شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
اخبار اقتصادی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

توصیه رهبری به کارگروه اقتصادی سران قوا

رهبر انقلاب اسلامی بیان داشتند: حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه ملت ایران باید بیدار و هوشیار باشد و توطئه‌ها را بشناسد، افزودند: امروز توطئه اصلی دشمن عبارت از «فشار اقتصادی» به توده‌های مردم برای خسته و ناامید کردن آنان است.ایشان تأکید کردند: ملت ایران بیدار و پر انگیزه است؛ این ملتی که بعد از یک شب احیاء با آن شور و هیجان به خیابانها می‌آید، خسته و ناامید نیست، آن کسانی که به پیروی از تبلیغات دشمنان، ادعای خستگی و بی‌نشاطی مردم را دارند، در واقع حال و روز خود را به همه مردم تعمیم می‌دهند و خودشان خسته و بی‌نشاط هستند. ایشان همه دستگاههای حاکمیتی و مسئولان را به تلاش بی‌وقفه برای مقابله با این توطئه توصیه و خاطرنشان کردند: یک کانون مرکزی با حضور سران سه قوه و فعالان اصلی قوا برای رسیدگی به مسائل اقتصادی تشکیل شده است که این کانون باید مسائل اقتصادی را قدم به قدم دنبال کند، تصمیم‌های قاطع بگیرد و آنها را اجرا کند. حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به وجود نقدینگی بالا در کشور افزودند: صاحبان این نقدینگی، آن را به سمت تولید هدایت کنند تا چرخ های زندگی مردم به حرکت در بیاید.

 

سیف و حریری رانت ارزی را افشا کردند

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر رانت دلار 4200 تومانی برای برخی واردکنندگان، گفت: در جریان این موضوع هستیم و اقدامات لازم در این باره صورت خواهد گرفت.ولی الله سیف با اشاره به سیاست‌های ارزی دولت و بانک مرکزی، اظهار داشت: تصمیم دولت در مورد بازار ارز که در فروردین ماه اجرایی شد، اقدام سنجیده‌ای تلقی می‌شود، چرا که حداقل اعمال سیاست ارزی دولت باعث شد که با خروج آمریکا از برجام، بازار ارز با شوک جدید روبه رو نشود و به نوعی مصونیت نسبی ایجاد کرد.رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد:در حال حاضر واحدهای تولیدی این اطمینان را دارند که مواد اولیه خود را می توانند با دلار 4 هزار و 200 تومانی تامین کنند البته تصمیمات ارزی دولت در آینده کامل تر و پخته تر می شود.سیف تصریح کرد: اینکه مطرح می شود برخی‌ها با دلار 4 هزار و 200 تومانی درصدد افزایش واردات هستند، تا بتوانند کالاهای وارداتی را با قیمتی گران تر بفروشند موضوعی است که بانک مرکزی در جریان آن است و اقدامات لازم در این خصوص صورت خواهد گرفت.رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم در آینده نقص‌ها در مورد مسائل ارزی کشور برطرف شود.همچنین نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: اختصاص ارز با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به ۱۲ هزار وارد کننده و تولیدکننده به معنای دادن ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رانت به این افراد است. حریری گفت: با توجه به اختلاف 2 هزار تومانی ارز در بازار آزاد و رسمی دادن فقط 50 میلیارد دلار ارز به قیمت 4 هزار و 200 تومان به معنای تقسیم 100 هزار میلیارد تومان رانت بین 10 تا 12 هزار نفر وارد کننده است.حریری گفت: کشور یا در شرایط اضطرار است و باید با اقتصاد متمرکز دولتی آن را اداره کرد و یا در شرایط عادی است و در اقتصاد لیبرال متکی بر بازار می‌توان کشور را اداره کرد که تلفیق این دو باعث رانت، فساد، خروج ارز از مملکت و ثروت اندوزی می‌شود.

 

باج‌خواهی ارزی پتروشیمی‌ها،دولت را میلیاردی متضرر کرد

جهانگیری ضمن تاکید بر اولویت منافع ملی بر منافع شخصی و صنفی از پتروشیمی‌ها درخواست کرد که با توجه به نیاز جدی کشور، ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی را به چرخه اقتصاد کشور برگردانند ولی پتروشیمی ها، ارائه درآمدهای ارزی خود با نرخ رسمی 4200 تومان به بانک مرکزی را منوط به کاهش نرخ ارز مبنای محاسبه نرخ خوراک این واحدها از 4200 به 3800 تومان کردند. با توجه به نیاز فراوان دولت به ارز پتروشیمی‌های، جهانگیری در همان جلسه با پیشنهاد انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی برای کاهش نرخ خوراک پتروشیمی موافقت کرد و این موضوع را برای بررسی‌های بیشتر به وزیر نفت ارجاع داد.بیژن زنگنه، وزیر نفت هم که بارها در برابر فشارهای سنگین پتروشیمی های خصولتی با محوریت انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی برای ارزان فروشی خوراک گاز و بازگشت این رانت مقاومت کرده بود، این بار به سرعت تسلیم این فشارها شد و با این درخواست پتروشیمی ها موافقت کرد.با تسلیم شدن دولت در برابر باج خواهی ارزی پتروشیمی ها و بازگشت رانت خوراک آنها، باید منتظر توسعه نامتوازن صنعت پتروشیمی و تقویت خام فروشی در این صنعت و همچنین کاهش حدود 2500 میلیارد تومانی درآمد سالانه دولت باشیم.

 

ژاپن در مذاکرات اعتراض به اروپا پیوست

یک منبع دولتی گفت که ژاپن به دنبال آن است که در مذاکرات حل اختلاف سازمان تجارت جهانی، در اعتراض به تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم آمریکا، به اتحادیه اروپا ملحق شود.یک منبع از دولت ژاپن که مستقیما در جریان این اتفاق بود گفت که این کشور به سازمان تجارت جهانی در مورد تمایلش برای پیوستن به این پرونده، اطلاع داده است.این منبع که نخواست نامی از او برده شود، همچنین گفت که ژاپن درخواست کرده است تا به پرونده‌های مشابهی که توسط کانادا و مکزیک بر علیه تعرفه‌های آمریکا به راه انداخته شده، ملحق شود.این منبع دولتی گفت: ما شرایطی مشابه با این کشورها داریم بنابراین ما خواهان مشارکت در این مذاکرات و به اشتراک‌گذاری اطلاعاتمان هستیم.«هدف نهایی ما این است که آمریکا را وادار کنیم تعرفه‌ها را کنار بگذارد».درخواست مشاوره و مذاکره، اولین گام روند حل اختلاف در سازمان تجارت جهانی است، اما مشخص نیست که ایالات‌متحده با درخواست مذاکره موافقت کند.

 

بورس،تکلیف راهبری خود را نوشت

رییس اداره امور حسابرسی و گزارشگری مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، از تهیه نسخه دوم پیش نویس دستورالعمل راهبری شرکتی و نظرخواهی عمومی در این خصوص در سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) به شماره پیگیری 447129 خبر داد. وی با بیان اینکه در سال‏های اخیر، راهبری شرکتی به یکی از جنبه ‏های اصلی و پویای دنیای تجارت تبدیل شده و توجه به آن به طور چشمگیری رو به افزایش است، افزود: امروزه ایجاد اعتماد و درستی کسب و کار ابزارهای ضروری برای جذب سرمایه‌گذاران به شمار می‌رود. به گفته قاسمی، در این پیش‌نویس به موضوعات قابل‌توجهی در بحث اعضای هیات مدیره و استقلال اعضای هیات مدیره، پاسخگویی و افشای اطلاعات، مجامع عمومی صاحبان سهام پرداخته شده است.

 

کثرت،جویشگرهای بومی را ناکام گذاشت

تعداد بالای موتورهای جستجوی داخلی و پراکندگی شرکت های ارائه دهنده خدمات از جمله دلایلی است که به گفته عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران امکان بهره مندی از یک موتور جستجوی قدرتمند نظیر گوگل را برای کشورمان فراهم نکرده است. داشتن موتور جستجوی بومی (جویشگر) از جمله موضوع هایی است که همواره مورد توجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده است و بر همین اساس توسعه موتور جستجوی بومی با نام «پارسی جو» از سال 1389در دستور کار قرار گرفت و قرار بود این موتور جستجو، خدمات متنوعی نظیر سرویس جستجوی متنی، تصویری، نقشه، علمی، آوا و دانلود و غیره را ارائه دهد. اکنون در کشور علاوخ بر موتور جشتو جو گر «پارسی جو» چندین موتور جستجوی بومی در حال توسعه هستند و اغلب این موتورهای جستجو نظیر سلام، پارسیک، جاماسپ و بیاب فراجویشگر هستند به این معنا که نتایج موتورهای جستجوی موجود نظیر گوگل و بینگ را ترکیب و در اختیار کاربران قرار می دهند. از بین سایر موتورهای جستجوی بومی که به صورت مستقل به ارائه خدمات جستجوی می پردازند می توان به «گُرگُر و زال» اشاره کرد که از بین این دو موتور جستجو تنها «گُرگُر» از طریق وب در دسترس کاربران است. وی با بیان اینکه اکنون جویشگرهایی مانند «گوگل» و «یاهو» تنها کار جویشگری نمی کنند، افزود: آنها بین 120 تا 170 خدمت مختلف را ارائه می دهند در حالی که فقط با یک اسم شناخته می شوند. عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران افزود: شرکت های ارائه دهنده خدمات جزایر کوچک و پراکنده ای هستند که چندان تاثیر گذار نبوده و بنابراین نتوانسته اند هنوز به جایگاه اصلی دست یابند.

 

بورس برای ثبات بازار سرمایه،آستین بالا زد

یک کارشناس بازار سرمایه با تشریح علت رشد غیرمنتظره شاخص در روز «چهارشنبه طلایی بورس»، گفت: بازار سرمایه می تواند با جلب اعتماد و جذب سرمایه گذاری ها، جلوی سفته بازی و تلاطم بازارهای ارز، طلا، خودرو و مسکن را بگیرد. «احسان رضاپور» کارشناس مسایل اقتصادی و بازار سرمایه گفت: به دلیل حجم بالای نقدینگی در کشور و ریسک های گسترده کسب و کار، در ماه های اخیر در بازارهای مختلف شاهد تلاطم های زیادی بوده ایم، بر این اساس، رشد قابل توجهی در بخش ارز، طلا و مسکن رخ داد. رضاپور افزود: به دلیل ریسک های اقتصادی و سیاسی، افراد تمایل بیشتری داشتند که به بازارهای ملتهب ارز، طلا و مسکن توجه بیشتری داشته باشند. رضاپور با خاطر نشان این که توجه سرمایه گذاران بر بورس تحت تاثیر دو عامل خواهد بود، ادامه داد: عامل اول، وجود امنیت خاطر سیاسی و اقتصادی و دوم، وضعیت شاخص های مربوط به تولید و فروش شرکت هاست. وی گفت: بورس این ظرفیت را دارد که فعالیت های سفته بازانه را در بازار ارز، طلا و مسکن کاهش دهد.

 

آیت الله علم الهدی،به مسئولین توصیه جهادی داد

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی در خطبه نماز جمعه بیان داشتند: ما در مقابل دشمن هستیم، دشمنی که بعد از رحلت پیغمبر تا امروز طی 1400 سال، این سیلی را از اسلام نخورده بود که از ما در انقلاب خورد، دشمنی که روزبه‌روز در برابر اقتدار 40 ساله ما، خودش را زبون، ذلیل و بدبخت احساس می‌کند، با تمام امکاناتش می‌خواهد ما را از پا دربیاورند و اگر بنا شد در تنگنای اقتصادی توسط دشمن قرار گرفتیم، باعث نشود افراد در اصناف مختلف و اقشار گوناگون به خاطر تنگنای اقتصادی در مقابل نظام بایستند و ضد این نظام اعتصاب کنند، این درست نیست؛ 8 سال دفاع مقدس را با دست‌خالی به پیروزی رساندیم، با جان بچه‌های این مردم، در مقابل این فشار اقتصادی نباید مردم مقاومت خود را از دست بدهند و در مقابل این نظام بایستند و دست‌به‌گریبان شوند.وی با بیان این‌که گرانی برای مردم طاقت‌فرسا شده، اظهار کرد: شمایی که به‌عنوان نخبگان این مردم مدیریت انقلاب را به دست گرفتید و کارگزار نظام شدید، باکمال قدرت و با مدیریت جهادی بیایید وسط میدان و این گرانی که گریبان گیر مردم شده و دارد حلق مردم را فشار می‌دهد، چنگ گرانی را از روی گلوی مردم بردارید.

 

بانک به کاهش نرخ سود رای نداد

آن طور که شواهد نشان می‌دهد و از اظهارات مقامات مسئول بانکی بر می‌آید بعید است که در آینده‌ای نزدیک کاهش نرخ سود در بخش سپرده و به دنبال آن تسهیلات در شبکه بانکی اجرایی شود.از سال ۱۳۹۳ و با به اوج رسیدن نرخ سود در بانک‌ها که تا بیش از ۳۰ درصد رسیده بود، بانک مرکزی تصمیم به اصلاح نرخ سود گرفت و در چند مرحله و بر اساس کاهش نرخ تورم اصلاحاتی را در سود انجام داد، به طوری که در مرحله اول سود سپرده سالانه به ۲۲ درصد رسید و در ادامه‌ به ۲۰ و ۱۸ درصد کاهش یافت.از سال ۱۳۹۵ نرخ سود مجددا کاهش پیدا کرده و  ۱۵ درصد شد، اما دیگر تغییری نداشته است. در این مدت با این که منتقدان که از جمله آنها نمایندگان مجلس و تولیدکنندگان هستند خواستار کاهش نرخ سود تسهیلات بوده‌اند،ولی با توجه به این که نرخ سود سپرده هم چنان بالا است امکان کاهش نرخ تسهیلات وجود نداشته است و تنها از سال گذشته بانک مرکزی در دستورالعملی بانک‌ها را ملزم به اجرای بخشنامه سود و پرداخت حداکثر ۱۵ درصدی برای سپرده‌های سالانه کرد.اما در شرایطی به نظر می رسید که سال ۱۳۹۷ زمانی باشد که کاهش نرخ سود بعد از دو سال کلید خورده و هزینه تسهیلات نیز کاهش یابد که شرایطی ایجاد شد که به این سمت حرکت نکرد. در مجموع همان طور که مسئولان بانک مرکزی از گفته‌هایشان بر می‌آید پرس و جو از برخی مدیر بانکی نیز با این توضیح همراه بوده که فعلا آنقدر هزینه بانک‌ها در تامین منابع بالا است که کاهش نرخ سود سپرده نمی‌تواند پاسخگوی شرایط موجود باشد و فعلا بعید به نظر می‌رسد که در این باره تصمیمی اتخاذ شود.

 

اختلاف بازاری به میوه و تره بار رسید

بازار تره‌بار وضعیت باثبات‌تری نسبت به بازار میوه دارد و در این بخش کمتر قیمت غیرمنطقی به چشم می‌خورد. در این بازار برگ مو گران‌ترین و پیاز زرد ارزان‌ترین محصول هستند.البته در همین بازار هم محصولاتی مانند برگ مو با قیمت کیلویی حدود ۶۰۰۰ ، ۱۰ هزار و ۱۶ هزار تومان وجود دارد که قیمت های آن به هیچ وجه منطقی به نظر نمی رسد اما با این نرخ ها که برگ مو در میدان مرکزی میوه و تره بار عرضه می شود، متوسط قیمت خرده فروشی آن با احتساب نرخ سود منطقی ۳۵ درصدی نباید بیشتر از ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان باشد.محصولات دیگری نیز مانند سیر خشک و کنگر نیز دیگر محصولات تره باری به شمار می روند که بعد از برگ مو گران ترین قیمت را به خود اختصاص می دهند و با قیمت کیلویی ۵۰۰۰ تا ۱۱ هزار تومانی رتبه دوم قیمتی را در این بازار از آن خود کرده اند و باید به قیمت متوسط کیلویی ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومانی در بازار خرده فروشی عرضه شده و به دست مردم برسند.از سوی دیگر در بازار تره بار پیاز زرد، سبزی جور و کلم سفید و قرمز نیز ارزان‌ترین ها به شمار رفته و کمترین قیمت را از آن خود کرده اند، چرا که همه آن ها در بازار عمده فروشی یا همان میدان مرکزی میوه و تره بار با قیمت متوسط کیلویی ۱۰۰۰ تومان فروخته می شوند و با احتساب نرخ منطقی سود ۳۵ درصدی باید کیلویی ۱۳۵۰ تومان در خرده فروشی ها فروخته شود.

 

خریداران نفت،ضد اپک اتحاد کردند

دو تن از بزرگترین خریداران نفت آسیا سرگرم بررسی تشکیل تیمی برای خرید نفت از آمریکا و مقابله با نفوذ اوپک در بزرگترین بازار نفت دنیا هستند.هند و چین سرگرم مذاکره درباره راه‌های افزایش واردات از آمریکا به آسیا هستند. یک مقام دولت هند اظهار کرده است این اقدام با هدف کاهش اتکا به محموله‌های نفت از اعضای اوپک صورت می‌گیرد. این مقام هندی که مایل نبود نامش فاش شود به بلومبرگ گفت: این دو کشور می‌خواهند اوپک را برای کنترل رشد قیمت‌ها تحت فشار قرار دهند. این مقام هندی آگاه اظهار کرد اتحاد خرید نفت ممکن است در ابتدا از هند و چین تشکیل شود و کره جنوبی و ژاپن که از دیگر خریداران بزرگ هستند، بعدا به آن ملحق شوند. در حالی که کشورهای اوپک همچنان صادرکنندگان بزرگ نفت به آسیا هستند اما تقریبا همه واردکنندگان در این منطقه به میزان فزاینده به آمریکا روی آورده‌اند که پس از چهار دهه ممنوعیت صادرات نفت، در اواخر سال ۲۰۱۵ این ممنوعیت را ملغی کرد.

 

تقلای طلای سیاه در برابر کاهش قیمت،بی نتیجه ماند

بهای معاملات نفت با انتظارات فزاینده برای توافق اوپک و متحدانش با افزایش تولید، افت چشمگیری یافت و یک کاهش هفتگی دیگر را رقم زد.بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در اوت با ۲.۵۰ دلار یا ۳.۳ درصد کاهش، در ۷۳.۴۴ دلار در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته حدود چهار درصد کاهش ثبت کرد.بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ژوییه ۱.۸۳ دلار یا ۲.۷ درصد کاهش یافت و در ۶۵.۰۶ دلار در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته حدود یک درصد کاهش را نشان داد.تحلیلگران کومرس بانک در یادداشتی نوشتند: عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت اوپک است، در نظر دارد تولیدش را ۵۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد و روسیه نیز سرگرم بررسی افزایش تولید خود به میزان حداکثر ۱.۵ میلیون بشکه در روز است. تولیدکنندگان نفت قرار است ۲۲ ژوئن در وین دیدار کنند.

 

انجمن موتورسیکلت،درخواست وزیر را رد کرد

ابوالفضل حجازی – عضو هیات رییسه انجمن موتورسیکلت ایران - در ارتباط  با درخواست شماره گذاری ۱۰ هزار موتورسیکلت کاربراتوری که  از سوی وزیر صنعت و معدن و تجارت و وزیر کشور به معاون اول رییس جمهوری ارسال شده است، به ایسنا گفت: انجمن موتورسیکلت ایران از این درخواست بی اطلاع بوده و این اقدام از سوی وزرای مربوطه صورت گرفته است.عضو هیات رییسه انجمن موتورسیکلت ایران، ادامه‌ داد: پرونده شماره گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری در سال ۱۳۹۵ بسته شده است و انجمن موتورسیکلت‌ ایران حمایتی از تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری ندارد و به طور کامل قانون را در این‌ راستا رعایت کرده است؛ بنابراین افراد و یا نهادهایی که این درخواست را داشته‌اند باید خودشان نسبت به آن پاسخگو باشند. اسفندماه سال ۱۳۹۴ هیات وزیران در مصوبه‌ای اعلام کرد از تاریخ ابتدای مهرماه سال ۱۳۹۵ تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع است. مصوبه‌ای که در دوم تیرماه همان سال با اضافه شدن تبصره‌ای دچار تغییر و در نهایت اعلام شد که اگر ثبت سفارشی قبل از دوم تیرماه سال ۱۳۹۵ صورت گرفته این فرصت فراهم است که تا پایان این سال تولید مدنظر قرار گیرد. در نهایت از ابتدای فروردین‌ماه سال ۱۳۹۶ به طور کلی تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع شد تا صرفا تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری مجاز شمرده شود.

 

فوربس،بزرگ ترین بنگاه‌های اقتصادی جهان را منتشر کرد

مجله فوربس فهرست ۲۰۰۰ شرکت بزرگ جهان را منتشر کرد که ۱۰ شرکت اول منحصرا در اختیار آمریکا و چین است.شانزدهمین گزارش سالانه فوربس ۲۰۰۰ بنگاه بزرگ جهان از بیش از ۶۰ کشور را در این فهرست آورده است. این شرکت ها در مجموع ۳۹.۱ تریلیون دلار فروش و ۳.۲ تریلون دلار سودآوری دارند. ارزش دارایی این شرکت‌ها معادل ۵۶.۸ تریلیون دلار است.برای نخستین بار از سال ۲۰۱۵، تمامی ۱۰ شرکت بزرگ جهان را شرکت های چینی و آمریکایی تشکیل می‌دهند. آمریکا ۵۶۰ و چین ۲۹۱ نماینده در جمع ۲۰۰۰ شرکت بزرگ جهان دارند.

 

نرخ بیکاری انگلیس به پایین‌ترین سطح ۴۳ سال اخیر رسید

نرخ بیکاری انگلیس در سه ماهه منتهی به آوریل به ۴.۲ درصد رسیده است که کمترین سطح از سال ۱۹۷۵ میلادی تاکنون محسوب می‌شود.در این مدت برای بیش از ۱۴۶هزار نفر شغل ایجاد شده است که بیشتر از ۱۱۰هزار نفری است که پیشتر پیش‌بینی می‌شد. بدین ترتیب نرخ بیکاری در دوازده ماهه منتهی به آوریل ۲۰۱۸ از ۴.۶ درصد به ۴.۲ درصد کاهش یافته است.در حال حاضر ۳۲.۳۹ میلیون شاغل در انگلیس وجود دارد که ۴۴۰هزار نفر بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. این بدان معناست که ۷۵.۶ درصد از جمعیت انگلیس مشغول به کار هستند. حدود ۸.۶۵ میلیون انگلیسی ۱۶ تا ۶۴ ساله وجود دارند که از نظر اقتصادی غیر فعال هستندکه ۷۲هزار نفر کمتر از نوامبر سال گذشته و ۲۰۰هزار نفر کمتر از مدت مشابه سال قبل است.متوسط نرخ بیکاری در انگلیس در بازه ۱۹۷۱ تا ۲۰۱۸ میلادی معادل ۷.۰۵ درصد بوده است که بیشترین سطح ثبت شده مربوط به زمانی است که نرخ بیکاری به ۱۲ درصد رسید و کمترین نرخ بیکاری نیز ۳.۴ درصد سال ۱۹۷۳ است.

 

آمار بیکاری کشور برای جوانان خطرناک شد

در حال حاضر بیش از ۳۶ درصد از جوانانِ غیرشاغل، در حال تحصیل یا کسب مهارت‌های ورود به بازار کار نیستند که این گروه، به شدت در معرض خطر به حاشیه رانده شدن از بازار کار قرار دارند. بررسی ها حاکی از آن است که در سال ۱۳۹۵، حدود ۳۶.۲ درصد جوانان کشور، شاغل نبوده و در حال تحصیل یا کسب مهارت نیز نیستند؛ البته بخش عمده آن مربوط به زنان است که نرخ مشارکت آنان در فعالیت های اقتصادی به دلیل شرایط فرهنگی اجتماعی کشور بسیار پایین است.در سال ۱۳۹۵، میزان جوانان غیر شاغل که در حال تحصیل یا مهارت نیستند در بخش مردان، حدود ۲۳.۸ درصد، بوده است. همچنین در گروه زنان، ۴۹.۰ درصد از زنان ۲۴-۱۵ ساله شاغل نبوده و در حال تحصیل یا کسب مهارت نیستند.همچنین بررسی ها نشان می دهد، میزان «جوانان غیرشاغلی که در حال تحصیل یا مهارت نیستند» برای زنان، بیش از ۱.۳ برابر میزان کل کشور است. همچنین این میزان حدود ۲ برابر میزان مذکور برای مردان است. به عبارت دیگر زنان غیر شاغلی که در حال تحصیل و یا مهارت آموزی نیستند، بیش از ۲ برابر مردان در این گروه، است.

 

ترامپ،ژاپن را به حمله مکزیکی تهدید کرد

دونالد ترامپ،رئیس‌جمهور آمریکا-شینزو آبه،نخست‌وزیر ژاپن را در جریان برگزاری نشست گروه 7 به فرستادن 25 میلیون مکزیکی به این کشور تهدید کرد.در خلال برگزاری این نشست ترامپ مهاجرت را معضلی بزرگ برای اروپا توصیف کرد و در این خصوص به نخست‌وزیر ژاپن نیز گفت: «شینزو، تو با این مشکل روبرو نیستی، اما من می‌توانم 25 میلیون مکزیکی را به کشورت بفرستم و تو بعد از آن بلافاصله منصبت را از دست خواهی داد.»این منبع اروپایی می‌گوید وقتی موضوع تروریسم و ایران به میان آمد، ترامپ امانوئل مکرون - رئیس‌جمهور فرانسه - را مخاطب قرار داد و به او گفت: «امانوئل، تو باید این موضوع را بدانی چون همه تروریست‌ها در پاریس هستند.»"ژان کلود یونکر،" رئیس کمیسیون اروپا نیز از حملات ترامپ بی‌نصیب نماند. ترامپ او را در مبحث جرایم مالیاتی چند میلیارد دلاری در نظر گرفته‌شده برای شرکت‌های حوزه فناوری آمریکایی به کرات یک «قاتل بی‌رحم» توصیف کرد.

 

گمرک،کالای بدون ثبت را مشروط،آزاد کرد

بر اساس بخشنامه گمرک، ثبت سفارش کالاهایی که بارنامه های حمل آن قبل از پایان خرداد ۹۷ صادر شده بصورت بدون انتقال ارز بلامانع است.بر اساس بخشنامه دفتر واردات گمرک ثبت سفارش کالاهایی که بارنامه های حمل آن قبل از پایان خرداد 97 صادر شده بصورت بدون انتقال ارز بلامانع است.در انتهای این بخشنامه آمده است، کالای قبض انبارهای قبل از 8 خرداد درمناطق آزاد و ویژه بدون نیاز به ثبت سفارش و به شرط عدم نیاز به تامین ارز قابل ترخیص شد. گفتنی است، بر اساس مصوبه پیشین دولت از این پس امکان واردات کالا بدون ثبت سفارش امکان پذیر نخواهد بود.

 

سازمان بنادر،سوخت یارانه ای را اصلاح کرد

ابراهیم حسن‌پور رئیس اداره ثبت کشتی‌ها و صدور گواهی‌نامه دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، درباره اصلاح آیین‌نامه ورود کالا توسط ملوانان شناورهای دریایی سنتی (لنج تجاری) و ساماندهی و نوسازی آنها در بخش سوخت، گفت: تحویل سوخت به شناورهای مشمول این آیین نامه به دو صورت یارانه ای و آزاد است.وی افزود: بحث یارانه ای شدن سوخت در اصلاحیه آیین نامه یاد شده اضافه و مقرر شد برای شناورهای کمتر از ۵۰۰ تن جهت تردد در مسیر داخلی سوخت یارانه ای با قیمت ۳۵۰ تومان ارائه شود و جهت مسیر های خارجی از سوخت غیر یارانه ای با قیمت فوب خلیج فارس استفاده کنند.رئیس اداره ثبت کشتی ها و صدور گواهی نامه دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: ارائه تسهیلات و مزایای سوخت یارانه ای، منوط به این است که تمام خدمه شناورهای کمتر از ۵۰۰ تن بیمه شده باشند.حسن پور اضافه کرد: مقرر شد سازمان بنادر مکاتبات لازم را با سازمان تامین اجتماعی در خصوص چگونگی پوشش و ارائه لیست بیمه شدگان خدمه شناورهای کمتر از ۵۰۰ تن را انجام بدهد و در صورت پاسخ سازمان تامین اجتماعی، اجرای دقیق این ماده برای ارائه تسهیلات جهت کالاهای ملوانی با سرعت انجام می شود.

 

 ایران،تجارت جهانی خرما را قبضه کرد

یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر ۲۱ درصد سطح زیرکشت و ۱۵ درصد میزان تولید خرمای جهان، در اختیار ایران است. مسعود لطیفیان با اشاره به اینکه سطح زیرکشت نخیلات فعلی کشور ۲۵۰ هزار هکتار است، افزود: هم اکنون ۲۱ درصد سطح زیرکشت و ۱۵ درصد میزان تولید خرمای جهان مربوط به این مرز و بوم است.وی تصریح کرد: طرح توسعه زیر کشت نخیلات کشور پنج هزار هکتار، اصلاح و تبدیل باغات خرمای درجه دو به یک به میزان ۴۷ هزار و ۷۸۰ هکتار و حذف و جایگزینی نخیلات به وسعت ۴۵ هزار و ۳۶۰ هکتار طی برنامه پنج ساله ششم توسعه پیش بینی شده است.لطیفیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ایران طی ۱۰ ساله گذشته همواره در معرض خشکسالی بوده و پیش بینی ها حاکی از این است که کشور در این شرایط باقی خواهد ماند.وی اضافه کرد: جدا از این خرما در بحث شوری و خشکی گیاهی مقاوم به حساب می آید البته ناگفته نماند مقاومت به معنی افت عملکرد نیست.لطیفیان در ادامه ضمن اشاره به وجود ۳۴ هزار و ۷۹۵ هکتار سطح زیر کشت خرما در استان خوزستان گفت: تخصیص یارانه نهال برای استان در سال ۱۳۹۶ به میزان دو هزار میلیارد ریال و همین طور سطح برنامه اصلاح باغات در این سال هفت هزار و ۱۴۹ هکتار بوده است.وی یادآور شد: سطح توسعه و اصلاح باغات خرما در استان خوزستان طی برنامه پنج ساله ششم توسعه یک هزار و ۳۰۰ هکتار پیش بینی شده است.

 

دلار،برنت را پایین کشید

با نزدیک شدن به اجلاس کلیدی تعیین تولید اوپک و درحالی که تقویت قیمت دلار بر بازار نفت فشار وارد کرد، برنت سقوط کرد و بهای نفت خام آمریکا بالا رفت.قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت با سقوطی بیش از ۱ درصد (۸۰ سنت)، به ۷۵.۹۴ دلار رسید.اما قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۲۵ سنت رشد کرد و در ۶۶.۸۹ دلار بسته شد.برنت و دابلیوتی‌آی در ماه می به بالاترین قیمت ۳ و نیم ساله خود رسیدند اما از آن هنگام تا کنون قیمت این شاخص‌ها در سراشیبی قرار گرفته است که این نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران معتقدند با افزایش تولید آمریکا و درحالی‌که به نظر می‌آید اوپک و متحدانش نیز تولیدات خود را افزایش خواهند داد، بازارها به زودی با افزایش عرضه نفت روبرو خواهند شد.قیمت بالاتر دلار باعث می‌شود تا کالاهایی که به دلار قیمت‌گذاری شده‌اند، مانند نفت، برای کشورهایی که ارزی دیگر دارند، گران‌تر تمام بشوند و در نتیجه تقاضا و قیمت کاهش یابد.وزیر انرژی روسیه، الکساندر نواک، اعلام کرد که اعضای توافق کاهش تولید اوپک پلاس، می‌توانند در مورد افزایش تدریجی تولیدات خود به میزان تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز، توافق کنند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha