پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
عزاداری شهادت امیرمومنان (ع)

حوزه/ استاد برجسته حوزه علمیه مشهد با اشاره به اینکه باید در دوران غیبت کبری در تکامل و رشد خود سعی کنیم، تاکید کرد: شکرگزار خداوند متعال باشیم که کشورمان علوی و فاطمی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت‌الله سیدجعفر سیدان در مراسم عزاداری شهادت امام علی(ع) که با حضور جمعی از علما، فضلا، مسئولان استانی و ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در مدرسه آیت الله العظمی خوئی مشهد برگزار شد، با بیان اینکه باید شکرگزار خداوند متعال باشیم که کشورمان علوی و فاطمی است، اظهار کرد: باید این مسئله را به یاد داشت که پیامبر اکرم(ص)، حضرت علی بن ابی طالب(ع) را به عنوان جانشین انتخاب نکردند، بلکه خداوند متعال این انتخاب را انجام داده و حضرت محمد(ص) ابلاغ کننده بوده اند.

وی با اشاره به اینکه از پیامبر اسلام(ص) پرسیدند، اینکه مردم مختار نیستند به چه معنی است در حالی که اساس اسلام بر اختیار است؟ ابراز کرد: آن حضرت در جواب فرمودند: "مردم در ارتباط با پیامبر(ص) و جانشین او اختیاری ندارند و این انتخاب با خداست."؛ به عبارت دیگر، خداوند متعال ولایت را انتخاب می‌کند و این چنین است که برای مردم اختیار نیست یعنی در انتخاب رسول و جانشین او اختیاری ندارند.

وی با اشاره به آیه 27 سوره لقمان که می فرماید:‌ وَلَوْ أَنَّمَا فِي الْأَرْضِ مِنْ شَجَرَةٍ أَقْلَامٌ وَالْبَحْرُ يَمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ مَا نَفِدَتْ كَلِمَاتُ اللَّهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ اظهار کرد: این آیه می گوید  اگر هر درخت روی زمین قلم شود و آب دریا به اضافه هفت دریای دیگر مرکب گردد باز نگارش کلمات خدا ناتمام بماند، که همانا خدا را اقتدار بی‌نهایت و حکمت بی‌پایان است؛  یعنی معلومات پروردگار این چنین است و اگر همه چیز نوشته و فضایل حضرت، حلم، شجاعت، سخاوت و عبادت را این چنین بنویسند، تمام این قلم‌ها و مرکب‌ها تمام می‌شود اما فضایل حضرت تمام نمی‌شود.

 استاد حوزه علمیه مشهد گفت: امیرالمومنین(ع) در آیات مختلفی همچون آیه تطهیر، مباهله و دیگر آیات قرآن کریم به عنوان جانشین و نفس پیامبر(ص) معرفی شده اند و به همین علت ما مکلف و مفتخریم که گردهم جمع شده ایم تا به محضر این بزرگوار عرض ادب کنیم.

آیت الله سیدان با بیان اینکه اسلام عالی‌ترین مفاهیم را با درست‌ترین صورت بیان می‌کند و آنچه در این مکتب هست فوق‌العاده شگفت‌انگیز است، گفت: باید تلاش کنیم که در دوران غیبت کبرای خاتم اوصیا، حضرت مهدی(عج) رشد و تکامل یابیم و از یاد آن حضرت غفلت نکنیم.

وی همچنین گفت: به شخصیت علمی، معنوی و همه شئون امیرمومنان(ع) ظلم شده است چرا که اگر کسی مقداری اطلاعات درباره ایشان و اتفاقاتی که در آن عصر رخ داده، داشته باشد به خوبی حس می‌کند که باید بگوییم مظلوم عالم، علی(ع) است.

 استاد حوزه علمیه مشهد با بیان اینکه حضرت علی(ع) در همه جا همراه و کمک پیامبر رحمت(ص) بوده است، خاطر نشان کرد: آنقدر امیرمومنان(ع) در منظر خداوند متعال و حضرت محمد مصطفی(ص) جایگاه دارد که پیامبر در روز جنگ خیبر می فرمایند که پرچم را به کسی  می‌دهم که شایسته است و آن فرد، علی(ع) بود که جز ایشان نمی تواند این جایگاه را به دست آورد.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha