جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
غیبت

حوزه/ كسى كه غيبت مي كند، بدون شك آدم ناتوان و بى جرأتى است؛ زيرا همينكه مى ‏نشيند و پشت سر ديگران بدگويى مى‏كند، نشان مى‏ دهد كه جرأت ندارد با آن افراد روبرو شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، هیئت تحريريه بنياد نهج ‏البلاغه در قالب کتاب «پندهاى كوتاه از نهج البلاغه» به جمع آوری بخشى از كلمات و جملات این کتاب ارزشمند و ارائه شرح مختصری از آن پرداخته که تقدیم می شود.

* غيبت، كار ناتوانها

الغيبه جهد العاجز

* ترجمه

غيبت كردن، آخرين تلاش آدم ناتوان است.

* شرح

غيبت كردن، پشت سر كسى سخن گفتن، و بدگويى كردن و براى او عيب و ايراد شمردن. و اين کار از زشت‏ترين و ناپسندترين عيب هايى است كه بعضى از افراد دچار آن هستند.

كسى كه غيبت مي كند، بدون شك آدم ناتوان و بى جرأتى است. زيرا همينكه مى ‏نشيند و پشت سر ديگران بدگويى مى‏كند، نشان مى‏ دهد كه جرأت ندارد با آن افراد روبرو شود، و حرف خود را پيش روى آنها بر زبان آورد. و چون در خود قدرت و جرأت روبرو شدن با آن افراد را نمى ‏بيند، آخرين تلاشى كه مى‏ توان بكار ببرند، اين است كه به وسيله بدگوئى كردن در پشت سر، انتقام خود را از آنها بگيرد و باصطلاح دل خود را خنك كند.

حال آن كه يك مسلمان مؤمن واقعى، اگر نسبت به كسى ايراد و انتقادى داشته باشد، بايد بر اساس جرأت انسانى و اخلاق اسلامى، رو دروى آن شخص، ايراد و انتقاد خود را بر زبان آورد و بدون ترس و واهمه او را امر به معروف و نهى از منكر كند.

اگر هم ايراد و انتقادش درست نباشد و فقط از حسارت و تنگ نظرى سر چشمه گرفته باشد، هرگز نبايد پشت سر كسى كه از او شايسته ‏تر بود و به پيشرفت و ترقى رسيده است، بدگويى كند و خود را در جامعه، رسوا و بى اعتبار سازد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha