شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
شورای نگهبان

حوزه/ شورای نگهبان از جمله نهادهای انقلاب است، که همواره مورد هجمه های بسیار دشمنان اسلام قرار گرفته است، لذا باید قدر این نعمت را بدانیم و آن را حفظ کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند؛ با پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي و استقرار نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و با تجربه نهضت مشروطيت و اصل دوم متمم قانون اساسي مشروطه، انديشمندان مجلس خبرگان قانون اساسي به ويژه شهيد مظلوم آيت‌الله دكتر بهشتي، نهاد «شوراي نگهبان» را پيش‌بيني نمودند تا ضمن صيانت از «شرع مبين اسلام»، پاسدار «قانون اساسي» باشد و «جمهوريت» و «اسلاميت» نظام نوپا را از دستبرد كانون‌هاي قدرت و ثروت و ايادي استكبار جهاني حفظ نمايد.

حضرت امام خميني(ره) بعد از همه‌پرسي قانون اساسي جمهوري اسلامي در اول اسفند 1358 شش فقيه عضو شوراي نگهبان را در نخستين حكم خود براي نهادهاي عالي نظام، منصوب كردند؛ با رأي مجلس شوراي اسلامي به شش حقوقدان نخستين دوره شوراي نگهبان، در 26 تيرماه 1359 رسماً اين نهاد عالي، فعاليت خود را آغاز كرد و طي اين سال‌ها، شوراي نگهبان در راستاي پاسداري از شرع و قانون اساسي و صيانت از انتخابات، ضمن آن‌كه موجبات اطمينان و وثاقت ملت عزيز ايران، نسبت به حركت نظام در مسير انقلاب اسلامي را به همراه داشته، از سويي باعث ناراحتي و تلاش مداوم دشمنان براي هجمه به اين نهاد مقدس شده است.

مقام معظم رهبری در خصوص اهمین شورای نگهبان می فرمایند: مسئله‌ی شورای نگهبان در قانون اساسی کشور ما، یک مسئله‌ی بسیار مهم و بزرگ و منحصر به فرد است، هم وظیفه‌ی تشخیص موافقت قوانین مجلس با شرع مقدس و با قانون اساسی، بسیار وظیفه‌ی بزرگی است؛ که اگر این وظیفه نباشد، ادامه‌ی اسلامی بودن و شرعی بودن حکومت به هیچ وجه تضمین ندارد و هم وظیفه‌ی تفسیر قانون اساسی، بسیار وظیفه‌ی سنگین و بااهمیتی است؛ که آنجائی که اصلی از اصول قانون اساسی به دلیلی مورد ابهام قرار میگیرد، نظر شورای نگهبان فصل‌الخطاب است؛ و اعتبار نظر شورای نگهبان، هموزن اعتبار اصل قانون اساسی است. این، خیلی مطلب مهمی است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد مختاری، امام جمعه موقت بیرجند در گفتگو با خبرنگار«حوزه» در بیرجند ضمن گرامیداشت 26 تیر، سالروز تاسیس شورای نگهبان گفت: این شورا به فرمان امام راحل تشکیل شد، و با نظارت بر قانون و صیانت و پاسداری از آن، مسیر پیشرفت و اعتلای کشور را فراهم کرده است.

 

نظارت بر قوانین مجلس، مهمترین وظایف شورای نگهبان

وی با اشاره به اینکه نظارت بر قوانین مجلس شورای اسلامی و انتخابات، مهمترین وظایف شورای نگهبان است، خاطرنشان کرد: شورای نگهبان از 6 فقیه و6 حقوقدان تشکیل شده که فقه های آن از طرف مقام معظم رهبری منصوب و 6 حقوقدان با معرفی قوه قضائیه تایید و تعیین می شوند و در دو جنبه نظارت کننده و منطبق بر قوانین شرع و قانون اساسی  کارشان را انجام می دهند.

امام جمعه موقت بیرجند با اشاره به وجود شورای نگهبان در تمامی جوامع اسلامی و جهانی خاطرنشان کرد : در تمام جهان برای حفظ زیستن و پایداری جامعه تشکیلاتی همانند شورای نگهبان وجود دارد تا قوانینی بر ضد کشورشان تصویب نشود.

تضعیف شورای نگهبان، تضعیف پایه های جامعه است

وی اعضای شورای نگهبان را حافظ مصالح اسلام و مسلمین خواند و اظهار داشت: اگر شورای نگهبان در جامعه نتواند به مسیر درستی  که در بدو انقلاب تشکیل شده، ادامه دهد، باعث تضعیف پایه های جامعه و انقلاب می گردد.

امام جمعه موقت بیرجند ادامه داد: اعضای شورای نگهبان باید احاطه کامل به حقوق و قوانین شرع داشته، و همچنین تصویبات این شورا نیز به هیچ وجه نباید جنبه سیاسی داشته باشد.

حجت الاسلام مختاری با اشاره به انتخابات پیش رو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شورای نگهبان باید بدون هیچ وابستگی و ورود به بازی های سیاسی به دنبال عدالت خواهی و منافع مردم بوده و از این فضا نیز خارج نگردد.

دشمنی های زیاد با شورای نگهبان نشانگر راه درستی است که پیموده است

وی با بیان اینکه شورای نگهبان دشمنان زیادی دارد، گفت: این دشمنی با شورای نگهبان بیانگر این است که این شورا وظایف خود را بدرستی انجام داده است.

امام جمعه موقت بیرجند اظهار داشت: از شورای نگهبان انتظار می رود بر اساس قانون عمل کرده و هر شخص یا هر جناحی که قابل تایید نیست، را تایید نکند.

حجت الاسلام مختاری در خصوص وضعیت اقتصادی مردم نیز ادامه داد: دولت تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات اقتصادی مردم به کار گرفته و در جهت حل مشکلات آنها گام های مهمی برداشته است.

وی با بیان اینکه مسئولان باید خادم و خدمتگزار مردم باشند، افزود: با توجه به اینکه شرایط اقتصادی کشور چندان مطلوب نیست دستگاه های اجرایی به فکر حل مشکلات مردم باشند.

 

مجلس بدون شورای نگهبان هیچ موضوعیت قانونی ندارد

حجت الاسلام سنجری امام جمعه سربیشه نیز در گفتگو با خبرنگار«حوزه» در بیرجند، با بیان اینکه شورای نگهبان جزء اولین نهادهایی است که از اول انقلاب تاسیس شد، اظهار کرد: مهم ترین وظایف شورای نگهبان بحث نظارت بر قوانین مصوب بر مجلس است، تا آنجا که ما در اصول قانون اساسی ،مجلس بدون شورای نگهبان هیچ موضوعیت قانونی ندارد.

وی با بیان اینکه اعضای شورای نگهبان حافظ قوانین جامعه هستند، گفت: شورای نگهبان در تمامی مصوبات منافع مردم و شرع اسلامی را در نظر می گیرند، لذا همین موضوع باعث دشمنی برخی ازافراد سود جو و منفعت طلب می گردد.

شورای نگهبان قلب انقلاب است

امام جمعه سربیشه شورای نگهبان را قلب انقلاب خواند و یادآورشد : مسئولین و مردم نباید از نهادی همچون شورای نگهبان غافل شوند، در واقع این شورای نگهبان است که تعیین صلاحیت نمایندگان مجلس و ریاست جمهوری را تایید می کند و اگر خللی در این امر صورت گیرد زمینه ی انحراف اسلام و انقلاب از مسیر حقیقی میسر می شود.

حجت الاسلام سنجری با اشاره به سخنان سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: هر زمان که شورای نگهبان بدون نقص عمل کرده ما دارای مجلس و ریاست جمهوری خوبی بوده ایم، و هر زمانی که به نحوی مصلحت سنجی شده، مشکلاتی به وجود آمده است.

وی افزود: شورای نگهبان عضو موثر نظام است، زیرا هیچ نهاد دیگری حتی مجمع تشخیص مصلحت نظام این قدرت را ندارد که بخواهد در مسائل و موارد مختلف اظهار نظر کند.

امام جمعه سربیشه بیان کرد: در یکی از لوایح اخیر مبنی بر مبارزه با حمایت مالی از تروریسم که با مخالفت رهبری مواجه شده بود و برخی از مسئولین نیز بر تصویب آن در مجلستأکید داشتند اما این لایحه به ضورای نگهبان منتقل شد و چون بر خلاف مصالح و قوانین شرع تشخیص داده شد، دو ماه مسکوت ماند.

حجت الاسلام سنجری با یادآوری تصمیمات اخیر مجلس یازدهم گفت: ما در جامعه ای هستیم که امروز افتخار مجلسش سلفی گرفتن با موگرینی و تصویب برجام در 20 دقیقه است، اما اگر دخالت های شورای نگهبان صورت نمی گرفت، مشخص نبود که امروز در چه جایگاهی ایستاده بودیم.

در شرایط کنونی باید نفوذی ها و ضد انقلابیون را شناسایی کرد

وی با اشاره به هجمه ها و فشار رسانه های خارجی به شورای نگهبان، اظهارکرد: دشمنان انقلاب به ویژه آمریکا سعی در تخریب پایه های نظام از جمله شورای نگهبان دارند.

امام جمعه سربیشه ادامه داد: آمریکا به وسیله ایجاد جو منفی بر علیه شورای نگهبان و فشار به جامعه  در صدد نابودی انقلاب می باشد، که این نشان از درست پیش رفتن مسیری است که از ابتدای انقلاب پیموده شده است.

حجت الاسلام سنجری ادامه داد: امروز باید در این شرایط سخت افراد نفوذی و ضد انقلاب را شناسایی کرده تا بدانیم چه کسانی بر علیه نظام و انقلاب و رهبر معظم انقلاب صحبت میکنند و سربازان پیاده دشمن در داخل کشور به حساب می آیند.

وی بیان کرد: اگر این اتفاق صورت نگیرد در انتخابات مجلس آینده، چالشهایی وجود خواهد داشت و افرادی به دنبال ماهی گرفتن از آب گل‌آلود، سر از لاک خود بیرون خواهند آورد.

مخالفت با شورای نگهبان مخالفت با اسلام است

امام جمعه سربیشه با اشاره به سخنان رهبری مبنی بر مخالفت مسئولین با شورای نگهبان مخالفت با اسلام است، خاطرنشان کردمقام معظم رهبری و امام تاکید بر پذیرش رای نظر شورای نگهبان را دارند و خلاف آن را مخالف اسلام می دانند و از نظر ایشان شورای نگهبان بر اساس یک مسئله دینی استوار شده است، که قطعاً مخالفت کردن مشکلساز خواهد بود.

حجت الاسلام سنجری ادامه داد: بر اساس بند68  قانون اساسی همه ی مسئولین باید به نظر شورای نگهبان تمکین داشته باشند که این مسئله متاسفانه در جریان انتخابات سال 88  وجود نداشت.

وی فرمایشات رهبری را رکن انقلاب دانست و گفت: بعضی اظهار نظرهای افراد، نادرست است، زیرا آنچه که در شورای نگهبان مد نظر است، فرمایشات مقام معظم رهبری است.

امام جمعه سربیشه ادامه داد:شورای نگهبان نباید تحت تاثیر قدرت های پوشالی خارجی قرار گیرد و باعث تزلزل درتصمیم گیری آنان شود.

حجت الاسلام سنجری در پایان گفت: انقلاب به برکت خون شهدا به پیروزی رسید، و مانند کشتی نجات است، هر فردی که بتواند بر آن سوار شد نجات پیدا خواهد کرد و هر فردی که به انقلاب اهانت و به دنبال اختلاس و خیانت باشد، قطعا غرق خواهد شد.

امید است به برکت رویش‌هایی چون شهید بصیری پور به سمت و سویی رویم که انقلاب بیش از پیش بیمه گردد و نهادهای انقلابی چون شورای نگهبان نیز روز به روز به وظایف خود واقف تر شوند.

 

سخن پایانی

اصل ایجاد شورای نگهبان در قانون اساسی، یک کار ضروری و لازم و کاملاً متین و حکیمانه بود، که توسط امام راحل ایجاد شد، امروز هم هرچه بیشتر پیش میرویم، به اهمیت حضور شورای نگهبان بیشتر پی میبریم.

اگرچه خناسان و دشمنان این نظام و انقلاب همواره در صدد ضربه زدن به این نهاد انقلابی هستند، اما به لطف الهی این نهاد نه تنها دچار آسیب و لطمه نشده است، بلکه روز به روز بر قدرت و تأثیرگذاریش افزوده می گردد.

اقتدار شورای نگهبان، اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران است، لذا این نعمت را باید قدر بدانیم و حفظ کنیم، البته حفظ آن فقط به این نیست که در لفظ و در ظاهر احترام آن را نگه داریم؛ بلکه باید هرچه می توانیم، در شورای نگهبان ساخت و پرداخت، و محصول کار را با اتقان بیشتری همراه کنیم.

گزارش: مسعود نوفرستی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha