جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مختاری در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی در شهر پرتوریا پایتخت آفریقای جنوبی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین مختاری در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی در شهر پرتوریا پایتخت آفریقای جنوبی گفت: اسلام از طریق گفتگو، مذاکرۀ منطقی، تبادل نظر، استماع کلمات دیگران و بازگو کردن حقایق توسعه پیدا کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، به مناسب سالگرد ارتحال حضرت امام_خمینی (قدس سره) در شهر پرتوریا پایتخت آفریقای جنوبی مراسمی برگزار شد.

در این مراسم که با موضوع وحدت اسلامی از نگاه امام خمینی (ره) برگزار گردید، حجت الاسلام والمسلمین مختاری رییس دانشگاه مذاهب اسلامی و مسئول موسسه بین المللی عروةالوثقی به ایراد سخنرانی پرداخت.

این استاد حوزه و دانشگاه که به عنوان سخنران مدعو در این جلسه که شخصیت های دانشگاهی و حوزوی اعم از شیعه و اهل سنت حضور داشت گفت: حضرت امام (ره) از همان آغاز نهضت، بحث وحدت اسلامی را مطرح نموده و فرمودند: در میان تمام مذاهب اسلامی باید یک وحدت، همبستگی و یکپارچگی وجود داشته باشد.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه افزدود: متاسفانه تفسیرهای غلط و نابخردانه ای از متون دینی توسط برخی از گروه های متعصب و افراطی بیان می شود. این نوع اندیشه ها از نظر امام (ره) مطرود است و این تفسیرهای غلط باعث بروز و ظهور مشکلاتی در راستای وحدت اسلامی شده است. حتی تفسیرهای نادرستی از بعضی از مسائل فقهی اسلامی مثل جهاد، باعث بدبینی نسبت به مسلمانان در جهان شده است. گروه های متعصب برای رسیدن به مقاصدشان حتی از کشتن برادران مسلمانشان دریغ نمی کنند.

وی با بیان اینکه یکی از مصیبت هایی که متوجه اسلام و مسلمین شد تفسیرهای متعصبانه و افراطی و غیر معقول برخی از گروهک های مسلمان نسبت به احکام اسلامی است، افزود: این نوع تفسیرهای غلط به دشمنان اسلام کمک می کند تا بیشتر به سرزمین های اسلامی تجاوز کنند و باعث رخنه و اختلاف بین مسلمانان شوند.

* عالمان و نخبگان حقیقی تفسیر صحیح از مبانی اسلامی ارائه دهند

دکتر مختاری در ادامه به نقش مساجد، علما و دانشگاهیان در ایجاد وحدت اسلامی پرداخته و گفت: از منظر امام خمینی (ره)، هم مساجد هم علما و هم دانشگاهیان در ایجاد وحدت اسلامی تاثیر گذار هستند. وظیفه عالمان و نخبگان حقیقی دینی آن است که تفسیر صحیح از مبانی اسلامی ارائه دهند و خطر گروه های افراطی را نسبت به اسلام و مسلمین به همگان گوشزد کنند و با نوشتن کتاب ها، مقالات و خطابات روشنگری کنند و نسل جوان را از گمراهیِ حاصل از این نوع افکار انحرافی برحذر دارند.

وی با تاکید بر اینکه، براساس احادیث قطعی، پیامبر بزرگوار اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) تعصب و نظریۀ افراطی غیر معقول نسبت به اسلام را محکوم کردند، افزود: از نظر پیامبر مکرم اسلام (ص) این نوع نگاه ها محکوم است و نوعی بیرون آمدن از مسیر ایمان محسوب می شود. مومنین واقعی خود را از اینگونه تعصبات برحذر می دارند و همانطور که امام (ره) فرمودند: آنها به دنبال تشخیص اسلام ناب هستند.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری ادامه داد: از منظر رهبر کبیر انقلاب اسلامی، اسلام دین تفکر و اندیشیدن است و بسیاری از آیات قرآن نیز ناظر بر همین مطلب است،چنانچه در سوره نحل آیه 125 آمده است: «ادعو الی سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه و جادلهم هی بالتی احسن»

استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه گفت: پر واضح است که بایستی از طریق حکمت و از طریق مواعظ و رفتارهای حسنه و حکیمانه و مجادله حسنه جامعه را به اسلام و دین و آموزه های وحیانی دعوت کرد. اسلام از طریق گفتگو، از طریق مذاکرۀ منطقی، از راه تبادل نظر، از طریق استماع کلمات دیگران و بازگو کردن حقایق در این راستا توسعه پیدا کرده است.

وی افزود: اسلام از منظر عقلانیت و معرفت و درک و بصیرت بر جان ها و بر دل ها حاکم شده است و پیروان آن، اسلام را از اعماق جان پذیرفته اند. لذا اسلام با جمود فکری، افراطی گری و رفتارهای غیر معقول سازگاری ندارد. پیام اسلام پیام علم، معرفت و گفتگوی عالمانه است. از این رو حضرت امام (ره) بر اسلام ناب تاکید می کند که برگرفته از حقایق اصیل وحیانی است و با پشتوانه عقلانیت همراه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha