جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
عبدالرسول هاجری

حوزه/ مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه با بیان اینکه هدف انجمن‌های علمی حوزه تقویت ظرفیت‌های علمی استان‌هاست، گفت: ملاک در عضوگیری انجمن‌های علمی کیفیت کار باشد نه کمیت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از سمنان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالرسول هاجری، در نشست اولین شورای تخصصی انجمن‌های علمی حوزه علمیه استان سمنان به‌صورت ویدئوکنفرانس اظهار داشت: شورای تخصصی انجمن‌های علمی استان‌ها متشکل از علما و شخصیت‌های حوزوی و علمی حوزه است و این شورا باید با تشکیل منظم جلسات شورای تخصصی و برگزاری جلسه به‌صورت هفته‌ای یک‌بار و با برنامه‌ریزی‌های منظم گام بردارد.

مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه با بیان اینکه شورای تخصصی انجمن‌های علمی استان‌ها باید یک نائب رئیس را برای شورای خود انتخاب کند، تصریح کرد: دبیر جلسات شورای تخصصی انجمن‌های علمی استان‌ها معاون پژوهش حوزه علمیه آن استان است.

وی با تأکید بر تأسیس و گسترش شعب انجمن‌های علمی استانی حوزه افزود: مثلاً شورای علمی حوزه در استان‌ها تفویض اختیار در مدیریت حوزه‌های علمیه بررسی، واکاوی و درخواست شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین هاجری با بیان اینکه بناست در شورای تخصصی انجمن‌های علمی استان‌ها خیروبرکت این شورا و انجمن‌ها در حوزه‌های مختلف اعم از تربیتی، فرهنگی و اجتماعی به همه استان برسد، خاطرنشان کرد: ارتباط‌گیری با مسئولان ارشد و عالی‌رتبه استان ازجمله رسالت‌های انجمن‌های علمی در استان‌ها است.

وی با تأکید بر گسترش علوم دینی در استان‌ها گفت: اساتید در حوزه‌های مختلف و مربوطه به خود اعم از حوزه‌های فقهی، کلام و... مناظرات علمی در قالب نشست یا کارگاه برای رشد و ارتقای سطح علمی استان داشته باشند.

مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه افزود: گسترش دامنه دانش در حوزه استان‌ها از سوی حوزه ازجمله وظایف شورای تخصصی انجمن‌های علمی استان‌ها است.

وی با اشاره به شیوه عضوگیری در انجمن‌های علمی حوزه گفت: در جذب عضو حتماً دقت شود که کمیت کار ملاک باشد و هرچه سخت‌گیری در عضوگیری‌ها بیشتر باشد، بهره‌وری و تداوم این انجمن‌ها را بیشتر تضمین می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین هاجری تصریح کرد: باید شروطی برای ورود به این انجمن‌های علمی مطرح شود و کیفیت محوری مهم‌ترین رویکرد انجمن‌های علمی استان‌هاست.

ساماندهی عالمان، صاحب نام‌ها و صاحب تألیف‌ها به‌واسطه انجمن‌های علمی حوزه

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید علی مهدی نژاد، رئیس شورای تخصصی انجمن‌های علمی در استان سمنان نیز در این جلسه با ابراز خرسندی از شکل‌گیری انجمن‌های علمی حوزه، اظهار داشت: تا قبل از تشکیل انجمن‌های علمی حوزه آمار جامع و درستی از عالمان، صاحب نام‌ها و صاحب تألیف‌ها در استان سمنان نداشتیم.

وی افزود: تلاش داریم در حل معضلات و مشکلات و آسیب‌های استان این تشکیلات نیز مؤثر باشد و این تشکیلات حوزوی در مجامع علمی و حوزوی باید مطرح و تبلیغ شود.

مدیر حوزه علمیه استان سمنان گفت: گرد هم آوری علما و روحانیون در کنار هم و جمع‌آوری شبهات ازجمله برکات انجمن‌های علمی حوزه است.

پرداختن به نیازهای استان‌ها اولویت‌های انجمن‌های علمی حوزه باشد

حجت‌الاسلام علیرضا صابریان، مسئول انجمن علمی فقه در سمنان نیز در این جلسه ضمن تقدیر و تشکر از مسئولان انجمن‌های علمی حوزه در شکل‌گیری این انجمن اظهار داشت: شکل‌گیری انجمن‌های علمی حوزه کار ارزشمندی و قابل‌تقدیری است که در حوزه‌های علمیه دنبال می‌شود.

وی افزود: باید در سال‌های قبل کارهایی نظیر انجمن‌های علمی شکل می‌گرفت اما امروز امیدواریم با سرعتی که داریم نقصان گذشته جبران شود.

مسئول انجمن علمی فقه در سمنان با بیان اینکه امید داریم با حمایت‌هایی که از انجمن‌های علمی حوزه از سوی مرکز می‌شود بتوانیم به آن اهداف و اساس‌نامه‌ها دست پیدا کنیم، تصریح کرد: نیازهای اصلی استان سمنان عرفان‌های نوظهوری است که باید به آن پرداخته شود و در درس‌ها و کارگاه‌های آموزشی باید مطالبی را که مبتلابه هم طلاب و هم عموم مردم استان است را بیان کنیم تا بصیرت مردم افزایش یابد.

کانون‌ها و انجمن‌های علمی تحول‌آفرینی در حوزه را به دنبال دارد

حجت‌الاسلام محمدجواد سعدی، مسئول انجمن علمی قرآن‌پژوهی در سمنان نیز در این جلسه با بیان اینکه امیدواریم که با این تحولی که در حوزه و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه رخ‌داده است شعاع آن استان‌ها و شهرستان‌ها را نیز در بربگیرد، اظهار داشت: بسیار خرسند هستیم که حوزه به سمت تخصصی شدن گام برمی‌دارد و این‌یک حسن برای حوزه است.

وی افزود: کانون‌ها و انجمن‌های علمی تحول‌آفرینی در حوزه را به دنبال دارد امروز خوشبختانه هم با دانشگاه‌ها در حال تحول‌آفرینی هستیم.

مسئول انجمن قرآن‌پژوهی در سمنان تصریح کرد: از اینکه از سنتی بودن حوزه خارج‌شده و به سمت علمی‌تر شدن آن گام برمی‌داریم بسیار خوب است.

تبیین شرح وظایف انجمن‌های علمی حوزه

حجت‌الاسلام رضا کهساری، مسئول انجمن علمی کلام در سمنان ضمن تقدیر و تشکر از شکل‌گیری شورای تخصصی و انجمن‌های علمی حوزه بر مسئله در جریان قرار گرفتن شرح وظایف انجمن‌های علمی حوزه تأکید کرد.

راه‌اندازی انجمن‌های علمی در حوزه از آرزوهای دیرینه حوزویان بود

حجت‌الاسلام علی الهی مهر، مسئول انجمن علمی اصول فقه در سمنان نیز در این جلسه با بیان این که از شکل‌گیری و راه‌اندازی انجمن‌های علمی حوزه بسیار خرسند هستیم، اظهار داشت: راه‌اندازی انجمن‌های علمی در حوزه از آرزوهای دیرینه ما بوده و با توجه به اینکه تمرکز در قم بسیار سنگین شده، باید از حوزه علمیه قم تمرکز زدایی شود.

وی افزود: با توجه به گسترش حوزه دانشگاهی در منطقه و خالی شدن از اساتید و بزرگان علمی در منطقه تمرکززدایی از قم ضرورت دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha