پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
شهید چمران

حوزه/ سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران به نام روز بسیج اساتید نام گذاری شده است، شهیدی که به جای سخن گفتن در میدان عمل حضور داشت و به معنی واقعی خادم ملت بود...

به گزارش خبرنگار «حوزه» از بیرجند، سخن گفتن از شهیدی با ابعاد شخصیتی گوناگون، ‌از اسوه ‏ای که جمع اضداد بود، از آهن و اشک، ‌از شیر بیشه نبرد و عارف شب‏ ها، از پدر یتیمان و دشمن سرسخت کافران، بسیار سخت، بلکه محال است.

 سخن گفتن از شهید دکتر مصطفی چمران، این مرد عمل و نه مرد سخن، این نمونه کامل هجرت، جهاد و شهادت، این شاگرد مکتب علی(ع)، این مالک ‏اشتر جنوب لبنان و حمزه کربلای خوزستان ، سخت و دشوار است. چرا که حتی نمی‏توان یکی از ابعاد وجودی او را آنگونه که هست، توصیف کرد و نباید انتظار داشت که بتوانیم تصویر کاملی در این مختصر از او ترسیم نمود.

 حجت الاسلام و المسلمین شیدایی، در گفتگو با خبرنگار «حوزه» از بیرجند، در خصوص سالروز شهادت شهید چمران اظهار داشت: ویژگی های شهید چمران باعث شد، تا او به عنوان سنبل و نماد یک استاد و معلم موفق، معرفی شوند، لذا روز شهادت ایشان را به نام روز اساتید نام گذاری کرده اند.

وی ادامه داد: روحیه علم آموزی در کنار روحیه انقلابی، از جمله شاخص های شهید چمران بود که در تمام طول زندگی خود بر آن پایبند بودند.

شهید چمران یک دانشمند تمام عیار بود

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی با بیان اینکه شهید چمران یک دانشمند تمام عیار بود، خاطر نشان کرد: در خصوص شخصیت شهید چمران، کتاب های فراوانی نوشته شده که زندگی نامه ایشان را به طور کامل توضیح داده اند.

حجت الاسلام شیدایی تصریح کرد: شهید چمران در خانواده ای که به لحاظ مالی از وضعیت خوبی برخوردار نبودند، بزرگ شد. پدر شهید چمران، نسبت به مال حلال و حرام بسیار حساس بود، و این ویژگی باعث شد، تا شهید چمران به گونه ای تربیت شود که از همه جهات نمونه گردد.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی ابراز داشت: شهید چمران هنگامی که در آمریکا زندگی می کرد نیز تمامی سعی خود را برای حفظ کردن ظاهر و فکر اسلامی به کار برد، که گاها به همین دلیل مورد غضب اساتید خود قرار می گرفت، این ویژگی شهید چمران از جمله ویژگی هایی است، که ما در دوران کنونی نیز بسیار به آن محتاجیم.

حجت الاسلام شیدایی با اشاره به اینکه شهید چمران هم از لحاظ ظاهر و هم از لحاظ باطن در اوج بودند، افزود: این شهید عزیز شخصیت عجیبی داشت، در زمانی که هنوز انقلاب در ایران به پیروزی نرسیده بود، راهی لبنان شد، امام موسی صدر که وی نیز دنیایی از حقایق را در خود داشتند، در زندگی نامه خود عنوان می کنند، که به محض دیدن شهید چمران متوجه شدم این فرد همان شخصیتی است که به دنبال آن بوده ام.

وی ادامه داد: پس از دیدار ابتدایی شهید چمران با امام موسی صدر، برای حضور او در لبنان دعوت به عمل می آید، این در حالی بود که شهید ازدواج کرده و همسرشان نیز آمریکایی بودند، اما او با روی باز از این دعوت استقبال می کند، و به فعالیت می پردازد.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی عنوان کرد: دل کندن از امکانات و رفاه، آن هم در کشور آمریکا و آمدن به لبنان، تفکری جهادی می خواهد، که شهید چمران این اقدام را انجام داد و برای پیروزی اسلام، از جان و مال و خانواده خود گذشت.

شهید چمران به دنبال انجام سخت ترین کارها بود

حجت الاسلام شیدایی در خصوص زمان شناس بودن شهید چمران نیز اظهار کرد: شهید شخصیتی عارف گونه داشت، موقعیت ها را به خوبی درک می کرد، و به دنبال انجام سخت ترین کارها بود، اقدامی که بصیرت بسیار بالایی را می طلبید.

وی در خصوص فعالیت های شهید چمران در لبنان گفت: اگر تلاش های امام موسی صدر و شهید چمران نبود، حزب الله لبنان اکنون وجود نداشت، و نمی توانست اکثریت قاطع پارلمان این کشور را در اختیار داشته باشد.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: شهید چمران هنگامی که وارد ایران می شود نیز در حالی که در اوج دانش قرار دارد، یک جنگجوی چریکی و یک فرمانده نظامی، و علمی به حساب می آید.

دوری از غوغا سالاری رسانه ای

حجت الاسلام شیدایی تصریح کرد: به تعبیر برخی از بزرگان، شهید چمران از جمله افرادی بود، که بدون سر و صدا کار می کرد و به دنبال غوغا سالاری رسانه ای نبود، که این ویژگی نیز به نگاه عارفانه و مومنانه او بر می گردد، که از جمله نیاز های امروزی ما محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه ممکن است یک سری راحت طلبی ها و سطحی نگری هایی در برخی از مسئولان ایجاد شده باشد، عنوان کرد: شهید چمران همیشه کارهای سخت را انتخاب می کرد، هنگامی که به زندگی و فعالیت های ایشان چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب نگاه می کنیم، این موضوع را درک می کنیم که حضور در میدان ها را بر رفاه و آسایش خود ترجیح می دهد، اقدامی که مسئولان امروزی ما نیز باید مورد توجه قرار دهند و اینگونه باشند.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی  با بیان اینکه در آغاز دفاع مقدس نیز شهید چمران برای دفاع از اسلام وزارت را رها می کند و خود را به خط مقدم جبهه می رساند، ابراز داشت: وقتی مسئولی، مردم را برای یک جنگ فرا می خواند، خودش باید همراه با مردم بوده و خط مقدم جنگ را لمس کند، لذا اگر مسئولان می گویند، ما در مقابل تحریم و هجمه اقتصادی و استکبار می ایستیم در عمل نیز باید این سخن را به اثبات برسانند،  و وارد جبهه شوند.

زندگی اشرافی یک مسئول، او را از درک تحریم باز می دارد

حجت الاسلام شیدایی ادامه داد: مسئولی که در اوج تنعم های مالی است و درگیر زندگی اشرافی خود می باشد، نمی تواند تحریم را درک کند؟

وی با اشاره به اینکه فرماندهی مسئولان بدون درک تحریم ممکن نیست، گفت: مسئولین به گونه ای زندگی کنند که خود را بالاتر از میانگین متوسط مردم بالاتر نبینند، زندگی اشرافی سزاوار مسئولین انقلاب اسلامی نیست، زیرا اگر به این سمت سوق پیدا کنند، نمی توانند مردم را فرماندهی کنند.

در اتاق جنگ ما باید شیوه مقابله با تحریم آموزش داده شود

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی ضمن اشاره به اینکه فرمانده در نظام اسلامی، یعنی فرماندهی که در جبهه حضور دارد، خاطر نشان کرد: امروز وزارت خزانه داری آمریکا اتاق جنگ است، لذا اتاق های جنگ ما نیز باید آن اتاق هایی باشد که شیوه مقابله با تحریم و شیوه های اقتصاد مقاومتی تبیین و آموزش داده می شود.

حجت الاسلام شیدایی تصریح کرد: در این اتاق های جنگ نیز افرادی می توانند، مسئولیت فرماندهی را برعهده گیرند که خودشان در جنگ حضور داشته باشند، نه اینکه دارای زندگی اشرافی گری بوده و سپس از اقتصاد مقاومتی حرف بزنند.

مسئولان از زندگی شهید چمران و دیگر شهدا الگو برداری کنند

وی عنوان کرد: مسئولین باید با مردم باشند و خود را بالاتر از آن ها نبینند، به زندگی بزرگان و شهدای این نظام از جمله شهید بهشتی، شهید چمران، شهید رجایی و دیگر شهدای انقلاب نگاه کرده و از آن ها الگو برداری کنند.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی با بیان اینکه زمانی مردم به سخنان یک مسئول گوش خواهند داد که وی را از خود بدانند، گفت: اگر مردم احساس کنند، مسئولین از آن ها جدا شده و فاصله گرفته اند، فرماندهی آن ها را قبول نخواهند کرد.

مسئولین خود را به سبک زندگی رهبری نزدیک کنند

حجت الاسلام شیدایی با اشاره به اینکه مسئولین باید سعی کنند تا به سبک زندگی مقام معظم رهبری نزدیک شوند، ادامه داد: بزرگ ترین نعمتی که خداوند متعال به ما عطا کرده است، ولایت فقیه می باشد که باید قدر آن را بدانیم و در مقابل هجمه های دشمنان ایستادگی کنیم.

وی در خصوص تأثیرگذاری اساتید در دانشجویان نیز اظهار داشت: تأثیرگذاری که استاد در دانشجو دارد، شاید یک پدر نتواند داشته باشد، لذا اساتید از جایگاه بسیار بالایی برخوردار هستند.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی عنوان کرد: تربیت نیروی انسانی از جمله مواردی است که امروزه جامعه ما به آن نیاز دارد، نیروی انسانی که هم در علم و هم در ایمان و تقوا اسوه باشد.

علم و ایمان در کنار یکدیگر معنا پیدا می کنند

حجت الاسلام شیدایی خاطر نشان کرد: اگر علم و ایمان در کنار یکدیگر باشند، ارزش پیدا خواهند کرد و تمام دانایی ها و توانمندی ها به  مرحله عمل خواهد رسید.

 وی افزود: شهید چمران در زندگی نامه خود می فرمایند "بزرگترین اصل اساسی انقلاب، تغییر تحول درونی انسان هاست،" این یعنی همان تزکیه درونی و قلبی انسان، که دوام انقلاب را تضمین می کند.

 معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه معلم و استاد از جمله افرادی هستند که می توانند این تغییر و تحول را در فرد به وجود آورند، گفت: ما امروزه به اساتیدی نیاز داریم که هم از دانایی بالایی برخوردار باشند و هم از نظر ایمان و تقوا در اوج قرار داشته باشند، در این صورت می توانیم، شاهد افرادی همانند شهید شهریاری، شهید احمدی روشن، شهید کاظمی و... باشیم که جانشان را برای ایران اسلامی فدا کردند.

ترک آمریکا و حضور در لبنان، اقدام جهادی شهید چمران بود

حجت الاسلام شیدایی در خصوص نقش اساتید در برگزاری اردوهای جهادی و کرسی های آزاد اندیشی نیز اظهار داشت: ترک آمریکا و حضور در لبنان نمونه بارز یک اقدام جهادی بود که توسط شهید چمران صورت گرفت، لذا اکنون باید این کار جهادی سرلوحه دیگر افراد از جمله اساتید قرار گیرد و وارد میدان شوند، زیرا از دل همین اردوهای جهادی، شهید چمران ها را می سازد.

وی ادامه داد: افرادی که در عرصه میدان قرار دارند، تنها سخن نمی گویند، بلکه در میدان عمل نیز حضور داشته و خود را خادم مردم می دانند.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی افزود: استاد نیز برای دانشجوی خود نقش رهبر را دارد، لذا اگر اساتید در میدان حضور پیدا کنند، به مراتب شور و شوق در بین دانشجویان ایجاد می گردد.

ارتباط دانشگاه با حوزه، مانند ارتباط جسم و روح است

حجت الاسلام شیدایی در پایان با اشاره به ارتباط بین دانشگاه و حوزه خاطر نشان کرد: ارتباط دانشگاه با حوزه به مانند ارتباط جسم با روح است و این دو وقتی معنا پیدا می کنند که با یکدیگر باشند.

وی در پایان گفت: تمامی علومی که در دانشگاه تدریس می شود، نیاز به جهت گیری دارد، لذا حوزه علمیه نقش جهت دهی به علم را بر عهده دارد.

سخن پایانی

اسوه قرار دادن شهید چمران توسط هر مسئولی باعث می گردد تا در تمامی امور چه دنیایی و چه اخروی اسوه گردد، و هیچ چیزی را برای خود نخواهد مگر اینکه دیگران از آن برخوردار باشند.

اگر مسئولان کشور همانند شهید چمران عمل کنند و به شخصه وارد میدان شده و در کوچه ها و خیابان ها راه بروند خواهند دید، تفکرشان با مشاهداتشان از زمین تا آسمان است، لذا می طلبد تا در این جهت اقدامی جهادگونه داشته باشند.

مردم عزیز ایران اسلامی پس از 40 سال، هنوز که هنوز است با کاستی ها ساخته اند و خم به ابرو نیاورده اند، تا پرچم انقلابشان را به دست صاحب اصلی آن یعنی امام زمان(عج) بدهند، لذا در این راه هر کوتاهی از جانب مسئولان را نیز به جان خواهند خرید، پس ای کاش مسئولین نیز اندکی به اعمال خود فکر کنند.

گفتگو: ابوالفضل طالبی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha