پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
اخبار جهان

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ابقای شهردار تهران مشروط به اجازه رهبری شد

سرانجام پس از کش و قوس های فراوان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی کلیات طرح یک فوریتی اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان، نمایندگان با 174 رأی موافق، 44 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 231 نماینده حاضر در جلسه با کلیات آن موافقت کردند. بنا بر تبصره یک ماده واحده اصلاح شده، به کارگیری بازنشستگان در سمت های مذکور در بندهای (الف)، (ب) و (ج) شامل رؤسای سه قوه، معاون اول رئیس جمهور، نواب رئیس مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونین رئیس جمهور در ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 86/7/8 و همچنین به کارگیری بازنشستگان نیروهای مسلح با تدابیر فرماندهی معظم کل قوا صرفا در دستگاه متبوع خود مجاز است.فرید موسوی، طراح این اظهار داشت: استادنداران، معاونین وزرا، سفرا و همه همترازان اینها که بازنشسته هستند و الان به کارگیری شده اند، باید استعفا دهند.این نماینده مجلس گفت: بر اساس آمار غیر رسمی که دیوان محاسبات به مجلس شورای اسلامی داده، تعداد این افراد 1690 تن است که مشمول این قانون شده و باید از سمت خود در دولت کناره گیری کنند.این نماینده مجلس در پاسخ به این که شهرداری ها و بخصوص شهردار تهران شامل این قانون می شود نیز گفت: از آنجا که نهادهای عمومی غیر دولتی و کلیه شرکت های دولتی مشمول این قانون هستند، شهرداری تهران هم از این قاعده مستثنا نیست اما افرادی با اجازه خاص رهبری می توانند فعالیت داشته باشند و در صورتی که شهردار تهران مجوز از رهبری بگیرد، می تواند شهردار بماند. این نماینده مجلس افزود: این قانون هیچ استثنای دیگری ندارد و تنها افرادی را مستثنا کرده که از رهبری اجازه رسمی گرفته باشند. بر اساس این قانون حتی بازنشستگان نیروهای مسلح که در سطوح مختلف دستگاه های دولتی مشغول کار بودند، باید به دستگاه خود بازگردند، ایثارگرانی که بالای 50 درصد جانبازی داشته و یا حداقل سه سال در اسارت بوده باشند و یا فرزند شهید باشند می توانند در دستگاه دولتی فعالیت کنند؛ در غیر این صورت این افراد هم باید ترک پست کنند.

 

فرانس24،هدف بعدی آمریکا علیه ایران را لو داد

شبکه تلویزیونی فرانس 24 روز سه شنبه در گزارشی با اشاره به افزایش تنش های لفظی میان ایران و آمریکا گفت، هدف واشنگتن نشستن تهران در پای میز مذاکره است. پس از آنکه رئیس جمهوری ایران به همتای آمریکایی خود هشدار می دهد، ترامپ، شخص روحانی را در توئیتی تهدید می کند و فردای آن، محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران به توئیت ترامپ پاسخ تندی می دهد.فرانس 24 افزود، همه این ها حاکی از آینده ای نامشخص در رابطه با بن بست سیاسی میان آمریکا و ایران است که از سال 1979 آغاز و تاکنون ادامه دارد.یک جریان بزرگ علیه ایران در آمریکا به رهبری پمپئو و 'جان بولتون' مشاور امنیتی رئیس جمهور آغاز شده است و سخنرانی پمپئو در جمع ایرانیان ساکن امریکا نیز بر همین اساس صورت گرفته است.بسیاری از کارشناسان و ناظران بین المللی بر این باورند که هدف آمریکا این است که با ایجاد یک کمپین تبلیغاتی علیه ایران، این کشور در پشت میز میز مذاکره بشیند.

 

لندن به خلیج فارس در دوحه گره امنیتی خورد

نخست‌وزیر انگلیس در دیدار با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در لندن تمایل قوی این کشور برای بازگشت وحدت در شورای همکاری را مورد تأکید قرارداد و تصریح کرد که امنیت منطقه خلیج‌فارس امنیت انگلیس است.به عقیده کارشناسان، انگلیس با بهره‌برداری از اختلافات کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس، این قرارداد تسلیحاتی بزرگ را با دوحه به امضا رسانده است.در جریان این دیدار سران انگلیس و قطر توافق کردند که تلاش‌ها برای مقابله با تروریسم را افزایش داده و با ریشه تروریسم و ایدئولوژی آن مقابله کنند.آنها همچنین ضرورت همکاری برای حافظت از قوانین بین‌الملل و ایستادگی در برابر اقدامات بی‌ثبات کننده را مورد تأکید قراردادند.موضوع برگزاری مسابقات جام جهانی 2022 قطر از دیگر مسائلی بود که در این دیدار مورد توجه قرار گرفت و نخست‌وزیر انگلیس آمادگی کشورش را برای ارائه خدمات تخصصی، اعلام کرد.

 

دیوان «لاهه» به واشنگتن برای هرگونه اقدام علیه تهران هشدار داد

رییس دیوان لاهه طی نامه‌ای خطاب به وزیر خارجه امریکا، ضمن اعلام زمان رسیدگی به شکایت ایران درخصوص بازگشت یک‌جانبه تحریم‌ها، تاکید کرد که کاخ سفید باید از هرگونه اقدام جدید اجتناب کند. رییس مرکز حقوقی بین المللی ریاست جمهوری اعلام کرد که بدنبال شکایت دولت جمهوری اسلامی ایران علیه دولت آمریکا، ساعتی قبل رییس دیوان بین المللی دادگستری طی نامه ای رسمی خطاب به پمپیو وزیر خارجه امریکا، به دولت آن کشور هشدار داد که طوری رفتار کند که آثار  تصمیمات آتی دیوان در مورد درخواستهای ایران را خدشه دار نکند. به گفته کارشناسان ، این دستور ، نظیر حکم موقت به توقف هرگونه اقدام متصرفانه در  پرونده های مالی است و نشان‌دهنده حساسیت و اهمیت موضوع شکایت ایران برای دیوان بین المللی دادگستری است.محسن محبی افزود: موضوع دادخواست ایران این است که اقدام آمریکا در برگرداندن تحریمهای یکجانبه برخلاف تعهدات بین المللی امریکا در عهدنامه سال 1334 است. بموجب این عهدنامه آمریکا متعهد شده بود با اتباع ایرانی رفتار منصفانه داشته باشد، و مانع از مراودات پولی و بانکی نشود.

 

مهران،اهرم ضد تحریمی را عملیاتی کرد

مرزهای بین المللی در شرایطی که امریکا تلاش می کند مراودات تجاری و بازرگانی ایران را با کشورهای دیگر مختل کند به عنوان یک اهرم و نقطه قابل اتکا برای مقابله با تحریم ها شناخته شده که در این میان مرز مهران جایگاه ویژه و ممتازی دارد. شهر مرزی مهران در 85 کیلومتری جنوب باختری و مرز بین المللی این شهر در 11 کیلومتری ایلام قرار دارد و کانون های مهم تردد زائر و کالا به کشور عراق محسوب می شود. این مرز سال 1382 با پیشنهاد وزارت امور خارجه از سوی سازمان ملل متحد به عنوان مرز بین‌المللی شناخته شد و پس از این تاریخ، زیرساخت‌های مورد نیاز برای برقراری صادرات و واردات کالا در این منطقه جانمایی و با استقرار گمرک روند ترخیص کالا در این خروجی مرزی رونق گرفت و هر سال بر ارزش دلاری ، وزن کالاهای صادراتی و در کنار آن تنوع کالاها افزوده می شد. اما از سال گذشته روند صادرات از این نقطه مرزی که در سال 95 به 2 میلیارد و 400 میلیون دلار رسیده بود رو به کاهش گذاشته و به یک میلیارد دلار در سال گذشته رسیده است.

 

ایران از «آ سه آن» به «تاک»حرکت کرد

محمد جواد ظریف، وزیر حارجه جمهوری اسلامی ایران دوشنبه آینده به اجلاس وزیران خارجه اتحادیه کشورهای آسیای جنوب شرقی (آ.سه.آن) می رود تا با امضای پیمان مودت و همکاری جنوب شرق آسیا موسوم به (تاک) بر سیاست های پسا برجامی تهران در جهان صحه بگذارد. آ.سه.آن که 51 سال قبل به عنوان یک اتحادیه برای مقابله با گسترش کمونیسم تاسیس شده بود بعد از چند سال به لحاظ سیاست و هدف به قدری دچار تحول و توسعه شد که حتی کشور کمونیستی چون ویتنام به عضویت آن در آمد و امروزه با بیش از 630 میلیون نفر جمعیت و تولید ناخالص داخلی جمعی 2 تریلیون و 400 میلیارد دلار، به پنجمین قطب اقتصادی جهان بدل شده است.ایران که سال ها است عضو ناظر و شریک گفت و گویی این پنجمین اتحادیه قدرتمند اقتصادی و سیاسی جهان به حساب می آید از سال 1390 خواستار پیوستن به این اتحادیه بود و همچنین دو سال است که منتظر امضای پیمان مودت و همکاری جنوب شرق آسیا موسوم به (تاک) در این اتحادیه است.دو سال قبل در 5 مرداد ماه 1395 وزیران امور خارجه کشور عضو این اتحادیه در چهل و نهمین اجلاس خود در لائوس با پیوستن ایران و 3 سه کشور دیگر به تاک موافقت کرده بودند تا اعضای آن به 36 کشور برسد.امروزه علاوه بر 10 عضو اصلی آسه آن، کشورهای چین، روسیه، آمریکا، اتحادیه اروپا، ژاپن و هند نیز از اعضای برجسته این پیمان هستند.

 

دادستان کل،آب پاکی را روی دست تلگرام ریخت

معاون دادستان کل کشور گفت: تلگرام هرگز رفع فیلتر نخواهد شد و با برنامه ریزی‌های انجام شده در آینده نزدیک، برخی موانع، مهاجرت به پیام رسان‌های داخلی تکمیل شده و گام بلندی در تحقق شبکه ملی اطلاعات برداشته خواهد شد. عبدالصمد خرم آبادی در صفحه شخصی خود در پیام رسان سروش نوشت: شایعه بی اساس رفع فیلتر تلگرام که به منظور تنفس مصنوعی به پیکر نیمه جان این شبکه هر از چندگاهی منتشر می‌شود، نمی‌تواند روند مهاجرت مردم به پیام رسان‌های داخلی را متوقف کند.معاون دادستان کل کشور تاکید کرد: با برطرف شدن برخی موانع، مهاجرت به پیام رسان‌های داخلی تکمیل شده و گام بلندی در تحقق شبکه ملی اطلاعات برداشته خواهد شد.

 

استاندارد خودروهای فاقد استاندارد سوخت را اعلام کرد

سازمان ملی استاندارد ایران اسامی هشت نوع خودرو که تاکنون موفق به کسب استاندارد جدید و ارائه مدارک و مستندات مصرف سوخت نشدند، اعلام کرد. وی اعلام کرد: تعداد هشت نوع خودرو که تاکنون موفق به کسب استاندارد جدید و ارائه مدارک و مستندات مربوطه نشده اند، شامل سواری MVM X33S دنده دستی محصول شرکت مدیران خودرو، سواری HAIMA S7 دنده اتوماتیک با نوع موتور HM484Q - 1995 سی سی محصول شرکت ایران خودرو، کامیونت پادرا (Z24PA) دنده دستی محصول شرکت زامیاد، سواری JAC S5 دنده دستی محصول شرکت کرمان خودرو، سواری LIFAN 820 دنده اتوماتیک محصول شرکت کرمان خودرو، سواری LONDON TAXI TX4 دنده اتوماتیک محصول شرکت بریلیانس منطقه آزاد ارس، وانت تک کابین تک دیفرانسیل بنزینی( WINGLE 5)(CC1031PD05) دنده دستی محصول شرکت دیار خودرو و سواری BAIC BJ40L دنده اتوماتیک محصول شرکت دیار خودرو هستند.پیرایش افزود: چنانچه استاندارد معیار مصرف سوخت و نتایج آن ارایه شود، تاییدیه خودروهای مزبور صادر خواهد شد.

 

شهر ملی گلیم نقش برجسته تعیین شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: با تصویب شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی، ایلام به عنوان شهر ملی گلیم نقش برجسته انتخاب شد. وی یادآور شد: گلیم نقش برجسته مهم ترین و شاخص ترین صنعت دستی استان ایلام است و با توجه به شاخص هایی از جمله پیشینه و تعداد بالای افراد شاغل در این صنعت به عنوان شهر ملی انتخاب شده است.وی تاکید کرد: انتخاب ایلام به عنوان شهر ملی گلیم نقش برجسته مقدمه ای برای انتخاب به عنوان شهر جهانی در آینده است و باید اقدامات لازم در زمینه جهانی شدن آن انجام شود.مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: با انتخاب ایلام به عنوان شهر ملی گلیم نقش برجسته از این پس باید فعالیت های گسترده ای در راستای تولید، توزیع، تکمیل زنجیره تولید و همچنین معرفی بیشتر این صنعت بومی استان انجام شود.شنبه زاده تاکید کرد: انتخاب ایلام به عنوان شهر ملی گلیم نقش برجسته نقش مهمی در جذب گردشگر و رونق صنایع دستی استان و همچنین معرفی بیشتر این صنعت در سطح ملی و جهانی دارد.گلیم نقش برجسته از نظر اصالت و تولید مهمترین و شاخص ترین صنعت دستی و بومی استان ایلام است.

 

فلاحت‌پیشه مثلث افراطی‌سازی ترامپ علیه ایران را افشا کرد

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه «رییس‌جمهور آمریکا به دنبال افراطی سازی در مناسبات ایران و آمریکاست»، گفت: آقای ترامپ مثلث افراطی‌سازی متشکل از آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان را ایجاد کرده آن هم در شرایطی که مردم آمریکا به دنبال ایجاد بحران نیستند.وی افزود: آقای ترامپ مثلث افراطی متشکل از آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان را شکل داده که هدف آن ایران است. ترامپ به دنبال جلوگیری از افول هژمونی آمریکا در افق ۲۰۲۵، عربستان به دنبال فرار از دموکراسی و رژیم صهیونیستی به دنبال حفظ شرایط امنیتی تا زمان عبری‌سازی زمین‌های اشغالی هستند تا راهی به دنبال توسعه اسرائیل پیدا کنند. در چنین فضایی ما نباید در زمین آنها بازی کرده و وارد فضای افراطی‌سازی شویم. وی با تاکید بر لزوم اجرای قانون رفع موانع تولید، گفت: باید موانع امنیتی در ارتباط با ایرانیان خارج از کشور با داخل رفع شود، بیش از سه میلیون ایرانی با سه تریلیون دلار سرمایه در خارج از کشور وجود دارند که باید از آنها برای حضور در کشور دعوت کرد و فراخوان داد.

 

ارتش آمریکا به دست آوردهای هوا-فضای ایران اعتراف کرد

نشریه تخصصی ارتش آمریکا در تحلیلی به گسترش همکاری‌های ایران و چین در امور فضایی و طرح ایران در توسعه ماهواره‌های سنجش از راه دور اشاره کرد. ماهنامه ارتش آمریکا که به رصد وقایع نظامی جهان می‌پردازد، با تحلیل رسانه‌ها و نشریه‌های ایران در جدیدترین شماره خود به همکاری‌های تهران و پکن در امور فضایی اشاره کرد و نوشت: ایران با کمک چین درحال توسعه طرح جامع زیست بوم ماهواره سنجش از راه دور است.این ماهنامه در این تحلیل نوشته است: سازمان فضایی ایران با موفقیت دستکم شش ماهواره به فضا ارسال کرده ، هرچند که  برخی آن‌ها سقوط کرده‌اند اما با این حال، این کشور در تلاش است از طرح پرتاب ماهواره با هدف کاربردهای دوگانه به ویژه در امور نظامی بهره ‌جوید.

 

کمیسیون قضایی به اصرار عراقچی برای تصویب لایحه پالرمو دست رد زد

عضو کمیسیون قضایی مجلس گفت: پس از تاکید رهبر انقلاب بر عدم تصویب لوایحی همچون کنوانسیون پالرمو در مجلس، معاون وزیر امور خارجه امروز بر تصویب لایحه پالرمو تاکید کرد که اصرار وی از سوی اعضای کمیسیون رد شد. وی افزود: در این جلسه پس از مباحثی که توسط مقامات وزارت امور خارجه، کارشناسان و اعضای کمیسیون مطرح شد و با توجه به اینکه پس از منع از رهبر انقلاب درباره تصویب لوایح کنوانسیون‌های مربوط به پالرمو مقامات وزارت امور خارجه ابهاماتی داشتند لذا در این جلسه موضوع مطرح و بررسی شد اما تصمیم‌گیری درخصوص آن صورت نگرفت و کمیسیون اصرار مقامات وزارت امور خارجه برای تصویب لایحه پالرمو را نپذیرفت. وی افزود: با توجه به اینکه ما در جنگ اقتصادی با آمریکا به سر می‌بریم و رئیس FATF معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا است و هر اطلاعاتی که به FATF داده شود در اصل با اتاق جنگ آمریکا علیه ایران داده شده و از طرفی با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان با ایشان صراحتا عدم تصویب لوایح اینگونه کنوانسیون‌ها  را توصیه کردند جمع‌بندی جلسه بر این شد که این موضوع فعلا مراعا بماند.

 

کابینه در یکقدمی تغییر قرار گرفت

ظاهراً با تصمیم اخیر رئیس جمهور، بناست ریاست سازمان برنامه و بودجه به علی طیب نیا وزیر سابق اقتصاد و ریاست کلی بانک مرکزی هم به عبدالناصر همتی واگذار شود. عبدالناصر همتی درباره صحت و سقم این خبر،‌ با تایید این گمانه زنی و تایید حضور خود بین گزینه های نهایی ریاست کلی بانک مرکزی تصریح کرد: هنوز این تصمیم از سوی رئیس جمهور نهایی نشده است. همچنین از دیگر تغییرات تیم اقتصادی باید به تغییر رئیس سازمان برنامه اشاره کرد؛ گزینه نهایی رئیس جمهوری برای این سمت، علی طیب نیا وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی است.احتمالاً بزودی تصمیم های جدید رئیس جمهور عملی شده و احکام رئیس کل جدید بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه صادر خواهد شد.گفتنی است، عزم رئیس جمهور برای تغییر تیم اقتصادی بعد از ناکارآمدی کابینه در سیاست گذاری های اقتصادی، جزم شده است.

 

دولت آبادی از فروش میلیون ها دلار ارز توسط یک دلال پرده برداشت

دولت‌آبادی گفت: دلالی با استفاده از ۱۵ فقره کارت ملی دیگران ۶۰,۰۰۰,۰۰۰ دلار، ارز دریافتی از این طریق را در بازار آزاد فروخته اماسه میلیون تومان به عنوان حق الزحمه به دارندگان کارت ها پرداخت کرده است. دکتر جعفری دولت‌آبادی به عنوان نمونه، به یک پرونده ارزی اشاره کرد و افزود: بر اساس گزارش پلیس و بررسی‌های دادستانی، دلالان و تعدادی از صرافان بر اساس کارت‌های ملی افراد و به نام آنان ارز دولتی دریافت داشته و سپس به نرخ ازاد فروخته‌اند و حسب گزارش پلیس ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ کارت ملی توسط این افراد مورد استفاده قرار گرفته است که تاکنون از تعدادی صرافان و دلالان تحقیق به عمل آمده است. وطبق تحقیقات انجام شده در قبال وجوه کلانی که نصیب دلالان و صرافان شد. وجوه اندکی به دارندگان کارت‌های ملی پرداخت شده است. برای مثال در یک مورد، دلالی با استفاده از پانزده فقره کارت ملی دیگران ۶۰,۰۰۰,۰۰۰ دلار ارز دریافتی از این طریق را در بازار آزاد فروخته اماسه میلیون تومان به عنوان حق الزحمه به دارندگان کارت ها پرداخت کرده است.

 

آمار نسبتا دقیق قاچاق پوشاک اعلام شد

مطابق آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز میزان قاچاق پوشاک در سال حدود 2 ونیم میلیارد دلار از مسیر های موجود برآورد شده است. میزان واردات پوشاک به اینکه چقدر از نیاز کشور را به وسیله تولیدکنندگان داخلی تأمین می‌کنیم بستگی دارد. طبق آخرین برآورد 8.180 میلیارد دلار پوشاک مورد نیاز کشور است که 5.5 میلیارد آن از تولید داخلی تأمین می‌شود و به طور تقریبی  59 میلیارد دلار در سال هم از دیگر کشورها وارد ایران می‌شود.در واقع اگر میزان تولید داخل (همان 5.5 میلیارد دلار ) را از 8 میلیارد دلار پوشاک کسر کنیم به طور تقریبی در ماه حدود 2 ونیم میلیون دلار قاچاق پوشاک داریم.

 

مرداد با صعود نرخ سکه، دلار، یورو و پوند در سقف‌های تاریخی شروع کرد

بازار آزاد سکه و ارز در اولین روز از دومین ماه تابستان ۹۷، ششمین روز صعودی را سپری کرد. روندی که همچنان تحت تاثیر دورنمای آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران، با گرانی‌های بی سابقه در بازار سکه و ارز رقم خورده است. سکه تمام با افزایش نرخ دلار، امروز به ۳ میلیون و ۴۰۰ تومان هم نزدیک شد. این در حالی است که حدود یازده روز پیش، سکه تمام طرح جدید در محدوده ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان قیمت گذاری شده بود. قیمت سکه تمام طرح قدیم با رشد ۱۷۵ هزار و ۵۰۰ تومان نسبت به نرخ پایانی روز قبل، به رقم ۳,۱۹۰,۵۰۰ تومان رسید.  بهای این سکه تقریبا یازده روز پیش، به سطح ۲ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان رسید.ابراهیم محمد ولی درباره چرایی افزایش قیمت طلا و سکه در بازار اظهار داشت: بحث های مطرح در فضای مجازی که طی امروز و روزهای قبل دست به دست می شود عامل اصلی تشدید التهاب در این بخش است. وی با اشاره به اظهارات اخیر روحانی و ترامپ گفت: خبرهای سیاسی به همراه سیاست های بانک مرکزی و عرضه و تقاضا موجب شده تا بازار طلا و سکه در رکود عجیبی به سر ببرد. براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا با ۸۰ ریال افزایش نسبت به روز یکشنبه ۴۳ هزار و ۷۳۰ ریال قیمت خورد. همچنین نرخ هر پوند انگلیس با ۱۴۱ ریال رشد نسبت به روز گذشته ۵۷ هزار و ۴۷۴ ریال و هر یورو نیز با ۱۲۷ ریال افزایش در مدت زمان مشابه ۵۱ هزار و ۳۲۶ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

مجلس به رهبری درباره پالرمو نامه می زند

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت که کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس برای ادامه مسیر خود در خصوص لایحه پالرمو قرار است نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب بنویسد و ایشان در خصوص ادامه دادن به بررسی این موضوع نظر دهند. شورای نگهبان چهار ایراد را وارد دانسته بود؛ یکی از این ایرادات گرفته شده از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که مهم‌ترین مساله هم همان بود. این ایراد مطرح می‌کرد که اسرار نظام نباید در اختیار بیگانگان قرار گیرد. این ایرادات چهارگانه در خصوص FATF نیست، FATF خواسته به ٤١ مورد عمل شود که پالرمو یکی از آن موارد است.سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تاکید کرد: ما قصد داشتیم به اصلاح ایرادات شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام وارد شویم، اما بعضی‌ها معتقد بودند که مقام معظم رهبری صرحیا فرمودند که به اینگونه پروتکل‌ها و کنوانسیون‌ها رای ندهید، اما از سوی دیگر عده‌ای هم می‌گفتند که در نامه‌ای که آقای روحانی به مقام معظم رهبری نوشته‌اند و وضعیت را در آن نامه منعکس کرده‌اند، حضرت آقا موافقت کرده بودند که بر روی این موضوع کار شود.نوروزی عنوان کرد: در پایان تمام این مسائل و توضیحات منوط به این شد که نامه‌ای به حضرت آقا نوشته شود تا ایشان صریحا بفرمایند که ما در این خصوص ادامه دهیم یا متوقف شود.

 

ارتباطات به گران‌ فروشی های اینترنتی ورود کرد

وزیر ارتباطات گفت: در خصوص کلاهبرداری‌های پیامکی شکایت‌هایی واصل شده و پیگیری‌هایی در حال انجام است.محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات چه اقدامی برای مقابله با کم‌فروشی اینترنت انجام می‌دهد، گفت: تاکنون شکایتی در این باره واصل نشده اما اگر شکایتی در خصوص کم‌فروشی یا گران‌فروشی اینترنت وجود داشته باشد به طور حتم به آن ورود خواهیم کرد.وی افزود: البته در خصوص کم‌فروشی اینترنتی در گذشته بررسی‌هایی انجام شده است.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در خصوص کلاهبرداری‌های پیامکی شکایت‌هایی واصل شده و پیگیری‌هایی در حال انجام است.

 

کردها توطئه دشمنان ملت را خنثی کردند

علمای برجسته اهل سنت استان کردستان ضمن محکوم کردن علمیات تروریستی شهرستان مریوان و به شهادت رسیدن ۱۱ نفر از فرزندان این آب و خاک، بر تداوم حفظ وحدت بین برادران اهل سنت و اهل تشیع تاکید کردند.حادثه تروریستی بامداد شنبه هفته جاری در روستای «دری» از توابع شهرستان مریوان کردستان و شهادت 11 نفر از جوانان این مرز و بوم، واکنش های بسیاری در بین اقشار جامعه به ویژه در بین علمای اهل سنت و اهل تشیع به دنبال داشت و موج محکومیت های این اقدام ددمنشانه سراسر استان کردستان را فرا گرفت.در جریان این حادثه تلخ، یک بار دیگر وحدت و اتحاد شیعه و سنی در مقابل دشمنان به نمایش گذاشته شد و همه مردم غیور کردستان در کنار هم، در غم شهادت فرزندان این مرز و بوم به سوگ نشستند و اهالی دیار کردستان قهرمان عزادار شدند.تنی چند از علمای شاخص اهل سنت استان کردستان با محکومیت شدید این حادثه جانسوز، بر ضرورت تقویت وحدت شیعه و سنی تاکید کرده و  اعلام کردند: مردم استان کردستان به ویژه خانواده های محترم شهدای این عملیات تروریستی مطئمن باشند که تروریست ها به زودی به سزای عمل ننگین خود می رسند.

 

جمعه،طولانی‌ترین ماه‌گرفتگی قرن را به نام خود ثبت کرد

طولانی‌ترین خسوف جهان در قرن ۲۱ جمعه ۵ مرداد رخ خواهد داد و در ایران با چشم غیر مسلح می‌توان این پدیده را رصد کرد.این ماه گرفتگی در ساعت ۲۱:۴۴ روز جمعه (۵ مرداد ماه) آغاز و تا ساعت ۰۳:۵۷ بامداد روز شنبه (۶ مرداد ماه) ادامه خواهد داشت.تمام مراحل این ماه گرفتگی که جمعه آغاز و در سحرگاه شنبه به پایان می‌رسد، به مدت ۶ ساعت و ۱۳ دقیقه و ۴۸ ثانیه به طول خواهد انجامید.ساکنان قاره‌های اروپا، آفریقا، آسیا، استرالیا و بخش‌هایی از آمریکا می‌توانند این پدیده را رویت کنند.در ایران نیز در صورت مناسب بودن وضعیت آب و هوایی، رویت این پدیده از هر نقطه در کشور با چشم غیر مسلح امکان‌پذیر است.همچنین خواندن نماز آیات در مناطقی که خسوف رخ داده، واجب است و کسانی که در این مناطق حضور دارند، باید نسبت به خواندن نماز آیات اقدام کنند.

 

موج جدید مهاجرت اقتصادی از ایران به راه افتاد

عضو هیات علمی موسسه مطالعات جمعیتی وزارت علوم و مدیرگروه مهاجرت پژوهشکده سیاستگذاری علم و فناوری وصنعت دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه موج جدید مهاجرت به دلیل شرایط اقتصادی در راه است، گفت: وقتی امکان بهره‌مندی از نیروهای داخل کشور وجود ندارد، گزینه بهینه این خواهد بود که از مواهب اقتصادی حضور آنها در بازارهای اقتصادی سایر نقاط دنیا استفاده شود.بهرام صلواتی (عضو هیات علمی موسسه مطالعات جمعیتی وزارت علوم و مدیرگروه مهاجرت پژوهشکده سیاستگذاری علم و فناوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریف) با اشاره به وضعیت مهاجرت دانشجویان ایرانی به خارج از کشور گفت: متاسفانه در داخل کشور نهاد یا متولی مشخصی برای ارائه آمار و ارقام مهاجران به صورت منظم و سالیانه نداریم و تاکنون چنین آماری بصورت رسمی منتشر نشده است.وی ادامه داد: اما نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، روایت‌های متناقض و افسانه‌هایی است که در ارتباط با موضوع مهاجرت ایرانیان به خارج از کشور مطرح می شود، اگر همین الان در اینترنت واژگانی همچون”مهاجرت ایرانیان” یا "نخبگان ایرانی” را جستجو کنید، بلافاصله به این آمار  که به نقل از گزارش صندوق بین‌المللی پول که در سال ۲۰۰۹ منتشر شده برخورد می‌کنید که در آن قید شده سالیانه ۱۵۰ هزارنفر از نخبگان ایرانی از کشور خارج می‌شوند، اما حقیقت این است که نه تنها صندوق بین المللی پول چنین گزارشی را ارائه نکرده، بلکه چنین آماری به هیچ عنوان صحت ندارد و تنها به خاطر بی‌توجهی یا اغراق این تصور  اشتباه به شکل گسترده منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha