جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
بانوان

حوزه/ اسلام، راه میانه و اعتدال را برگزیده و در ایّام حیض، تنها آمیزش جنسى را ممنوع دانسته است و هرگونه معاشرت و نشست و برخاست با زنان هیچگونه مانعى ندارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه ۲۲۲ سوره بقره پرداخته است.

* آيه               

وَيَسْئَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذىً فَاعْتَزِلُواْ الْنِّسَآءَ فِى الْمَحِيضِ وَلَا تَقْرَبُوهُنَّ حَتّى‏ يَطْهُرْنَ فَإِذا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْتَوَّبِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ

* ترجمه                      

و از تو درباره حیض (ایام عادت ماهانه زنان) سؤال مى ‏كنند، بگو: آن مایه ‏ى رنج و آزار است، پس در حالت قاعدگى از (آمیزش با) زنان كناره‏ گیرى كنید، و با آنها نزدیكى ننمایید تا پاك شوند. پس هنگامى كه پاك شدند (یا با غسل كردن طاهر شدند)، آنگونه كه خداوند به شما فرمان داده با آنها آمیزش كنید. همانا خداوند توبه كنندگان را دوست دارد و پاكان را نیز دوست دارد.

* نکته ها                     

درباره برخورد با زنان در ایام حیض، یهود بسیار سخت‏گیر و نصارى بى ‏تفاوتند. در تورات مى ‏خوانیم: هركس زن را در حال حیض لمس كند، تا شام نجس است. رختخواب آن زن نجس و هر كجا بنشیند نجس است. هركس بستر او را لمس كند باید لباس خود را بشوید و هركس چیزى را كه او بر آن نشسته لمس كند باید خود را بشوید و تا شام نجس است و اگر مرد با او هم بستر شود تا هفت روز نجس است و اگر روزهاى بیشتر از قاعده خون ببیند، نجس است. [تورات، سفر لاویان، از جمله نوزدهم تا بیست و نهم]

در مقابل این حكمِ سخت تورات، نصارى حتّى آمیزش جنسى را در ایّام حیض جایز مى ‏دانند.

امّا اسلام، راه میانه و اعتدال را برگزیده و در ایّام حیض، تنها آمیزش جنسى را ممنوع دانسته است و هرگونه معاشرت و نشست و برخاست با زنان هیچگونه مانعى ندارد.

اسلام، دین جامعى است و براى هر یك از سؤال‏ هاى مورد طرح در زندگى بشرى پاسخى دارد. در آیات قبل بارها با جمله‏ى «یسئلونك» سؤالات مردم از رسول‏ اكرم صلى الله علیه وآله را نقل و پاسخ ‏هاى آنرا بیان نمود. گاهى سؤال از جنگ است و گاهى از قمار و شراب، و گاهى از انفاق. و در این آیه نیز سؤال از مسائل زنان. این نشانه ‏ى جامعیّت یك مكتب است كه حتّى در مورد آمیزش جنسى، احكام دارد و مى ‏فرماید: «من حیث امركم اللّه» یعنى خداوند در تمام مسائل جزئى و كلّى، مادّى و معنوى فرمان دارد.

زن در ایام حیض به لحاظ جسمى، آمادگى آمیزش جنسى ندارد و كسالت و اختلال مزاج كه براى زن پیش مى ‏آید، او را نسبت به آمیزش بى ‏نشاط مى‏ سازد. همچنین در این ایام كه رحم زن در حال تخلیه خون است، آمادگى پذیرش نطفه را ندارد و طبق اظهار نظر دانشمندان، ممكن است انتقال آلودگى‏ هاى خون از مجراى مرد، او را براى همیشه عقیم سازد.

در روایات نیز آمده است: اگر فرزندى در این ایام نطفه ‏اش منعقد شود، به لحاظ جسمى و روحى مشكلاتى خواهد داشت. [وسائل، ج‏2، ص‏568. تفسیر نورالثقلین، ج‏1، ص‏178]

* پيام ها                      

1- انبیا، مرجع و پاسخ‏گوى سؤالات مردم هستند. «یسئلونك عن المحیض»

2- در سؤال كردن، حیا بى ‏معنا است. «یسئلونك عن المحیض»

3- بیان دلیل و فلسفه احكام، در پذیرش آن مؤثر است. در این آیه ابتدا دلیل حرمت مقاربت را بیان فرموده و سپس دستور به عدم نزدیكى مى‏دهد. «هو اذىً فاعتزلوا النساء»

4- احكام الهى بر اساس حفظ مصالح ودفع مفاسد مى‏باشد. «هو اذًى فاعتزلوا النساء فى المحیض»

5 - قاعدگى، دوره ‏اى سخت براى زن است. «هو اذىً»

6- كسب لذّت از همسر هم حدّ و مرزى دارد. «فاعتزلوا النساء فى المحیض»

7- همسر باید مراعات همسر را بكند. اكنون كه او در ناراحتى است، شما كام ‏گیرى نكنید. «فاعتزلوا النساء فى المحیض»

8 - آمیزش جنسى باید همراه با رعایت بهداشت باشد. «حتى یطهرن»

9- در آمیزش با همسر، باید احكام الهى مراعات شود. «فاذا تطهّرن فاتوهنّ من حیث امركم اللّه»

10- اگر مقاربتى انجام گرفت و توبه كردید، خداوند شما را مى‏بخشد. «انّ اللّه یحبّ التّوابین»

11- توبه و برگشت از لغزش، راه محبوبیّت نزد خداوند است. «یحبّ التوّابین»

12- علاقه و محبّت خود را نسبت به نادمان و توبه‏ كنندگان اظهار كنیم. «انّ اللّه یحبّ التوابین»

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha