جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
 نشست مدیران و معاونین آموزش مدارس علمیه استان کرمان با مسوولین نظام جدید آموزش حوزه

حوزه/ مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‎ریزی آموزشی حوزه های علمیه از اجرای برنامه جدید آموزشی در بیش از نیمی از مدارس علمیه کشور از سال تحصیلی آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمان، برنامه نظام آموزشی جدید مدارس علمیه در نشست مدیران و معاونین آموزش مدارس علمیه استان کرمان با مسوولین نظام جدید آموزش حوزه بررسی شد.

در این جلسه ابتدا حجت الاسلام و المسلمین حسین اللهوردی، مدیر حوزه علمیه کرمان و حجت الاسلام محمد رضا عرب زاده معاون آموزش حوزه علمیه کرمان، به بحث اجرای نظام آموزشی جدید حوزه در استان پرداختند.

در ادامه، حجت الاسلام فرهاد عباسی، مسئول مراکز تخصصی حوزه علمیه و مدیر کل دفتر مطالعات و برنامهریزی آموزشی در رابطه با برنامه جدید آموزشی حوزه علمیه، گفت: برنامه آموزشی جدید به عنوان یک نظام آموزشی شناخته نمی‌شود و تنها یک برنامه محسوب میشود، زیرا نظام یک بستهای است که از اجزا مختلفی تشکیل شده و یکی از اجزا آن برنامه آموزش است. نظام آموزشی بخش های دیگری چون ارزشیابی، سنجش و.. را نیز شامل میشود که اینها با قرار گرفتن در کنار یکدیگر نظام را تشکیل میدهند.

وی در رابطه با سابقه برنامه آموزشی جدید افزود: این برنامه جدید در سال ۱۳۸۵ مطرح شد که طی برنامههای کارشناسی و گردهماییهای تخصصی برنامه جدید نوشته شد و در سال ۹۱ به تصویب رسید. یعنی تصویب این برنامه شش سال به طول انجامید و در این شش سال، گروه‌های کارشناسی از اساتید به طور مفصل و همراه با آسیب شناسی از طریق مدارس به تنظیم آن پرداختند. بعد از آن، برنامه مورد بحث در شورای عالی حوزه قرار گرفت و در رابطه با کلمه به کلمه آن گفتگو شد.

مسئول مراکز تخصصی حوزه علمیه افزود: برنامه آموزشی جدید در سال ۹۴ اجرایی شد که دلیل سه سال تاخیر آن در عدم وجود زیرساختهای مناسب بود که با فراهم شدن زیر ساختها در سال اول، در ۱۱ مدرسه انتخاب شده برنامه جدید اجرا شد. در سال دوم، اجرای برنامه در سطح کشوری توسعه پیدا کرد. امسال در حدود ۲۰۰ مدرسه در کشور برنامه آموزشی جدید را اجرا کردند و در سال تحصیلی آینده بیش از نیمی از مدارس برنامه جدید را خواهند داشت.

حجت الاسلام فرهاد عباسی به ارزیابی سالانه برنامه آموزشی جدید پرداخت و گفت: هرساله اجرای این برنامه آموزشی از طریق فرمهای ارزیابی از پیش تعیین شده که در شکلهای مختلف ارزیابی طلاب، اساتید، مدیران و غیره است مورد بررسی قرار میگیرد.

مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی آموزشی خاطر نشان کرد: مرحله بعد از تصویب دروس در شورای عالی حوزه، بحث تصویب سرفصلها بود که با استفاده از اساتید و علما و در جلسات متعدد سرفصلهای دروس مشخص گردید و در شورای گسترش حوزه به تصویب رسید. این سرفصلها به مرکز تدوین متون ارسال شد و آنها بر اساس سرفصلها کتب را مورد نگارش قرار دادند. کتابها در نظام جدید در یک کمیته و با کار جمعی نگارش شدهاند و به صورت مکرر مورد ارزیابی قرار گرفتهاند و دیگر آن طور نیست که یک نفر استاد بر اساس ذوق خود کتابی را بنویسد.

مسول مراکز تخصصی حوزه علمیه در رابطه با مزیت برنامه آموزشی جدید گفت: در گذشته هدف‌گذاری درسی برای کتب وجود نداشت و تنها تعدادی از کتب خوب علمی را مورد تدریس قرار میدادیم. اما در برنامه جدید، برای تمامی دروس هدف تعیین شده است. یکی از اهداف دروس  سطح یک تدریس در حد شناخت است. در این سطح مرحله تسلط تنها در ادبیات عرب اتفاق میافتد در بقیه دروس تنها به مسئله شناخت میپردازیم.

وی افزود: همچنین طبق برنامهریزی از تکرار دروس اجتناب شده است و برای دروس یک نظم منطقی ایجاد شده که در هر درس بایستی ابتدا یک درختواره و خلاصه از آن در ذهن طلاب شکل گیرد و در ادامه دروس تفصیلی به میان میآیند. مساله دومی که در این برنامه در نظر گرفته شده، بحث مهارت افزایی طلاب است. طبق برنامه در سطح یک طلبه باید به یک سری از تواناییها و مهارتهای اولیه دست پیدا کند.

برپایه این گزارش، در بخش پایانی این برنامه مدیران و معاونین آموزش مدارس علمیه استان کرمان در رابطه با اجرای برنامه جدید آموزشی در مدارس استان با حجت الاسلام عباسی گفتگو کردند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha