پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نصرالله

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

سنگ تمام توییتری یمنی ها برای سید حزب الله توئیتر را تکان داد

اظهارات اخیر سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در خصوص مبارزان یمنی و رهبر شجاع نیروهای انصارالله با واکنش دوستانه و پاک مردم و مبارزان یمنی مواجه شد. این موضع‌گیری خاضعانه، واکنش محبت آمیز مردم و مبارزان یمنی را به دنبال داشت و آنها در کامنت‌هایی با هشتک «من الیمن نقول للسید حسن» به تجلیل از رهبر مقاومت لبنان پرداخته و با واکنش‌هایی محبت‌آمیز وی را یکی از رهبران پیروز در مبارزه با دشمن صهیونیستی دانسته و گفتند که به سربازی برای وی در مسیر اهداف امت اسلام افتخار می‌کنند. «علی شرف المحطوری» نیز در این رابطه می نویسد: رهبری که اسطوره اسرائیل را شکست داد و لشکرهای تکفیری و داعشی‌ها را متزلزل کرد، امروز با تمام تواضع آرزو می کند که ای کاش با یمنی‌ها در جنگ یمن مشارکت داشت.

 

کنسرت آهنگساز عاشق اسرائیل از مردم کلاهبرداری کرد

دلال‌های این برنامه، هم به شعور مردم توهین کردند و هم با تلکه کردن مردم، خودشان و آهنگساز عاشق اسرائیل را به نان و نوایی رسیدند.همان طور که پیش‌بینی می‌شد، فشار برای برگزاری کنسرت نوازنده‌ای که سابقه خلق آهنگ‌هایی در حمایت از رژیم صهیونیستی را داشت، بهانه‌ای برای تلکه کردن مردم توسط دلال‌ها بود. ریچارد کلایدرمن، خالق آهنگ‌هایی چون «تنها و فقط اسرائیل»، «۵۰ سال برای اسرائیل» و... توسط دلال‌های فرهنگی به ایران آمد و آثاری را اجرا کرد. اما این کنسرت بیش از آنکه با اهداف فرهنگی برگزار شود، دارای اهداف اقتصادی بود. بلیت‌های این کنسرت با قیمت نامتعارف ۳۰۰ هزار تومان به فروش رسید. جالب این است که تمام بخش‌های ارکسترال که در این کنسرت شنیده می‌شود، به صورت ضبط شده و اصطلاحا پلی‌بک برای مخاطبان به اجرا درمی‌آید. به این ترتیب، دلال‌های این برنامه، هم به شعور مردم توهین کردند و هم با تلکه کردن مردم، خودشان و آهنگساز عاشق اسرائیل را به نان و نوایی رسیدند.

 

راز سه تابلوی ایران در انبار‌های بلغارستان فاش شد

سه تابلو نقاشی قاجاری مدتهاست در گالری ملی هنر بلغارستان انبار شده است و خاک می‌خورند، احتمالا تابلو‌ها مربوط به زمانی است که مظفرالدین شاه مدت کوتاهی در صوفیه اقامت کرده است کاخی که محل استراحت او بود همین ساختمان کنونی گالری ملی هنر بلغارستان است.ایوان سانتو - مدیر بخش ایران شناسی دانشگاه اُتوُش لوراند در بوداپست، در بخش آغازین همایش به پنج نقاشی نفیس قاجار پرداخت که اکنون در بلغارستان و اسلواکی نگهداری می‌شوند. سه نمونه از این نقاشی‌ها که آقای سانتو موفق به دیدن آن‌ها شده سالهاست که در گالری ملی هنر بلغارستان انبار شده و گردانندگان موزه حتی نمی‌دانستند که تابلو‌ها در ایران کشیده شده‌اند. ایوان سانتو می‌افزاید: "نمونه‌های مشابه با این سه تابلو در فرانسه هم وجود دارد، ولی نکته جالب این است که این تابلو‌ها در صوفیه چه می‌کنند. تنها احتمالی که می‌دهم این است که تابلو‌ها مربوط به زمانی است که مظفرالدین شاه مدت کوتاهی در صوفیه اقامت کرده است. کاخی که محل استراحت او بود همین ساختمانی است که اکنون محل گالری ملی هنر در بلغارستان است. این سه تابلو هیچگاه در دید عموم نبوده و اکنون در وضعیت نامناسبی هستند. اما امیدوارم مسئولان موزه برای ترمیم آن‌ها اقدام کنند، چون تازه متوجه ارزش هنری آن‌ها شده‌اند. "

 

قرآن مطلا موج بزرگ فضای مجازی را به جان خرید

چندی پیش بود که خبر رونمایی از قرآن مطلا موجی از انتقادات در فضای مجازی نسبت به نادرست بودن این کار ایجاد شد و حتی برخی رسانه‌ها و افراد اصولگرا و مذهبی نیز به درستی نسبت به نادرست بودن این گونه اقدامات موضع گیری کردند. سخن این دسته از منتقدان نه از روی دشمنی با قرآن و مرجعیت بلکه از سر نصیحت و خیرخواهی برای کسانی بود که به نظرشان رونمایی از این قرآن می‌توانست به گسترش فرهنگ قرآنی کمک کند. چکیده سخن این افراد را نیز می‌توان این نکته برشمرد که آن چه قرآن را در میان اقشار مختلف گسترش می‌دهد نه مطلا کردن آن، بلکه عمل به توصیه هایش و تلاش برای نشر آن از راه‌های معمول است که قرن‌ها در میان روحانیون و منابر و... وجود داشته است. در واقع کم‌ترین هزینه این کار را می‌توان اسراف این عمل دانست، در حالی که می‌شود با هزینه انجام شده برای آن، هم به نشر فرهنگی قرآنی کمک کرد و هم به توصیه‌های قرآن برای رسیدگی به فقرا عمل.

 

حجت الاسلام عرب از نفوذ باورهای هندویی در جامعه ایرانی پرده بردلشت

حجت الاسلام حسین عرب، مدیر موسسه بهداشت معنوی و کارشناس عرفان های نوظهور در یادداشتی نوشت: در سال های اخیر شاهد ترویج گسترده یوگا و جریان تفکر_نوین (قانون جذب و ...) در کشورمان هستیم، هر دو این جریان ها ریشه در باورهای مشرکانه آئین هندوئیسم دارد. یوگا در حقیقت طریقت عملی عرفان هندویی است که از 150 سال پیش، لباس ورزشی به آن پوشانده اند، و تفکر نوین نیز حاصل ترکیب باورهای نئوهندویی با آموزه های کابالیستی (عرفان یهودی) است، که در پوشش روانشناسی، موفقیت، مهارت های زندگی و .... به جامعه تزریق می شود.

 

گنجینه نسخ خطی و چاپ سنگی و سربی کتابخانه مجلس

مجموعه نسخ خطی کتابخانه مجلس از نظر منحصر به ‌فرد بودن و تنوع موضوعات و علوم، یکی از غنی‌ترین مجموعه‌ها در حوزه میراث مکتوب اسلامی و ایرانی و مورد توجه محققان داخلی و خارجی است.شمار نسخه‌های خطی در گنج‌خانه کتابخانه مجلس به بیش از ۲۸ هزار مجلد بالغ می‌شود. این نسخه‌ها طی یکصد سال گذشته خریداری یا به صورت اهداء به کتابخانه واگذار شده‌ است. بخش خطی کتابخانه اکنون نیز آماده خریداری یا پذیرش نسخ اهدایی است. کتاب‌های چاپ سنگی و سربی کتابخانه مجلس که به کتاب‌های چاپ قدیمی یا کتاب‌های نادر نیز معروف هستند بالغ بر ۱۵ هزار جلد می‌شود. این منابع از لحاظ محتوای علمی و تاریخ چاپ و نشر از ارزش فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند. علاوه بر فهرستنویسی و مرمّت و آسیب‌زدایی این کتب، تهیه تصاویر دیجیتالی از آن‌ها نیز رو به اتمام است و در حال حاضر بخش عمده آن‌ها در بخش «آذرسا» سایت کتابخانه مجلس قابل بازیابی به صورت متن کامل است.

 

حراجی های میلیاردی به داد فقرا  نرسیدند

هر سال، اما رویداد بزرگی برگزار می‌شود که اولین مورد مشکوک مرتبط با آن شایعات فراوانی است که درباره پولشویی در این مراسم مطرح است. حراج تهران که هر ساله به حراج تابلو‌ها و اثر‌های هنری معروف اقدام می‌کند، امسال نیز برگزار شده است بدون آن که پاسخ‌های قانع کننده‌ای برای سوالات پیرامون امکان پولشویی در این مراسم‌ها بدهد. با این حال امکان پولشویی در این مراسم تنها یک وجه از ایراد این مراسم است. ایراد دوم و بزرگتر نفس برگزاری حراج تهران و نوع عمل انجام شده در آن است. در زمانه‌ای که روشنفکران غرب زده به هرگونه مخارجی پیرامون مراسم‌های مذهبی حساسیت نشان می‌دهند و خود را حامی فقرا و محرومان می‌دانند، تابلویی از یک هنرمند ولو مشهور مانند سهراب سپهری در این مراسم به قیمت بیش از ۵ میلیارد تومان به فروش می‌رسد و هیچ سخنی از مدعیان حمایت از فقرا در نمی‌آید.نکته عجیب‌تر این است که به خاطر رایج بودن این مساله، هیچ کس از خود نمی‌پرسد مگر تابلوی حراج شده که کم‌ترین معیار‌های زیبایی شناختی را نیز دارد واجد چه اهمیتی است که باید بابت آن میلیارد‌ها پول داده شود؟ مگر نه این است که خود این روشنفکران شب و روز مشغول مذمت کسانی هستند که به زعم آن‌ها به گذشته چسبیده اند و دیگر به روز نیستند؟ پس در این میان چه معنایی می‌دهد که به جای خرج کردن میلیارد‌ها تومان پول در راه توانمند کردن جامعه، خرج اثری کرد که جز وابسته بودن به یک شاعر، هیچ زیبایی هنری نیز ندارد؟

 

رشد 4 درصدی ورود گردشگران خارجی به کشور

سرپرست دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از رشد 4.33 درصدی ورود گردشگران خارجی به کشور در سال گذشته نسبت به سال 1395 خبر داد.محمد ثابت اقلیدی عنوان کرد: در سال 1395، تعداد 4میلیون و 901هزار و 84 گردشگر خارجی به کشور وارد شدند که این رقم در سال گذشته به 5 میلیون و 113هزار و 524 نفر افزایش یافت و 212 هزار و 440 نفر و رشد 4.33 درصد را نشان می دهد.او افزود: از این تعداد حدود 71 درصد گردشگران ورودی به کشور در سال گذشته را مردان و حدود 29 درصد را زنان تشکیل می دهند که از کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی و حوزه خلیج فارس به ایران سفر کرده اند.ثابت اقلیدی ادامه داد: عراق، جمهوری آذربایجان، افغانستان، ترکیه، پاکستان، ترکمنستان، بحرین، کویت، هندوستان، چین و آلمان 11 کشور اول مبدأ گردشگر ورودی به کشور در سال گذشته هستند.او تصریح کرد: ایران در سال گذشته همچنین میزبان گردشگرانی از کشورهای مختلف اروپایی بود که از آن جمله می توان به فرانسه، ایتالیا، هلند، انگلستان، اتریش، سوئد، اسپانیا، بلژیک، لهستان، دانمارک، یونان، جمهوری چک، پرتغال، رومانی، کرواسی و ایرلند اشاره کرد.او همچنین با اشاره به آمار گردشگران خروجی از کشور گفت: در سال گذشته، 10میلیون و 542هزار و 952 نفر از کشور خارج شدند که از این تعداد 4میلیون و 578هزار و 48 نفر گردشگر زیارتی بودند و بیش از دو میلیون و 520 هزار نفر از آنان در ایام اربعین حسینی به عتبات عالیات سفر کردند.

 

منظر باستانی ساسانیان در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد

منظر باستانی ساسانی در استان فارس به عنوان بیست و سومین اثر ایران در میراث جهانی یونسکو ثبت شد.در چهل و دومین اجلاس میراث جهانی که در بحرین در حال برگزاری است، منظر باستانی ساسانیان در استان فارس به عنوان بیست و سومین اثر ایران ثبت جهانی شد.این پرونده شامل آثاری چون شهر گور، قلعه دختر و سروستان است.فهرست میراث جهانی یونسکو در ایران پیش از این شامل 22 مکان بود که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند. این فهرست شامل 21 اثر میراث فرهنگی و یک اثر میراث طبیعی است که با اضافه شدن محور ساسانی این تعداد به 23می‌رسد.میراث جهانی یونسکو نام عهدنامه‌ای بین‌المللی است که در تاریخ 16 نوامبر 1972 میلادی به تصویب کنفرانس عمومی یونسکو رسید. موضوع آن حفظ آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی بشر است که اهمیت جهانی داشته و به تمام انسان‌های زمین، فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص، تعلق دارند. برپایه این کنوانسیون کشورهای عضو یونسکو، می‌توانند آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی کشور خود را نامزد ثبت به‌عنوان میراث جهانی کنند.«محور ساسانی» نیز آثار مربوط به دوره ساسانیان در سه شهرستان «فیروزآباد» استان فارس با بهره‌مندی از آثار قلعه دختر و آتشکده و نقوش برجسته، «کازرون» با آثار شهر باستانی «بیشاپور» در منطقه تنگ چوگان و سروستان با آثار کاخ ساسانی را شامل می‌شود.

 

قیمت کاغذ 8 درصدی پایین آمد

جلیل غفاری رئیس اتحادیه صحافان در خصوص تغییرات قیمت کاغذ در بازار گفت: این روزها قیمت کاغذ به میزان هفت تا هشت درصد کاهش پیدا کرده است.وی در خصوص علت کاهش قیمت کاغذ بیان کرد: بحث عرضه و تقاضایی که در بازار کاغذ وجود دارد، باعث شده قیمت آن به میزان اندکی تغییر کند و این روزها شاهد کاهش قیمت کاغذ در بازار هستیم.گفتنی است؛ قیمت کاغذ در چند ماه اخیر به بندی 157 هزار تومان هم رسیده بود. دلیل این افزایش قیمت نوساناتی بود که در بازار ارز وجود داشت. حتی پس از اختصاص ارز 4200 تومان برای واردات این کالا، باز شاهد افزایش قیمت این کالا در بازار بودیم. دلیل این افزایش قیمت سودجویی برخی واردکنندگان و دلالان بازار کاغذ بود.

 

بلاتکلیفی بهشت گمشده ایران برای ثبت جهانی کمی بالا گرفت

احیه کوهستانی وسیعی که در شمال استان آذربایجان غربی قرار گرفته است با نام ارسباران شناخته می‌شود. این ناحیه کوهستانی که از شمال کوه قوشاداغ در جنوب اهر تا رود ارس گسترده شده است، زادگاه ستارخان و بابک خرمدین است. از چهره‌های دیگری که در این ناحیه کوهستانی متولد شده‌اند می‌توان به مسعود ده‌نمکی وعلیرضا مدقالچی (چهره ماندگار رشته ریاضیات در سال ۱۳۸۹) اشاره کرد. با مروری بر تاریخ متوجه می‌شویم که ارسباران در گذشته کانون جنبش مشروطه ایران بوده است. یونسکو در گذشته بخشی از ارسباران را به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره ثبت کرده است و توصیف کلی‌اش از ارسباران این بوده است: «این ذخیره‌گاه زیست‌کره در کوهستان‌های قفقازی ایران نزدیک مرز کشور با جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار دارد. ناحیه، با قرار گرفتن در بین مناطق خزری، قفقازی و مدیترانه‌ای، کوه‌هایی تا ارتفاع ۲۲۰۰ متر، علفزار‌های آلپی، دشت‌های نیمه‌خشک، مراتع و جنگل‌ها، رود‌ها و چشمه‌ها را شامل شده‌است.بحث ثبت جهانی ارسباران در لیست آثار جهانی یونسکو از دی ماه سال ۱۳۹۵ و با ارسال پرونده ارسباران برای ثبت جهانی به یونسکو کلید خورد. این بحث در مهر ماه سال ۱۳۹۶ با بازرسی ارزیابان یونسکو از منطقه ارسباران، قوت گرفتدر حال حاضر (اتحادیه جهانی حفاظت از محیط زیست) Iucn به این دلایل پرونده را رد کرده، البته این پرونده مجددا باید در کمیته میراث جهانی بررسی شود».

 

۵۰۰هزار نسخه خطی فارسی در جهان شناسایی می‌شوند

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی درایتی از آغاز طرح فهرستگان نسخ خطی فارسی جهان خبر داد و گفت: ۵۰۰هزار نسخه خطی فارسی در جهان وجود دارد که ما در این طرح آن‌ها را شناسایی و فهرست خواهیم کرد. وی ادامه داد:  این طرح بزرگترین مستند زبان و ادبیات فارسی است که هم زبان ما را گسترش می‌دهد و هم سیر زبان فارسی در اعتلای علوم مختلف را نشان می‌دهد، نتیجه این طرح پشتوانه‌ای است برای کارهای تحقیقاتی که در مراکز اسلام‌شناسی، ایران‌شناسی و ... انجام می‌شود. درایتی تصریح کرد: مرحله نخست این طرح جمع‌آوری و ترجمه اطلاعات است، این اطلاعات از 15 تا 16 زبان باید به فارسی برگردان شود،‌ ما در حوزه داخلی روزآ‌مد هستیم، در داخل 200 هزار نسخه قابل احصاء است‌، در حوزه خارج نیز 300 هزار نسخه برآورد کردیم،‌ اکنون 95 هزار نسخه شناسایی شده است و دوسوم کار باقی مانده است.رئیس مؤسسه فرهنگی الجواد(ع) افزود:‌ اولویت دوم ما کشورهای خارج از این منطقه است،‌ باید گردشی در کشورهای اروپایی شود‌، البته دسترسی به نسخه‌های خطی کشورهای اروپایی آسان‌تر است. اولویت سوم نیز کشورهای آفریقایی و آسیای میانه و عربی است از مصر گرفته تا مراکش‌، الجزایر،‌ تونس،‌ عربستان،‌ سوریه و... .

 

کشور های مقاومت با هشتک هذا مکانکم و هذا مسیرکم با سپاه همراهی کردند

جمعی از کاربران شبکه های اجتماعی کشورهای مقاومت به حکاکی پرچم اسرائیل زیر پای افسران جوان سپاه واکنش نشان دادند. این اقدام علاوه بر آنکه در داخل کشور و در میان کاربران شبکه های اجتماعی با واکنش‌هایی همراه بود, کاربران کشورهای حوزه مقاومت نیز به این اقدام واکنش نشان دادند. این کاربران این تصاویر را با هشتک #هذا_مکانکم و #هذا_مسیرکم در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشتند.

 

کارگروه کاغذ به قیمت‌گذاری ورود کرد

مسئول کارگروه کاغذ وزارت ارشاد ضمن اعلام قیمت واقعی هر بند کاغذ چاپ و تحریر از درخواست برگزاری جلسه کارگروه با حضور اعضای وزارت صنعت برای ورود به موضوع قیمت غیرواقعی کاغذ خبر داد. کاغذ با وجود قرار گرفتن در گروه کالایی 1 و برخورداری از ارز 3800 تومانی هم‌چنان گران است،‌ افزایش قیمت کاغذ در چند ماهه اخیر با وجود افزایش نسبی قیمت جهانی آن باز  هم غیرمنطقی است و به نظر می‌رسد حباب بازار کاغذ با وجود دریافت ارز 3800 تومان هنوز از بین نرفته است. وی ادامه داد:‌ البته قیمت کاغذ در روز گذشته تا اندازه‌ای کاهش یافت و به 120 تا 125 هزار تومان رسید ولی انتظار می‌رود این کاهش قیمت هم‌چنان ادامه داشته باشد تا قیمت کاغذ واقعی شود.امیرزاده افزود: البته انتظار این است که کاغذهایی که در ماه‌های گذشته وارد بازار شده‌اند و قبل از گران شدن دلار خریداری شده‌اند‌، حتی قیمت کمتری نیز داشته باشند.

 

زیرمیزی صرافی‌ها برای پرداخت ارز واردات ماشین‌آلات چاپی

نماینده تشکل‌های صنف چاپ سراسر کشور با انتقاداز قرار گرفتن ماشین‌آلات چاپی در گروه کالایی ۲ از زیرمیزی‌هایی که صرافی‌ها برای پرداخت ارز دولتی جهت واردات ماشین‌آلات چاپی مطالبه می‌کنند خبر داد. بر اساس تقسیم‌بندی نیما ماشین‌آلات چاپ که یکی از ضروریات توسعه ناوگان فرسوده صنعت چاپ ایران است،‌ در گژروه کالایی 2 قرار گرفته است و طبق قانون واردکنندگان این ماشین‌آلات که عمدتا چاپخانه‌داران هستند‌، برای ردیافت ارز مبادله‌ای خود باید به یکی از صرافی‌های معرفی شده توسط بانک مرکزی مراجعه کنند. شجاع با انتقاد از قرار گرفتن ماشین آلات چاپی در گروه کالایی شماره 2 ااذعان می‌کند که بسیاری از چاپخانه‌داران در مدت زمان یکی دو هفته اخیر زمانی که برای دریافت ارز خود به صرافی‌ها مراجعه کرده‌اند،‌ با خواسته صرافی ها برای دریافت زیرمیزی مواجه شده‌اند. موضوعی که متاسفانه برای چاپخانه‌داران قابل اثبات نیست‌، اما رواج دارد. معمولا یکی از کارمندان صرافی به واردکننده پیشنهاد می‌کند اگر می‌خواهی ارز خود را سریعتر دریافت کنی بین 5 تا 20 درصد باید زیرمیزی داده شود. این اقدام غیرقانونی موجب شده است دریافت ارز برای واردات ماشین‌آلات چاپی با مشکلاتی مواجه شود.

 

شنای خلاف جهت مدارس لاکچری حاشیه ساز شد

برنامه‌های لاکچری مدارس غیردولتی برای مخاطبان خاصشان، برنامه‌هایی با چاشنی سفرهای خارجی وبازاریابی موسسات برای تحصیل در مدارس و دانشگاه‌های خارج از کشور حکایت از جریان خلاف جهت آب این مدارس دارد.سال‌هاست که در بحث نظارت بر این مدارس اما و اگرهایی مطرح است البته می‌توان گفت این ضعف نظارت‌ها نه فقط مدارس غیردولتی که سایر مدارس را هم شامل می‌شود اما در بخش غیردولتی برای جلب رضایت مخاطبان منوی متنوعی از برنامه‌هایی ارائه می‌شود که گاه با سیاست‌های کلی آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران همخوانی ندارداگر بخواهیم وضعیت فعلی مدارس غیردولتی را به صورت دقیق‌تر بررسی کنیم باید اعتراف کرد، تخلفات شهریه تنها بخشی از عدم تبعیت از قوانین آموزش وپرورش است یعنی دقیقا بخشی که بیشتر در معرض دید رسانه‌ها و مسئولان قرار گرفته است اما درون مدارس به ویژه در بحث فعالیت‌های آموزشی و پرورشی قانون گریزی‌های دیگری رخ می‌دهد.پیرامون صحبت‌های وزیر آموزش‌وپرورش می‌توان به بخشی از اقدامات مدارس غیردولتی اشاره کرد که با قوانین آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران همخوانی ندارد به عنوان مثال مدرسه‌ای که با برگزاری همایش و کلاس آموزشی ویژه خانواده‌ها در مدرسه از یک کارشناس ایتالیاتی دعوت و او را به عنوان مشاور بین‌الملل به کار گرفته است و به ترویج یک روش آموزشی جدید می‌پردازد که این روش آموزشی نیز در جای خود نیازمند بحث و بررسی است یا حضور سفارت فرانسه در برخی مدارس و برگزاری مسابقه برای دانش‌آموزان، تشویق مدرسه و تقدیر از عملکرد آنها برای آموزش زبان و فرهنگ فرانسه.

 

ساخت گنبد و مقاوم سازی حرم مطهر امام حسین(ع) با آخرین فناوری روز دنیا انجام می‌شود

عبدالحسین رحیمی -جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان- با بیان توضیحاتی پیرامون چگونگی واگذاری این پروژه به استان کرمان و نحوه‌ی انجام کار توضیحاتی ارائه کرد.وی با بیان اینکه گنبد جدید ارتفاعش 7.5 متر از گنبد فعلی بیشتر و حجمش یک و نیم برابر گنبد فعلی است، افزود: لازمه‌ی این کار مقاوم و لاغرسازی ستون‌های اطراف ضریح حرم مطهر بود.رحیمی خاطر نشان کرد: هم‌زمان با شروع ساخت گنبد حرم مطهر در کرمان، کار لاغر و مقاوم سازی ستون‌ها در کربلا نیز شروع شد.وی با اشاره به این‌که همه‌ی این کارها با عنایت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و با کمک‌های مردمی و بدون کمک دولتی انجام می‌شود، اظهار کرد: هزینه انجام پروژه‌ها معمولا قبل از انجام کار تامین می‌شود اما این اصل در خصوص این پروژه هیچگاه عملی نشده بلکه پیشرفت پروژه با تکیه بر عنایات خود اباعبدالله الحسین(ع) و نذورت؛ هدایا و کمک‌های نقدی و غیر نقدی مردم حاصل شده است. جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان، تفویض اجرای پروژه ترفیع گنبد حرم مطهر امام حسین علیه السلام به استان کرمان را سعادتی دانست که نصیب مردم این خطه شده و گفت: این کار با بهترین مصالح و آخرین فناوری روز دنیا در حال انجام است.وی تاکید کرد: ۹۸ درصد مصالح مورد نیاز پروژه‌ی مقاوم سازی در کربلا، از ایران تامین می‌شود.

 

میراث فرهنگی برای گنبد قابوس میلیاردی هزینه می کند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان از آغاز عملیات اجرایی محوطه و پیاده روسازی اطراف برج قابوس شهر گنبدکاووس و استحکام بخشی به این برج که در درفهرست آثار یونسکو به ثبت جهانی رسیده با اعتبار 22 میلیارد ریال از ماه آینده خبر داد. گفت: مبلغ 12 میلیارد ریال از اعتبار پیش بینی شده برای محوطه سازی اطراف برج قابوس و پیاده رو سازی معابر پیرامون آن هزینه می شود.وی افزود: 10 میلیارد ریال نیز برای ایمن سازی و استحکام بخشی برج قابوس پیش بینی شده که مجموعه این اقدامات حداکثر ظرف یک ماه آینده با مشخص شدن پیمانکار، با نظارت این اداره کل، شهرداری گنبدکاووس و پایگاه جهانی برج قابوس اجرایی می شود.برج آجری قابوس شهر گنبدکاووس در روز دهم تیر سال 1391 درفهرست آثار یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) ثبت جهانی شد و بر این اساس شورای اسلامی شهر گنبدکاووس نیز این روز را به عنوان روز گنبدقابوس نامگذاری کرده است.

 

آموزش و پرورش با بحران کمبود کادر آموزشی برخورد کرد

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آموزش و پرورش در آستانه مهرماه امسال با کسری کادر آموزشی مواجه است،گفت: آموزش و پرورش اول مهرماه 190 هزار معلم کم دارد. حمیدرضا حاجی بابایی' گفت: درحال حاضر وزارت آموزش و پرورش 928 هزار نیرو دارد که این نیروها با احتساب نیروهای اداری و خدماتی محاسبه شده است.وی با بیان اینکه 100 هزار نفر نیروهای آموزش و پرورش خدماتی و اداری هستند، افزود: حدود 210 هزار نیروی آموزش و پرورش نیز در بخش معاونت مدارس و مدیریت فعالیت دارند که البته آموزش محسوب می شوند.حاجی بابایی تصریح کرد: با محاسبه این اعداد وزارت آموزش و پرورش درحال حاضر حدود 600 هزار معلم در اختیار دارد که البته از این تعداد نیز معلمان به اندازه ساعات مصوب تدریس نمی کنند، بلکه کمتر تدریس صورت می‌گیرد.

 

بازی‌های بومی رایانه‌ای رشد 3 درصدی کردند

بررسی سهم بازی‌های بومی از 920 میلیارد تومان حجم درآمد بازی‌های رایانه‌ای کشور در مقایسه با دو سال گذشته از رشد 3 درصدی حکایت دارد. حسن کریمی قدوسی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در نشست خبری ارائه گزارش این مرکز با عنوان «نمای باز 1396» گفت: افزایش 920 میلیارد تومان حجم درآمد این بازار نسبت به 46 میلیارد تومان در پیمایش قبلی به افزایش 14 درصدی سهم بازار ایران نسبت به 11 درصد گذشته منجر شد که با توجه به افزایش حجم دو برابری این بازار، بازی‌های بومی رشد 140 درصدی را از منظر درآمد ریالی تجربه کرده‌اند. نعت بازی‌سازی در سال‌های اخیر به یکی از پول‌سازترین صنایع دنیا بدل شده است و بسیاری از کشورها با سرمایه گذاری در این حوزه تحول شگرفی در اقتصاد خود به وجود آوردند و توجه بسیاری از اقتصاددانان در جهان را به خود جلب کرده است.صنعت بازی‌های ویدیویی در جهان در سال 2011 افزایش 6.8 درصدی را در نرخ فروش تجربه کرد و در سال 2015 به یک صنعت 82 میلیارد دلاری تبدیل شده است.سرانه استفاده از بازی‌های رایانه‌ای 31 دقیقه‌ است در حالی که سرانه مطالعه که به تازگی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شده 12 دقیقه است.این پیمایش با استفاده از 8 هزار پرسشنامه تبلتی و غیرکاغذی در سراسر ایران از جمله شهرهای کوچک و روستاها صورت گرفته است که از این آمار 26 هزار نفر بازیکن رایانه‌ای هستد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha