پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
سیدمحمد حسینی شاهرودی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان کردستان گفت: دانشجویان و اساتید انقلابی باید به میدان بیایند و خود را نشان دهند. عده ای در مقابل اجرای طرح تحول آموزش و پرورش می ایستند و به دنبال آوردن طرح های مانند ۲۰۳۰ هستند. این مسائل است که برای ما مشکل آفرین است و طرح های کلی نظام را به بایگانی می فرستد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، همایش وحدت حوزه و دانشگاه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حسینی شاهرودی نماینده ولی فقیه در استان کردستان و عضو مجلس خبرگان رهبری در موسس آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم با حضور طلاب و دانشجویان طرح ولایت برگزارشد

وحدت حوزه و دانشگاه، نیاز ضروری کشور

حجت الاسلام والمسلمین حسینی شاهرودی ، با اشاره به نیاز امروز کشور در رابطه با به نتیجه رسیدن هر چه زودتر طرح وحدت حوزه و دانشگاه گفت: بحث مطرح در این جلسه از مسائل محوری نظام اسلامی است که حضرت امام خمینی (ره) به حق آن را مطرح کرده اند که الحمدلله پیش هم رفته اما می توانسته بهتر از این هم باشد.

وی افزود: وقتی به گذشته تاریخی خود باز می گردیم، می بینیم که حوزه علمیه و دانشگاه یکی بوده است . علوم دینی و علوم طبیعی در رشته های مختلف در یک مکان تدریس می شده. از فقه، اصول، تفسیر و تاریخ گرفته تا طب، شیمی و... اما از یک جایی به بعد حوزه ها آمدند مباحث دینی و مشخصا عبادات را اصل قرار دادند و از آنجا بود که جدایی علوم دینی و علوم تجربی و طبیعی از یکدیگر جدا شدند.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان افزود: در حوزه های علمیه، علومی که بیشتر مرتبط با علوم وحیانی و ارتباط بین خدا و انسان بود مورد توجه بیشتر قرار گرفت و مباحث مرتبط با زندگی مادی به مرور از حوزه ها رخت بر بستند و مسئله مهم این است که این علوم در سرزمین ها اسلامی هم نماندند و به غرب منتقل شدند. از آن دوران بود که غرب متولی علوم طبیعی شد و این علوم را که با مبانی غربی و مادی آمیخته بود، به سوی کشور های اسلامی بازگرداند و مراکزی هم تحت عنوان دانشگاه محل تدریس این علوم شدند.

تقویت تعامل بین حوزه و دانشگاه، وظیفه همگانی 

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به لزوم تصحیح برخی دیدگاه های طرفین نسبت به حوزه و دانشگاه بیان داشت: در ابتدا علمای ما به دانشگاه و این علوم نگاهی بدبینانه داشتند چون این علوم را کاملا آمیخته با مبانی مادی گرایی یا حداقل تحت تاثیر فضای رنسانس یعنی به حاشیه راندن دین و فردی شدن آن می دانستند. اما در جمهوری اسلامی ایران این اتفاق نباید ادامه پیدا کند. در نظام اسلامی که قرار است کل پیشرفت های علمی، فرهنگی، اجتماعی و... را برای مردم خود و حتی مردم دنیا فراهم کند، باید فضای تعامل و وحدت بین حوزه و دانشگاه تقویت شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی شاهرودی افزود: امام خمینی (ره) زمانی که دیدند دانشگاه با آن وضعی که دارد اگر همینطور بخواهد ادامه دهد، موجب انحراف خواهد شد. بنابراین انقلاب فرهنگی رخ داد و دانشگاه ها برای مدتی تعطیل شدند.

نائب رئیس کمیسیون سیاسی مجلس خبرگان رهبری، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مشترک طلاب و دانشجویان بیان داشت: ما یک وحدت داریم تحت عنوان وحدت دانشجو و طلبه که تاحدودی رخ داده و البته انتظارات را برآورده نکرده است. اما به هرحال جمع های مشترکی از هر دانشجویان و طلبه ها شکل گرفته که هدف و دشمن مشترکی دارند. این نگاه باید در بین همه دانشجویان و طلبه ها وجود داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان گفت: اما بحث اصلی وحدت حوزه و دانشگاه است که به امور سازمانی و کلان باز می گردد. یک معنای وحدت این است که دو طرف نسبت به هم شناخت کافی داشته باشند. معنای دیگر وحدت علوم و محتواست. بطور مثال روانشناسی ما باید با روانشناسی غربی تفاوت داشته باشد، چون مبنا ها متفاوت است.

وظایف حوزه علمیه و دانشگاه در بحث وحدت

حجت الاسلام والمسلمین حسینی شاهرودی با تاکید بر لزوم وحدت حوزه و دانشگاه در همه زمینه ها افزود: وحدت باید بر همه علوم ما حاکم بشود. وظیفه حوزه این است که به تصحیح مبنا ها کمک نماید و وظیفه دانشگاه هم این است در زمینه در نظر گرفتن علوم مرتبط با زندگی در دنیا به خوبی مدنظر قرار گیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری هدف حوزه و دانشگاه را تمدن سازی دانست و خاطر نشان داشت: باور ما نسبت به تمدن سازی با باور مادی گرایان متفاوت است. لذا ابتدا نیاز است که ما باورهایمان را یکی کنیم.

نگاه مبتنی بر تمدن سازی غربی عامل موثر در عدم وحدت

نماینده ولی فقیه در استان کردستان با انتقاد از برخی اساتید دانشگاه و مسئولینی که دیدیگاه هایی متناسب با دیدگاه غربی ها در بحث تمدن سازی دارند گفت: متاسفانه وقتی دیده می شود که در بین برخی از اساتید دانشگاه و مسئولین، نگاه با تمدن بر اساس نگاه غرب است، این نگاه از عوامل موثر در عدم وحدت حوزه و دانشگاه است. اینجاست که دانشجویان و اساتید انقلابی باید به میدان بیایند و خود را نشان دهند. عده ای در مقابل اجرای طرح تحول آموزش و پرورش می ایستند و به دنبال آوردن طرح های مانند 2030 هستند. این مسائل است که برای ما مشکل آفرین است و طرح های کلی نظام را به بایگانی می فرستد.

رجوع به متن اسلام، راه حل دستیابی به وحدت

حجت الاسلام والمسلمین حسینی شاهرودی راه حل رسیدن به وحدت در حوزه و دانشگاه را رجوع به متن اسلام دانست و افزود: زمانی این مشکلات مرتفع می شود که نوع تفکر و رفتار افراد موثر در حوزه و دانشگاه برگرفته از متن اسلام باشد. اینکه تا بحال به این مهم دست پیدا نکرده ایم به دلیل فدا کردن برخی اصول برای دستیابی به برخی فروع بوده که بعد دیده شده همان فروع هم ضایع شده اند.

اطاعت از امر رهبر معظم انقلاب و اعتماد به ایشان لازمه پیشرفت

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به خاطره ای از فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: سردار حاجی زاده یک بار نقل می کرد  « برای گزارش برخی فعالیت ها با عده ای از همکاران و دانشمندان این زمینه خدمت رهبری معظم انقلاب رسیده بودیم. مقام معظم رهبری در این دیدار طرحی را شرح دادند و به جمع فرمودند که شما باید این طرح را عملیاتی کنید.

از جلسه که بیرون آمدیم، دوستان به بنده گفتند که این طرح واقعا غیرعملیاتی و بعید به نظر می رسد چون این تکنولوژی هنوز در جهان پدید نیامده است. من به آنها گفتم اگر ما به حضرت آقا اعتقاد داریم، نباید بگوییم نمی شود. بروید و برای دستیابی به خواسته ایشان تلاش کنید. دانشمندان می روند و بعد از 21 روز تلاش و مجاهدت آن طرح را عملیاتی می کنند.» بنابراین در می یابیم که نگاه همه ما باید به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی همین گونه باشد. آن وقت است که می بینید مشکلات یکی پس از دیگری مرتفع می شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha