جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
گزارشی از تظاهرات عراقی طی روز های گذشته

حوزه/ عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم گفت: رد پای جریان سعودی در دامن زدن به ناآرامی های اخیر در کشور عراق کاملاً مشهود است.

حجت الاسلام  محمد ملک زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ابراز داشت:تظاهرات چند روز اخیر در شهرهای عمدتاً شیعه نشین جنوب عراق علیه قطعی های طولانی مدت برق، کم آبی، بهداشت، خدمات شهری و سایر ضعف ها در ارایه خدمات عمومی دولت را باید پدیده‌ای ناشی از مشکلات درونی جامعه کنونی عراق دانست که بحران‌های متعددی همچون دیکتاتوری صدام، جنگ خلیج فارس، اشغال عراق از سوی متجاوزان آمریکایی و جامعه بتازگی رسته از آفت داعش را تجربه نموده است.

وی افزود:گرچه موضوع اعتراضات مردمی به خصوص در ماه‌های گرم تابستان که عمدتاً بر محور شکایت از ضعف خدمات دولتی می چرخد در سالهای اخیر تدوام داشته و تازگی چندانی ندارد، اما عده‌ای با سوء استفاده از حرکت های اعتراضی امسال تلاش کردند تا آن اعتراضات را به سمت و سوی خاصی هدایت کنند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین بیان داشت: حمله گسترده و هدفمند بخشی از تظاهرکنندگان به مراکز دولتی، حزبی و حتی حمله به فرودگاه بین المللی نجف و حضور چند ساعته در سالن ها و باند فرودگاه، حمله به مقر نیروهای مقاومت اسلامی عراق که خاستگاه اصلی آن همین استان های جنوبی هستند، پاره کردن تصاویر شهدای الحشد و علمای انقلابی عراق و ایران از جمله ویژگی های خاص اعتراضات امسال بود که کاملاً هدفمند و برنامه ریزی شده بود.

وی خاطرنشان کرد: آنچه کاملا بدیهی است در مساله تخریب گسترده اموال عمومی و تعمد برخی شورشیان در حمله به مراکز احزاب اسلامی و انقلابی نزدیک به محور مقاومت اسلامی، جریان بعثی و سعودی برای به آشوب کشیدن کشور و وارد کردن آن به دوره جدیدی از بی ثباتی و ناامنی شبیه آنچه در سال 2014 میلادی و ظهور داعش رخ داد، را نمی‌توان انکار کرد.

این تحلیلگر مسایل سیاسی و بین الملل همچنین گفت: جریان سعودی مذبوحانه تلاش می‌کند تا با توسل به این اقدامات خرابکارانه، جایگاه مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران را در کشور عراق تضعیف نماید و تا جایی که می‌تواند ویژگی ضد مقاومتی و ضد ایرانی به این اعتراضات بدهد و پروژه شکست خورده خود در دوران پیش از انتخابات را بار دیگر بیازماید.

وی افزود:در مقابل این حرکت مذبوحانه عربستان سعودی که سعی در تعویض جای دوست و دشمن در عراق نموده است، گروه دیگری در داخل ایران که مخالف سیاست حمایت نظام جمهوری اسلامی از مردم مسلمان عراق و مسلمانان و مظلومان سایر کشورها هستند، در این ایام تلاش کردند تا با بزرگنمایی حوادث عراق، تخریب روابط دو کشور را در دستور کار قرار دهند، اما بی شک این دو جریان هیچ کدام به اهداف خود نخواهند رسید و به زودی شاهد فروکش کردن اعتراضات و تظاهرات در شهرهای عراق خواهیم بود.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha