جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
«عاشورای تابستانی» در بلتستان پاکستان

حوزه/ مردم منطقه ولایتمدار بلتستان پاکستان برای درک بیشتر مصیبت های کربلا، غیر از ایام محرم در روز های گرم تابستانی نیز به‌ مدت یک دهه دقیقاً مشابه عاشورای حسینی(ع) عزاداری می کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، مردمانی که همیشه علیه ظلم ایستاده اند و با زور بازوی خود، سرزمینشان را از دولت غاصب (دوگر راج) گرفتند، در روزهای گرم تابستان بل الهام گیری از «کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا» در خیابان ها و حسینیه ها برای شهدای کربلا عزاداری می کنند تا بار دیگر درس ایستادگی را مرور کنند.

مردم بلتستان مانند هر سال از مسجد جامع بلتستان تاریخ «عاشورای تابستانی» را اعلام کرده است و قرار است برای اینکه کربلا را بیشتر درک کنند،‌ عزاداری امام مظلوم را غیر از محرم در تابستان و تاریخ ۲۳ ژوئیه آغاز کنند.

در مورد «کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا» امام خمینی‌ ره فرموده است: «این کلمه کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا، یک کلمه‌ بزرگی است... همه روز باید ملت ما این معنی را داشته باشد که امروز روز عاشورا است و ما باید مقابل ظلم بایستیم و همه جا هم کربلاست و باید نقش کربلا را ما پیاده‌ کنیم و کربلا انحصار به یک سرزمین ندارد. قضیه کربلا منحصر به یک ‌جمعیت هفتاد و چند نفری و یک سرزمین کربلا نبوده، بلکه همه زمین ها باید این نقش را ایفا کنند».

اما در مورد این آیین باید گفت: در اوائل مردم بلتستان در محافل و مجالسشان شعر فارسی می‌خواندند و به همین علت اکنون هم مجالس آنها حتما با این شعر فارسی شروع می شود.

از ما سلام بر تن صد پاره ی حسین       بر همرهان کشته و آواره ی حسین

بر خفتگان ماریه و رفتگان                     آن اختران ثابت و سیاره ی حسین

بر دختران نورس و بی صاحب حسن       بر خواهران بی کس آواره ی حسین

بر کشتگان دامن و آغوش او یکی          طفل حسن یکی مه گهواره ی حسین

برآن دو دست دادہ براہِ وفای دوست      عباس  تشنه کام جگر پارہ حسین

و در پایان برای اینکه سینه زنی های عزاداران به صورت منظم تمام شود، یکی از عزادران با صدای بلند این شعر فارسی را می‌خواند و سینه زنی هایشان تمام شده و برای زیارت آماده می شوند.

داد  از قتل حسین   بیداد از زہر حسین

مردم عاشق اهل بیت علیهم السلام رد بلتستان پاکستان، روز اول را برای حضرت مسلم‌ بن عقیل عزاداری می‌کنند و روز دوم را ورود قافله امام حسین به کربلا و سپس قلبشان به خرابه شام می‌ رود و برای فاطمه صغری گریه می ‌کنند و سپس به‌ عشق فرزندان زینب سلام الله علیها و برای عبدالله و قاسم یتیمان امام حسن مجتبی، علی اصغر و علی اکبر و علمدار باوفای کربلا عزاداری گرفته و سپس روز شهادت آقا اباعبدالله الحسین علیه السلام برپا کرده و عزاداری می‌کنند.

در روز عاشورای مرداد ماه «تابستانی» در بلتستان و تمام روستاهای آن منطقه دسته‌های عزاداری به راه انداخته و سینه ‌زنان نام مولایشان امام حسین (ع) را بر زبان جاری می کنند.

در منطقه گلگت بلتسان که در شمال پاکستان قرار دارد جمعیت بیشتر مسلمان هستند و عمده جمعیت را شیعیان تشکیل می‌دهند و اقلیت قابل توجهی از اهل سنت نیز در منطقه حضور دارند. گلگت بلتسان تنها منطقه با اکثریت شیعه در پاکستان است. در دوره ضیاء الحق دولت مهاجرت سنی‌ها را به این منطقه تشویق کرد. اسماعیلیه و صوفیان نوربخشیه همچنان در گلگت بلستان حضور دارند.

مانند محرم در عاشورای تابستانی هم وحدت و همدلی مسلمانان در این منطقه قابل مشاهده است و در دسته های عزاداری شیعیان، اهل تسنن برای برادران عزادار خود شربت می‌دهند و نذری امام حسین(ع) تقسیم می‌کنند.

آشنایی با گلگت بلتستان:

بلتستان یکی از مناطق شمال پاکستان و از لحاظ مساحت سرزمینی بسیار گسترده‌است که در سرزمین لَداخ در مرز هندوستان افتاده و همسایه منطقه خودمختار سین کیانگ جمهوری خلق چین است. بخشی از آن نیز در منطقه مورد مناقشه جامو و کشمیر قرار گرفته که در کنترل هندوستان است. بیشتر مردم این منطقه به بلتی، از گویش‌های زبان لداخی سخن می‌گویند که خود گونه‌ای از زبان تبتی است.

بلتستان منطقه‌ای کوهستانی است که در رشته‌کوه قراقروم گرفته و قله‌های کی۲ (۸۶۱۱ متر دومین قله مرتفع دنیا) و گاشربروم ۱ (۸۰۴۷ متر) در آن قرار گرفته‌اند و میانگین ارتفاع آن ۳٬۳۵۰ متر است.

در این منطقه جمعیت بیشترمسلمان هستندعمده جمعیت را شیعیان تشکیل می‌دهند و اقلیت قابل توجهی از اهل سنت نیز در منطقه حضور دارند. گلگت بلتسان تنها منطقه با اکثریت شیعه در پاکستان با اکثریت سنی است. در دوره ضیاء الحق دولت مهاجرت سنی‌ها را به این منطقه تشویق کرد. اسماعیلیه و صوفیان نوربخشیه همچنان در گلگت-بلستان حضور دارند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    0 0
    چه زیبا.