پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
اخبار اقتصادی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

فیشینگ به‌عنوان خطرناک‌ترین حمله اقتصادی معرفی شد

نتایج یک نظرسنجی نشان داد که کسب‌وکارهای کوچک و متوسط فناوری اطلاعات در حال انجام آموزش برای آگاهی‌رسانی کارکنان خود در خصوص امنیت سایبری بویژه فیشینگ هستند.فیشینگ نوعی از حملات مهندسی ‌اجتماعی است که بر پایه فریب افراد به منظور کلاهبرداری اقتصادی استوار است.در روش فیشینگ (Phishing) معمولا نفوذگران در مرحله اول با اسپم‌کردن ایمیل‌هایی با تعداد بالا، ده‌ها هزار یا حتی چندین میلیون ایمیل را برای تعداد زیادی از کاربران ارسال می‌کنند که حاوی مطالب فریبنده از طرف سایت‌های آشنا مانند بانک، فروشگاه، شرکت‌های معتبر و... هستند، که البته در مواردی نیز افراد خاصی با تعداد کمی ایمیل مورد هدف قرار می‌گیرند. به طور کلی، نوع جدیدی از نرم افزارهای مخرب به رتبه شش رسیده و  فیشینگ رتبه اول است، پس از آن انکار سرویس توزیع شده (DDoS) و حملات تلفن همراه کاهش یافت. باج افزار از جایگاه پنجم در سال ۲۰۱۷ تا سوم در سال ۲۰۱۸ رشد کرد؛ با این حال، این موضوع در حوزه‌های جغرافیایی متفاوت است.یکی از موثرترین راهکارهای حفظ امنیت شرکت، یک استراتژی امنیتی سایبری است که می‌تواند کاربران و دستگاه‌های آن‌ها را در هر مرحله از حمله، در برابر حمله احتمالی محافظت کند. چارلی تومو، معاون فروش جهانی تجارت، وب روت، در یک مصاحبه گفت: برای بسیاری از کسب‌وکارها، زمانی که زمان و تخصص در دسترس نیستند، تکیه بر یک ارائه دهنده خدمات مدیریت شده (MSP)، قدم مهمی برای تقویت تلاش های امنیتی است.

 

خزانه داری آمریکا ،خروج آمریکا از WTO را تکذیب کرد     

وزیر خزانه داری آمریکا خبر وب سایت اکسیوس که به نقل از منابع آگاه نوشته بود دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا می‌خواهد کشورش را از سازمان تجارت جهانی (WTO ) خارج کند، تکذیب کرد.استیون منوچین با دروغین خواندن گزارش اکسیوس، به شبکه فاکس بیزنس گفت: اینجا هیچ خبری فوری وجود ندارد.اکسیوس روز جمعه به نقل از منابع آگاه از نظرات دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا گزارش کرده بود که ترامپ مکررا به مشاورانش می‌گوید می‌خواهد آمریکا از سازمان تجارت جهانی خارج شود. چنین اقدامی پیامدهای فاجعه باری برای تجارت جهانی خواهد داشت. در اساسنامه‌ای به تاریخ دسامبر سال ۱۹۹۴ که تاسیس سازمان تجارت جهانی را تایید کرده است، خروج این کشور از توافقنامه مذکور ملزم به تایید اتاق‌های کنگره آمریکا شده که مانع بسیار بزرگی برای چنین اقدامی است.سازمان تجارت جهانی که متشکل از ۱۶۴ کشور عضو است، تنها نهاد بین ‌لمللی است که مقررات تجارت میان کشورها را تعیین می‌کند و هدف اصلی آن آزاد کردن تجارت به نفع همه است.سخنگوی سازمان تجارت جهانی در ژنو اظهار کرد هیچ کس از دولت آمریکا به دبیرخانه این نهاد درباره تمایل برای خروج از آن اطلاع نداده است.

 

ناجا دست بازار سیاه دلار تقلبی را قطع کرد

دبیر کمیسیون قاچاق کالا و مواد مخدر گفت: ۱۴۶ هزار دلار تقلبی کشف شد که از مسیر شبکه‌های مجازی و به صورت تلفنی توزیع شده بود، به همین دلیل دولت بازار ثانویه تامین ارز را مدنظر قرار داده است.علی‌اکبر پوراحمدنژاد اظهار داشت: از ابتدای سال‌تاکنون،­ 121 نفر توسط نیروهای انتظامی دستگیر شدند که موارد بالایی از قاچاق ارز و کالا را از این افراد دریافت کردیم 10 صرافی غیرمجاز نیز در این ایام تعطیل شدند.دبیر کمیسیون قاچاق کالا و مواد مخدر افزود: رصد ثبت سفارش‌ها و ارزیابی قیمت واردات با قیمت بازار در کالاهای مختلفی مانند تلفن همراه را داریم و با متخلفان برخورد می‌کنیم.پوراحمدنژاد تاکید کرد: رهگیری ارز دولتی که برای واردات اختصاص یافته،اما دریافت کنندگان از آن استفاده‌های دیگری کرده‌اند کار سختی نیست و امیدواریم با هوشیاری مردم و مسئولان بتوانیم آرامش را به سطح کشور بازگردانیم.

 

پیک برق به محدوده قرمز رسید

با رسیدن پیک مصرف برق به محدوده قرمز و نگرانی از بروز خاموشی ها در کشور به دنبال افزایش افسارگسیخته مصرف برق در ساعات پیک، مدیریت مصرف برق و کاهش مصارف غیرضروری تنها راهکار جلوگیری از قطعی برق است. در روزهای اخیر پیک لحظه ای مصرف برق کشور از 54 هزار مگاوات گذشت. گذر پیک مصرف برق از 54 هزار مگاوات به معنای عبور بیش از 1000 مگاواتی میزان مصرف از سقف عملی تولید برق و ورود پیک مصرف به محدوده قرمز است.طبق آمار رسمی شرکت مدیریت شبکه برق ایران، ششم تیرماه در ساعت 16 و 23 دقیقه مصرف لحظه ای برق کشور به 54 هزار و 455 مگاوات رسید که این میزان، بیشترین مقدار مصرف لحظه ای برق در سال 97 تا صبح امروز بوده است.با رسیدن پیک مصرف برق به محدوده قرمز و نگرانی از بروز خاموشی ها در کشور به دنبال افزایش افسارگسیخته مصرف برق در ساعات پیک، مدیریت مصرف برق و کاهش مصارف غیرضروری تنها راهکار جلوگیری از قطعی برق است.

 

صید دریایی به بیش از 700 هزار تن رسید

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران گفت: سال گذشته بیش از 700 هزار تن انواع آبزیان از دریا صید شد، درحالی که این رقم به عنوان هدف پایان برنامه ششم توسعه پیش بینی شده بود و اکنون دستیابی به رقم 750 هزار تن صید آبزیان در دستور کار قرار دارد. شاپور کاکولکی افزود: پارسال از رقم 700 هزار تن صید آبزی در دریا، حدود 150 هزار تن آن مربوط به آب های اقیانوس هند بود . سال گذشته بیش از یک میلیون و 100 هزارتن انواع آبزیان از محل صید و آبزی پروری در کشور تولید شد که بخشی از آن به مصرف داخلی رسید و بقیه به بازارهای صادراتی انتقال یافت.پارسال نزدیک به 125 هزارتن محصولات شیلاتی به ارزش بیش از 500 میلیون دلار معادل 10 درصد تولیدات ایران به کشورهای هدف صادر شد که بخش عمده صادرات ماهیان از محل صید و میگوی پرورشی بوده به طوری که بیش از 16 هزارتن میگو به ارزش 100 میلیون دلار صادر شد که از جمله حوزه خلیج فارس، خاور میانه و آسیای جنوب شرقی وارد کننده آن بودند و این رقم ارزش صادراتی یک پنجم کل ارزش صادرات محصولات شیلاتی بود.سال 95 نیز میزان تولید یک میلیون و 50 هزارتن بود و ارزش صادرات به رقم 412 میلیون دلار رسید.

 

عربستان ادعای نفتی ترامپ را تائید نکرد

عربستان پیام منتشر شده در صفحه توییتر «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر موافقت ریاض برای افزایش تولید نفت را تائید نکرد. عربستان اعلام کرد که «ملک سلمان» پادشاه این کشور با ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تلفنی صحبت کرده، اما در این گفت و گو اشاره ای به تولید اضافه 2میلیون بشکه نفت این کشور چنانچه ترامپ مدعی آن است، نشده استبیانیه ای که در خبرگزاری دولتی عربستان در این زمینه منتشر شده، حاکی است: در جریان این گفت و گوی تلفنی، دو طرف بر لزوم تلاش به منظور حفظ ثبات بازارهای نفت و رشد اقتصاد جهانی تاکید کردند.این بیانیه می افزاید، تفاهمی در زمینه لزوم جبران کمبود بالقوه عرضه نفت از سوی کشورهای تولید کننده، وجود دارد. این بیانیه به جزئیات بیشتری در مورد این خبر اشاره ای نکرده است.ترامپ ساعاتی پیش در توییتی اعلام کرد که از طرف پادشاه عربستان تضمینی دریافت کرده است مبنی بر اینکه ریاض تولید نفت را احتمالا تا 2 میلیون بشکه در روز برای جبران آشفتگی و اختلال عملکرد در ایران و ونزوئلا،افزایش می دهد.

 

ارزش تبادل تجاری ایران و عراق از 13 میلیارد دلار گذشت

'ایرج مسجدی' سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد گفت در سال 96 ارزش تبادل تجاری میان ایران و عراق به بیش از 13 میلیارد و 210 میلیون دلار رسید. وی افزود: از این رقم حدود 6.5 میلیارد دلار مربوط به صادرات غیر نفتی ایران بوده است و در این نوع صادرات، ایران در میان شرکای تجاری عراق، مقام اول را داراست.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت تکذیبیه هک شدن سایت این وزراتخانه را، تکذیب کرد.

برخلاف موضع رسمی چندی پیش وزارت صنعت، معدن و تجارت که موضوع هک شدن سایت این وزارتخانه در پرونده واردات غیرقانونی خودرو را تکذیب کرده بود، امروز وزیر صنعت، معدن و تجارت تکذیبیه هک شدن سایت این وزراتخانه را، تکذیب کرد.ناصر سراج در این رابطه اظهار کرد: "متاسفانه سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت هک شد و حدود ۵۰۰۰ خودرو مدل بالا و گران قیمت وارد کشور شد که از این تعداد حدود ۴۰۰۰ خودرو ترخیص و وارد بازار شده است و هزار خودرو همچنان در گمرک است که امیدواریم در این خصوص نیز تصمیم‌گیری شود".در این شرایط این ابهام مطرح است که چرا از یک وزارتخانه واحد، دو صدا شنیده می‌شود. چرا حدود ۱۰ روز پیش وزارت صنعت، معدن و تجارت با صدور اطلاعیه‌ای رسمی، هک شدن سایت این وزارتخانه را تکذیب کرد و چرا عالی‌ترین مقام همان وزارتخانه، امروز تکذیبیه نهاد متبوع خود را، تکذیب می‌کند.

 

احتمال سه رقمی شدن قیمت نفت بالا گرفت

تامار اسنر، تحلیلگر ارشد انرژی در نزدک گفت: «اکنون همه بر ظرفیت مازاد و آینده تمرکز کرده است.» پس از هفته‌ها تمرکز بر عرضه اوپک و دیگر تولیدکنندگان، توجه بازار بر هجوم اختلال ها در عرضه جلب شده است.هر بشکه نفت برنت با 1.62 دلار افزایش 79.23 دلار فروخته شود. هر بشکه نفت خام آمریکا نیز با 70 سنت افزایش 74.15 دلار فروخته شد. نفت خام آمریکا طی هفته گذشته 8.2 درصد و نفت برنت 5 درصد افزایش یافت.دومینیک چیریچلا، مدیر مدیریت ریسک در EMI DTN گفت: «تمام کاهش‌های احتمالی می‌تواند با افزایش تولید عربستان و روسیه جبران شود.» وی به ریسک کاهش عرضه نفت ایران در صورت پیروی دیگر کشورها از آمریکای و کاهش واردات نفت از ایران اشاره کرد.آمریکا امید دارد که دیگر تولیدکنندگان بزرگ اوپک و روسیه تولید خود را برای جبران نفت ایران افزایش دهند. اما اختلال برنامه‌ریزی نشده در کانادا، لیبی و ونزوئلا، عرضه نفت در بازار جهانی نفت را کاهش داده است. بسیاری از تحلیلگران و سرمایه‌گذاران فکر می‌کنند که اجرای سختگیرانه تحریم‌های آمریکا قیمت را بالا می‌برد.آبهیشک کومار، تحلیلگر اینترفکس انرژی در لندن گفت: «به میزان زیادی واضح است که عربستان و روسیه برای جبران کمبود نفت از سوی کشورهایی نظیر ونزوئلا، ایران و لیبی با مشکل روبرو خواهند شد.»موسسه جی ‌بی‌سی انرژی اعلام کرد: «قیمت سه رقمی نفت خارج از انتظار نیست.»

 

دعوای اسرائیل و مصر درباره بزرگترین میدان گازی جهان  بالا گرفت

در حالی رژیم صهیونیستی مدعی کشف میدان گازی جدید مشترک با مصر است که مصریها اعلام کرده اند این میدان در آبهای متعلق به مصر است.شرق الاوسط رژیم صهیونیستی طی خبری اعلام کرد اخیرا میدان گازی مشترک با مصر کشف کرده  که می تواند جزو میادین بزرگ گازی جهان باشد.از سوی دیگر مصری ها اعلام کرده‌اند آنچه که رژیم صهیونیستی از آن به عنوان میدان مشترک یاد میکند در واقع میدان مستقل و متعلق به مصر است.بنابر گزارش موسسات مطالعاتی انرژی ذخایر انرژی اسرائیل به شدت کاهش یافته است و سعی دارد تا ذخایر انرژی خود را افزایش دهد.رژیم صهیونیستی معتقد است میدان نور دارای  2.5 تریلیون متر مکعب گاز است که از بزرگترین میدان های گازی در جهان است.اما مصری ها می گویند آنچه که رژیم صهیونیستی از کشف میدان گازی نام برده است نزدیک به میدان گازی "ظهر" در مصر است.

 

هزینه آب و برق خانوارها کمی بیشتر از دخانیات شد

وزیر نیرو درباره قطعی برق پایتخت گفت: آنچه که مردم در هزینه خانوار برای مجموع آب و فاضلاب و برق پرداخت می‌کنند تنها مقداری بیشتر از هزینه‌ای است که برای دخانیات می‌پردازند.رضا اردکانیان اظهار کرد: براساس آمار ارائه شده از مرکز آمار، آنچه که مردم در هزینه خانوار برای مجموع آب و فاضلاب و برق پرداخت می‌کنند تنها مقداری بیشتر از هزینه‌ای است که برای دخانیات می‌پردازند. این سخن به آن معناست که چنانچه دخانیات کمترین سهم در سبد هزینه خانوار را داشته باشد، سهم مجموع آب و فاضلاب و برق اندکی بیشتر از دخانیات و رقم خیلی ناچیزی است.وی با اشاره به مصوبه دولت درباره افزایش تعرفه برق اظهار کرد:‌ آنچه که دولت برای تعرفه برق تصویب کرده، هفت درصد افزایش قیمت نسبت به سال گذشته برای مصارف خانگی و ۲۰ درصد افزایش قیمت در ساعات اوج مصرف برای سازمان‌های دولتی است و امیدواریم این تعرفه ۲۰ درصدی موجب شود تا سازمان‌های دولتی صرفه‌جویی بیشتری نسبت به آنچه که از مردم انتظار می‌رود داشته باشند.وی با تاکید بر اینکه رقم افزایش یافته برای مصارف خانگی رقم بالایی نیست، خاطرنشان کرد: وزارت نیرو وظیفه دارد که شرایط تامین آب و برق را برای همه مصرف‌کنندگان به ویژه مصرف‌کنندگان بخش خارجی فراهم کند. طبیعتا انجام این وظیفه مستلزم در اختیار داشتن منابعی کافی برای تولید برق، تامین آب با کیفیت مناسب و نگهداری سیستم‌های مربوطه است.

 

ای تی آر تحویل هواپیما به ایران را متوقف کرد

شرکت هواپیماسازی ای تی آر اعلام کرد، ناگزیر است برنامه تحویل مابقی هواپیماهای سفارش ایران را به دلیل تحریم های جدید آمریکا متوقف کند و اگر نتواند از دولت آمریکا معافیت بگیرد، ناگزیر خواهد بود 12 فروند از این هواپیماها را مجددا طبقه بندی کند.کریستین شرر، مدیرعامل شرکت ای تی آر گفت: «در سال 2018، هدفگذاری تحویل هواپیماها ممکن است از تحریم های ایران تاثیر بپذیرد.»شرکت ایران ایر در آوریل 2017 قراردادی با شرکت ای تی آر برای خرید 20 فروند هواپیمای توربوپراپ به امضا رسانده بود. به گفته مدیر شرکت ای تی آر، پس از اعلام خروج آمریکا از برجام، آمریکایی ها 3 ماه (می تا اوت) به شرکت ها فرصت داده اند تا محصولاتی را که برای ایران تولید کرده بودند را تحویل دهند، اما این فرصت برای صنعت هوانوردی خیلی کوتاه است.اردکانیان در پایان درباره قطعی برق پایتخت در روزهای گذشته با تاکید بر اینکه این قطعی برق سراسری نبوده و به دلیل ایجاد مشکلی جزئی اتفاق افتاد که برطرف شد، ابراز امیدواری کرد که کشور در تابستان امسال مجددا با مشکل قطعی برق مواجه نباشد.

 

آمار جهانی، قاچاق بزرگ از امارات و چین به ایران را تائید کرد

آمار تجارت خارجی دو کشور امارات و چین نشان می‌دهد در ۴ سال اخیر نزدیک به ۴۸ میلیارد دلار کالا از این دو کشور به ایران قاچاق شده است. یکی از شیوه‌های محاسبه آمار قاچاق کالا مقایسه خروجی گمرک مبدا با میزان ورودی گمرک مقصد است. طبق این روش، اگر فرضا از گمرکات کشور الف ۲۰ میلیارد دلار کالا به سمت کشور ب صادر شده باشد، اما گمرکات کشور ب فقط ۱۵ میلیارد دلار آن را ثبت کرده باشند، به معنای ورود ۵ میلیارد دلار از حجم مذکور به صورت قاچاق و غیررسمی است.در همین راستا آمارهای تجاری سازمان ملل متحد، نشان می‌دهد از دو کشور امارات و چین، در دوره چهارساله ۲۰۱۳ تا پایان ۲۰۱۶ بالغ بر ۱۲۷ میلیارد دلار کالا به مقصد ایران صادر شده است. بر اساس آمار سازمان ملل، در دوره چهارساله ۲۰۱۳ تا پایان ۲۰۱۶ مجموع صادرات امارات به ایران ۵۴.۵ میلیارد دلار اعلام شده است. این در حالی است که ایران واردات از امارات را ۳۸.۲ درصد ثبت کرده است. بنابراین حدود ۱۶.۳ میلیارد دلار از حجم کالای صادراتی امارات به ایران، به طور رسمی وارد کشورمان نشده و از طریق قاچاق و غیررسمی وارد شده است.بر اساس آمار سازمان ملل، در دوره چهارساله ۲۰۱۳ تا پایان ۲۰۱۶ مجموع صادرات چین به ایران ۷۲.۶ میلیارد دلار اعلام شده در حالی که ایران واردات از چین را ۴۱.۳ میلیارد دلار درصد ثبت کرده است. بنابراین حدود ۳۱.۳ میلیارد دلار از حجم کالای صادراتی چین به ایران، به طور رسمی وارد کشورمان نشده و از طریق قاچاق و غیررسمی وارد شده است.

 

بازار گوشت به آرامش رسید

یک مقام مسئول توزیع مناسب گوشت‌های وارداتی و افزایش واردات را عاملی موثر در کنترل بازار و کاهش قیمت اعلام کرد.به گفته وی،  توزیع مناسب گوشت وارداتی در سطح بازار تا حدودی بر کاهش قیمت و کنترل بازار داخل تأثیرگذار بوده است.پوریان از کاهش 3 تا 4 هزار تومانی نرخ لاشه داخلی در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو لاشه داخلی بره سبک با نرخ 38 تا 39 هزار و لاشه سنگین با نرخ 37 هزار تومان در بازار توزیع می‌شود.این مقام مسئول نرخ هر کیلو دام زنده را 17 تا 18 هزار تومان اعلام کرد و افزود: با استمرار واردات گوشت در بازار پیش‌بینی می‌شود که نرخ هر کیلو دام زنده به 16 تا 17 هزار تومان کاهش یابد.

 

جنگ تجاری،روپیه هند را به پایین‌ترین نرخ تاریخ خود سقوط داد

دولت هند به رهبری نارندرا مودی، با نمایان شدن نقطه‌ضعف‌های اقتصادی این کشور، تحت فشار قرار گرفته است؛ قیمت نفت بالاتر رفته است و تداوم جنگ تجاری در جهان، باعث شده تا روپیه هند به پایین‌ترین رکورد خود سقوط کند.پول ملی هند، روپیه به پایین‌ترین رکورد خود، ۶۹.۱۰ روپیه به ازای هر دلار رسید و از رکورد پایینِ قبلی خود که در ۲۸ آگوست ۲۰۱۳ به آن رسیده بود (۶۸.۸۲ روپیه به ازای هر دلار)، هم پایین‌تر رفت. سقوط ارزش روپیه ، پول ملی هند باعث شد تا انتظارات از رشد اقتصادی بهتر و تولید اشتغال برای میلیون‌ها جوان هندی، افت کند.اقتصاددان جی‌پی‌مورگان، ساجد چینوی، معتقد است افت ارزش روپیه هند در نتیجه جنگ تجاری بین چین و آمریکا بوده است. چینوی گفت: ۶ مورد از ارزهایی که بدترین عملکرد را در ۱۰ روز اخیر در برابر دلار داشته‌اند، آسیایی هستند. بنابراین سقوط روپیه نیز ، افت منطقه آسیا از جنگ تعرفه‌ای بین چین و آمریکا را منعکس می‌کند.از سوی دیگر روند بالا رفتن قیمت نفت نیز آینده شرکت‌های هندی را تهدید می‌کند، چراکه در آینده هزینه ورودی شرکت‌ها را بالا خواهد برد. در شرایطی که آمریکا به خریداران آسیایی در مورد قطع خرید نفت از ایران هشدار داده است، موقعیت هند بدتر هم خواهد شد.هند حدود ۱۱ درصد از نفت مورد نیاز خود را از ایران وارد می‌کند که به علت نوع نفت خام این کشور که سنگین است و همچنین هزینه حمل‌ونقل پایین‌تر، نسبت به کشورهای دیگر ارزان‌تر است.

فروش آثار هنرهای تجسمی پایتخت،رکورد میلیاردی زد

نهمین حراج تهران با فروش آثاری از بزرگان هنرهای تجسمی برگزار و رکورد فروش ۳۱ میلیارد و ۳۷۸ میلیون تومان ثبت شد.در این دوره ۸۰ اثر از ۵۹ هنرمند معاصر و کلاسیک عرضه شده بود.در حراج تهران آثاری از هنرمندانی چون  محمد غفاری (کمال الملک)، محمود فرشچیان، سهراب سپهری، آیدین آغداشلو، حسین زنده رودی، پرویز تناولی، عباس کیارستمی و پرویز کلانتری به نمایش درآمد.یکی از آثار سهراب سپهری، با رقم پنج میلیارد و 100 میلیون تومان رکورد گرانترین اثر تاریخ این حراج را جابه‌ جا کرد.همچنین اثری از حسین زنده رودی با قیمت 1/5 تا 2 میلیارد تومان از گرانترین آثار عرضه شده به شمار می‌رود.

 

بلژیک، فروش سلاح به عربستان را تعلیق کرد

بلژیک فروش تسلیحات به عربستان را به حال تعلیق درآورد.به نقل از ­شبکه تلویزیونی الجزیره، دولت بلژیک اجازه فروش تسلیحات نظامی به عربستان را به حال تعلیق درآورد.

عربستان دومین واردکننده بزرگ سلاح در جهان است.

 

 پایFATF به مجمع تشخیص مصلحت رسید

عضو مجمع تشخیص مصلحت از بررسی معاهده FATF در این مجمع خبر داد و گفت: با برگزاری یک جلسه دیگر به جمع‌بندی خواهیم رسید و موضع‌گیری رسمی خواهیم کرد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره موضوعاتی که در این جلسات مورد بررسی قرار می‌گیرد، اظهار داشت: چندین مسأله درباره FATF مطرح است، از مهم‌ترین مسائل این است که عضویت در FATF اقتضا می‌کند که اطلاعات مالی مربوط به داد و ستدهایی که در نظام بانکی، بیمه‌ها، صندوق‌های قرض الحسنه و مانند این‌ها انجام می‌گیرد را برای دیگران افشا کنیم.وی ادامه داد: این افشای اطلاعات به شرطی بی اشکال است که اطلاعات محرمانه‌ای نداشته باشیم؛ که واضح است مقداری از این اطلاعات محرمانه است و در مرحله بعد این اطلاعات را در اختیار کسانی قرار می‌دهیم که در صدد نابودی اقتصاد ایران هستند و دائماً طرح‌هایی علیه ملت ایران، بویژه اقتصاد این کشور به کار می‌گیرند.حجت‌الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم در پاسخ به اینکه برخی دولتمردان ادعا می‌کنند که لوایح چهارگانه دولت ربطی به FATF ندارد، آیا این ادعا صحت دارد؟ تصریح کرد: هرگز چنین نیست در FATF تصریح شده است که شما باید به سایر پیمان‌های مربوطه بپیوندید، البته توصیه کرده است ولی توصیه‌های آن‌ها بعداً قابل بازخواست خواهد بود.

 

خبر تصويب بسته حمایتی ایران از سايت اتحادیه اروپا شد

سایت اتحادیه اروپا خبر مربوط به تصویب بسته حمایتی اقتصادی اروپا از ایران را از روی خروجی خود حذف کرد.سایت اتحادیه اروپا ساعاتی پس از پایان نشست دو روزه سران اروپا خبری به نقل از " فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر "اتحادیه اروپا با ۲۸ رای مثبت بسته حمایتی از ایران در راستای برجام را تصویب کرده است و در دو روز آینده تسلیم مقامات ایران می شود" بر روی خروجی خود قرار داد و پس از ساعاتی آن را حذف کرد.اين درحالي است که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پيش از اين گفته بود : این اتحادیه با ۲۸ رای مثبت ، بسته حمایتی از ایران را در راستای برجام تصویب کرد.فدریکا موگرینی در حاشیه نشست دو روزه سران اتحادیه اروپا در بروکسل اعلام کرد: طی دو روز آینده مفاد این بسته حمایتی تسلیم مقامات ایران می شود.وی افزود : بلغارستان تنها مخالف جلسه بود که در نهایت رای مثبت داد.فرانسه، انگلستان وآلمان تدوین کنندگان بسته حمایتی هستند . گفته می شود بر این اساس بانک سرمایه گذاری اروپا ملزم به حمایت از ایران شده است .

 

تهاتر ارز میان واردکنندگان و صادرکنندگان روی میز دولت رفت

محمد شریعتمداری در خصوص تهاتر ارز صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات آنها مشمول ارایه در سامانه نیما نیست، گفت: در کنار مکانیزمی که دولت برای ارایه ارز حاصل از صادرات این گروه که بیست درصد از صادرات کشور را انجام می‌دهند، برای معامله در بورس در نظر گرفته است، پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که تهاتر این ارز در خارج از بورس میان صادرکنندگان و واردکنندگان صورت گیرد.وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بر این اساس این پیشنهادات، در جلسه شب گذشته(جمعه) در وزارت صنعت، معدن و تجارت جمع بندی و به هیات دولت ارسال شده است. ضمن اینکه ما حرف های بخش‌خصوصی و اتاق بازرگانی را در این رابطه شنیده‌ایم و قرار بر این است که این پیشنهاد در دولت مورد بررسی قرار گیرد.وزیر صنعت،معدن و تجارت از ارایه پیشنهادی از سوی وزارت صنعت به دولت بابت تهاتر ارز حاصل از صادرات با واردکنندگان در مکانیزمی خارج از بورس خبر داد و گفت: این پیشنهاد شب گذشته به جمع‌بندی رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha