پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
افطاری ساده

حوزه/فرهنگ افطاری دادن و اطعام روزه داران از موضوعاتی است که ابتدای ورود اسلام به ایران دنبال می شده است، اما متاسفانه این فرهنگ دچار آسیب اشرافی گری شده است که «طرح افطاری ساده» به دنبال مقابله با آن فرهنگ غلط است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از بیرجند، از در که وارد می‌شوی گارسون‌ها به استقبالت می‌آیند، یکی لبخند بر روی لب دارد نگاهت به میزهای افطاری که می‌رسد، از خود بیخود می‌شوی، آن‌چنان رنگ و لعاب خاصی به خود گرفته با اینکه تا اذان هنوز باقی‌مانده اما دیرت می‌شود تا از محتویات پررنگ و برق استفاده کنی.

آن‌چنان صدای بر هم خوردن ظروف و قاشق چنگال زیاد است که صدای ربنا را نمی‌توانی بشنوی، از رنگ و زرق‌وبرق میزها و غذاها هرچه بگویم کم است اما وقتی به میهمانان نگاه می‌کنی، افرادی به نگاهت میافتند که نیازمند نبوده و شاید هر شب از این جلسات افطاری‌ مجلل دعوت باشند.

به‌هرحال امشب با خوردن کلی غذاهای پرزرق‌وبرق هم به پایان می‌رسد همین‌که از درب تالار بیرون می آیی و قصد سوارشدن ماشینت را داری، ناگهان چشمت به چند کودک می‌افتد که در پشت شیشه‌های تالار با حسرت میزهای غذا را نظاره می‌کنند.

با خودت به فکر فرو می‌روی، آیا آن‌ها امشب گرسنه سر بر بالین می‌نهند، کودکانی که شاید آرزویشان خوردن یکی از آن غذاها باشد، دو دل می‌شوی که به درون تالار برگردی و غذا برایشان بگیری، اما باز وقتی به یاد گارسون‌ها و بزرگی مجلس میافتی با خودت می گویی شاید این کار ناپسند باشد و خود را بی‌خیالی می‌گیری و به راهت ادامه می‌دهی.

در پرده‌ دوم، از زیر آسمان این شهر بانوی خانه با آب وجارو کردن حیاط، فرش را پهن می‌کند، آب درون سماور می‌ریزد، بساط ساده افطاری را بر روی تختی چوبی در کنج اتاق پهن می‌کند، سفره های ساده و صمیمی در کنار اهل خانه هنوز افطاری را شروع نکرده یک ظرف آش برای پسرکی که سر کوچه خرما می‌فروشد، می‌برد تا او هم افطار کند.

امروز شاهد گسترش ارتباطات بشری از طریق تلفن، فضای مجازی و... هستیم و از طرفی با گسترش زندگی آپارتمان‌نشینی، برگزاری مراسم‌های افطاری و مهمانی‌ها به جای خانه‌های قدیمی و به شیوه سنتی به تالارها انتقال یافته است.

حال سؤال اینجاست که آیا این تغییرات در سبک زندگی باعث فراموشی فرهنگ صله‌رحم نخواهد شد؟

با آمدن رمضان، یاد کودکان فقیر زنده می‌شود، کودکانی که درد فقر و نداری دل کوچکشان را بیش از هر زمان دیگری به درد می‌آورد و باید با شکم‌های گرسنه در کلبه‌ای حقیرانه سر بر بالین نهند. مگر نه این که این ماه، ماه مهمانی خداست و پر از برکت!!؟ چرا بازهم باید بوی برنج و گوشت و طعم میوه برایشان بیگانه باشد؟

سفره‌های ساده افطار در این ماه پر برکت در اوج صمیمیت در مساجد و اماکن متبرکه و امامزادگان پهن می‌شود و روزه‌داران با شنیدن صدای ربنا دورادور سفره گرد هم می‌آیند و بعد از اذان با نان، پنیر، خرما به دور از چشم و هم چشمی‌ها روزه خود را افطار می‌کنند.

طرح افطاری ساده زمینه‌ساز فرهنگ کمک به مستمندان

خراسان جنوبی و بیرجندی‌ها كه هميشه از گذشته تا به امروز، در نیکی کردن و پذیرائی از مهمان به‌ویژه مهمانان ماه خدا، آداب‌ورسوم خاصی دارند، با اختصاص بخشی از درآمد ماهیانه و نذورات خود رونق‌بخش سفره‌های افطاری نيازمندان می‌شوند.

استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه اظهار داشت: ماه رمضان فرصتی ارزشمند برای عمل به واجبات و ترک محرمات است که امیدواریم همه از این فرصت الهی نهایت بهره را ببریم.

حجت‌الاسلام اسدی افزود: طرح افطاری ساده می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد فرهنگ دستگیری از نیازمند و کمک به مستمندان در سطح جامعه باشد. روزه‌داری در ماه مبارک رمضان یکی از واجباتی است که به مؤمنین سفارش شده ازاین‌رو افطاری دادن به روزه‌دار نیز یکی از سنت‌های اسلامی است که رسول خدا(ص) و ائمه معصومین(علیهم السلام) بر آن تأکید ویژه دارند.

وی با بیان اینکه اصولاً اسلام دین تشریفاتی نیست و نباید هیچ ضیافتی در جامعه اسلامی با تشریفات برپا شود، گفت: این تشریفات، اختلافات طبقاتی که منفور جامعه است را همراه می‌آورد.

استاد حوزه علمیه بیرجند بیان داشت: رعایت سادگی و دوری از تجملات در مهمانی‌ها موجب می‌شود که میزبان هزینه زیادی را متحمل نشود و همچنین کینه‌ای به جهت اشرافی گری در دل نیازمندان رخنه نکند.

برای شریک شدن در ثواب روزه‌دار، از دیگران سبقت بگیریم

امام‌جمعه موقت بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه اظهار داشت: به فرموده حضرت محمد(ص)، هر كس یك مؤمن روزه‌‏دار را در این ماه افطارى دهد، پاداشى برابر با آزاد كردن یك بنده نزد خدا داشته، و مایه آمرزش گناهان گذشته وى نیز خواهد بود.

حجت‌الاسلام مختاری افزود: هرکس یک مؤمن روزه‌دار را افطار دهد در ثواب روزه آن فرد شریک می‌شود؛ اما حواسمان باشد که سفره افطاری باید به دور از تشریفات و تجملات باشد

وی با بیان اینکه بزرگان دین در ساده زیستی شهره عام و خاص بودند و برای اینکه با پیروی از آن‌ها بتوانیم از ثواب افطاری بهره‌مند شویم می‌طلبد که ساده افطاری دهیم، اظهار داشت: برای دادن افطار و شریک شدن در ثواب روزه‌دار، از دیگران سبقت بگیریم.

وجود ۹۰ موقوفه با نیت اطعام و افطاری

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه اظهار داشت: مراسم جشن میلاد امام حسن مجتبی (ع) در ۲۹ بقعه متبرکه خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام بخشی پور از وجود ۱۳۲ موقوفه با موضوعات «تلاوت قرآن، ختم قرآن، عزاداری، میلاد امام حسن مجتبی(ع)، اطعام و افطار» خبر داد و گفت: از این تعداد ۹۰ موقوفه با نیت اطعام و افطاری در خراسان جنوبی است.

وی بیان داشت: ۳۵ بقعه متبرکه در سطح استان خراسان جنوبی هر شب با برپایی سفره‌های ساده افطاری میزبان روزه‌داران هستند، همچنین ۷۴ موقوفه با نیت افطاری و ۱۶ موقوفه با نیت اطعام، در سطح استان به ثبت رسیده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی اضافه کرد: بقعه متبرکه شهدای باقریه بیرجند هر شب میزبان ۸۰۰ تا یک هزار روزه‌دار است.

تزریق عنصر سادگی به جامعه با افطاری ساده

هرکس به‌اندازه لیاقت معنوی و ظرفیت معرفتی خود از برکات این ماه بهره می‌برد اما ماه رمضان را می‌توان فرصت تمرین برای زندگی جاری مؤمنین دانست برای مثال بسیاری از آسیب‌هایی که در ازدواج، جامعه‌ی ما می‌بیند به دلیل مراسم‌ها و سنت‌های پرهزینه و پر تشریفات است.

وقتی‌که این سادگی افطار و ماه رمضان در جامعه به‌عنوان یک ارزش جلوه‌گر شود، درک می‌شود که می‌توان مراسم‌ها و مراودات اجتماعی را به‌سادگی برگزار کرد و آثار خوب و مثبت این حرکت در زندگی جاری شود.

با این تجربه است که می‌توانیم عنصر سادگی را به مسائل و موضوعات گوناگون جامعه تعمیم دهیم.

اگر این عنصر سادگی به‌عنوان یک الگو در جامعه پذیرفته شود، می‌تواند در ازدواج، در سبک زندگی، در میهمانی و مراسم‌های مختلف وارد شود و موفق هم باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha