شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نشست مدیران مدارس علمیه کرمان

حوزه/ هم اندیشی مدیران مدارس علمیه استان کرمان با موضوع «گزینش طلاب جدید الورود» برگزار و بر کیفی گزینی از میان داوطلبین ورود به حوزه تاکید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در کرمان، هم اندیشی مدیران مدارس علمیه استان کرمان با موضوع گزینش طلاب جدید الورود برگزار شد .

در این جلسه که با حضور مدیر و معاونین مدیریت استان و مدیران مدارس برگزار شد، ابتدا حجت الاسلام و المسلمین حسین اللهوردی، مدیر حوزه علمیه استان کرمان گفت: در این دوره پذیرش حوزه، طبق هدف گذاری آیت الله اعرافی ما نیز دنبال کیفی گزینی هستیم و تصمیم بر این است که با برنامهریزی به دنبال جذب طلاب با کیفیت باشیم.

وی به مراحل گزینش اشاره کرد و بیان داشت: گزینش طلاب بعد از مرحله امتحانات، اول مصاحبه است، بعد دوره میثاق و مرحله آخر، تثبیت است. که امسال در مرحله مصاحبه در جهت تمرکز زدایی چهار منطقه در استان را برای انجام مصاحبه مشخص کردهایم. در جنوب استان مدرسه علمیه امام صادق(ع) جیرفت، در شرق استان مدرسه علمیه قائمیه بم، در شمال استان سفیران هدایت امام خامنهای رفسنجان و برای دیگر مناطق مدیریت شهر کرمان.

مدیر حوزه علمیه کرمان در ادامه در رابطه با نوع برنامهریزی در چگونگی انجام مصاحبهها و مراحل آن به صحبت پرداخت و از مسئولین مدارس محل مصاحبه تقاضا کرد تا تمامی امکانات مورد نیاز مصاحبه کنندگان و مصاحبه شوندگان را فراهم آورند.

دقت در گزینش داوطلبین ورود به حوزه

در ادامه حجت الاسلام رضا خراسانی، مسئول امور صیانتی مدیریت حوزه علمیه کرمان در رابطه با روند پذیرش در حوزه گفت: دقت در گزینش داوطلبین ورود به حوزه، برکات زیادی به همراه داشته است.

وی ادامه داد: طبق فرموده مقام معظم رهبری که فرمودهاند: «ما لباس پیامبر را پوشیدهایم و همانگونه که پیامبران دشمنان انسی و جنی داشتهاند ما هم داریم» نیاز به جذب و تربیت طلابی ثابت قدم و مقاوم در برابر سختیهای مسیر طلبگی داریم و لذا برای رسیدن به این مهم باید در قدم اول که بحث گزینش است دقت کافی داشته باشیم.

مسئول امور صیانتی حوزه علمیه کرمان با بیان این که  یکی از دلائل  اصلی بعضی مشکلات در میان برخی طلاب، اغماض در مساله گزینش است، لذا بحث گزینش بسیار جدی است و بایستی جدی گرفته شود.

وی همچنین در ادامه به دستورالعمل جدید گزینشی پرداخت و توضیحات لازم را ارائه داد.

بعد از آن، حجت الاسلام احمد مومنی، معاون تهذیب حوزه علمیه کرمان در رابطه با موضوع تستها و اساتید مشاوره در فرایند مصاحبه و همچنین برگزاری طرح میثاق توضیحاتی را ارائه داد.

در ادامه حجت الاسلام روح الله زمزم زاده، معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه کرمان در رابطه با موضوعاتی چون صدور کد پذیرشی، وضعیت نظام وظیفه، تحصیل همزمان دانشجویان و بحث دانش آموختگان صحبت کرد.

تاکید بر آینده پژوهی و برنامه ریزی برای آینده

حجت الاسلام محمدرضا عرب زاده، معاون آموزش و امور واحدهای آموزشی حوزه علمیه کرمان نیز در سخنانی ضمن تاکید بر آینده پژوهی و برنامه ریزی، گفت: اگر برای آینده برنامهای نداشته باشیم با مشکلات زیادی روبرو خواهیم شد. امروز شاهد برخی از این مشکلات در جامعه روحانیت هستیم و باید برای رفع این مسایل آینده پژوهی داشته باشیم.

وی، نیاز سنجی در جذب طلاب را مهم دانست و تصریح کرد: در خصوص این مساله که جامعه ما به چه تعداد طلبه و روحانی نیاز دارد، باید نیاز سنجی شود، که چه تعداد طلبه سطح یک میخواهیم، چه تعداد محقق در رشتههای مختلف علوم اسلامی میخواهیم و به چه تعداد استاد نیازمندیم.

حجت الاسلام عرب زاده گفت: درواقع جامعه ما به تعداد زیادی روحانی نیاز دارد. نه جامعه خودمان بلکه برای کل جهان نیاز به تربیت طلبه داریم، ولی ما باید امکانات و ظرفیتهای موجود را نیز مورد توجه قرار دهیم.

وی افزود: یکی دیگر از مسایل توجه به کیفیت پذیرشیها است تا در آینده با مشکل روبرو نشویم. ما باید ظرفیت طلاب ورودی را مورد توجه قرار دهیم.

وضعیت امروز ما محصول تصمیمات گذشته است

معاون آموزش و امور واحدهای آموزشی حوزه علمیه کرمان بیان کرد: وضعیت امروز ما محصول تصمیمات گذشته است. اگر امروز وضع ما مناسب است، تصمیمات گذشته ما خوب بوده است. وضعیت فردای ما مرهون تصمیمات امروز ما است. اگر امروز در تصمیم گیری اهمال کنیم در آینده مشکل خواهیم داشت و ما مسوول این مساله هستیم.

وی تاکید کرد: استان کرمان امسال بهترین آمار داوطلب وود به حوزه را به خود اختصاص داد، اما باید دقت زیادی در انتخاب صحیح طلاب داشته باشیم.

در طی این جلسه مدیران نظرات خود را در رابطه با برنامه ریزی های انجام شده ارائه دادند و معاونین و مدیر حوزه علمیه کرمان به سوالات آنها پاسخ دادند.

در پایان حجت الاسلام والمسلمین حسین طهماسبی، دادستان ویژه روحانیت کرمان سخنرانی کرد و یکی از ماموریتهای دادگاه ویژه را جلوگیری از نفوذ افراد ناصالح به حوزههای علمیه برشمرد.

دادستان ویژه روحانیت کرمان گفت: درخواست واقعی مقام معظم رهبری از حوزهها جلوگیری از نفوذ دشمنان در حوزه است و و در مرحله بعد تربیت نیروی با کیفیت برای نظام است.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه امروزه هنوز دغدغههای مقام معظم رهبری در رابطه با تربیت نیروی با کیفیت آن طور که باید برطرف نشده است و لازمه برطرف نمودن این مساله توجه به اهداف در زمان گزینش و تثبیت است.

انتهای پیام.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha