پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
FATF

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

رهبر انقلاب درباره پارازیت ها به شورای عالی امنیت ملی دستور مستقیم دادند

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم به روزنامه اعتماد گفت: ... مردم نگران سلامتی خود هستند. این موضوع محدود به پارازیت نیست بلکه مردم نسبت به تمام تشعشعات رادیویی اطراف خود امروز حساس‌تر شده‌اند. چندی پیش جمعی از پزشکان در این باره مکاتبه‌ای با مقام معظم رهبری داشتند. ایشان نیز این مطلب را با جدیت به شورای عالی امنیت ملی ارجاع دادند و در این باره کارگروه‌هایی متشکل از دستگاه‌های مختلف در شورای عالی امنیت ملی تشکیل شد. وظیفه وزارت ارتباطات در این کارگروه‌ها اندازه‌گیری امواج است. بر این اساس سازمان تنظیم مقررات با استفاده از تجهیزات مخصوص، پنج شهر هدف مشخص و تجهیزات را در این شهرها را نصب کرد. یکی از این شهر‌ها تهران و شهر دیگری، شیراز است. نزدیک به یک ماه از نصب و راه‌اندازی این تجهیزات در شیراز گذشته است. همچنین در تهران نیز این تجهیزات نصب شده و اندازه‌گیری امواج در حال انجام است.

 

مجمع تشخیص "کارِ FATF" را یکسره کرد

مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه‌ای به شورای نگهبان ایراداتی جدی به "FATF" وارد کرده است. این ایرادات تقریباً نشان می‌دهد که هم شورای نگهبان و هم مجمع تشخیص با پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی مخالفند. اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقدند که کنوانسیون پالرمو و سایر بندهای مورد درخواست گروه FATF در جهت شناسایی دقیق فعالیت‌های اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی صورت می‌گیرد که در مرحله بعد مورد هدف تحریم و فشار دشمن قرار گیرند، در حالی‌ که در شرایط تحریم، پذیرش تعهدات مندرج در این کنوانسیون و شروط گروه اقدام FATF به‌معنای تسلیم شدن در برابر خواست‌های مخرب نظام سلطه در حوزه اقتصادی خواهد بود.ایرادات دقیق مجمع تشخیص مصلحت نظام از ماجرای لایحه پالرمو و همچنین کلّیت تلاش دولت برای پیوستن کشور به گروه اقدام ویژه مالی یا همان FATF، نشان می‌دهد که با این ایرادات، تقریباً کار FATF در ایران یکسره شده و در شرایط فعلی و با توجه به ایرادات جدی شورای نگهبان به 2 مورد از لوایح 4گانه و ایرادات جدی مجمع تشخیص به لایحه پالرمو و کلّیت FATF، بعید است که دیگر این لوایح در شورای نگهبان یا مجمع تشخیص، تصویب شود.

 

غیب پرور از تشکیل امپراطوری خبری در دنیا علیه ایران خبر داد

غیب پرور،رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور با بیان این که امروز امپراطوری خبری تبلیغی در دنیا علیه نظام جمهوری اسلامی تشکیل شده و ما شکی نداریم که افق آینده انقلاب اسلامی کاملا امید بخش، نورانی و شفاف است، بیان کرد: این وعده خداوند است که نباید در این مسیر سست شوید؛ ما 40 سال است که شرایط را پذیرفتیم امروز نیز همچون گذشته مقاومت می کنیم.وی با بیان این که اگر مومن به راه و دینتان باشید برای دفاع از انقلاب کفن هم می پوشید، ابراز کرد: انقلاب اسلامی با همه عظمت خود، یک الگوی کوچک شده از عاشورا و محرم سال 61 هجری است. هر کدام از شهدای ما بزرگ اساتیدی هستند که شش دانگ استادی خود را در محضر حضرت سیدالشهدا(ع) تلمذ کرده اند و امروز باید از آنان الگو گرفت.رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور با بیان این که هر پیروزی از کوره آتش بیرون می آید، افزود: استقامت شاه‌کلید پیروزی است؛ آمریکایی‌ها می‌خواهند مقاومت، ایستادگی و استقامت را از ملت ما بگیرند اما مردم اگر مسئولین را در کنار خود ببینند در تاریخ پر فراز و نشیب انقلاب ثابت کردند که در مسیر مستقیم آن هستند.

 

96،رکورد چاپ پول در تاریخ کشور را شکست

دولت در سال ۱۳۹۶ با چاپ ۳۴۱۰۰ میلیارد تومان پول داغ، رکورد چاپ پول در تاریخ اقتصاد کشور را شکست.بر اساس آمار بانک مرکزی، حجم پایه پولی در پایان سال ۱۳۹۶ به ۲۱۳.۹ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به سال ۱۳۹۵ رشد ۱۹ درصدی نشان می‌دهد.در پایان سال ۱۳۹۵ حجم پایه پولی در کشور ۱۷۹.۸ هزار میلیارد تومان بود که بدین ترتیب در سال گذشته ۳۴۱۰۰ میلیارد تومان پول جدید چاپ شد و حجم پایه پولی را به رقم تاریخی افزایش داد.افزایش ۳۴۱۰۰ میلیارد تومانی حجم پایه پولی در سال ۱۳۹۶ بالاترین رکورد چاپ پول در کشورمان در یک سال محسوب می‌شود. رکورد قبلی مربوط به سال ۱۳۹۵ با ۲۶۵۰۰ میلیارد تومان تعلق داشت.

 

«دراکولا»ی پایتخت پلمپ شد

پاساژ دراکولا واقع در منطقه 11 تهران که از آن به عنوان پرخطرترین ساختمان تجاری تهران یاد می شود به دلیل نداشتن ایمنی پلمپ شد. پلمپ این پاساژ واقع در خیابان لبافی نژاد در ادامه اجرای طرح برخورد با مراکز ناایمن پایتخت انجام شده است.«محمود قدیری» معاون حفاظت و پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران پیش از این گفته بود: باتوجه به فرسودگی سازه این پاساژ و امکان فرونشست آن دو اخطار در سال 95 و سه اخطار سال 96 به مالک ابلاغ شد که مورد توجه قرار نگرفت.وی خاطرنشان کرده بود: 32 واحد تولیدی و تجاری در این پاساژ مشغول فعالیت هستند که باتوجه به فقدان حداقل ایمنی های لازم برای فعالیت و کسب و کار از مالک خواسته‌ شد نسبت به تخریب و نوسازی ملک اقدام کند.پیش از این نیز تعدادی از مراکز تجاری پایتخت در مناطق 8، 11، 12 و 13 از جمله سرای رشتی ها، پاساژ نور، پاساژهای نبوت، سرای فخریه، گاراژ و انبار نظری پلمپ شده است.پلمپ مراکز تجاری دارای مشکل ایمنی پس از آتش سوزی و ریزش ساختمان 54 ساله پلاسکو که دیماه سال 95 انجام شد، دردستور کار قرار گرفته است.ساختمان پلاسکو واقع در ضلع شمال شرقی چهارراه استانبول تهران از مهمترین مراکز تولید و فروش پوشاک به شمار می رفت.

 

معاون وزیر اقتصاد برای کشور آرایش جنگی نوشت

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه کشور وارد یک جنگ اقتصادی شده است گفت که در چنین شرایطی ما هم باید در اقتصادمان یک آرایش جنگی بگیریم.حسین میرشجاعیان در مورد احتمال بروز تورم در ماه‌های پیش رو اظهار کرد: برای حجم نقدینگی موجود باید تصمیماتی بگیریم. در کشور ما حجم نقدینگی هر ۵ سال دو برابر می شود که این می‌تواند باعث ایجاد تورم شده و به اقتصاد آسیب بزند.معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه ما باید در نظام فکری و تغییر رفتار خود تصمیماتی بگیریم ادامه داد: احتمالا در بخش نفت و تورم اثراتی را خواهیم داشت که باید تلاش کنیم این اثرات را کم کنیم چرا که افزایش نرخ ارز افزایش تورم را در پی دارد.میرشجاعیان با اشاره به وقوع شوک‌های ارزی در اقتصاد کشور اضافه کرد: مردم در چنین شرایطی سعی می‌کنند خود را با این شرایط انطباق دهند و ارزش دارایی خود را از طریق بازارهای مسکن و سکه حفظ کنند. در چنین شرایطی دولت باید سیاستگذاری‌هایی انجام دهد.معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه شاید اگر در ابتدای کار دولت می‌دانست که در پشت تک نرخی کردن ارز این حجم از رانت وجود دارد، هرگز وارد آن نمی‌شد، گفت: واقعیت این است که خیلی از ماها نمی‌دانستیم که آمریکا از برجام خارج می‌شود یا نه. اما به هر حال این تکانه‌ها اثر خود را بر اقتصاد گذاشت.میرشجاعیان در ادامه با بیان اینکه دهک‌های اقتصادی ما به هم نزدیک هستند، گفت: در چنین شرایطی اگر یک شوک تورمی دیگر اتفاق بیفتد، می‌تواند بسیاری از افراد را به زیر خط فقر بکشاند. دولت باید بپذیرد اگر تصمیم اشتباهی بگیرد، آن را قبول کرده و از آن برگردد.

 

رکورد طولانی‌ترین نقاشی خیابانی کشور در تبریز زده شد

به همت شهرداری منطقه سه، جشنواره طولانی‌ترین نقاشی خیابانی کشور به مناسبت ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر با حضور کودکان 3 الی 15 ساله در تبریز برگزار شد .کودکان تبریزی به همراه خانواده‌های خویش عصر دیروز از ساعت 18 در رفوژ وسط چهارراه ابوریحان تا زیر گذر حکیم نظامی (جاده سلامت) گرد هم جمع شده و با کشیدن نقاشی دنیای خیالی ذهنشان در بومی 900متری، طولانی ترین نقاش کشوری را به اسم خود رکورد زدند.کودکان در کنار مادران و پدران خویش با انرژی و شادی غیر قابل وصفی با دست ناز و ظریفشان قلم موها را به رنگ‌های گوناگون آغشته کرده و دنیای ذهن زیبایشان را بر روی بوم 900 متری نقاشی کردند.

 

دولت کلنگ‌ بزرگترین گلخانه هیدروپونیک ایران را زد

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بزرگترین گلخانه هیدروپونیک ایران با سرمایه‌گذاری 500 میلیون یورو در منطقه آزاد چابهار کلنگ‌زنی شد.مرتضی بانک پس از کلنگ‌رنی این پروژه در نشست خبری ارائه برنامه ها در چابهار، افتتاح مجهز‌ترین مجتمع پلاستیک‌سازی جنوب شرق کشور به‌عنوان یکی از واحدهای پایین‌دستی پتروشیمی، کلنگ‌زنی پروژه‌هایی هم‌چون بزرگ‌ترین و مجهز‌ترین مجموعه صادرات محور گلخانه‌ای شرق ایران به ارزش 500 میلیون یورو ر از جمله برنامه‌های سفر عنوان کرد.مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: کلنگ‌زنی مجموعه تجاری، تفریحی پرورش کروکدیل به ارزش 5 میلیارد تومان و در نهایت کلنگ‌زنی مجموعه مانیتروینگ و اداری تیرپارک چابهار برای تقویت کریدور حمل‌‌ونقل شرق را از دیگر برنامه‌های این سفر عنوان کرد.بانک از کلنگ‌زنی بزرگترین گلخانه هیدروپونیک ایران با سرمایه گذاری 500 میلیون یورو در منطقه آزاد چابهار خبر داد و گفت: این پروژه برای 2500 نفر اشتغال ایجاد می‌کند.مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: تکنولوژی این گلخانه بر عهده یک شرکت هلندی بوده و قرار است در فاز نخست محصول گل رز را برداشت کنند.

 

ایران در تولید علم جزء ۱۵ کشور برتر دنیا شد

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از قرار گرفتن ایران در بین ۱۵ کشور برتر دنیا در زمینه تولید علم خبر داد. وی افزود: بررسی و تحلیل جدیدترین داده ‏های استخراج شده از پایگاه استنادی وب‏گاه علم (WOS) در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی در خصوص تولیدات علمی جمهوری اسلامی ایران حاکی از عملکرد منحصر به فرد پژوهشگران و دانشمندان ایرانی در نیمه نخست سال جاری میلادی است.دهقانی یادآور شد: نگاهی به آخرین داده‏ های مستخرج از معتبرترین پایگاه استنادی جهان (ISI) بیانگر آن است که جمهوری اسلامی ایران رتبه نخست تولید علم را در جهان اسلام کسب کرده و بیش از ۲۲ درصد از کل تولیدات علمی کشورهای اسلامی را به خود اختصاص داده است.وی گفت: همچنین جمهوری اسلامی ایران با ثبت بیش از ۲۵ هزار و ۵۰۰ مدرک در پایگاه استنادی ISI توانست برای نخستین بار، در زمره ۱۵ کشور برتر دنیا از منظر تولید علم قرار گیرد. سرپرست ISC گفت: بررسی داده ‏های نمودار بالا که از پایگاه WOS استخراج شده؛ حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران با ۲۲.۳ درصد، بیشترین سهم تولیدات علمی را در میان کشورهای اسلامی از آن خود کرده است.وی افزود: ترکیه، عربستان سعودی، مالزی و مصر به ترتیب با ۱۶.۲ درصد، ۸.۴ درصد، ۷.۸ درصد و ۷.۵ درصد درصد جایگاه‏ های دوم تا پنجم را کسب کرده‏ اند.

 

سکه دوباره ریزش کرد

ابراهیم محمدولی اظهار کرد: امروز سکه تمام طرح جدید با قیمت دو میلیون و ۷۳۰ هزار تومان معامله می‌شود که نسبت به روز گذشته ۶۲ هزار تومان کاهش یافته است.وی افزود: سکه تمام طرح قدیم دو میلیون و ۵۹۰ هزار تومان، نیم سکه یک میلیون و ۳۴۰ هزار تومان، ربع سکه ۶۹۵ هزار تومان و سکه یک گرمی ۴۰۵ هزار تومان است.محمدولی درباره قیمت طلا نیز گفت: یک مثقال طلای ۱۷ عیار یک میلیون و ۶۵۰۰ تومان قیمت دارد و یک مثقال طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۶۶ هزار و ۸۰۰ تومان فروخته می‌شود. همچنین هر  گرم طلای ۱۸ عیار ۲۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان در طلافروشی‌های قیمت‌گذاری شده است.رییس اتحادیه فروشندگان وتولیدکنندگان طلا و جواهر اظهار کرد: آغاز تحویل سکه‌های پیش‌فروش سه ماهه از امروز در روند کاهشی قیمت‌ها تاثیرگذار است اما سکه هنوز نسبت به طلا حدود ۴۸۰ هزار تومان حباب دارد که باید تخلیه شود.محمدولی تاکید کرد: اگر تعهدات تحویل سکه‌های پیش‌فروش به‌موقع انجام شود تاثیر مثبتی در بازار سکه و طلا خواهد داشت و پیش‌بینی می شود به تدریج شاهد کاهش قیمت و آرامش در این بازار باشیم.

 

محسنی اژه‌ای جزئیات افراد مرتبط با بانک مرکزی را افشا کرد

محسنی اژه‌ای بیان داشت: افرادی در بازار که کار آن‌ها خرید و فروش ارز نبوده، به این بازار ورود پیدا کردند و به صورت عمده ارز و سکه خریداری می‌کردند.سخنگوی قوه قضاییه گفت: از زمانی که تلاطم در بازار ارز پیش آمد، بررسی کردیم و دیدیم افرادی در بازار صرافی ندارند، اما به صورت عمده ارز و سکه خریداری کرده‌اند که این افراد بازداشت شدند و ادعا کردند که کارهایشان را با هماهنگی بانک مرکزی انجام می‌دادند.حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: جای سوال است که آیا سیاست بانک مرکزی برای تعدیل بازار استفاده از این افراد است و آیا این افراد به همان میزانی که ارز از بانک مرکزی دریافت می‌کردند، آن را در بازار توزیع می‌کرند و آیا دولت از این سیاست اطلاع دارد در همین راستا طی هفته‌های اخیر فردی تحت عنوان سلطان سکه بازداشت شده است.

 

اطلاعات در زنجان پول مفسدان اقتصادی به بیت‌المال را بازگرداند

وزیر اطلاعات با بیان اینکه ۲۱هزارمیلیارد تومان از پول مفسدان اقتصادی شناسایی و به بیت‌المال بازگردانده شد، گفت: مبارزه همه‌جانبه با مفسدان اقتصادی حتماً باید انجام شود. وی از شناسایی و بازگردانده شدن 21 هزارمیلیارد تومان از پول مفسدان اقتصادی به بیت‌المال خبر داد و گفت: هزاران میلیارد تومان از فرارهای مالیاتی را شناسایی کردیم و به اداره‌ مالیاتی معرفی کردیم.وزیر اطلاعات با بیان اینکه "می‌توانیم از این گردنه مهم کشور عبور کنیم"، گفت: ما در دفاع مقدس و در 40 سال گذشته از گردنه‌های مهمی عبور کرده‌ایم. وزیر اطلاعات در ادامه از دستگیری تعدادی از اعضای گروهک تروریستی داعش در جنوب غرب کشور خبر داد و گفت: علاوه بر اینکه اعضای چهارنفره گروه داعش دستگیر شدند بلکه سه رابط اصلی آن‌ها نیز با همت سربازان گمنام امام زمان(عج) به دام افتادند.وی افزود: باید توجه داشته باشیم داعش سرزمین ‌خود را از دست داده ولی اسلحه را از دست نداده و باید مراقب توطئه‌های آنان باشیم.

 

وزارت بهداشت از تب کنگو در کشور هشدار داد

رئیس اداره بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت در خصوص آخرین وضعیت ابتلا به تب کریمه کنگو در کشور خبر داد.حسین عرفانی رئیس اداره مدیریت بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت با اشاره به آخرین وضعیت ابتلا به تب کریمه کنگو در کشور، گفت: ایران روی کمربند جغرافیایی تب کریمه کنگو یا  CCHF  قرار گرفته است، تب خون ریزی دهنده کنگو یک بیماری ویروسی بوده که کنه عامل انتقال آن است.رئیس اداره بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت با اشاره به آمار ابتلا به تب کنگو در سال ۹۷، گفت: از ابتدای سال تاکنون ۵۲ نفر به ویروس تب کریمه کنگو در ۱۱ استان مبتلا شده‌اند و و متاسفانه ٧ مورد فوتى داشته ایم.وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۵۵ مورد ابتلا به تب کنگو گزارش شده است، گفت: سال ۹۶ دو طغیان ابتلا به تب کنگو را شاهد بودیم که ۳۱ مورد ابتلا بر اثر این ۲ طغیان گزارش شد. عرفانی با اشاره به علائم تب کریمه کنگو عنوان کرد: اگر علائمی، چون تب و کوفتگی به خصوص در صورتی که همراه با خونریزی و سابقه ارتباط با دام یا فرآورد‌ه‌های گوشتی باشد، احتمال ابتلا به تب کنگو وجود دارد که باید در این موارد سریعا به پزشک مراجعه کرد.

 

پسته ایران، برنده جنگ تجاری آمریکا با چین شد

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: به لطف جنگ تجاری ترامپ با چین و افزایش قیمت آب در کالیفرنیا، پسته‌کاران آمریکایی در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند. پس از تصمیم ترامپ برای افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیم از چین، پکن نیز تعرفه واردات پسته از آمریکا را از ۵ درصد به ۴۵ درصد افزایش داده است.حدود ۹۹ درصد پسته آمریکا در کالیفرنیا کشت می‌شود و چین با افزایش تعرفه این محصول، عمدا اقتصاد ایالتی را هدف قرار داده که پاشنه آشیل جمهوری‌خواهان است.آمریکا در حال حاضر، بزرگترین صادرکننده پسته در جهان است و ایران با فاصله نه چندان زیادی از آن در مکان دوم قرار دارد. بنابراین، با توجه به اینکه بیش از نیمی از پسته آمریکا به چین صادر می‌شود، با ادامه روند کنونی، ایران به زودی بازار پررونق پسته چین را از چنگ آمریکا خارج خواهد کرد.

 

اژه‌ای نام سلطان سکه را افشا کرد

حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای در ادامه یکصدوبیست و هشتمین نشست خبری در ارتباط با بحث سکه و ارز اظهار کرد: کسانی که ثبت سفارش کردند، نسبت به ثبت سفارش خود، ارزی دریافت کردند اما در خصوص موضوع ثبت سفارش خود هیچ گونه سابقه فعالیت نداشتند. مثل دو شرکت که دو برادر هستند، 20 و چند میلیون یورو را برای وارد کردن کاغذ روزنامه گرفتند اما در حالی که ربطی به اینها نداشته و اصلا موضوع فعالیت شان نبوده است.سخنگوی قوه قضاییه افزود: یک موضوع مهمتر این است که این مسئله را در سال 91 و 92 داشتیم و هم الان اتفاق افتاده که چگونگی آن قابل تحقیق است. افرادی در بازار که نه صراف هستند و نه کارشان این است، در خرید و فروش عمده ارز دخالت داشتند و به صورت بسیار گسترده و عمده سکه خرید و فروش می کردند. برخی از اینها بر اساس تحقیقات میدانی که اواخر سال گذشته شروع شد، به افرادی برخوردند که دیدند اینها در بازار صرافی ندارند اما مبالغ سنگینی را در طول شبانه روز و هفته خرید و فروش می کنند و در ورود و خروج ارز و سکه نقش دارند.وی افزود: برخی از اینها با حکم قضایی و توسط نیروی انتظامی دستگیر شدند. برخی از اینها ادعا می‌کنند با هماهنگی بانک مرکزی و برای کنترل بازار ارزها را خرید و فروش می‌کردند یا وارد یا خارج می کردند. اینکه این مسئله چقدر مورد تایید است هنوز معلوم نیست؟ متاسفانه در سال های 91 و 92 هم افرادی دستگیر شدند. از جمله کسی که در همین موضوع هم دستگیر شده و نیروی انتظامی گفته دو تن سکه داشته است.سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: این فرد حمید مظلومین و پسرش محمدرضا مظلومین نام دارد که آن موقع هم دستگیر شدند و حکم گرفتند و رسماً بانک مرکزی به دادسرا و دادگاه گفتند اینها با نظر و هماهنگی ما بوده است و ما این دلارها را در اختیارشان قرار دادیم. با آن توضیحی که آن زمان نماینده مرکزی و حراست دادند، دادگاه اعلام کرد که جرمی از این بابت مرتکب نشدند.

 

نجومی ها برای طولانی ترین ماه گرفتگی قرن۲۱ آماده باش دادند

کارشناس نجوم از  وقوع طولانی ترین ماه گرفتگی قرن ۲۱ خبر داد و گفت: این پدیده در ایران نیز قابل رویت خواهد بود.علی آزادگان کارشناس نجوم اظهار کرد: شامگاه جمعه پنجم مرداد ۱۳۹۷ از ایران می توان شاهد خسوفی بود که طولانی ترین گرفت قرن۲۱ است.وی با بیان اینکه شروع این ماه گرفتگی بزرگ در ساعت ۲۱:۴۴ دقیقه روز جمعه ۵ مرداد است، خاطر نشان کرد: کل مراحل این ماه گرفتگی که جمعه آغاز می شود و سحرگاه شنبه به پایان می رسد شش ساعت و ۱۳ دقیقه و ۴۸ ثانیه طول خواهد کشید.وی با بیان اینکه حدود ۴ صبح کلیه مراحل خسوف به پایان می رسد، عنوان کرد: بعد از اوج ماه گرفتگی، ماه تمام مراحل قبلی را به ترتیب معکوس طی می کند تا کاملا از تمام سایه و سپس از نیم سایه خارج شود. وی با بیان اینکه خسوف ۵ مرداد طولانی ترین خسوف قرن است، گفت: یکی از دلایل طولانی بودن این ماه گرفتگی این است که مدار ماه به دور زمین به شکل بیضی است و دارای اوج و حضیض است.

 

وزارت اطلاعات دست داعش را در زنجان قطع کرد

وزیر اطلاعات در زنجان گفت: تیم 4 نفره‌ای که قصد تشکیل گروه برای پیوستن به داعش را داشتند توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) شناسایی و دستگیر شدند.حجت‌الاسلام محمود علوی اظهار کرد: تیم چهار نفره‌ای با محوریت فردی که برادرش در سوریه در گروه داعشی در تور سربازان گمنام امام زمان (عج) به هلاکت رسیده بود، شناسایی و دستگیر شدند.وزیر اطلاعات با بیان اینکه این فرد قصد تشکیل گروهی در ایران را داشته تا به داعش بپیوندند، افزود: این گروه روز گذشته توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) شناسایی و نقشه شومشان نقش برآب شد.وی تصریح کرد: این تیم قصد خرابکاری در برخی مناطق را داشتند که این عملیات با ورود به موقع سربازان گمنام به سرانجام نرسید.

 

ایران از ۴ کشور سبقت غیر مجاز گرفت

گزارش اسپکتاتور ایندکس حاکی از این است که نرخ بیکاری در بین جوانان ایران ۲۸ درصد شده و پس از آفریقای جنوبی، یونان، اسپانیا، نیجریه و ایتالیا در جایگاه ششم قرار گرفته است. براساس این گزارش، آفریقای جنوبی با ۵۲ درصد نرخ بیکاری، یونان ۴۳ درصد، اسپانیا ۳۴ درصد، نیجریه و ایتالیا ۳۳ درصد در جایگاه اول تا پنجم قرار گرفتند.این گزارش نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در ترکیه، هند، کره و ژاپن در آسیا همگی کمتر از ایران است. نرخ بیکاری در بین جوانان ترکیه ۱۹ درصد، هند ۱۳ درصد، کره جنوبی ۱۲ درصد و ژاپن ۳.۴ درصد است.بین کشورهای آفریقای جنوبی با ۵۲ درصد بیشترین نرخ بیکاری بین جوانان و در ژاپن با ۳.۴ درصد کمترین نرخ بیکاری را دارند.براساس این گزارش ۸.۷ درصد جوانان آمریکا بیکار هستند، این رقم در آلمان ۶.۱ درصد، هلند ۶.۹ درصد، کانادا ۱۱ درصد، استرالیا ۱۲ درصد و فرانسه ۲۰ درصد است.

 

ناجا بزرگترین باند شبکه مدلینگ کشور را منهدم کرد

سردار عزیزاله ملکی در تشریح این خبر گفت: در ادامه طرح‌های ارتقاء امنیت اجتماعی و برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی و اخلاقی، در پی رصد و کنترل فضای مجازی توسط کارشناسان پلیس امنیت عمومی استان مشخص شد افرادی بصورت گسترده و سازمان یافته اقدام به فعالیت در شبکه مدلینگ در سطح شهر بندرعباس می‌کنند و تصاویر و کلیپ‌های آنان در شبکه‌های اجتماعی (صفحات اینستاگرام) توسط خودشان منتشر شده است.فرمانده انتظامی هرمزگان اظهار کرد: دراین راستا صنوف متخلف (عکاسان، آرایشگاه‌های زنانه، مزون) و خانم‌های مستعد برای مدل شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضایی تعداد ۴۶ نفرشامل ۳۸ واحد صنفی و ۸ نفر خانم‌های مدل شده از عوامل اصلی این جرم دستگیر شده و جهت سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی معرفی و برابر قانون نظام صنفی با صنوف متخلف برخورد لازم صورت گرفت.

 

نفس مسگری به شماره افتاد

مسگری در قزوین روزگاری آنقدر از رونق برخوردار بود که بازاری در این شهر به نام مسگرها وجود داشت، اما با تغییر شیوه های زندگی و مصرف، این حرفه و هنر امروز نفس هایش به شماره افتاده و رو به زوال و فراموشی گذاشته است. معدود مسگرهای باقی مانده در قزوین نیز امروز بدلایل گوناگون به کار تولید نمی پردازند و بیشتر به فروش و عرضه محصولات مسی مشغول هستند و یا تنها به کار سفیدگری مس می پردازند.امروزه همچنین به دلیل کهولت سن استادکاران و عدم تمایل آنان به آموزش و همچنین فقدان افرادی که تمایل دارند تا مسگری را به عنوان حرفه بیاموزند، این هنر و حرفه در قزوین رو به فراموشی گذاشته است. بروجردی با بیان اینکه امروزه تقریبا مسگری به شکل دستی به جز به شکل محدود و در چند شهر وجود ندارد ، افزود: این صنعت امروز توسط ماشین و دستگاه فعال است چرا که تهیه یک قابلمه مسی بوسیله دست حداقل 2 روز زمان می برد که با هزینه های بالای کارگر اصلا به صرفه و منطقی نیست.وی با بیان اینکه مسگرها در تهیه مواد اولیه نیز دچار مشکل هستند ، افزود: نوسانات قیمت در بازار موجب شده تا تولیدکنندگان نتوانند به شکل مطلوب به فعالیت بپردازند چرا که در این حرفه تهیه مواد اولیه تنها با پول نقد انجام می شود. وی نداشتن صنف و بیمه را از عمده مشکلات جدی و مهم صنعتگران این حرفه دانست و گفت: امروز مسگران مسن و کهنسال شده اند و به جای تولید به فروشنده تبدیل شده و جوانان نیز رغبتی برای ورود به این حرفه قدیمی نشان نمی دهند. مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین نیز گفت: محصولاتی که از حالت کاربردی بودن و پاسخ گویی به نیازهای عمومی خارج بشوند و به یک کالای لوکس و یا تزیینی تبدیل شوند دچار تغییر مسیر شده و پایداری خود را از دست می دهند که این اتفاق برای صنعت مسگری نیز رقم خورده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد خلیلیان IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    0 0
    چرا پارازیتا آنقدر افتضاجتر شده ماهواره ها شده پارازیت چرا رو پشت بوم ها آنقدر پارازیت ارسال میشه که سرسام آور شده چرا پارازیتا وحشتناکه چرا پارازیت همش سرطان زاست پارازیت باید قطع شود هر چه سریعتر