جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
اخبار فرهنگی

حوزه/چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد. انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

#نه_به_کنکور در مقابل مافیای 8000 میلیاردی نظام آموزشی کشور ایستاد

دکترسید مجید حسینی، محقق، فعال فرهنگی و مدیرعامل باغ کتاب، مدرس دانشگاه و دکترای علوم سیاسی دانشگاه تهران است که اظهارنظرهای اخیر وی در خصوص تغییر در نظام آموزشی کشور با استقبال زیادی از سوی جوانان روبرو بوده است. حسینی با شعار نه به کنکور بی نقاب در مقابل مافیای 8000 میلیارد تومانی نظام جذب دانشجو در کشور ایستاده است و معتقد است خانواده ها به جای پر کردن جیب آموزشگاه ها و دانشگاه های بی کیفیت کنونی می توانند با تمرکز بر مهارت نوجوانان و جوانان، از سرخوردگی آن ها به دلیل نبود شغل و جایگاه مناسب اجتماعی در دوران پس از تحصیل جلوگیری نمایند.از این رو گفتگویی صریح با او پیرامون  انتقادات وی درباره ی نظام آموزش و پرورش کشور داشتیم.دکتر حسینی حذف کنکور را شاه کلید رفع معضلات آموزشی و بیکاری می داند.

 

طنزپردازان انقلابی، «جعبه سیاه» حقوق بشر امریکایی را گشودند

داعی صلح، تبهکار درآمد ازکار/ دکتری بود که بیمار درآمد از کار/تاکه پیچید بدور بدن ملتها/رامِ برعکس شد و مار درآمد ازکار/گرچه با پوشش میش اینهمه بع بع میکرد/وسط معرکه کفتار درآمد از کار.در این برنامه که از سوی باشگاه طنز و کاریکاتور انقلاب اسلامی برگزار شد، طنزپردازان هنر خودشان درباره حقوق بشر آمریکایی و موضوعات سیاسی اجتماعی کشور نشان دادند و در این محفل برنامه‌هایی نظیر شعر و نثر خوانی، استندآپ کمدی، ترانه خوانی طنز، کلیپ و... به اجرا در آمدند.

 

هدیه میلیاردی شهرداری به یک سلبریتی جنجالی شد

«مجری پشت تریبون می‌گوید که محمدصادق حسنی ۲۰ بیلبورد تبلیغاتی را به مناسبت تولد بهاره افشاری به او هدیه داده است. برآورد سرانگشتی این هدیه آقای حسنی سر به فلک نمی‌کشد اما دست‌ کم ۶ میلیارد تومان است و ناقابل.» احتمالا حالا دیگر نامه سرپرست سازمان ورزش شهرداری تهران درباره هدیه تولد بهاره افشاری به سازمان زیباسازی شهر تهران رسیده است و از این به بعد مسئولان این سازمان باید درباره جانمایی بیلبوردهای نخستین فیلم بهاره افشاری تصمیم بگیرند. البته توصیه حسنی در نامه‌ این بوده است که «ترجیحا بهترین فضاهای تبلیغاتی» و «پر رفت‌وآمد» به این فیلم اختصاص داده شود تا خوب برای آن تبلیغ شود. توصیه این مسئول شهرداری البته کم‌خرج هم نیست. هزینه ماهانه اجاره تابلوهای تبلیغاتی از سوی شرکت‌های تبلیغاتی از ۲۵ میلیون تا ۷۰۰ میلیون تومان است، اما عموما تابلوهای پرطرفدار حداقل ۳۰۰ میلیون تومان قیمت دارد، بنابراین محاسبه ۲۰ تابلو با همین قیمت تقریبا ۶ میلیارد تومان خواهد شد که البته از جیب شهرداری تهران و سهم ۳۰ درصدی تبلیغات فرهنگی خواهد رفت. «فعلا هیچ برآورد مالی از هزینه تابلوها ندارم چون این موارد اغلب بعد از جانمایی و مشخص شدن اندازه و محل دقیق آن قابل ارزیابی است. رویکرد جدید مدیریت شهری حمایت گسترده از موضوعات فرهنگی و ورزشی است و آمادگی داریم تا برای توسعه هنر و ورزش با هزینه‌های معقول و مناسبی از امکانات شهرداری خرج کنیم.»شهرداری تا همین چند وقت قبل برای هر نمایش تئاتر ۱۰ بنر رایگان کنار گذاشته بود اما در ماه‌های گذشته همان را هم از تئاتری‌ها گرفتند و حالا ظاهرا برای هر فیلم و تئاتر بین ۸۰۰ تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان از آنها پول دریافت می‌کنند، آن هم در حالی که فیلم‌های مهم دیگری مثل رفتن، پاپ یا کوپال این روزها روی پرده سینمای هنر و تجربه است که کیفیت قابل قبولی دارند اما ظاهرا تا همین حالا از هیچ کدام حمایتی در این سطح نشده است. انگار این روزها شهرداری هم روی موج سلبریتی‌هاست.»

 

رسوایی اخلاقی، عضو کابینه انگلیس را وادار به استعفا کرد

یکی از مقام‌های بلندپایه دولت «ترزا می» نخست وزیر انگلیس به دلیل ارسال پیامک‌های غیر اخلاقی مجبور به کناره گیری شد.رسانه‌های انگلیسی از استعفای یکی از اعضای بلندپایه دولت «ترزا می» نخست وزیر این کشور به دلیل افشای ارسال پیامک‌های غیر اخلاقی به دو زن خبر دادند.به نوشته  روزنامه «گاردین»، «آندرو گریفیتس» معاون وزیر تجارت، انرژی و راهبرد صنعتی در امور کسب و کار‌های کوچک انگلیس روز شنبه بعد از برملا شدن ارسال بیش از 2 هزار پیامک غیراخلاقی به دو زن شاغل در کلاب‌های شبانه از سوی روزنامه «ساندی میرر»، از سمت خود کناره گیری کرد.

 

 15میلیون دلار صنایع دستی تهران صادر شد

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران از صادرات 15 میلیون و 300 هزار دلاری محصولات صنایع دستی خبر داد. محمد انشایی گفت: صادرات صنایع دستی امسال به کشورهای آلمان، ارمنستان، ترکیه، آذربایجان، روسیه، هلند، فرانسه، ایتالیا، آفریقای جنوبی و کشورهای حوزه خلیج فارس بوده است.وی اظهارداشت: سال گذشته 62 میلیون دلار محصولات این استان صادر شد و پیش بینی می شود امسال 75 میلیون دلار کالاهای نفیس و سنتی استان تهران صادر شود.به گفته معاون صنایع دستی استان تهران؛ شیشه های سنتی، چرم، زیور آلات، دست بافتها، معرق و منبت چوب، سنگ های تزیینی و البسه از جمله اجناس صادراتی بوده است. انشایی همچنین از مقدمات ایجاد نخستین بازار دائمی صنایع دستی استان تهران در منطقه جاجرود (روستای کمرد) خبر داد و گفت: این بازار با همکاری بخش خصوصی و اداره کل میراث فرهنگی استان در زمینی به مساحت سه هزار متر مربع ایجاد می شود تا در رشته های رو به نابودی و ترویج فرهنگ بوم گردی احیا شود.

 

ایرانیان خالق هنر پویانمایی در جهان شدند

انسان برخی آرزوهایش را در«هنر» می جوید؛ از پیدایش زمین تا امروز؛ اما این آرزو که در شکل یک حرکت هنری نظیر انیمیشن، آوازه‌اش مرزهای ایران را در می نوردد، ماجرایی طولانی دارد پویانمایی هنری است که به گواه بسیاری متعلق به هنرمندان ایرانی است که روی سفال مکشوفه در شهر سوخته عصر برنز نقش بسته است. همان که هزاران سال قبل در هنر ایران پا کوبیده، جست‌ و خیز کرده و شادی‌ اش باعث برکت و مورد توجه جهانیان بوده است، شاید اولین رقصنده ایران نباشد ولی بی تردید باعث فخر ایرانیان است که بدانند «اولین هنرپیشه دنیا، ایرانی است».دلیل این اهمیت به آنجا بر می گردد که هنر پویانمایی «انیمیشن» با تجربیات پراکنده ای در اواخر قرن 18 میلادی و به طور رسمی با کوشش دو فیلمساز فرانسوی به نام های «جورج ملیس» و «امیل کول» در اوایل قرن 19 آغاز شد، اما به گواه همگان اولین پویانمایی جهان متعلق به هنرمندان ایرانی است که روی سفال پیدا شده در شهر سوخته در هزاران سال پیش یعنی عصر برنز ترسیم شده است.هنرمند نقاشی که جام سفالین را بوم نقاشی خود قرار داده، توانسته‌ است در 5 حرکت، بزی را طراحی کند که به سمت درخت حرکت و از برگ آن تغذیه می کند.در بسیاری از ظروف، اشکالی را می بینیم که تنها تکرار شده اند اما حرکتی در آنها دیده نمی شود. این نقش، قدیمی ترین ایده هنرمندان باستان برای ارائه تصاویر متحرک و به تعبیر امروزی انیمیشن است.عده ای اعتقاد دارند که نقوش این ظرف سفالینه بیان‌گر یک داستان زیبای باستانی ایرانی با نام «درخت آسوریک» است.

 

سرزمین هزاره های خاموش همچنان خاموش ماند

سیستان و بلوچستان سرزمین دیدنی های بکر و بازتابنده خلاقیت های زیبای بشری است و آثار به جا مانده از هزاران سال زندگی در آن ، هنوز تازگی خود را دارد اما به دلیل معرفی نشدن و دوری از مراکز جمعیتی، چندان که باید گردشگران داخلی و خارجی را به خود ندیده است. سیستان و بلوچستان واقع در جنوب شرق ایران با داشتن 11.5 درصد از گستره میهن اسلامی به عنوان پهناورترین استان کشور شناخته می شود.این استان دارای مرز زمینی با 2 کشور افغانستان و پاکستان بوده و نیز تنها بندر اقیانوسی ایران را داراست، در تقسیم بندی کلی نیز می توان این استان را به نواحی شمالی، مرکزی و جنوبی تقسیم کرد که هر یک از این مناطق به دلیل بافت قومی و قبیله ای و نیز شرایط جغرافیایی دیدنی های خاص خود را دارد.

 

خبر آنلاین مجرم شناخته نشد

دادگاه مطبوعات امروز به پرونده های شکایت از خبرگزاری خبر آنلاین و سایت بولتن نیوز رسیدگی کرد و مدیر مسئول این رسانه ها در برابر اتهامات مطرح شده، مجرم شناخته نشدند. در این دادگاه به پرونده علیرضا معزی، مدیرمسئول خبرگزاری خبر آنلاین به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و با شکایت شاکیان خصوصی رسیدگی شد که پس از استماع شکایت و دفاعیات متهم هیات منصفه مطبوعات مدیرمسئول خبر آنلاین را مجرم نشناخت.دیگر شاکی پرونده مدیرمسئول خبرگزاری خبر آنلاین مهرداد بذرباش بود که هیات منصفه متهم را در ارتباط با این شکایت نیز مجرم ندانست.همچنین در دادگاه امروز به پرونده مدیرمسئول سایت خبری بولتن نیوز با شکایت بانک سرمایه و به اتهام افترا و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی رسیدگی شد که هیات منصفه مانند پرونده قبلی متهم را در ارتباط با هر دو عنوان اتهامی مجرم نشناخت.

 

طنین آزادی ادیان از ناقوس نخستین کلیسای جهان نواخته شد

شصت و چهارمین آیین مذهبی مسیحیان جهان در قره کلیسای چالدران ( باداراک ) برگزار شد و بار دیگر طنین آزادی پیروان ادیان الهی ساکن در ایران از ناقوس نخستین کلیسای مسیحیان جهان به گوش رسید. حدود چهار هزار و 700 نفر از مسیحیان ایران و شماری از کشور خارجی از جمله نروژ، فرانسه، ارمنستان، چین و سنگاپور از روز پنج شنبه تا شنبه در این آیین مذهبی سالانه شرکت کردند و این آزادی را از نزدیک به نظاره نشستند. یک بانوی روزنامه نگار فرانسوی هم که برای روزنامه لاکروی /La Croix/ قلم می زند، گفت: ساختمان این کلیسا شاهکار معماری جهان مسیحیت محسوب می شود اما متاسفانه از نگاه گردشگران اروپایی پنهان مانده است. «گریگور چیفچیان» اضافه کرد: بر اساس رهنمودهای امام راحل و مقام معظم رهبری، منعی در اجرای مراسم مذهبی برای اقلیت های دینی در ایران وجود ندارد. قره‌ کلیسا در 20 کیلومتری شمال شرقی چالدران و بر روی مزار تاتائوس، یکی از حواریون حضرت مسیح(ع) احداث شده است و تاریخچه ساخت آن به عنوان اولین کلیسای جهان مسیحیت بر اساس اسناد موجود به بعد از شهادت تاتائوس مقدس توسط جانشین پادشاه ارمنستان برمی‌گردد. بعد از شهادت حواری حضرت مسیح (ع) او را در محل کنونی کلیسای تاتائوس به خاک سپرده اند و بعدها روی قبر او نمازخانه کوچکی ساخته اند؛ این نمازخانه در قرن هفتم میلادی به کلیسای بزرگ و مجللی تبدیل شده است.

 

اولیای دم سیدامامی از رئیس صدا و سیما شکایت کردند

وکیل مدافع اولیای دم کاووس سید امامی از شکایت موکلانش علیه رئیس، معاون سیاسی و مدیر شبکه دوم صدا و سیما و همچنین تهیه کننده برنامه خبری 20:30 و عوامل تولید برنامه «منطقه ممنوعه» خبر داد. این وکیل دادگستری افزود: موکلانم تحت عناوین اتهامی نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی، افترا، توهین و اقدام علیه امنیت ملی، شکایت خود را علیه افراد مزبور مطرح کردند که این شکایت برای رسیدگی به شعبه نهم دادسرای فرهنگ و رسانه ارجاع شده است. وی تصریح کرد: مورث موکلان بنده به اتهام جاسوسی دستگیر و قبل از اثبات اتهام و حتی صدور کیفرخواست در زندان فوت کرده است و برابر گزارش وزارت اطلاعات و سخنان وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران که به عنوان تنها نهاد قانونی مبارزه با جاسوسی اعلام شده است، هیچ دلیلی مبنی بر وجود اتهام جاسوسی برای فعالان محیط زیستی وجود ندارد. دادستان تهران اتهام این فعالان محیط زیستی را جاسوسی در حوزه محیط‌‌ زیست اعلام کرد و گفت: این افراد در قالب اجرای پروژه‌های علمی و محیط ‌زیستی نسبت به جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی کشور در حوزه‌های استراتژیک اقدام می‌کردند.جعفری دولت آبادی همچنین پیشتر گفته بود که سیدامامی «با توجه به اینکه می‌دانسته است اعترافات زیادی هم علیه وی شده و هم خود اعترافاتی داشته، متاسفانه در زندان دست به خودکشی زده است.»

 

رکنی از موزه های بی حفاظ شکایت کرد

«نوشاد رکنی» رییس اداره حفاظت فنی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، می گوید: بسیاری از موزه های ما یا متخصصین حفاظت را ندارند و یا اگر دارند، پاره وقت هستند. رکنی درباره آخرین وضعیت نگهداری اشیای تاریخی در موزه ها گفت: در بسیاری از موزه ها افرادی را برای این کار مامور کرده اند که شغلشان مختص به این مساله نیست مثلا مرمت را هم به کارشناس حفاظت سپرده اند. این کارشناس حفاظت میراث فرهنگی تاکید کرد: دیگر مساله ای که ما در موزه ها داریم این است که خود امنای اموال یا تخصص این کار را ندارند یا اگر داشته باشند ممکن است مسئولیت های مختلف داشته باشند و به این کار نرسند.وی یادآورشد: این اواخر نیز رایج شده که این مسئولیت را خیلی جدی نگیرند و این سهل انگاری نیز به طور عمده بر اساس نداشتن فرصت کافی است در شرایطی که شغل امین اموالی یک شغل تمام وقت است.

 

پایتخت آرایش اساسی بعد از ۴۰ سال به راه انداخت

این روزها به قولی دارند حسابی به موزه هنرهای معاصر تهران می‌رسند تا پس از یک آرایش اساسی، نونَوار شود. این مکان پس از ۴۰ سال به تعمیرات اساسی تن داده تا جای گنجینه‌هایش بازتر شود و جان تازه‌ای بگیرد. در این میان این‌طور که به نظر می‌رسد این تعمیرات (یا آن‌طور که مسئولان موزه یاد می‌کنند بهسازی) کمی طولانی‌تر از زمانی خواهد شد که پیش‌تر اعلام کرده‌اند، اما سرپرست موزه می‌گوید قرار نیست کیفیت فدای سرعت شود. مشاور قطعا با طراح اصلی موزه در ارتباط است و نقطه‌نظرات او را می‌گیرد و هر هفته یا دو هفته یک‌بار به وسیله واسطه‌ای که دارند نشست‌هایی را برگزار می‌کنند. چون طراح و معمار موزه زنده است قطعا بهترین فردی که می‌تواند به مشاور کمک کند، معمار موزه است.

 

هر دم از این باغ بری می‌رسد

مکرر پیش آمده که اتفاقاتی در کشور رخ می‌دهد و دشمنان و کینه‌توزان نسبت به اسلام و ایران به‌شدت از آن‌ها سوءاستفاده می‌کنند و خود را به بهانه تازه‌ای مجهز می‌سازند تا در لباس دلسوزی برای آزادی مردم و منافع آن‌ها به ‌نظام جمهوری اسلامی حمله کنند و متاسفانه تاثیرگذار هم هست.دختر جوانی در صفحه اینستاگرام خود فیلم‌هایی کوتاه از رقصیدن خود منتشر می‌کند. متاسفانه تعداد کثیری از کاربران شبکه‌های اجتماعی رفتارهای غیراخلاقی و ادبیات ولنگارانه و حتی مستهجن را رواج می‌دهند. بدیهی است که این کارها برای خود آن‌ها و اجتماع زیان‌بار است و نیازمند پیشگیری و اصلاح و اعمال مجازات در موارد لازم. این برخورد مختص یک نظام دینی نیست، بلکه امری عقلایی است به‌طوری‌که حتی در کشورهای غربی شکستن برخی از حدود در این عرصه، ممنوع و مستوجب تنبیه و مجازات است.

 

کشف مسجد متعلق به صدر اسلام در عملیات حفاری عربستان

«عجب العتیبی» رئیس گروه حفاری و مدیر اداره میراث ملی در اداره کل گردشگری و میراث ملی ریاض گفت: محققان طی عملیات حفاری در روستای «حلیت» استان الدوادمی، موفق به کشف یک مسجد شدند.وی افزود: سبک معماری و مصالح به کار رفته در بنای این مسجد نشان می‌دهد که این مسجد از نخستین مساجد ساخته شده به دست مسلمانان و متعلق به نخستین دوره‌های تاریخ اسلام باشد.العتیبی در ادامه گفت: در اطراف این مسجد، خانه‌هایی دارای حیاط، انبار و کوره‌هایی برای ذوب فلزات وجود دارد.وی همچنین افزود: کوزه‌ها و بطری‌های گلی و شیشه‌ای و ترازوهای شیشه‌ای از دیگر ابزار و آلاتی است که در این عملیات حفاری کشف شده و نشانگر فعالیت تجاری و اقتصادی ساکنان این منطقه است.العتیبی با اشاره به نقش‌ها و نوشته‌های کشف شده در این منطقه گفت: این اکتشافات قسمتی از تاریخ و تمدن منطقه حلیت را نشان خواهد داد.وی همچنین تأکید کرد: بر اساس تحقیقات اولیه، احتمال می‌رود که قدمت این آثار به دوره اموی یا اوایل عصر عباسی برگردد.العتیبی در پایان گفت: این عملیات حفاری، بخش نخست پروژه حفاری در منطقه «حلیت» استان «الدوادمی» است.

 

‌خشم مصری‌ها از درخواست ضدقرآنی یک نویسنده به خشم آمدند

نوال سعداوی، اخیرا در اظهارات موهن تلویزیونی، تغییر آیاتی از قرآن کریم را خواستار شده بود که این مسئله با خشم و عصبانیت شدید جامعه مصر و کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است.اظهارات موهن این رماننویس سبب شد که یک وکیل مصری به اتهام توهین به ادیان، شکوائیه‌ای به دادستانی این کشور علیه وی ارائه دهد.نوال سعداوی اخیرا در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفته بود که متونی از قرآن، انجلیل و تورات اگر با منافع و مصالح عمومی در تعارض باشد، باید تغییر کند.وی مدعی شده که اصول ثابت در ادیان وجود ندارد و نوگرایی در گفتمان دینی به معنای تغییر ثوابت است.نوال سعداوی، پیش از این اظهاراتی علیه حجاب در اسلام نیز مطرح کرده بود که با اعتراض مسلمانان و شهروندان مصری مواجه شد.

 

نماینده ولی فقیه از مساله اعتیاد در حج هشدار داد

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بیان داشت: بخش دیگری که در حج با آن مواجه هستیم مساله اضطراب است. مناسک حج پیچیده و سخت نیست که به زائران اضطراب وارد کنیم. در این زمینه شما پزشکان حاضر در حج می‌توانید کمک‌حال باشید.او با اشاره به بحث اعتیاد گفت: این مساله را باید جدی بگیریم و موضوع اعتیاد موضوعی است که برای ما مشکلاتی را ایجاد می‌کند. ما توصیه کردیم که به این مساله بیشتر توجه شود. گاهی پیش آمده در کاروان‌ها افرادی که اعتیاد دارند هستند و حضور آن‌ها منجر به این می‌شود که به کشور بازگردانیمشان و یا در بیمارستان‌ها بستری شوند. این مساله می‌تواند هزینه زیادی برای مراسم حج ایجاد کند، زیرا وقتی برمی‌گردند و مداوا می‌شوند سال بعد به عنوان این‌که حج‌شان ناتمام مانده درخواست‌ دوباره می‌کنند.قاضی عسگر خطاب به پزشکان و مسئولان درمانی حاضر در مراسم حج ۹۷ اظهار کرد: در جایی که باید به یک بیمار دارویی تجویز شود حتما این کار را انجام دهید و صرفه‌جویی نکنید و علاوه بر آن در جایی که نیاز به دارو نیست، اما بیمار اصرار می‌کند نیز مقاومت کنید.

 

مفتی مصر نقشه فتنه گران برای ایجاد تنفر نسبت به شیعیان را افشا کرد

دکتر "علی جمعه" مفتی سابق مصر با اشاره به قضیه نسخ اظهار کرد: نسخ یک مساله پیچیده در میان شیعیان است، چرا که از الفاظی در بیان آن در شیعه استفاده شده که در میان اهل سنت استفاده نشده است و به همین دلیل برخی از افراد مغرض برای تخریب چهره شیعیان و تکفیر آنها از قضیه نسخ استفاده کردند.وی ادامه داد: مساله نسخ یک عرفی در کتاب های علمای نخستین شیعه بود که خداوند یک حکمی می کند، سپس حکم خود را تغییر می دهد و یک حکم دیگری می کند و این کار را بداء می گفتند، این در حالی است که خداوند عالم به پنهان و آشکار و همه چیز است و شایسته نیست که به خداوند مساله بداء را نسبت بدهیم.مفتی سابق مصر در برنامه «والله اعلم» در شبکه cbc افزود: امروز شیعیان همچون اهل سنت مساله بداء را انکار می کنند و علمای شیعه گفتند که منظور از مساله بداء در برخی از کتاب های قدیمی شیعی همان مساله نسخ در نزد اهل سنت است.علی جمعه تاکید کرد که شیعیان با اهل سنت اتفاق نظر دارند که بداء یک منکر است که شایسته خداوند نیست، اما برخی از کسانی که به دنبال خارج کردن شیعیان از امت اسلامی هستند می گویند که آنها به بداء اعتقاد دارند، وصفی که شایسته خداوند نیست، برخی از یهودیان می گفتند که خداوند از برخی از تصمیماتش در خصوص بنی اسرائیل برگشت و پشیمیان شد و حاشا که این گونه باشد.وی ادامه داد: برخی افراد می خواهند که مردم را از شیعیان متنفر کنند، این در حالی است که ما می خواهیم که امت اسلامی متحد شود و به یک کلمه واحد در میان خود و شیعیان برسیم، البته اگر کسی به این عقائد فاسد اصرار داشته باشد او را انکار می کنیم

 

«نامه‌های سنگی» جشنواره عمار به کالیفرنیا رسید

در جریان اکران‌های بین‌المللی جشنواره مردمی فیلم عمار، جمعی از مسلمانان مقیم ایالت کالیفرنیای آمریکا به تماشای فیلم داستانی «نامه های سنگی» نشستند.این فیلم داستانی که زیرنویس انگلیسی آن توسط ایرانیان ساکن شهر ساکرامنتوی کالیفرنیا تهیه شده بود، در کمپ خانوادگی مسجد الفاطمه برای جمعی از مسلمانان ساکن این شهر به نمایش درآمد.«نامه‌های سنگی» به کارگردانی محمود عرفانی داستان پسر بچه‌ای است که با کمک دوستانش تلاش می‌کند تا به کودکان فلسطینی کمک کند، اما در این بین برایش مشکلاتی پیش می‌آید.یادآور می‌شود پیش از این نیز،  فیلم داستانی «هنگامه» و «علمک» با زیرنویس‌هایی که به صورت خودجوش توسط ایرانیان ساکن در این شهر تهیه شده بود، برای مسلمانان به نمایش درآمده بود.

 

منفورترین چهره سیاسی دنیا در جشنواره «باروت خیس» معرفی می‌شود

رئیس شورای سیاست‌گذاری جایزه بین‌المللی «باروت خیس» گفت: منفورترین چهره سیاسی دنیا در مراسم اختتامیه این جشنواره که ۲۵ تیرماه در اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می‌شود، معرفی خواهد شد. رئیس شورای سیاست‌گذاری جایزه بین‌المللی «باروت خیس» تصریح کرد: در هر دوره از جشنواره سه کاندیدای منفور جهان انتخاب می‌شود که سه چهره کاندیدای منفور جهان در این دوره ترامپ، نیکی هیلی و نتانیاهو است. رأی‌گیری‌ها در هشت کشور دنیا از روز ۲۲ بهمن ماه سال ۹۶ آغاز شده است و هدف‌مان این است که تا سال آینده رأی‌گیری را در ۱۰۰ کشور دنیا داشته باشیم.وی بیان کرد: معرفی چهره‌های منفور و نادان استکبار، ایجاد وحدت حول دشمن مشترک میان مسلمانان، درگیرکردن نسل جوان، نوجوان با موضوع استکبارستیزی، پیگیری حق و حقوق کشور در مجامع و دادگاه‌های بین‌المللی از جمله سیاست‌های جشنواره به شمار می‌رود.

 

سکوی پرش ادبیات ایران به بازارهای جهانی خیز گرفت

ادبیات کودک و نوجوان ایران در سالهای  اخیر یکی از پراستقبال‌ترین حوزه ها برای فروش رایت بوده است،‌ سکوی پرشی که اگرچه می‌تواند ادبیات ایران را جهانی کند،‌ اما چندان جدی گرفته نشده است. جعفری اقدم تصریح می‌کند: اگر به آمار فروش رایت سال گذشته و امسال نگاه کنیم، به راحتی می‌شود، گفت بالاتر از 80 درصد رایتی که فروخته شده در حوزه کودک و نوجوان است،‌ به خصوص کتاب‌هایی که به صورت مجموعه‌ای و سری هستند، یا کتاب‌هایی که ادبیات کلاسیک را به زبان امروزی برای کودکان و نوجوانان بازخوانی کردند، بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است.قطعاً معرفی صحیح و حرفه‌ای آثار به بازارهای جهانی در موفقیت در این مسیر حرف اول را می‌زندف‌ موضوعی که به نظر می‌رسد ما رد سال‌های اخیر در آن چندان موفق نبوده‌ایم،‌ عبدالعظیم فریدون، مدیر انتشارات محراب قلم، در این‌باره معتقد است که ناشران کودک و نوجوان باید برای معرفی ادبیات کودک و نوجوان ایران به جهان در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور فعال‌تری داشته باشند‌، اما وجود دو مشکل مانع از حضور ناشران در نمایشگاه‌های بین‌المللی شده است؛ نبود قانون کپی رایت در کشور و نداشتن صرفه اقتصادی در شرایط فعلی. او بر تقویت آژانس‌های ادبی به عنوان مراکز موفق در این زمینه تأکید می‌کند و معتقد است که ادبیات کودک و نوجوان پس از انقلاب رشد چشمگیری داشته و همین موضوع منجر به موفقیت این حوزه در عرصه جهانی خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha