جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله سیدمحمدجواد علوی بروجردی

حوزه/ آیت الله علوی بروجردی بر لزوم توسعه مباحث مرتبط به نسب شناسی سادات به منظور افزایش مراودات تبلیغی و تبیین مکتب اهل بیت(ع) در جهان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،‌ آیت الله علوی بروجردی ظهر امروز در نشست علمی «سادات رضوی و جایگاه علمی آنان در تمدن اسلامی» که در پژوهشگاه مطالعات تقریبی در قم برگزار شد، با ذکر این مطلب که در بحث نسب شناسی سادات مشکلات زیادی وجود دارد، گفت: کتب نسب شناسی نیز قابل تعبد نیست و باید در این خصوص تحقیقات بیشتری کنیم.

وی با ذکر این مطلب که نسبت به هر یک از ائمه(ع) باید نسب شناسی انجام شود، افزود: مشکل تنها در خصوص برخی از ائمه از جمله امام رضا(ع) نیست، بلکه این مشکلات در خصوص ائمه دیگر نیز مطرح است و باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

آیت الله علوی بروجردی با بیان این مطلب که نسبت به اهمیت و تاثیرگذاری سادات کارهای کمی انجام شده و تحقیق جامع و اساسی نیز انجام نشده است، تصریح کرد: در زمینه سادات طباطبایی نیز مباحث مختلفی انجام شده است.

وی گفت: در این سند شناسی شخصیت ها و جایگاه های خاصی در این نسب وجود دارد؛ شاخه تبریز و اصفهان و... وجود دارند که این بزرگان هر کدام دارای سرشاخه های بسیار با فضیلتی هستند.

این استاد حوزه بیان کرد: رشته ای از سادات طباطبایی در حجاز و حتی اسپانیا نیز وجود دارد که سادات طباطبایی در حجاز سنی و سادات طباطبایی در اسپانیا، مسیحی هستند، ولی همین افراد نیز در گذشته منشا آثار بسیاری  بودند .

آیت الله علوی بروجردی با ذکر این مطلب که رشته اسلام اصیل و تشیع را به راحتی   می توانیم تسرّی بدهیم، اظهارکرد: سادات طباطبایی در شمال آفریقا و کویت و... وجود دارند.

وی گفت: اگر سرشاخه های سادات را از روی تحقیق مشخص کرده و کار را دنبال کنیم ریشه های عظیمی پیدا می کنیم که راه مهمی برای سرایت معارف اهل بیت(ع) به جهان خواهیم یافت؛ در حقیقت وسیله ای برای ارتباط خواهیم داشت.

وی با اشاره به ریشه های سادات در ترکیه و علویان نیز بیان کرد: روزی هیئتی از دانشگاه آنکارا به قم آمده بود و به دنبال تحقیق در خصوص هزاره حاج بکتاش بودند؛ حاج بکتاش از بزرگان علویان ترکیه است که متاسفانه در حوزه قم شناخت زیادی نسبت به ایشان نداشتیم؛ این گروه در قم به دنبال سند ولادت حاج بکتاش در نیشابور که یکی از نوادگان امام رضا(ع) بود، بودند.

این استاد  حوزه اظهارکرد: متاسفانه جدا شدن علویان از ما به دلیل  فشار حکّام بود؛ این گروه به دوازده امام معتقد هستند و عقاید شیعه را نیز دارند؛ در کتب حاج بکتاش رساله عملیه یافتیم که در عرصه فقهی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha