریح کردند: پیامبراکرم(ص)، چه آن روز که تنها بودند و چه بعد در هنگام قدرت می گفتند: «عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ».

معظم له افزودند: بنابراین از خداوند متعال، ثروت و قدرت و مقام بخواهیم اما به شرطی که ما را فریب ندهد و وقتی سوار بر مرکب قدرت شدیم، راه عدالت پیش بگیریم نه ظلمت.   

ایشان در پایان با اشاره مجدد به آیه ۶ سوره انفطار «يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ»، گفتند: آیه در مقام انتقاد است و خطاب به انسان می فرماید «چه شد نسبت به خدایی که تو را این همه نعمت و کرامت داده، مغرور شده ای»؛ در اینجا نباید بگوییم آنچه که ما را فریب داده، رحمت خداست؛ آیه سؤال نیست که پاسخ بدهیم، بلکه یک نوع تهدید است.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha