جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
داعش

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

داعش،دست آمریکا را در وزارت کابل رو کرد

حمله گروهی مهاجمان انتحاری به وزارت کشور افغانستان انتقاداتی را از عملکرد نهادهای امنیتی افغان برانگیخته است.برخی از کارشناسان افغان حمله گروه تروریستی داعش به ساختمان وزارت کشور افغانستان در حوزه سبز امنیتی شهر کابل را پرسش برانگیز دانسته‌اند.«نجیب دانش» سخنگوی وزارت کشور افغانستان در نشست خبری اعلام کرد، خودروهایی را که مهاجمان داعشی در حمله به وزارت کشور افغانستان استفاده کردند مانند خودروهای نیروهای خارجی بودند.تصاویر رسانه‌ها از محل حادثه نیز نشان می‌دهند که مهاجمان داعشی از لباس و تجهیزات نظامیان آمریکایی در حمله به وزارت کشور افغانستان استفاده کردند.داعش در حالی از لباس، تسلیحات و خودروهای زرهی نظامیان آمریکایی در حمله روز گذشته استفاده کرده است که برخی از کارشناسان و نمایندگان مردم، نیروهای آمریکایی را بارها به حمایت از این گروه تروریستی متهم کردند.روز گذشته خودروی حامل مهاجمان داعشی به دلیل شباهت به خودروهای آمریکایی توانست تا ورودی ساختمان وزارت کشور افغانستان نفوذ کند و ایست بازرسی ورودی این وزارت را هدف قرار دهد.گروهی از مهاجمان داعشی با استفاده از لباس نظامیان آمریکایی وارد محوطه وزارت کشور افغانستان شدند که پس از یک ساعت درگیری از سوی نیروهای امنیتی افغان از پای درآمدند.

 

ائتلاف غربی به کشتار بزرگ اعتراف کرد

رئیس ستاد مشترک نیروهای ائتلاف بین المللی ضد داعش در گزارش ماهانه اش اعلام کرد: ائتلاف از آگوست 2014 تا آوریل 2018 حدود 2935 حمله در عراق و سوریه انجام داده است.وی افزود: طبق اطلاعات به دست آمده تا کنون دستکم 892 غیر نظامی در حملات هوایی ائتلاف بین المللی کشته شده اند.در گزارش پیشین نیز که در آوریل گذشته منتشر شد، ائتلاف بین المللی به کشته شدن 883 غیر نظامی در عراق و سوریه اعتراف کرده بود.

 

خانه سبز،قاچاق رسمی را افشا کرد

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس، جزئیات پیگیری واردات ۳۴ هزار خودروی قاچاق از مبادی رسمی کشور را در مجلس تشریح کرد.امیر خجسته با بیان اینکه باید با مسائلی از قبیل: فساد، اختلاس‌ها، تبانی‌ها و فعالیت ضد منافع ملی برخی از آقازاده‌ها با شفافیت برخورد شود، اظهار کرد: دست‌های بزرگی را در این مسائل رو کرده‌ایم.وی با بیان اینکه فرار مالیاتی در کشور بسیار است که باید تمام این موارد برگردانده شود، گفت: در استان همدان ۳۵ میلیارد تومان فرار مالیاتی گزارش شده است.رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس بیان کرد: ۳۴ هزار خودروی قاچاق از مبادی رسمی وارد کشور شده است.وی افزود: پرونده مورد مذکور به دادستان کل استان تهران و فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی به منظور رسیدگی و بررسی ارائه شده است.رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس با بیان اینکه دشمن از این طریق درصدد ضربه زدن به کشور است، مطرح کرد: مبارزه با فساد و تبعیض امید را در جامعه افزایش می‌دهد که باید به این مهم در راستای توجه به منویات مقام معظم رهبری توجه شود.

 

 

آمستردام،انتقام هفت تیر را گرفت

روزنامه سازندگی در شماره امروز خود از کشته شدن محمدرضا کلاهی، عامل انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیر ۱۳۶۰ خبر داد. به واسطه این انفجار، دکتر محمد حسین بهشتی به همراه ۷۲ عضو دیگر حزب شهید شدند. این اتفاق یکی از بزرگترین عملیات‌های تروریستی در ایران نام گرفت و سازمان مجاهدین خلق نیز بلافاصله مسئولیت این عملیات را بر عهده گرفت.اکنون پایگاه خبری آلمیره هلند اعلام کرده است: «مرد ایرانی که در سال ۲۰۱۵ در این شهر کشته شده به طور قریب به یقین مسئول بزرگترین حمله تروریستی تاریخ ایران بوده است. مردم شهر در شوک هستند که بیش از ۳۰ سال یک تروریست در کنار آن‌ها زندگی می‌کرده و کسی اسم واقعی او را که محمدرضا کلاهی صمدی بوده، نمی‌دانسته. او مسئول بمب گذاری سال ۱۹۸۱ در حزب جمهوری اسلامی در تهران بود که ۷۳ نفر کشته شدند. این مرد با نام علی معتمد در شهر زندگی می‌کرد و متخصص برق بود.»این پایگاه خبری همچنین آورده است: « او در دهه ۸۰ وقتی وارد هلند شد، دولت هلند او را به عنوان یک پناهنده سیاسی پذیرفت و بلافاصله به او وسایل اولیه زندگی داد. هفته گذشته نیز اولین جلسه دادگاه دو متهم این پرونده برگزار شد. «آنوار ای بی» و «مورئام» از نظر دادگاه متهم به قتل محمدرضا کلاهی هستند.»ویکی پدیا در خصوص مرگ محمدرضا کلاهی نوشته است: «او توسط باند‌های مواد مخدر کشته شده است.» خبر‌های بعدی که در خصوص مرگ او منتشر شد نشان می‌دهد که وی در زمان مرگ حدود ۵۶ سال داشته و افرادی که وی را به قتل رسانده‌اند به منزل او رفته‌اند. جنازه او سه ماه پس از مرگ در منزلش کشف شد در حالی که بخش‌های زیادی از آن متلاشی شده بود. 

 

ظریف،فوق العاده به دهلی رفت

روابط عمومی وزارت امور خارجه روز جمعه در پاسخ به اظهارات رئیس اتاق مشترک ایران و هند مبنی بر اینکه وزیر امور خارجه در سفر اخیر خود به هند هیچ فعال اقتصادی بخش خصوصی را با خود به سفر نبرد، نوشت: سفر اخیر وزیر امور خارجه به هند که همراه با یک هیات سیاسی و اقتصادی عالیرتبه در حوزه های کلان اقتصادی مانند انرژی، بانکی و ... صورت گرفت، سفری فوق العاده و به منظور رایزنی های دو کشور پس از خروج آمریکا از برجام بوده و سفری از پیش تعیین شده و دوجانبه معمول نبوده است.روابط عمومی وزارت امور خارجه در ادامه اضافه کرد: همراهی بخش های اقتصادی دولتی و خصوصی در سفرهای معمول دیپلماتیک و دو جانبه که معمولا از ماه ها قبل با دولت میزبان برنامه ریزی می شود از ابتکارات و افتخارات دوران وزارت ظریف است و این روند در چارچوب برنامه های وزارت امور خارجه در قالب دیپلماسی اقتصادی و بر اساس شرایط، مصالح و مقتضیات ادامه خواهد یافت.

 

اسرائیل به مسجدالاقصی هجوم برد

ده ها شهرک نشین افراطی و عناصر اطلاعات رژیم اشغالگر اسرائیل با همراهی پلیس رژیم به مسجد الاقصی هجوم بردند.ده ها شهرک نشین افراطی و عناصر اطلاعات رژیم اشغالگر اسرائیل با همراهی پلیس رژیم به مسجد الاقصی هجوم بردند.بر اساس اطلاعیه اداره اوقاف اسلامی قدس اشغالی، 62 شهرک نشین و 72 دانشجوی یهودی به مسجد الاقصی هجوم برده اند.صحن های مسجد الاقصی از زمان آغاز ماه رمضان شاهد حضور گسترده اهالی قدس و فلسطین است که برای خواندن نماز و برگزاری حلقه های علمی، ذکر و قرائت قران کریم و شرکت در دروس دینی به مسجد می آیند.شایان ذکر است که مسجد الاقصی هر روز به غیر از جمعه و شنبه مورد هتک حرمت شهرک نشینان و یهودیان افراطی در صبح و بعد از ظهر قرار می گیرد.

 

تهران در یک قدمی راکتور جدید قرار گرفت

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: با فرض ایجاد بدترین شرایط برای راکتور اراک، متخصصان ایرانی قادر به تکمیل راکتور بازطراحی شده فعلی و نیز بازسازی راکتور قدیمی با ساخت کالندریای جدید هستند.بهروز کمالوندی با اشاره به برخی اخبار و گمانه‌زنی‌ها درباره اختلال در روند بازطراحی راکتور اراک و تولید رادیوایزوتوپ‌ها در سایت فردو اظهار کرد: اول این‌که به نظر می‌رسد این اخبار و گزارش‌ها از سوی برخی رسانه‌های خارجی تلاش برای ایجاد ابهام و تردید در روند آینده همکاری‌های هسته‌ای ایران با کشورهاست؛ فعالیت‌ها و همکاری‌هایی که کمترین مشکلی برای آنها در آینده متصور نیست. دوم بر اساس بند 14 قطعنامه 2231، توافقات و قراردادهایی که بعد از برقراری مجدد قطعنامه‌های تحریمی (با فرض نقض تعهدات از جانب ایران و بازگشت به وضعیت قبل از برجام و این قطعنامه) مشمول تحریم‌های سازمان ملل و شورای امنیت نمی‌شوند. وی هم‌چنین خاطرنشان کرد: متخصصان ایرانی قادرند کار در رابطه با اراک را در چارچوب‌ بازطراحی این راکتور بدون کمک کشورهای دیگر نیز ادامه دهند.

 

ایزدی ها،زندان های انسانی داعش را لو دادند

«حسین علی الخانصوری» فعال حقوق بشر ایزدیان عراق اعلام کرد که تروریست‌های داعش در استان دیرالزور سوریه و مناطق مرزی با عراق بیش از 2000 تن از جمله زنان و کودکان ایزدی را در زندان‌هایی واقع در زیر زمین حبس کرده است.وی با اعلام این خبر افزود: تروریست‌های داعش در منطقه «سوسه»، «هجین»، «شعفه» و «باغوز» در استان دیرالزور و همچنین در منطقه «دشیشه» واقع در مرز سوریه با عراق این افراد را در زندان نگه میدارند و فقط در منطقه «دشیشه» بیش از 300 کودک و دختر و پسر ایزدی زندانی هستند؛ افرادی که در آگوست 2014 از سوی داعش ربوده شده بودند.بر اعلام «عیدان الشیخ کاکو» مدیر امور ایزدی‌ها در استان دهوک سوریه، تا کنون 3259 نفر از دست تروریست‌های داعش آزاد شده‌اند که 2076 تن از آن‌ها از زنان و دختران بودند.

 

موگادیشو و اسلام آباد،دریاداران ایرانی را بدرقه کردند

10 نفر از ملوانان ایرانی که چندی پیش به دلیل ورود غیرارادی به آبهای پاکستان بازداشت شده بودند، با پیگیری سرکنسولگری ایران در بندر کراچی و مساعدت مقامات محلی آزاد شدند و به کشور بازگشتند.پیش از این نیز، همزمان با فرا رسیدن سال جدید و در دومین روز از سال 1397، تعداد ۹ ملوان ایرانی زندانی در 'لاندی' کراچی پاکستان، با پیگیری سرکنسولگری ایران در این شهر آزاد و به میهن اسلامی بازگردانده شدند.طی دو سال گذشته با اقدامات و هماهنگی های سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کراچی، 40 شهروند ایرانی زندانی در زندان های ایالت سند پاکستان آزاد شده و به ایران اسلامی بازگشته اند.همچنین سفیر ایران در کنیا اعلام کرد: ۱۷ ملوان ایرانی که ماه‌های پیش به دلیل ورود غیرقانونی به سومالی بازداشت شده بودند، طی مذاکرات فشرده با دولت محلی پورتلند از طریق رابطان سومالی آزاد شدند.هادی فرجوند سفیر ایران در کنیا با اعلام خبر فوق اعلام کرد: با تلاش چند ماه اخیر همکاران عزیز ما در نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در نایروبی و تلاش فشرده جهت مذاکره با مقامات محلی دولت پورتلند از طریق رابطان سومالیایی موفق شدیم که ۱۷ ملوان ایرانی را که به دلیل ورود غیرقانونی به آب‌های سومالی بازداشت شده بودند را آزاد کنیم.وی با بیان اینکه این ملوانان بدون هیچ پیش شرطی آزاد شده‌اند، تصریح کرد: این ملوانان به زودی از طریق یک کشتی ماهیگیری به کشور و آغوش خانواده‌شان باز می‌گردند.

 

پاریس از برجام عقب کشید

«امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه در جریان دیدار اخیرش با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه با او درباره حفظ برجام و در عین حال، تدوین سندی جدید که به امضای همه طرف‌های توافق، از جمله آمریکا برسد رایزنی کرده است. ماکرون در دیدار با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا هم این موضوع را مطرح کرده است. یک منبع در سنای فرانسه هم ضمن تأیید این موضوع گفته امانوئل ماکرون به دنبال گرد هم آوردن طرف‌های فعلی و سابق برجام دور میز مذاکره و تلاش برای حصول یک توافق جدید و «اصلاح‌شده» با تهران است.«رابرت دل پیچیا»، معاون کمیته امور خارجه، دفاعی و نیروهای مسلح سنای فرانسه گفت: «هدف رئیس‌جمهور این است که فرانسه ممکن است از توافق جدید با ایران خارج شود، اما فقط به این دلیل که مذاکراتی بر سر سند جدید و کامل‌تر را آغاز کند.»«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد.

 

هند هم تهران را تنها گذاشت

شرکت ریلاینس اینداستریز هند، مالک بزرگترین مجتمع پالایشگاهی این کشور به دلیل تحریم های جدید اعلام شده از سوی آمریکا علیه تهران، قصد دارد واردات نفت از ایران را متوقف کند. تصمیم شرکت ریلاینس که انتظار می رود از ماه اکتبر یا نوامبر عملی شود، پس از اقدام دولت ترامپ مبنی بر خروج از برجام و وضع تحریم های جدید واشنگتن اتخاذ شده است.پیش از این دولت هند گفته بود از تحریم های دولت آمریکا علیه ایران تبعیت نمی کند، اما شرکت هایی که دارای ارتباط با سیستم مالی آمریکا هستند ممکن است در صورت عدم تبعیت از تحریم های جدید مشمول مجازات های دولت آمریکا شوند.شرکت ریلاینس متعلق به موکش آمبانی، میلیاردر هندی روابط بسیاری با سیستم مالی آمریکا دارد و برخی از شعبات این شرکت در آمریکا فعال هستند.بر اساس آمارهای کشتیرانی، میزان خرید نفت شرکت ریلاینس از ایران در سال 2017 با حدود 45 درصد افزایش به 67 هزار بشکه در روز رسید. در بازه زمانی ژانویه تا آوریل 2018 نیز این شرکت هندی روزانه حدود 96 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده است.

 

 

جنرال الکتریک،ترمز روابط با تهران را کشید

شرکت آمریکایی جنرال الکتریک اعلام کرد، به دنبال تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خارج ساختن آمریکا از توافق هسته ای ایران، این شرکت فعالیت های خود در ایران را متوقف می کند. سخنگوی شرکت جنرال الکتریک در این باره گفت: «ما در حال تطبیق دادن فعالیت هایمان در ایران هستیم تا از تغییرات اخیری که در قوانین آمریکا ایجاد شده تبعیت کنیم... فعالیت های جنرال الکتریک در ایران تا به امروز محدود شده و در مطابقت با مقررات، مجوزها و سیاست های دولت آمریکا قرار دارد.»بر اساس تصمیم دولت آمریکا، مجوزهای صادر شده برای فعالیت شرکت های آمریکایی در ایران طی 3 تا 6 ماه آینده لغو خواهد شد.علاوه بر تجهیزاتی که شعبات خارجی شرکت جنرال الکتریک در خارج از آمریکا به ایران فروخته اند، بر اساس آمارها این شرکت در 3 ماهه منتهی به 31 مارس، 1.49 میلیون دلار سفارش از ایران دریافت کرده است. بر اساس اعلام وزارت خزانه داری آمریکا، مجوز صادر شده برای همکاری شرکت جنرال الکتریک با ایران پس از اوایل ماه نوامبر دیگر معتبر نخواهد بود.به دنبال اعلام تصمیم شرکت جنرال الکتریک مبنی بر پایان دادن به فروش محصولات خود به ایران در اواخر امسال، سهام این شرکت آمریکایی شاهد افت 1.2 درصدی بود.

 

مقاومت،آزادی را از جولان کلید زد

دبیر ستاد انتفاضه و قدس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گفت: برای اولین بار از زمان تشکیل رژیم صهیونیستی، اسرائیل ضرب شست جانانه‌ای از جبهه مقاومت در بلندی‌های جولان دریافت کرد و این آغاز یک راه بزرگ است. وی افزود: 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد و حوادثی که در سال جاری در حوزه فلسطین اتفاق افتاد، قطعا تاثیرات مهمی بر روز قدس امسال خواهد گذاشت.وی نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان "روز قدس"  بزرگترین ضربه روحی به اسرائیل عنوان کرد و گفت: خداوند بزرگ به برکت این نامگذاری موجب شده است که هر ساله هزاران نشست، تحلیل سیاسی و فعالیت خبری و رسانه‌ای پیرامون زنده نگه داشتن آرمان فلسطین برگزار شود و ملت ایران هم در دومین راهپیمایی سطح ملی خود  آرمان فلسطین را زنده نگه دارد.وی با بیان اینکه امروز جبهه استکبار امروز از جبهه سیاسی و نظامی و جبهه مقاومت شکست خورده عنوان کرد: شما روزی صدام، داعش و حسنی مبارک را داشتید اما امروز دستتان خالی است. پیروزی حزب‌اللّه در لبنان و حضور مردم عراق در انتخابات این کشور دستاوردهای بزرگی برای جبهه مقاومت بوجود آورده است.

 

میانمار یک قدم از کشتار کوتاه آمد

سازمان ملل با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: دولت میانمار پس از بروز درگیری ها و کشتار روهینگیایی ها در آگوست 2017( شهریور96) برای نخستین بار با حضور نمایندگان این سازمان در ایالت راخین به منظور نظارت بر روند بازگشت صدها هزار آواره روهینگیایی از بنگلادش به این کشور موافقت کرده است.حملات و سرکوب شدید نظامیان میانماری علیه اقلیت مسلمان روهینگیا در سال گذشته سبب کشته شدن هزاران نفر از آنها و آوارگی بیش از 700 هزار نفر در بنگلادش شد.براساس گزارش مسئولان بنگلادشی، این کشور در حال حاضر با احتساب آوارگان قبلی روهینگیایی ، میزبان یک میلیون نفر از آنها در اردوگاههای برپا شده در خط مرزی میان بنگلادش و میانمار است.دور جدید خشونت ها در میانمار پس از حمله شبه نظامیان میانماری موسوم به ارتش رستگاری ارکان روهینگیا(ARSA) به چندین ایستگاه پلیس در ایالت راخین آغاز شد. ارتش و گروه های بودایی با حمله به مسلمانان روهینگیا اقدام به کشتار، تجاوز و آتش زدن روستاهای روهینگیایی کردند.بنگلادش و میانمار پس از این واقعه تلخ، در روز 25 ماه نوامبر یک توافق نامه مشترک را برای بازگشت پناهجویان روهینگیا به خانه های خود در راخین امضا کردند.بر اساس این توافق روند بازگشت مسلمانان روهینگیا به تدریج و در مدت 2 سال انجام خواهد شد درحالی که دو کشور باید امنیت، سلامت و کرامت آنها را تامین کنند.دولت میانمار در عین حال اعلام کرده ، برخی از گروههای آوارگان تاکنون به طور داوطلبانه در مقیاس محدود به این کشور بازگشتند اما آوارگانی که در بنگلادش هستند، نگران بروز فاجعه دیگری در میانمار پس از بازگشت هستند. از این رو آنها خواستار اعطای حق شهروندی توسط نایپیدائو هستند.دولت میانمار درعین حال اعلام کرده که نمایندگان این دولت نیز برنامه مستقل جستجو در مورد کشتار و سرکوب سال گذشته روهینگیایی ها را در دست اجرا دارد.

 

جمعه بازگشت هم خونین تمام شد

ده‌ها شهروند فلسطینی که امروز به منظور مشارکت در راهپیمایی بازگشت به نام از جمعه تا حیفاء به مرزهای غزه آمده بودند، به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست زخمی شدند.وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که 100 شهروند فلسطینی امروز در دهمین جمعه راهپیمایی بازگشت که از غزه تا حیفا نامگذاری شده، زخمی شدند و یک نفر نیز به شهادت رسید.بر اساس این گزارش، 40 تن از شهروندان فلسطینی به ضرب گلوله جنگی زخمی شده و ما بقی بر اثر استنشاق گازهای اشک‌آور دچار خفگی شدند.هزاران شهروند فلسطینی به فراخوان کمیته ملی عالی راهپیمایی بازگشت و شکستن محاصره لبیک گفته و چادرهای بازگشت در مرزهای غزه مملوء از شهروندان فلسطینی از تمام گروه‌های سنی بود.تظاهرات کنندگان در حیفا همچنین شعارهایی علیه آل سعود و معامله قرن سر دادند.فلسطینی‌های ساکن نوار غزه از روز جمعه 30 مارس (10 فروردین) مصادف با چهل و دومین سالگرد روز زمین، راهپیمایی سالانه و مسالمت‌آمیز خود معروف به «راهپیمایی بازگشت» را آغاز کردند که از آن زمان تاکنون بیش از 120 شهروند فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست به شهادت رسیده و هزاران نفر نیز زخمی شدند.

 

تیر بن سلمان به قطری ها به سنگ خورد

یک روزنامه صهیونیستی نوشته سیاست «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی برای محاصره کشور قطر نه تنها در رسیدن به اهدافش ناکام مانده بلکه نتایج معکوس به بار آورده است.روزنامه «هارتص» می‌نویسد: «اگر کشور شما از سوی یک رقیب توسعه‌طلب قدرتمند مورد تهدید قرار گرفته باشد، به دلیل محاصره تجاری به یک جزیره سیاسی تبدیل شده باشد، حریم هوایی‌اش محدود و مرزهایش بسته شده باشد، احتمالاً انتظار رونق اقتصادی در کشورتان نخواهید داشت. اما، دست‌کم در مورد یک کشور محاصره‌شده، این نظر اشتباه است.»مطابق این گزارش، گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی در یک سالگی محاصره اقتصادی قطر توسط عربستان، امارات، بحرین و مصر نشان می‌دهد که این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس نه تنها چشم‌اندازهای وخامت‌بار برای اوضاع اقتصادی‌اش را پشت سرگذاشته، وضعیت خود از لحاظ مسائل حقوق بشر و جایگاه ژئوپلتیکی را هم ارتقا بخشیده است.چهار کشور عربی روز 5 ژوئن سال 2017 روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کرده و تمامی راه‌های زمینی، دریایی و هوایی عربستان خود را با قطر مسدود کردند.این کشور کوچک پادشاهی با 2 میلیون نفر جمعیت با هیچکدام از مطالبات کشورهای عربی موافقت نکرد و در برابر آنها مقاومت به خرج داد.در این گزارش آمده است: «در هفته‌های آغازین بعد از اعلام محاصره، واردات قطر تقریباً 40 درصد نسبت به رقم مشابه در سال قبل کاعش پیدا کرد. امروزه این ارقام به وضع عادی بازگشته‌اند و دوحه که بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع است با افتتاح مسیرهای تجاری جدید، حمایت از بانک‌هایش با پول دولتی و کمک به شرکت‌های محلی برای تولید برخی محصولات به تهدیدها پاسخ داده است. قطر همچنین توسعه بزرگترین مایع LNG مشترک با ایران در خلیج فارس را آغاز کرده است.»

 

اسرائیل به تاریخ "نایپیداو" دست برد

رژیم صهیونیستی توافقی در حوزه آموزشی با میانمار امضا کرده که براساس آن دو طرف می‌توانند نحوه آموزش تاریخ‌هایشان به دانش آموزان در مدارس طرف مقابل را بررسی و بر آن نظارت کنند.این در حالی است که هم میانمار و هم اسرائیل از بابت نقض شدید حقوق بشر علیه اقلیت مسلمان روهینگیا و همچنین معترضان فلسطینی مورد انتقاد قرار گرفتند. از ماه اوت گذشته تا کنون دور جدید کشتار و سرکوب مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین میانمار باعث شده بالغ بر ۷۰۰ هزار تن از این مسلمانان آواره شوند و میانمار متهم به پاکسازی قومی شده است.اسرائیل نیز در دور جدید اعتراضات فلسطینی‌ها در نوار غزه از ۳۰ مارس تا کنون بیش از ۱۱۰ تن از فلسطینی‌ها را به شهادت رسانده است.مقام‌ها اعلام کردند که توافق مذکور به دو طرف اجازه می‌دهد که «به صورت دو جانبه کتب درسی مدارس را به ویژه متون مربوط به تاریخ طرف مقابل بررسی و در صورت لزوم اصلاحیه‌های خود را اعمال کنند.»این در حالیست که اسرائیل با چند کشور توافق‌های آموزشی مشابهی به ویژه درباره مسئله هولوکاست امضا کرده است.

 

کنگره،کشتار 2017 آمریکا را قرائت کرد

وزارت دفاع آمریکا به کنگره اطلاع داده حدود ۵۰۰ غیرنظامی در نتیجه عملیات‌های نظامی این کشور، در یک سال حضور «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید کشته شده‌اند.در گزارش وزارت دفاع آمریکا به کنگره آمده است: «ارزیابی‌ها این است که گزارش‌های موثقی از کشته شدن تقریباً ۴۹۹ نفر و زخمی شدن ۱۶۹ نفر در طول سال ۲۰۱۷ وجود دارند.»شبکه خبری «سی.ان.ان» نوشته این افراد در نتیجه عملیات‌های ادعایی آمریکا در افغانستان علیه طالبان و داعش، عملیات‌‌ها در یمن علیه شاخه القاعده در شبه جزیره عربستان کشته شده‌اند.در این گزارش که برآوردی از شمار غیرنظامیان کشته شده در عملیات‌های آمریکا در سال ۲۰۱۷ ارائه می‌کند، گفته شده پنتاگون «گزارش‌های موثقی» از شمار تلفات غیرنظامیان در نتیجه عملیات‌های آمریکا در سومالی یا لیبی در اختیار ندارد.با وجود این، در این گزارش اضافه شده بیش از ۴۵۰ گزارش درباره کشته شدن غیرنظامیان در سال ۲۰۱۷ وجود دارند که بایستی مورد ارزیابی قرار بگیرند و این به معنی آن است که این آمار ممکن است افزایش پیدا کند.در یک سالی که از حضور ترامپ در کاخ سفید می‌گذارد شمار حملات هوایی آمریکا به بهانه ادعایی مبارزه با تروریسم در افغانستان، عراق، سوریه، یمن و سومالی افزایش یافته و شمار حملات در لیبی کاهش یافته‌اند.

 

نیروهای مسلح به برجام دفاعی،هشدار موشکی دادند

سردار حسین سلامی در مراسم افتتاح مسجد امام حسن(ع) دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع)، قاطع ترین موضع نیروهای مسلح بود، وی هرگونه مذاکره بر سر توان دفاعی را رد کرد و گفت: دشمنان ما فکر می‌کنند ایران باید توسعه موشکی خود را خاتمه دهد اما چون نمی‌توانند ما را مجبور کنند از ما می‌خواهند خودمان چنین کاری کنیم. هیچ کس نمی تواند قدرت ‌موشکی را نابود کند و اگر می ترسند به پناهگاه بروند.از سویی دیگر دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در گفتگو با شبکه الجزیره با تاکید براینکه توان موشکی ایران کاملا بومی ودفاعی است اظهار داشت: " ما برای توسعه توان دفاعی متعارف از هیچ کس اجازه نمی گیریم و حاضر به مذاکره در این حوزه نیستیم. در طول ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ما آغازگر هیچ تهاجمی نبودیم و به دنبال توسعه سرزمینی هم نیستیم".درکنار مواضع فرماندهان نیروهای مسلح در قبال مذاکرات موشکی، امیر سرتیپ دوم خلبان یوسف قربانی فرمانده هوانیروز ارتش از مجهز کردن هوانیروز به جدیدترین تجهیزات خبرداد، گفت:" توانمندی‌های ما در بحث رزمی بسیار بالاست و به اهداف و راهبردهایی که داشته‌ایم، دست یافته‌ایم؛ بالگردهایمان را به تجهیزات روز مجهز کرده و به نیازمندی‌های روز دست یافته‌ایم".

 

پاریس، ترامپ را به اقدامات تلافی جویانه تهدید کرد

«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود، تصمیم کاخ سفید برای افزایش تعرفه‌ واردات فلزات را «غیرقانونی» خواند و از تدارک پاسخی تلافی‌جویانه «به شیوه قاطع و مناسب» خبر داد.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مکرون گفت که از دیدگاه او، این اقدام «اشتباه» بوده است و با دامن زدن به «ملی‌گرایی اقتصادی» در نهایت همه را متضرر می کند.وی ساعتی قبل در همین رابطه در جمع خبرنگاران گفته بود: تصمیم جدید دولت آمریکا به هر صورت اشتباه است؛ چرا که برای رسیدگی به عدم توازن های فعلی در عرصه بین‌المللی، بدترین شیوه یعنی ملی‌گرایی اقتصادی را برگزیده است.مکرون ادامه داد: ملی‌گرایی هم یعنی جنگ؛ این همان اتفاقی است که در دهه 30 رخ داد.اشاره وی به سال 1930 و زمانی است که کنگره آمریکا در اوج رکود بزرگ اقتصادی، تعرفه‌های وارداتی سنگینی را اعمال کرده بود؛ اقدامی که به عقیده اقتصاد دانان، اوضاع اقتصادی این کشور را حتی وخامت بیشتری بخشید.دولت آمریکا تعرفه واردات آلومینیوم و فولاد را افزایش داده و به ترتیب به 10 و 25 درصد رسانده است.به دنبال اعلام این تصمیم، کانادا، مکزیک و کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم از طرح‌هایی مقابله‌جویانه خبر داده و به سمت یک جنگ جهانی تجاری حرکت کرده‌اند.

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha